Vegatopia Forum

Soja en bossen?!

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline Sedna

  • ***
  • 160
  • Geslacht: Vrouw
Soja en bossen?!
« Gepost op: 22 oktober 2012, 11:22:11 »
Ik heb een vraag. Me huisarts vertelde eens dat voor sojadrink hele bossen worden afgekapt om soja daar te telen. Klopt dit of is het een broodjeaapverhaal.
Als ieder mens zijn stukje vlees zelf zou moeten schieten, dan zouden er veel meer vegetariërs zijn.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Soja en bossen?!
« Reactie #1 Gepost op: 22 oktober 2012, 11:29:44 »
Ja en nee. Het klopt dat er bossen (regenwoud) worden gekapt voor sojaproductie. Maar 'voor sojadrink' klopt niet, of is in ieder geval onvolledig. De soja wordt namelijk vooral gebruikt in de vleesproductie (als veevoer).

Het verhaal van je huisarts is dus meer een argument voor dan tegen vegetarisme. En: domme huisarts!

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Soja en bossen?!
« Reactie #2 Gepost op: 23 oktober 2012, 01:36:51 »
"In Nederland zijn meer dan 100 veevoerbedrijven actief, die jaarlijks ongeveer 13 miljoen ton veevoer produceren, met diverse
grondstoffen waaronder sojameel. Het sojagehalte in verschillende soorten veevoer ligt tussen de 10% en 30%, samen goed
voor 2,9 miljoen ton. Daarmee is zo’n 95% van het voor verwerking beschikbare sojameel uiteindelijk bestemd voor veevoer.
De varkens- en pluimveesector gebruiken daarvan het grootste deel voor de productie van varkensvlees, kippenvlees en eieren.  "



http://www.solidaridad.nl/files/Sojabarometer%202009_0.pdf
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Veggimon

  • **
  • 34
  • Geslacht: Vrouw
Re:Soja en bossen?!
« Reactie #3 Gepost op: 29 november 2012, 14:01:02 »
Het hangt er inderdaad van af waar de soja voor geproduceerd wordt. Alpro produceert het bijvoorbeeld milieubewust, maar soja wordt ook gebruikt voor veevoer, om sojalecithine van te maken etc. etc. en die fabrikanten kan het niet veel schelen of het milieubewust gebeurt. Soja is echt niet alleen iets wat vegetariërs en veganisten kopen.
Quam longe cras istud, ubi est? Aut unde petendum?

Re:Soja en bossen?!
« Reactie #4 Gepost op: 04 januari 2013, 10:30:16 »
Dit vind ik een interessant onderwerp!
Want net heb ik wat tofutti kaas gekocht die ik al eerder kocht bij de natuurvoedingwinkel maar kom er achter dat die niet biologisch is. Hier ben ik wel van geschrokken! Want eigenlijk ging ik er van uit dat het wel biologisch zou zijn. Kijkende op de website van Tofutti staat een heel lang verhaal bij de faq's over domme dingen als zit er zuivel in of is het kosher..maar maar een mini stukje over gmo. Heel klein en kort een antwoord dat ze geen gmo's bevatten. Ik wil echter meer informatie. Ik heb ze gemaild met de vraag of er bossen worden gekapt voor hun soja en of er pesticiden gebruikt worden en of er boeren hun land verliezen voor hun soja. Want dit zijn wel misstanden in de sojawereld. Waarom zou je veganist zijn en het mileu en omwonenden (arme mensen over het algemeen) schaden...dat kan toch niet..
Ik wil graag weten of er mensen hier zijn die onderzoek hebben gedaan over dit thema soja..
Is biologische soja echt verantwoord?
Ik kwam dit artikel tegen over biologische soja: http://www.bliss-magazine.be/nl/pagina/14-28-50/het-verhaal-van-de-goede-soja.html
Verder nog een belachelijk duurzaam certificaat voor niet biologische soja die vrij onterecht is : http://www.wanttoknow.nl/gezondheid/verantwoorde-soja-ofen-een-enorme-nepclaim/
Zijn er hier meer mensen op het forum die zich hier mee bezig houden die veganist zijn maar ook geen soja eten om deze reden?
Ik hoor graag.
Martine

Re:Soja en bossen?!
« Reactie #5 Gepost op: 11 januari 2013, 21:38:40 »
Zo inmiddels ben ik al wat verder met mijn onderzoek. Helaas weinig goeds over Tofutti. Die willen geen informatie geven over waar precies hun soja vandaan komt. Het is mij te vaag dat ze zeggen dat hun ingredienten een verantwoorde oorsprong hebben maar niet gaan ontkennen dat ze soya gebruiken waar eventueel oerbossen voor zijn gekapt of boeren onteigend (en nog meer tragische toestanden met lokale bewoners) en ook niet dat ze gif spuiten. Ik denk wanneer ze daar zeker van zouden zijn dat ze me dat zeker wel zouden vertellen hier de mailwisseling:
(tja ik heb geen lieve mails geschreven maar ik ben ook geen salestype eerder iemand een beetje recht voor zijn raap)
Hello,
I would like to know all you can tell me about wher you get your soy.
Where does it come from. I only just found out that you are not
organic although your product is sold in my organic shop. Please give
me as much information you can give me where you get your soy if there
are trees being cut down for your soy. And are pesticides used there.
Are local farmers loosing there land for your product? I want to know
all this because being vegan doesn't mean i would want to harm nature
or humanbeings!

Dear Martine,
    Thank you for your recent Tofutti email. While all our products are non-GMO, they are not sold as organic. All the the ingredients we use come from sustainable sources only. Sorry, specific information about our ingredients is proprietary.
Sincerely yours,
XXxxxx Xxxxxx
Tofutti Brands Inc.

Hello Xxxxx Xxxxxx,
That is a real shame you cannot tell me where your soy exactly comes from and whether woods are cut down for it and whether pesticides has been used and local farmer disadvantiged...so that probably means it is so!
When you cannot deny it.
What is the use eating vegan when people and planet are suffering i will tell this my wholefood store that you cannot deny it is so.
Thank you



Edit: naam medewerker Tofutti verwijderd ivm privacy

« Laatst bewerkt op: 13 januari 2013, 22:52:49 door Hizikigrrrl »

Re:Soja en bossen?!
« Reactie #6 Gepost op: 11 januari 2013, 21:43:09 »
Verder ben ik er achter dat de produkten van Taifun zeer varantwoord zijn!!  :) Deze zijn bio de soja komt uit Duitsland en er is blijkbaar in duitsland een dorp of een stad  (zal wel dorp zijn) waar heel veel soja geteeld word dus daar heb je niet al die ellendige toestanden. Ik weet dat daar nog meer merken vandaan komen maar moet er nog achter komen welke dat zijn. Ook bekende soya produkten in iedergeval in Duitsland.
Nou ja het lijkt me iniedergeval handig dit soort informatie.
En natuurlijk wanneer je vlees eet doe je het meeste mee aan de slechte soya-industrie. Dat is duidelijk maar verder kun je dus ook nog keuzes maken!
Een tip! maak zelf de lekkerste kaasvervanger! helemaal niet zo moelijk. Kijk maar op youtube onder raw cheese of nut cheese verschillende recepten.
gr.
Martine