Vegatopia Forum

Boodschappen

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re: Boodschappen
« Reactie #80 Gepost op: 11 maart 2019, 19:33:21 »
Ik had het juist heel verrassend gevonden als een pakket duurder zou zijn dan de losse onderdelen. Er zijn vast voorbeelden te vinden waar dat wel het geval is, maar ik zou er niet een weten.
Het principe van HelloFresh en consorten is toch wel dat je betaalt voor het gemak. De AH verspakketten zijn inderdaad een stuk scherper geprijsd (dat is ook niet moeilijk), maar dan nog vind ik ze gemiddeld redelijk aan de prijs (kijk bijvoorbeeld naar de inhoud van het tomatensoeppakket of de spruitjes stamppotgroente). In het artikel wordt de pompoensoep genoemd, maar de pompoen die ze hebben gekocht is wel erg prijzig (3.28 euro) omdat het seizoen op zijn einde loopt. Maar ik heb de boel natuurlijk zelf niet doorgerekend.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline meisbaer

• 5.622
« Reactie #81 Gepost op: 12 maart 2019, 00:43:19 »
Tja, dat was dan ook een erg dure pompoen? Ik denk dat als je bij de AH alles koopt, het inderdaad ongeveer net zo duur uitkomt. Maar als je een beetje rondkijkt, gok ik dat de Dirk of Lidl wel goedkoper is.

Ach, ik vind een verspakket al een hele verbetering op een Honigpakket waar nog een beetje groenten doorgaat.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
« Reactie #82 Gepost op: 24 maart 2019, 23:37:38 »
Inmiddels heb ik al een hele poos niet meer bij Picnic besteld. Vrijwel altijd was er een directe aanleiding om meteen boodschappen te doen. Daarnaast mag Picnic qua merkproducten iets goedkoper zijn, de basisproducten die ik doorgaans koop niet en vaak zelfs ietsje duurder.

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #83 Gepost op: 22 april 2019, 10:42:08 »
Ik kan het niet laten, dit moest ik voor mezelf toch even doorrekenen. Mijn boodschappenbudget is namelijk sinds ik bij Picnic bestel ipv bij AH met ongeveer 20% gedaald. Dit zit voor een deel in de AH bezorgkosten, en voor een deel in iets extra's bestellen zoals een fles wijn om aan het minimum bestelbedrag van AH te komen, maar ik wilde toch weten hoe het er nou qua productprijs uitziet voor een gewoon weekje.

AH   Picnic
champignons 400 gr    € 1,49     € 1,49
paprika 3 kleuren    € 1,59     € 1,39
uien biologisch    € 1,08     € 0,75
knolselderij    € 0,99     € 0,99
bospeen    € 1,49     € 1,39
spinazie    € 2,24     € 2,18
Cherry tomaten tros    € 2,49     € 2,79
Spa rood huismerk    € 2,15     € 0,86
Matze crackers    € 0,81     € 0,76
Tofu    € 1,49     € 1,83
ananas    € 1,59     € 1,49
Gepelde tomaten    € 0,45     € 0,39
Knoflook    € 1,12     € 1,12
VS speckjes    € 4,10     € 4,06
Kattenbakvulling     € 3,99     € 2,99
Buffel mozzarella    € 2,49     € 2,31
Afbak pistoletjes klein    € 0,45     € 0,45
    € 30,01     € 27,24

Op dit gewone weeklijstje van mij staan geen bonusproducten, en zoals je ziet is bijna alles bij Picnic goedkoper of dezelfde prijs (vreemd genoeg de tahoe niet, die is best prijzig, cherry tomaatjes een klein beetje duurder). De spa rood van het huismerk knalt er echt uit qua prijsverschil en die koop ik wel regelmatig, net als de kattenbakvulling.

Zelfs als ik ervoor naar de AH winkel ga ben ik dus iets duurder uit met mijn aankopen. En bij Picnic wordt het gratis thuisbezorgd.

Ze hebben nu vegan worstenbroodjes trouwens. Best aardig, maar voor 5,99 voor vier mini-broodjes blijft het bij een eenmalige aankoop. Voor dat geld maak ik er zelf 10, en dan zijn ze nog lekkerder ook.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

« Reactie #84 Gepost op: 22 april 2019, 11:33:38 »
Spa rood huismerk    € 2,15   

Jeetje, voor zo'n bedrag zou ik toch echt zelf broeikasgas door mijn kraanwater gaan roeren!
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline meisbaer

• 5.622
« Reactie #85 Gepost op: 22 april 2019, 11:40:04 »
Tja, de AH blijft toch een dure winkel. Daar kies je voor gemak en de wat bijzondere dingen.

