Vegatopia Forum

Brood (niet) gezond?

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Brood (niet) gezond?
« Gepost op: 01 oktober 2012, 14:35:39 »

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Brood (niet) gezond?
« Reactie #1 Gepost op: 01 oktober 2012, 18:19:37 »
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Brood (niet) gezond?
« Reactie #2 Gepost op: 02 oktober 2012, 01:05:12 »
Dit (of het boek iig) is er wel een beetje verwant aan.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Brood (niet) gezond?
« Reactie #3 Gepost op: 02 oktober 2012, 01:10:42 »
Dit (of het boek iig) is er wel een beetje verwant aan.

Daar is de nodige kritiek opgekomen, ook uit de paleo-hoek.

Hier trouwens een scan van het artikel van bakker Menno en enkele opmerkingen van 'Chivo': https://www.facebook.com/chivo.opleidingen/posts/449588071757990

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Brood (niet) gezond?
« Reactie #4 Gepost op: 02 oktober 2012, 02:01:39 »
Als er 1 iets is, waarop je geen controle hebt in de voeding(sketen), dan is het op de ingrediënten en de bereidingswijze van brood.

De enige oplossing is  zelf bakken.

Dat heb ik jaren gedaan, maar nu te lui (op pensioen)
Eet wat best is voor de planeet.

Offline LL de Ling

  • Moderator
  • ******
  • 10.317
Re:Brood (niet) gezond?
« Reactie #5 Gepost op: 02 oktober 2012, 08:33:49 »
Bevriend dietist zegt dit op Twitter:
Citaat
'Brood heb je sowieso nodig ivm jodium. Volk.brood verzadigt beter, levert meer vezels en vit en lagere glyc.index dan witbrood. Maar bij bep darmklachten of om andere gezondheidsredenen kan het zijn dat volkoren minder gezond is. Maar niet eens met Menno dus

Ik vind het maar lastig, al die meningen tegenwoordig.

Zelf probeer ik de laatste tijd maar gewoon een "Ik vind het gewoon lekker" motto aan te houden. Dat betekent dat ik wel gezond probeer te eten, maar niet bij elk voedingsmiddel te bedenken waarom het wel of niet binnen een bepaald dieet past. Want het duizelt me een beetje. Het enige wat ik daarbij expres wel eet, is af en toe ei. Dat lust ik meestal niet zo graag, maar ik merk en voel dat mijn lichaam het soms wel kan gebruiken.

En voor brood geldt dan dat ik een paar sneetjes zelfgebakken brood per dag eet. Want dat is leuk, en lekker. En dan word ik blij.

Offline karl

  • *****
  • 6.318
  • Geslacht: Man
Re:Brood (niet) gezond?
« Reactie #6 Gepost op: 02 oktober 2012, 09:16:07 »
Zeer in het algemeen is er ook gezegd dat al die beweringen over gezond of ongezond zijn van voedsel niet helemaal bewijsbaar zijn.
Je zou dan met groepen moeten werken die gedurende jaren iets wel of niet eten. Ook de invloed van andere factoren dan dat voedsel is onzeker.
Waarmee ik niet alle bevindingen wil wegwuiven, maar al te grote stelligheid lijkt me gevaarlijk.
Die man van de zandloper wil ons 's morgens havermoutpap laten eten, maar dat lust ik werkelijk niet. Brood heb je, vind ik, zeker 's morgens nodig om je maag wat stevig te vullen en vind ik ook het beste. Bij warm eten hoeft het eigenlijk helemaal niet en als je nalaat het daarbij te eten zou dat afslankend werken.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Brood (niet) gezond?
« Reactie #7 Gepost op: 02 oktober 2012, 16:17:21 »

Offline chantalv80

  • ****
  • 911
  • Geslacht: Vrouw
Re:Brood (niet) gezond?
« Reactie #8 Gepost op: 03 oktober 2012, 11:26:20 »
Brood niet gezond? Jammer dan. Friet en bier zijn ook niet gezond, maar wel heel erg lekker  :P
Want a sugarcube?

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.560
Re:Brood (niet) gezond?
« Reactie #9 Gepost op: 07 oktober 2012, 14:44:19 »
Beetje lastig geval.
In het artikel ging het specifiek over volkoren brood. Al snapte ik niet dat hij zegt dat de suikerspiegel opeens omhoog gaat, terwijl ik altijd geleerd heb (van collega's bij de bio-winkel) dat volkoren juist een vertragende werking heeft. Maar ik weet niet zeker of dat klopt?? In de reacties op volkskrant.nl staan er in ieder geval veel opmerkingen die voor en tegen zijn.

