Vegatopia Forum

Hoe overtuigen?

Offline @rno

• 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Hoe overtuigen?
« Reactie #20 Gepost op: 21 oktober 2012, 10:09:02 »
Vegetariërs eten is juist goed.
Hier ben ik het niet mee eens.

Je moet je inderdaad eerst even verdiepen in gezonde voeding. Bij een maaltijd van patat, appelmoes en een hamburger, de hamburger weglaten is niet bepaald gezond.

Ben ik er weer in getrapt.  ;D
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Dennis23

• 228
« Reactie #21 Gepost op: 21 oktober 2012, 11:28:34 »

Ik lust geen vegetariërs... veel te taai  ;)

O Ja, is me nu pas opgevallen :) Ik was tikje te snel met tikken.

Offline Dennis23

• 228
« Reactie #22 Gepost op: 21 oktober 2012, 11:41:15 »
Hier ben ik het niet mee eens.

Je moet je inderdaad eerst even verdiepen in gezonde voeding. Bij een maaltijd van patat, appelmoes en een hamburger, de hamburger weglaten is niet bepaald gezond.

Ben ik er weer in getrapt.  ;D

Ik heb me al lang geleden in verdiept. Uiteraard moet je ook gevarieerd eten, we eten niet elke dag patat etc. Gevarieerd eten is bij vega absoluut geen probleem, er is veel meer keuze dan bij vlees. Vele vega voedingen bevatten ook meer de ik-kies-bewust-logo.

Bovendien de hamburger wordt niet weggelaten, het wordt vervangen door de vega-burger. Dit bevat oa meer gezonde vetten. 

Vergeet niet: Vlees is gewoon pure slechtheid. De schade die met zich meebrengt is vele male groter dan vele mensen denken.

« Reactie #23 Gepost op: 21 oktober 2012, 12:34:20 »
Vergeet niet: Vlees is gewoon pure slechtheid.

Sorry maar dat is gewoon pure BS. Een soort wishfull thinking. Vanuit jouw oogpunt mag het slecht zijn, objectief bekeken is dat veel te stellig.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Sedna

• 160
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #24 Gepost op: 22 oktober 2012, 11:37:52 »
In dit artikel kan je lezen dat vegetarisch eten heel gezond is en beter voor het milieu
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/77527-vegetarisch-dieet-voor-optimale-gezondheid-en-beter-milieu.html

Je kan het ze laten lezen!

Hier nog meer info http://www.vegetariers.nl/waarom-vegetarisch/voor-je-gezondheid

Leen het boek van de Bieb "De kleine vegetariër van Antoinette Hertsenberg. Daarin kan je lezen dat haar kinderen in hun hele leven nooit vlees hebben gegeten en ze zijn kern gezond. En er staan lekkere recepten in.

Als het dan nog niet gelukt is zeg het even want bij de vegetarischbond kan je informatie boekjes bestellen voor 0,50 cent die wil ik ook naar je toe sturen als zelf bestellen een probleem is.
Als ieder mens zijn stukje vlees zelf zou moeten schieten, dan zouden er veel meer vegetariërs zijn.

Offline chantalv80

• 911
« Reactie #25 Gepost op: 22 oktober 2012, 17:29:48 »
Bedenk wel dat als je minderjarig bent en nog bij je ouders woont, dat je ouders uiteindelijk het laatste woord hebben.
Vind je dat echt, of moet je het gezegd hebben om advocaten van boze ouders die Vegatopia willen aanklagen maar mooi voor te zijn?
Het is gelukkig vaak een wisselwerking: als je laat zien dat je de verantwoordelijkheid aan kan, krijg je ook de vrijheid om die verantwoordelijkheid te nemen.

Dat van de wisselwerking kan ik als moeder van 2 pubers beamen. Bovendien; Geef respect en je ontvangt respect. Dat is de mooiste wisselwerking die er tussen ouders en kinderen kan/mag zijn.
Want a sugarcube?

Offline greet

• 2.671
« Reactie #26 Gepost op: 23 oktober 2012, 19:26:12 »
Vergeet niet: Vlees is gewoon pure slechtheid.

Sorry maar dat is gewoon pure BS. Een soort wishfull thinking. Vanuit jouw oogpunt mag het slecht zijn, objectief bekeken is dat veel te stellig.