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #86 Gepost op: 22 april 2019, 13:35:25 »

Jeetje, voor zo'n bedrag zou ik toch echt zelf broeikasgas door mijn kraanwater gaan roeren!

Vind ik raar, want ik vind deze voor 0,61 euro: https://www.ah.nl/producten/product/wi137777/ah-mineraalwater-koolzuurhoudend
« Laatst bewerkt op: 22 april 2019, 13:40:17 door LL de Ling »

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #87 Gepost op: 22 april 2019, 13:42:47 »
Tja, de AH blijft toch een dure winkel. Daar kies je voor gemak en de wat bijzondere dingen.

Het is maar net met welke producten je je boodschappenmandje vult. Volgend dit dit onderzoek is AH een middenmoter.
« Laatst bewerkt op: 22 april 2019, 13:45:56 door LL de Ling »

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #88 Gepost op: 22 april 2019, 17:56:09 »

Vind ik raar, want ik vind deze voor 0,61 euro: https://www.ah.nl/producten/product/wi137777/ah-mineraalwater-koolzuurhoudend
Maar dat is een grote fles, ik heb 6 kleintjes want zo veel drink ik het ook weer niet.

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #89 Gepost op: 22 april 2019, 18:04:04 »
Ik denk dat als je zelf naar de winkel gaat het niet zo veel uitmaakt, ietsje duurder. Maar voor online boodschappen doen dus niet rendabel.

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #90 Gepost op: 22 april 2019, 19:16:57 »

Maar dat is een grote fles, ik heb 6 kleintjes want zo veel drink ik het ook weer niet.

O, maar dan vind ik het niet zo erg dat ze die wat duurder maken :p

De basic is wel een stuk goedkoper dan het huismerk (1,68 voor 12): https://www.ah.nl/producten/product/wi448164/ah-basic-sparkling-water
« Laatst bewerkt op: 22 april 2019, 19:21:03 door LL de Ling »

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #91 Gepost op: 22 april 2019, 20:29:37 »
Ah, ja dan komen ze op dezelfde prijs. En ben het met je eens dat kleine flesjes ontmoedigd moeten worden. Maar grote halverwege weggooien vind ik ook zonde. Misschien toch maar een soda stream aanschaffen... maar voor 1 liter prikwater per week is dat ook wel weer grondstof verspilling.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #92 Gepost op: 22 april 2019, 20:43:14 »
Ik heb ook wel eens naar die soda stream gekeken, omdat t me milieuvriendelijker leek, maar die patronen zijn ook een belasting voor t milieu, jammergenoeg.
,,,,فلافل

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
« Reactie #93 Gepost op: 23 april 2019, 00:59:25 »
Het is maar net met welke producten je je boodschappenmandje vult. Volgend dit dit onderzoek is AH een middenmoter.
Op basis van de huismerken is de AH dus een middenmotor, waarbij de Jumbo (G'woon) een puntje goedkoper is. Picnic is inderdaad net ietsje duurder dan de AH volgens de index. De qua huismerk goedkopere supermarkten zitten niet bij mij in de buurt of in de stad.

Als ik Sams lijstje zie worden de grootste verschillen tussen AH en Picnic (de Spa rood daargelaten) veroorzaakt door de groente en die koop ik altijd bij de groenteboer - goedkoper en véél beter gesorteerd, bovendien minder plastic. Gember, verse kurkuma, lekkere knoflook en flinke bosjes peterselie voor de prijs waarvoor je bij de AH een zielig stronkje in plastic krijgt. Spinazie e.d. kun je in papieren zakjes scheppen en het aanbod (en de prijzen) variëren met het seizoen.

Het gaat natuurlijk maar om een paar euro's, dus voor mij is het hoofdargument gemak. De AH en de groentewinkel zijn om de hoek en ik vind het prettiger even door de winkel te lopen en de producten zelf in de kar te gooien dan ze thuis online te zoeken. Ik laat me trouwens niet verleiden door gemaksproducten, dat scheelt wel.