De bakker in het artikel zegt dat lekker (wit!) brood dat lang heeft gerezen juist wel goed is, omdat je dan minder fytinezuur overhoudt in je brood, daar zit natuurlijk wel wat in, want het meeste brood rijst niet lang genoeg.

Ik denk dat het voor iedereen belangrijk is om te eten wat goed is voor haar of hem. Er zijn inderdaad mensen die dik worden van veel brood eten, want op elke boterham gaat boter, een plak kaas, vleeswaren of hagelslag. En in volkoren brood zitten meer calorieën dan in wit brood. Maar dan eet je er ook minder sneeën van en dan eet je ook minder beleg.
Natuurlijk zijn er ook mensen die niet (goed) tegen tarwe of gluten kunnen, dat zijn dan ook degenen die zich lekkerder voelen als ze geen of minder brood eten.

Ik volg ook zo veel mogelijk mijn honger en mijn gevoel. Als ik het druk heb en veel aan het sjouwen den, dan eet ik voller en meer, als het rustig heb, eet ik lichter en minder. En als ik opeens zin krijg in iets, dan probeer ik daar iets mee te doen. En afwisseling is goed :)



May

Re:Brood (niet) gezond?
« Reactie #10 Gepost op: 23 oktober 2012, 15:00:25 »
Tarwe is niet zo gezond. Spelt is veel beter.
Maar tarwe is goedkoop en makkelijk te verkrijgen. Tarwe en spelt zijn beide graansoorten. Van tarwe (ook volkoren) gaat je bloedsuiker omhoog heb ik gelezen. Mijn man heeft een periode heel veel brood gegeten, hij dacht dat hij daar behoefte aan had omdat hij zich af en toe zo bibberig voelde. Brood vult en stilt de trek. Maar het werd er niet beter op.

In brood zitten vaak brood verbeterraars. Beter zou je het biologische brood kunnen kopen of zelf bakken.

Ik kocht laatst een speltbrood bij een natuur voedingswinkel annex drogisterij. Ik had erover gebeld omdat ik er via Google achter was gekomen dat zij biologische spelt verkochten. De man zei dat het doorgaans wel besteld moest worden en ze kregen binnen op dinsdag en vrijdag, moet dan een dag van tevoren door geven. Maar, hij dacht wel dat ie nog een spelt brood over zou hebben. Oké, die wilde ik dan wel.Ik belde op donderdag en ben 'm op vrijdag gaan halen, kostte 4,40  ::). Nogal duur. En droog dat het was ::). Ik vraag me af of het oud was, gezien het feit dat de man al wist dat ie een broodje over had. Geen succes. Het is dus even zoeken voor het juiste brood.

Mijn kinderen eten weleens graag wit brood. Toen het witte brood waar bruin in zit (zo luidde ook de reclame slogan) op de markt kwam, kocht ik dat. Totdta ik erachter kwam wat daar doorheen zit om het vezel rijk te maken. Niet bepaald gezond te noemen. Dus koop ik af en toe gewoon wit brood voor ze.

brenda_lelie

Re:Brood (niet) gezond?
« Reactie #11 Gepost op: 23 oktober 2012, 15:55:18 »
Speltbrood is altijd erg duur maar het schijnt inderdaad wel beter te zijn. En wat betreft die droogheid: veel biologisch brood is sowieso veel droger dan supermarkt-brood. Is er geen biologische bakker bij jou in de buurt? Dat is namelijk vaak veel lekkerder brood dan dat ze verkopen bij biologische winkels.

May

Re:Brood (niet) gezond?
« Reactie #12 Gepost op: 23 oktober 2012, 18:33:04 »
Nee, helaas niet. Niet om de hoek in elk geval. Die reform zaak betrekt het brood van een biolologische bakker, op wiens site ik ook heb gekeken. Daarom dacht ik dat het brood lekker zou zijn. Maar ik ga echt geen 4,40 meer betalen voor een brood dat niet te eten is. Wel qua smaak overigens, maar zo droog is het niet lekker.

