Vegatopia Forum

Boodschappen

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Boodschappen
« Reactie #60 Gepost op: 17 december 2018, 22:29:50 »
Een kritisch artikel over de arbeidsomstandigheden bij Picnic
Hmm, iets om in de gaten te houden. Ik heb al een poosje niet meer bij Picnic besteld (het kwam gewoon beter uit om zelf even naar de AH te gaan), maar tot nu toe kwamen de bezorgers erg ontspannen en tevreden over. Al kan dat natuurlijk ook iets zijn dat bij de gewenste en getrainde houding naar de klant toe hoort (want je wordt wel meteen na het bezorgen gevraagd een beoordeling te geven).
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline meisbaer

• 5.622
« Reactie #61 Gepost op: 18 december 2018, 01:02:22 »
Het blijkt in het artikel vooral om het werken in een distributiecentrum te gaan, waar de werkdruk erg hoog is en de omstandigheden niet op orde lijken te zijn. De bezorgers zullen daar minder mee te maken hebben.

Al zal de werkdruk bij bezorgers ook hoog zijn. Bij pakketdiensten is het lange dagen draaien om genoeg te verdienen. Geen idee hoe het bij Picnic met de bezorgers staat.

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #62 Gepost op: 18 december 2018, 09:13:52 »
Al zal de werkdruk bij bezorgers ook hoog zijn.

Dat is overal wel zo ja. Een collega van me heeft in zijn studententijd voor AH rondgereden en is daar zo snel hij iets anders vond, weer weggegaan. Hoge werkdruk en hij vond het ook zwaar. Dat is misschien bij Picnic net weer anders, want die hoeven het niet tot in de keuken te brengen (toch?).

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #63 Gepost op: 18 december 2018, 22:15:07 »
Ook Picnic bezorgt tot in de keuken, ook op de eerste. Het afleveren gaat wel sneller dan bij AH omdat er vooruit betaald is, bij mij zijn de bestellingen ook minder groot.

Qua werkomstandigheden: ik hoop dat het verbetert. Aan de andere kant koop ik ook bij Amazon, waar de werkomstandigheden ook erg slecht zijn  :-[
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #64 Gepost op: 18 december 2018, 22:25:05 »
(want je wordt wel meteen na het bezorgen gevraagd een beoordeling te geven).
Dit heeft een heel practisch doel.  Als je nee klikt, opent het scherm waarmee je problemen door kunt geven, meteen een foto van een slecht product kunt doorgeven etc. Een aantal keer moeten gebruiken wegens bruine avocado of kapotte eieren. Geld de volgende dag al teruggestort, terwijl AH het alleen vergoed bij je volgende bestelling.

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #65 Gepost op: 19 december 2018, 07:05:34 »
Ook Picnic bezorgt tot in de keuken, ook op de eerste. Het afleveren gaat wel sneller dan bij AH omdat er vooruit betaald is, bij mij zijn de bestellingen ook minder groot.

Oja, ik laat zowel Picnic als AH gewoon beneden bezorgen, omdat de bulk naar de voorraad gaat. Koop zelden nog bij Picnic, want de aanbiedingen en assortiment van AH vind ik nog steeds fijner.

Maar ja, als je ziet hoe de arbeidsomstandigheden bij ons AH pickuppoint zijn, word je ook niet blij...

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
    • dimitri.org
« Reactie #66 Gepost op: 29 december 2018, 16:25:42 »

Een beetje in hetzelfde kader:
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/hoe-is-het-om-te-werken-in-het-distributiecentrum-van-bol-com-journalist-jeroen-van-bergeijk-maakte-het-mee~b18a9510/

Wat dingen die beter kunnen, maar van uitbuiting van arbeidskrachten is bij bol.com geen sprake. Op het gedrag van de consumenten is wel wat aan te merken... al vraagt Bol er misschien ook wel om. Je kan een apparaat kopen, paar weken gebruiken, terugsturen en dan krijg je je geld terug, ook al zijn de gebruikssporen overduidelijk. Die regeling wordt flink misbruikt.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
« Reactie #67 Gepost op: 29 december 2018, 16:38:55 »
Ik vind het vooral vreemd dat alles wat besteld wordt zo nodig de volgende dag al bezorgd moet zijn (zelfs als je pas 's avonds om tien uur bestelt). Dat is natuurlijk lekker makkelijk voor ons consumenten, maar het is logisch dat dit tot een verhoogde werkdruk leidt. Voor veel bestellingen lijkt me 3-4 dagen nog steeds een prima levertijd.

Net zoals ik niet begrijp waarom winkels en vooral supermarkten altijd open zouden moeten zijn. In de Gelderlander werd flink aandacht gegeven aan het feit dat de Nijmeegse supermarkten op Eerste Kerstdag dicht waren, omdat Nijmegen zogenaamd nog hecht aan de zondagsrust. Gelukkig waren de supermarkten in Wijchen en Arnhem wel gewoon open. Mijn eerste gedachte: "Ah, dus blijkbaar zijn ze op Tweede Kerstdag wél open."