Laatst had ik nogal wat in de bonus gescoord en dus flink wat te transporteren. Een sporter die blijkbaar graag wat gewicht meetorst bood vriendelijk aan mijn tassen naar de autoparkeerplaats te dragen (als 41-jarige moest ik even slikken  ;D). Helaas: ik moest naar de fietsenparkeerplaats. Met uitpuilende fietstassen, een vol mandje aan het stuur én een volle rugtas was het wel even laveren.

Offline neleH

• 1.736
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #94 Gepost op: 23 april 2019, 10:26:21 »

Ik ben zelf grootverbruiker van spa rood (AH-merk of Spa) en die kost echt geen 2,15. Ze hebben 4-packs en 6-packs, wellicht zit het hem daar in. Eigen merk kost zeker minder dan 1,-

Offline neleH

• 1.736
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #95 Gepost op: 23 april 2019, 10:29:29 »
Ik heb mij een hele tijd geleden aangemeld bij Picnic (maar ze bezorgen nog niet bij ons). Ik zou nu alleen denk ik geen klant meer worden omdat ze best negatief in het nieuws komen mbt arbeidsvoorwaarden ed.

(en ik vind het eigenlijk best wel prettig om precies op mijn eigen tijd boodschappen te halen)

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
    • dimitri.org
« Reactie #96 Gepost op: 15 februari 2020, 22:27:46 »
Een kritisch artikel over de arbeidsomstandigheden bij Picnic

Een beetje in hetzelfde kader:
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/hoe-is-het-om-te-werken-in-het-distributiecentrum-van-bol-com-journalist-jeroen-van-bergeijk-maakte-het-mee~b18a9510/

Wat dingen die beter kunnen, maar van uitbuiting van arbeidskrachten is bij bol.com geen sprake. Op het gedrag van de consumenten is wel wat aan te merken... al vraagt Bol er misschien ook wel om. Je kan een apparaat kopen, paar weken gebruiken, terugsturen en dan krijg je je geld terug, ook al zijn de gebruikssporen overduidelijk. Die regeling wordt flink misbruikt.

Ik had deze journalist getipt over de arbeidsomstandigheden bij externe callcenters en hij vond dat interessant genoeg voor een verhaal. Dat is vandaag gepubliceerd. Het is (i.t.t. verhaal over Bol) een vrij negatief (maar wel interessant) verhaal geworden, waaruit o.a. blijkt dat ze mensen onverantwoordelijke leningen laten aangaan tegen woekerrentes en dat even naar de wc gaan al een waarschuwing kan opleveren.

https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/2020/nog-meer-bijlenen-natuurlijk-mevrouw~v90158/

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #97 Gepost op: 16 februari 2020, 07:46:23 »
Interessant Poek, had het artikel toevallig net gelezen. Ken jij zelf iemand die er werkt en heb je hem daarom getipt?

Omdat ik zelf probeer verstandig met geld om te gaan, vind ik het een raar idee dat het kopen op afbetaling nog steeds zo’n groot probleem is. Maar het is zo makkelijk, dat bewijst dit artikel ook weer.

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
    • dimitri.org
« Reactie #98 Gepost op: 16 februari 2020, 12:22:24 »
Ja, een vriendin had dezelfde ervaring met callcenterwerk. In haar geval was het voor Marktplaats, maar ook zij mocht b.v. bepaalde dingen die klanten echt zouden helpen niet zeggen.

Wie een beetje rationeel denkt gaat niet kopen op afbetaling tegen een woekerrente, maar dat niet iedereen zo rationeel kan denken wist ik op zich wel. Dan dacht ik echter aan mensen met een lagere opleiding, maar blijkbaar (einde van het verhaal) geldt het ook voor hoogopgeleide mensen. Een beetje de kredietcrisis in het klein, dit.
« Laatst bewerkt op: 16 februari 2020, 15:56:13 door Poek »

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
    • Mijn Homepage
« Reactie #99 Gepost op: 16 februari 2020, 14:51:48 »
Ik had de kop al voorbij zien komen en heb het artikel vanmiddag gelezen. Voor de werknemers dus Amerikaanse toestanden - en dan schijnt Wehkamp dus nog een van de relaxtere werkgevers te zijn. Maar mensen die al in de schulden zitten nog een lening met een net-nog-legale woekerrente aanpraten is bijkans misdadig.