Vegatopia Forum

Brood (niet) gezond?

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Brood (niet) gezond?
« Reactie #20 Gepost op: 05 februari 2013, 14:10:35 »
Sandwichspread kan niet gezond zijn. Hagelslag wel, net als extra grote, extra pure vlokken.
This is between me and the vegetable!

Offline Sam

  • ******
  • 7.106
Re:Brood (niet) gezond?
« Reactie #21 Gepost op: 05 februari 2013, 14:13:44 »
Over beleg zijn verschillende opvattingen. Voor sommigen is kaas de duivel, want vet en zout, en kun je beter jam op brood eten, want vol fruit, volgens anderen is jam de duivel vanwege het hoge suikergehalte en kun je beter kaas eten, want vol met calcium en andere bouwstoffen. De meeste groepen zijn het wel eens dat groente (en mager vlees) op brood beter is dan kaas of jam. Of sandwichspread en ei gezond zijn ligt een beetje aan hoe vet en zout je het maakt, je kunt zelf supergezonde sandwichspread maken, maar die uit een potje bevat heel weinig waar je lijf wat mee kan. Hagelslag valt onder geen enkel regime onder gezond beleg volgens mij, het zijn voornamelijk lege koolydraten, maar schijnt toch nog geprefereerd te worden boven kaas en smeerworst.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Brood (niet) gezond?
« Reactie #22 Gepost op: 05 februari 2013, 14:23:10 »
Hagelslag valt onder geen enkel regime onder gezond beleg volgens mij,
Ik word er gelukkig van, dat telt toch op zijn minst in Bhutan wel?
This is between me and the vegetable!

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Brood (niet) gezond?
« Reactie #23 Gepost op: 05 februari 2013, 14:29:55 »
Sandwichspread uit een (Heinz) potje bevat veel suiker, da's wel jammer. Bij de natuurwinkel hebben ze wel met (denk ik) veel tomaat en weinig suiker, wel weer duurder.

Maar goed, kaas is vet en zout, jam/sandwichspread een suikerbom, ei vet en zout (strooi ik er overigens niet op), hagelslag kan nooit (of hoogstens voor de geestesgesteldheid) gezond zijn... betekent dat dat ik verdoemd ben?  :'(

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Brood (niet) gezond?
« Reactie #24 Gepost op: 05 februari 2013, 14:33:06 »
Dat wordt de rest van je leven alleen nog maar gruttenspread met alfalfa op je brood eten...
This is between me and the vegetable!

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Brood (niet) gezond?
« Reactie #25 Gepost op: 05 februari 2013, 14:35:11 »
Dat is zeker heel vies?

Even gegoogled:

http://www.groentenenfruit.nl/veggipedia/product/alfalfa.html

"Wat kan ik met alfalfa?
- op een sandwich met kaas en tomaat
- op een broodje eiersalade "

Ja, zo is het ook niet meer gezond :(

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Brood (niet) gezond?
« Reactie #26 Gepost op: 05 februari 2013, 14:40:08 »
Alfalfa is zeker vies, en ik kon niet zo snel iets supergezonds bedenken voor eronder. Een broodje halvarine met alfalfa, dat mag vast ook.
This is between me and the vegetable!

Re:Brood (niet) gezond?
« Reactie #27 Gepost op: 05 februari 2013, 14:44:25 »
Broodje schaamhaar, jummie!
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Re:Brood (niet) gezond?
« Reactie #28 Gepost op: 05 februari 2013, 15:35:27 »
Maar zit in knackebrod niet ook gewoon volkorenmeel? In ieder geval wel roggemeel en ook gist.
Ik zie dan eigenlijk niet echt een verschil met tarweroggebrood, voor je darmen en bloedsuiker dan eigenlijk.


Ja zeker.. Maar toch is er verschil tussen brood en crackers bij mij! Ik denk dat het gewoon voor iedereen verschillend is.

Re:Brood (niet) gezond?
« Reactie #29 Gepost op: 05 februari 2013, 15:37:19 »
Sandwichspread uit een (Heinz) potje bevat veel suiker, da's wel jammer. Bij de natuurwinkel hebben ze wel met (denk ik) veel tomaat en weinig suiker, wel weer duurder.

Maar goed, kaas is vet en zout, jam/sandwichspread een suikerbom, ei vet en zout (strooi ik er overigens niet op), hagelslag kan nooit (of hoogstens voor de geestesgesteldheid) gezond zijn... betekent dat dat ik verdoemd ben?  :'(

Ik eet ook wel eens houmous als beleg. Dat is van kikkererwten en volgens mij wel gezond.