Re:Brood (niet) gezond?
« Reactie #13 Gepost op: 04 februari 2013, 18:41:55 »
Ik weet niet of deze topic nog actueel is maar... vond het toch wel nuttig om te antwoorden. :)
Want ik eet nu al een maand of 2 geen brood meer. De voordelen die ik ervaar:
- minder verstopt,
- geen opgezette buik,
- geen plotselinge hypo (te lage bloedsuiker).
Jarenlang heb ik getobt met mijn stoelgang en had ik vaak last van krampen in mijn buik. Sinds ik las dat het door brood zou kunnen komen heb ik de boterhammen verwisseld met crackers. En ik moet zeggen dat ik mij lekkerder voel, niet meer van die vreetbuien heb, mijn bloedsuiker langer op peil blijft, geen last meer heb van een opgeblazen gevoel enz. Voor mij alleen maar voordelen dus. Ik eet af en toe nog wel eens een broodje en merk dan gelijk het verschil! Voel me dan spontaan moe en opgeblazen. (het is wel lekker natuurlijk...) En zie maar eens crackers in een boterhamzakje mee te nemen naar je werk en deze heel te houden.  ;D

ps. Ik denk dat het voor iedereen verschillend is.. Gewoon voor jezelf uitproberen dus...
« Laatst bewerkt op: 04 februari 2013, 18:46:11 door MarlaLouisa »

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.446
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Brood (niet) gezond?
« Reactie #14 Gepost op: 05 februari 2013, 00:50:02 »
Wat eet je dan in plaats van brood, MariaLouisa?

Brood zie ik vooral als leverancier van koolhydraten, en die heb ik wel nodig. Je kunt natuurlijk ook pasta of muesli eten, of andere koolhydratenleveranciers. Ik heb qua brood wel het privilege dat ik in Duitsland woon: stevige broden, met veel vezels (volkoren, rogge, zaden) en die ook echt vullen. Lekker! Wat een verschil met het Batavenbrood, dat mijn ouders al sinds jaar en dag met smaak eten. Lekker bruin, dus gezond (maar niet heus, karamel). En na vier schijven kon ik nog rustig een vijfde of een zesde naar binnen schuiven.

Ik ben nog steeds op zoek naar de reden waarom Nederlands brood zo saai en week is, hoewel Nederlandse bakkers ongetwijfeld ook prima 'Duits' brood kunnen bakken. Onze Nederlandse secretaresse (die ik onlangs drie pakken hagelslag heb geleverd) bekende dat ze de zachte puntbroodjes en krentenbollen soms best wel mist.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Marthe

  • ***
  • 274
  • Geslacht: Vrouw
Re:Brood (niet) gezond?
« Reactie #15 Gepost op: 05 februari 2013, 08:11:28 »

En na vier schijven kon ik nog rustig een vijfde of een zesde naar binnen schuiven.


Mijn broer en ik aten in de middagpauze van de basisschool altijd thuis bruin brood, 2 of 3 sneeën. Soms kocht mijn moeder een wit brood en mijn broer en ik deden dan een wedstrijdje wie er het meest naar binnen kon werken. Vaak zaten we na tien van die boterhammen nog niet vol  ;D

Re:Brood (niet) gezond?
« Reactie #16 Gepost op: 05 februari 2013, 11:05:51 »
@Eelco

Ik eet nu van die knäckebrod crackers. Hoef ik er maar 3 van te eten en ik heb genoeg. :)

Offline Sam

  • ******
  • 7.106
Re:Brood (niet) gezond?
« Reactie #17 Gepost op: 05 februari 2013, 11:33:25 »
Van knackebrod kan ik juist door blijven eten, als ontbijt eet ik zo vier stuks (volkoren) en dan wil ik na een uurtje toch echt ontbijten... :)
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

brenda_lelie

Re:Brood (niet) gezond?
« Reactie #18 Gepost op: 05 februari 2013, 13:24:10 »
Maar zit in knackebrod niet ook gewoon volkorenmeel? In ieder geval wel roggemeel en ook gist.
Ik zie dan eigenlijk niet echt een verschil met tarweroggebrood, voor je darmen en bloedsuiker dan eigenlijk.

Ik vind Knackebrod trouwens ook heel lekker, maar dan wel de echte Zweedse (Leksand, http://www.leksands.se/). Die verkochten ze eerder nog bij de Ikea maar nu hebben ze eigen merk en die is minder lekker. Knackebrod van Nederlandse merken vind ik ook niet echt lekker, dan heb ik liever brood van de biobakker.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.907
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Brood (niet) gezond?
« Reactie #19 Gepost op: 05 februari 2013, 13:37:42 »
Nu we het toch over brood en gezond hebben, is er qua gezond zijn veel verschil of je hagelslag, kaas, gebakken ei of sandwichspread op je brood doet?

(hagelslag lijkt me het minst goed, maar je weet het niet, of jij misschien wel, maar ik niet)