Inderdaad, en het is misschien ook niet slim om met zo'n argumenten aan te komen thuis, je wilt net een volwassen indruk maken, en dat doe je naar mijns inziens het best op een rustige manier met positieve en onderbouwde argumenten...

Offline Dennis23

• 228
« Reactie #27 Gepost op: 23 oktober 2012, 20:50:35 »
Gewoon je dingen doen waar jij in geloofd, met eventueel de adviezen van anderen.

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #28 Gepost op: 24 oktober 2012, 12:19:10 »
Hoi!

Ik wou ongeveer 15 jaar geleden ook vegetarier worden. (ik was toen 13) Mijn ouders vonden dat toen geen goed plan, en na lang praten, kwamen we tot het compromis dat we voortaan 2x in de week vegetarisch zouden eten en dat ik dan de rest van de week "gewoon" mee zou eten. Met de voorwaarden dat als ik 18 werd, ik vegetarisch zou mogen eten. (dit betekend wel dat als we aardappelen, vl33s, groenten aten ik stiekem dat stukje in de pan liet liggen, tot grote vreugde van mijn broertje  ::))

Natuurlijk vond ik dat niet ideaal, maar het was een prima tussenweg voor die tijd. Als je bij je ouders woont kun je nu eenmaal niet altijd alles doen zoals je graag zou willen. Maar ik zou gewoon proberen duidelijk te maken aan je ouders dat dit geen bevlieging is. Vor mij werktte deze compromis periode (als we gingen uit eten at ik in de tijd ook standaard iets vegetarisch) kortom laat zien dat je het serieus meent.

Neem het voorstel van je vader aan, het voelt vast een beetje anders, maar als jullie als gezin een dag vegetarisch eten is dat ook winst ;) en laat je zien dat je gemotiveerd bent!

succes!
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

« Reactie #29 Gepost op: 24 oktober 2012, 15:43:41 »
Laat je broer eens nagaan hoe oud plantenetende zoogdieren (olifanten, nijlpaarden, neushoorns) kunnen worden en hoe oud vleesetende (leeuwen, hyena's) dieren worden. Mogelijk zal hij opmerkelijke verschillen ontdekken.

Vergeet het verzoringstehuis voor vegetariers in Oosterbeek (geloof ik) niet.
Had opgevangen dat de gemiddelde leeftijd aldaar ook vrij hoog is. Maar goed, misschien is dat wel een vegetariërsmythe. En er kan natuurlijk weer makkelijk een was-Hitler-niet-ook-een-vegetariër? tegenover gezet worden...

For the record: Hitler was geen vegetariër. Dat was uitsluitend slimme propaganda van Goebbels, die nu nog geloofd wordt...

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
    • dimitri.org
« Reactie #30 Gepost op: 24 oktober 2012, 16:14:16 »
Wel een flexitarier overigens. Hij at vaak vegetarisch, maar niet altijd.

Offline chantalv80

• 911
« Reactie #31 Gepost op: 24 oktober 2012, 19:29:16 »
Ik heb geen flauw idee wat Hitler naar binnen werkte....en eigenlijk hoef ik dat ook niet te weten :P
Want a sugarcube?

vegameid

« Reactie #32 Gepost op: 24 oktober 2012, 20:40:48 »
vanaf nu eet ik 1 boterham met vlees en de rest met kaas ofzo
en 1 à 2 keer per week vegetarisch
en mn moeder heeft gezegd dat als ik uit de puberteit ben en ik er dan nog zo over denk ik dan waarschijnlijk wel mag

groetjes en allemaal bedankt! :)

Offline @rno

• 2.330
« Reactie #33 Gepost op: 24 oktober 2012, 22:52:47 »
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Eelco

• Admin
  • 20.664
    • Mijn Homepage
« Reactie #34 Gepost op: 25 oktober 2012, 00:49:51 »
en mn moeder heeft gezegd dat als ik uit de puberteit ben en ik er dan nog zo over denk ik dan waarschijnlijk wel mag
Dat is in ieder geval een klein succesje  :D. Ben jij er ook tevreden mee?
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Draek

• 4.449
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #35 Gepost op: 25 oktober 2012, 16:39:50 »

Ik zou als je het niet prettig vind gewoon vasthouden aan je idealen, want compromissen zal alleen maar leiden tot dat je niet serieus genomen wordt en als je uit de puberteit bent dat ze dan zullen zeggen dat je toch vlees bleef eten en dat het dus niet serieus was.