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.560
Re:Brood (niet) gezond?
« Reactie #30 Gepost op: 05 februari 2013, 17:41:51 »
Even nog in reactie op Marla Louisa d'r berichtje:
- Wat voor soort brood at je altijd? En heb je verschillende soorten geprobeerd? Dus bijvoorbeeld desembrood ipv gisbrood, spelt ipv tarwe, of zelfs glutenvrij? Misschien verdraag je één van de ingrediënten van "normaal" brood niet goed, maar wel bijvoorbeeld ander brood. Er zijn zat mensen op aarde die geen of weinig brood eten, dus het hoeft niet...

In Knackebrood hoeft geen gist te zitten, is volgens mij zelfs vaak zonder. In gistbrood zit vaak wel iets suiker, om het gist te helpen. In heel erg onnatuurlijk donkerbrood (woudkoorn etc) zit mout, dat is ook zoet. Het lijkt dan wel supervolkoren, maar het kan gekleurd witbrood zijn, ook iets om op te letten.

En nog even algemeen over hagelslag, hele pure vlokken bevatten veel ijzer, als je erbij een glaasje sap drinkt (of er na een boterham met alfalfa ;)) neem je het ijzer nog eens extra op! Dus vooral niet schuldig over voelen  :angel:

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Brood (niet) gezond?
« Reactie #31 Gepost op: 05 februari 2013, 19:57:57 »
als je erbij een glaasje sap drinkt

Er moet wel vit. C in zitten, dus niet alle sappen zijn geschikt om de opname van ijzer te bevorderen.

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Brood (niet) gezond?
« Reactie #32 Gepost op: 05 februari 2013, 20:48:19 »
Hagelslag valt onder geen enkel regime onder gezond beleg volgens mij,
Ik word er gelukkig van, dat telt toch op zijn minst in Bhutan wel?

Voor 250 dollar per dag mag daar veel heb ik me laten vertellen
En om op Poek terug te komen: 1x beleg met 2 boterhammen (dus dubbele boterhammen) is erg goed gezonheidstechnisch heb ik gehoord.
,,,,فلافل

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Brood (niet) gezond?
« Reactie #33 Gepost op: 05 februari 2013, 20:56:26 »
Ik eet één allinson-brood per week. Verder ook andere granen (pap. muesli, etc.) nooit verstopt of opgeblazen (wel als ik melkproducten gebruik).
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Brood (niet) gezond?
« Reactie #34 Gepost op: 05 februari 2013, 21:02:21 »
En om op Poek terug te komen: 1x beleg met 2 boterhammen (dus dubbele boterhammen) is erg goed gezonheidstechnisch heb ik gehoord.

Maar da's gewoon een andere manier van zeggen dat beleg niet zo gezond is, toch?

Ik vind vaak plakken kaas ook veel te groot voor een enkel broodje trouwens (dus doe ik dan een 1/2 of 1/3e plakje op een bolletje).

Offline Selly

  • *****
  • 30.776
Re:Brood (niet) gezond?
« Reactie #35 Gepost op: 05 februari 2013, 21:25:59 »
En om op Poek terug te komen: 1x beleg met 2 boterhammen (dus dubbele boterhammen) is erg goed gezonheidstechnisch heb ik gehoord.

Maar da's gewoon een andere manier van zeggen dat beleg niet zo gezond is, toch?

Ja, of ik elk geval dat het brood gezonder is dan het beleg (in brood zitten veel gezonde dingen ook, zoals vitamine B en jodium).
,,,,فلافل

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Brood (niet) gezond?
« Reactie #36 Gepost op: 13 februari 2013, 14:54:53 »
Is het brood met liefde en passie van de AH eigenlijk gezonder dan het brood met haat en ongeintereseerdheid dat ze ook verkopen?

Re:Brood (niet) gezond?
« Reactie #37 Gepost op: 13 februari 2013, 15:19:38 »
Beiden zijn beter dan een patatje oorlog.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Brood (niet) gezond?
« Reactie #38 Gepost op: 13 februari 2013, 21:01:31 »
Is het brood met liefde en passie van de AH eigenlijk gezonder dan het brood met haat en ongeintereseerdheid dat ze ook verkopen?

Een lange tijd was ik de enige, die Alinsson-brood (2 broden per week) bij AH bestelde. Op een gegeven moment wilden (konden) ze die service ook niet meer leveren. Nu één brood per week bij de Natuurvoeding.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Brood (niet) gezond?
« Reactie #39 Gepost op: 13 februari 2013, 21:19:33 »
Hm, dat ziet er interessant uit, ik zal eens kijken of 'mijn' AH die verkoopt.

De brood met liefde en passie is trouwens wel lekkerder dan gewone. Vanmiddag tenminste.