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #68 Gepost op: 29 december 2018, 21:41:37 »

Een beetje in hetzelfde kader:
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/hoe-is-het-om-te-werken-in-het-distributiecentrum-van-bol-com-journalist-jeroen-van-bergeijk-maakte-het-mee~b18a9510/

Geen horloge mogen dragen, een shirt aan moeten met een kleur die je rang aangeeft en meer. Vrij naar allemaal  :-\
Dat overigens dat orderpikken nog handmatig gebeurt, ik dacht dat dat allemaal al gerobotiseerd was.
,,,,فلافل

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #69 Gepost op: 29 december 2018, 22:11:21 »
Ik vraag me wel af of men het vergelijkt met ander winkelpersoneel (in welk geval ze veel slechter af zijn) of dat men het vergelijkt met productiewerk in een fabriek of de landbouw (in welk geval het wel vergelijkbaar klinkt). Ik heb zelf in het verleden ook productiewerk gedaan, en dat ging ook een beetje zoals in het artikel beschreven wordt (niet op die schaal natuurlijk...)

Offline meisbaer

• 5.622
« Reactie #70 Gepost op: 30 december 2018, 11:55:36 »
Wat mij opviel in het artikel, was dat er vrijwel geen daglicht in de loodsen aanwezig was. Ik dacht dat daar arbowetten voor waren, maar het kan zijn dat die alleen voor kantoorplekken geldt?

Even opgezocht, er moet "voldoende licht" zijn, nuet persé  daglicht, als ik het zo kan vinden.

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #71 Gepost op: 30 december 2018, 14:01:32 »
Inderdaad, er moet voldoende licht zijn. Het is productiewerk, dat vindt net als ander productiewerk plaats in grote hallen, het is niet mogelijk om daar een werkplek met daglicht te creeeren. Het is trouwens ook voor kantoorplekken nog steeds niet verplicht om daglicht te hebben, wel sterk aangeraden.

Offline Miranda

• 3.376
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #72 Gepost op: 09 januari 2019, 10:18:23 »
Geen horloge mogen dragen, een shirt aan moeten met een kleur die je rang aangeeft en meer. Vrij naar allemaal  :-\

Op zich is dat niet zo heel raar vind ik. Toen ik vroeger een bijbaantje had bij Mc Donalds moesten ook alle sieraden af (hygiëne). En per functie was er onderscheid in de kleuren poloshirts. Vond dat nooit echt een punt hoor, het was gewoon zo...

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
« Reactie #73 Gepost op: 05 februari 2019, 16:18:35 »
Gisteren was de bak met gember bij de groenteboer bijna leeg, ik heb toch maar een paar half uitgedroogde bolletjes gekocht. Er zou nieuwe voorraad komen, werd me gezegd. Nu hoor ik net op de radio dat we middenin een gembercrisis zitten: de voorraden raken op. Maar gelukkig is er verse gember uit China in aantocht.
https://www.ad.nl/koken-en-eten/pech-voor-zieken-verse-gember-moeilijker-verkrijgbaar~a0f9c8cd/QD

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #74 Gepost op: 05 februari 2019, 19:41:52 »
Ik lees op twitter dat er bij de voor op de Molenweg nog genoeg ligt, mocht je nog willen halen ;)
« Laatst bewerkt op: 05 februari 2019, 19:49:48 door LL de Ling »

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
« Reactie #75 Gepost op: 05 februari 2019, 21:14:36 »
Ik lees op twitter dat er bij de voor op de Molenweg nog genoeg ligt, mocht je nog willen halen ;)
Voor = Coop? Zo hoog is de nood nog niet (al ligt het op de weg als ik naar het centrum fiets). Ik ga zaterdag eerst eens kijken of de groenteboer of de Amazing Oriental gember in huis hebben, ik verwacht van wel.

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #76 Gepost op: 06 februari 2019, 07:24:29 »
Ja Coop! Autocorrect of gewoon moe, sorry.

Offline neleH

• 1.736
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #77 Gepost op: 06 februari 2019, 09:32:33 »
Gisteren was de bak met gember bij de groenteboer bijna leeg, ik heb toch maar een paar half uitgedroogde bolletjes gekocht. Er zou nieuwe voorraad komen, werd me gezegd. Nu hoor ik net op de radio dat we middenin een gembercrisis zitten: de voorraden raken op. Maar gelukkig is er verse gember uit China in aantocht.
https://www.ad.nl/koken-en-eten/pech-voor-zieken-verse-gember-moeilijker-verkrijgbaar~a0f9c8cd/QD

Aha! Onze Appie had ook al een tijdje geen gember meer (en geen Edet maar dat is een heel ander verhaal). Ik heb ook wat verdroogde gember bij de Coop gevonden. F zin in een 'gember-citroen-honing'-theeperiode dus het gaat er rap doorheen bij ons.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
« Reactie #78 Gepost op: 11 maart 2019, 16:33:52 »
Lekker makkelijk zo’n verspakket van Jumbo of Albert Heijn, maar is het goedkoper dan de ingrediënten los kopen?

"[V]oor beide supers geldt dat hun verspakket goedkoper is dan de los gekochte ingrediënten. Het verspakket is dus niet alleen makkelijk, maar ook goedkoper."

Ik vind dit een verrassende uitkomst. Ziet iemand de reken- of redeneerfout of zijn verspakketten echt goedkoper?

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
    • dimitri.org
« Reactie #79 Gepost op: 11 maart 2019, 17:43:37 »
Ik had het juist heel verrassend gevonden als een pakket duurder zou zijn dan de losse onderdelen. Er zijn vast voorbeelden te vinden waar dat wel het geval is, maar ik zou er niet een weten.