Ze mogen je niet dwingen vlees te eten. Jij bepaalt zelf wat je eet en drinkt. Van het moeten eten van vlees zal je ook niet gelukkig worden. Als je ouders het niet begrijpen, dan moeten ze het maar leren.

Je kan een hele hoop informatie geven over waarom vegetarisch eten goed is voor gezondheid en dat het volgens dietisten ook als verantwoord eten wordt gezien. Ik snap dat je ouders wellicht zich zorgen maken, maar die zorgen zijn onterecht. Tenzij je wellicht een eetstoornis hebt.
Stem op de Partij voor de Dieren

« Reactie #36 Gepost op: 25 oktober 2012, 16:53:28 »
toen ik begon was er alleen nog de vega snitzel, groente burger en hamburger.
ook mijn ouders dachten dat het iets tijdelijks was en vonden het onzin.
ben het langzaam gaan afbouwen en schoof vaak vlees bij mijn pa op zijn bord. Ik ben gaan afspreken om zelf vlees vervangers te kopen zodat ik invloed had op wat ik kreeg..

Ben nu 20 jaar verder. Voel me goed, heb nooit griep en anno 2012 is het toch wel aangetoond dat het niet eten van vlees en vis gezond(er) is dan het wel eten ervan. Er is voldoende vervanging die uiteraard wel nodig is om alle gezonde stoffen binnen te krijgen.

Voorjezelf bepaal je hoe ver je wilt gaan in het laten staan/ niet gebruiken van producten etc die direct of indirect de dood veroorzaken van dieren. Bepraat dit met je ouders en via internet kan je ook een hoop info vinden en geven

Offline chantalv80

• 911
« Reactie #37 Gepost op: 25 oktober 2012, 17:18:32 »

Ik vind dat een mooi compromis :) Zo hoeven je ouders zich niet al te veel zorgen om je te maken. Alhoewel....dat zullen ze eigenlijk toch wel doen. :P
Want a sugarcube?

Offline greet

• 2.671
« Reactie #38 Gepost op: 26 oktober 2012, 10:27:38 »
Ik vind het ook best een mooi compromis, voor een deeltje ook omdat 'uit de pubertijd' nogal voor interpretatie vatbaar is. Als je op een volwassen manier laat zien hoe serieus je wel bent, dan komt die tijd misschien sneller als je denkt, zeker als je ze ondertussen kan overtuigen van dat het op gezondheidsgebied allemaal nogal meevalt...

@draek, niemand kan haar verplichten, maar voor sommige mensen is een goede relatie met de ouders een belangrijker ding dan het niet eten van vlees. Al zal dat voor jou zou niet het geval zijn, vermoed ik   ;)

Veel plezier in elk geval, vegameid, hopelijk komen jij en/of je ouders nog eens langs voor receptjes en andere info  :)

Offline Draek

• 4.449
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #39 Gepost op: 27 oktober 2012, 13:23:33 »
@draek, niemand kan haar verplichten, maar voor sommige mensen is een goede relatie met de ouders een belangrijker ding dan het niet eten van vlees. Al zal dat voor jou zou niet het geval zijn, vermoed ik   ;)

Als ouders van het kind houden zullen ze het toch uiteindelijk accepteren. En gewoon zorgen dat je al die info over gezondheid en voordelen geeft en ze laat lezen. Dat kan helpen om ze wat gerust te stellen. Ik vind het jammer dat hier zo gestuurd word op een compromis. Dat is m.i. een verkeerd advies en een kind welke zo een ethische keuze maakt kan juist ongelukkiger worden van dat moeten eten enzo.

Voor mij is een goede relatie met ouders belangrijk (snap niet waarom je suggereert dat dat niet het geval zou zijn), maar dat betekent niet dat ik zo een keuze ga aanpassen om ze te pleasen. Zowel goede relatie als niet eten van vlees kan prima naast elkaar leven. De zorgen van de ouders over keuze van kind is gebaseerd op een verkeerde opvatting over vegetarisme. En als je ingeeft op wat je ouders mbt tot deze ethische keuze willen dat je doet, dan zullen ze je echt niet meer serieus nemen met die keuze.
Stem op de Partij voor de Dieren