Vegatopia Forum

De ontbijtdraad

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
Re: De ontbijtdraad
« Reactie #40 Gepost op: 25 november 2022, 22:12:21 »
De laatste jaren eet ik vaak havermout als ontbijt. Als ik thuis ben gooi ik wat havermout in een hoeveelheid kokend hete havermelk+water en laat dat even staan om te binden; moet ik op kantoor zijn dan maak ik vaak overnight oats, omdat ik niet zo'n ochtendmens ben dat ik voor half acht al veel naar binnen krijg; ik neem het dan dus mee. Bij de overnight oats doe ik vaak ook een klein beetje havergrutten voor wat extra bite.

Ik heb een paar combi's die ik veel gebruik.

Eentje is met kaneel, en een halve appel in stukjes erdoor. Dan gaat er meestal nog amandelpasta of pindakaas door, en soms ook wat rozijnen. Bij overnight oats gebruik ik amandelmeel ipv de pasta, en doe er dan nog wat vegan kwark en yoghurt bij; die citroen-limoen van Alpro is dan erg lekker. Als ik blauwe bessen in huis heb, gaan die er ook wel eens bij.

Momenteel favoriet is de combi met banaan, tahin en dadel. Daar gaat vaak ook een beetje kaneel en kardemom bij, en wat cacao. In de overnight oats-versie worden het soms cacao nibs, en komt er vegan kwark en vanilleyofu bij. Echt enorm lekker!

Soms doe ik iets met aardbeien, nectarines of rabarber, maar buiten de zomer is dat niet echt een optie.

Ik kan er nog wel wat combinaties bij gebruiken voor wat meer afwisseling, en was dan ook zeer verheugd toen dit recept van Sven onlangs werd geplaatst op Vegatopia. Lijkt me een erg lekkere combinatie!
De hoeveelheden vd basisingrediënten in dit recept voor 1 persoon zijn exact het dubbele van wat ik thuis gebruik ;D, dat vind ik vrij grappig want ik zie mezelf echt niet het dubbele daarvan eten en ben me er nu over aan het beraden wat dit zegt over Sven (of mij). :o

Heeft iemand anders nog leuke havermout-ideeën? :chef:
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Online Eelco

• Admin
  • 20.665
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
« Reactie #41 Gepost op: 25 november 2022, 22:16:59 »
Qua hoeveelheid denk ik aan een Sven-portie net genoeg te hebben. Ik ontbijt altijd best stevig  :)
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Sven

• 3.926
  • Geslacht: Man
« Reactie #42 Gepost op: 25 november 2022, 23:34:23 »
Doorgaans raden ze 50 g havermout per persoon aan. Ik heb het eindelijk eens afgewogen en bij is het dus zo'n 70 g. Ik vond het ook oneerlijk om de hoeveelheden in recept af te romen naar 'standaard'. Zoals aangegeven in een eerder ontbijtartikel, ga ik 's morgens op een nuchtere maag naar de sportschool en ontbijt ik daarna pas. Dan heb ik dus flinke honger. Meestal eet ik havermout met een geraspte appel of een geraspte peer. Regelmatig ook met ananas uit blik.

De kantoorversie is overnight oats van havervlokken (geen havermout) met geraspte appel en rozijnen (of geraspte peer met cranberries), kaneel en yoghurt.
« Laatst bewerkt op: 25 november 2022, 23:36:28 door Sven »
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline lennekevg

• 139
« Reactie #43 Gepost op: 28 november 2022, 13:32:11 »
Ik eet meestal ook overnight oats, in potje mee naar werk. Een van mijn favorieten is geraspte peer + cacoa poeder (+ wat specijeren, bijv kaneel, gember, speculaaskruiden, etc). Als de peer lekker sappig is dan rasp je 'm al bijna tot moes, en na een nacht heb je dan een soort chocoladepudding-met-bite. Afhankelijk van smeuigheid en smaak kun je evt nog wat water toevoegen (of een melk). Als de peer nog erg hard is doe ik er sowieso wat water bij en nog iets om te zoeten (rozijnen oid).

Als ik nog restjes chocolademelk of kokosmelk heb gebruik ik die ook wel als vloeistof.
Lepel pindakaas + cacaopoeder + kruiden + evt iets zoets (maar moet je wel van snickers houden ;-)).
Ik heb nog appelmoes (ijsblokjes) liggen, ook lekker met wat evt wat plantaardige melk.

Dadel & tahin klinkt supergoed, ga ik ook eens proberen!

Ik zou eens moeten wegen wat ik eet. Meestal 4 volle eetlepels (maar minder als er een heel stuk fruit ingaat). Ik heb wel om 10u weer honger ;-). Ik gebruik deze mix als inspiratie: https://vegetus.nl/ontbijtmix-met-noten-en-zemelen/ (Koop grote zakken 5 granen basis muesli bij de Zuidmolen en vul dat aan met pitten (pompoen of zonnebloem) en zaden (chia, lijn en/of hennep). Chia en lijnzaad binden het ook mooi.

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
« Reactie #44 Gepost op: 02 december 2022, 20:49:13 »
Blijkbaar is mijn moeite met ontbijten genetisch bepaald, want ook de kleuter ontbijt niet. We hebben vanalles geprobeerd, brood, crackers, gekookte eitjes, alle mogelijke soorten fruit, in allerlei variaties, smoothies, allerlei yoghurt variaties en zelfs muffins en andere zelfgebakken dingen, maar ze drinkt een halve beker sojamelk met bananensmaak (niet meest gezonde eten, maar echt het enige wat we erin krijgen, en de rest van de dag eet ze wél supergezond, dus we vinden de balans wel goed) en dan zit ze vol.

Ik neem tegenwoordig of een smoothie in een thermosfles, of wat sojakwark met fruit en muesli, en eet dat tussen 10 en 11. De kleuter doet het met de fruithap op school.
Daarna eten we allebei een stevige lunch. Ik neem hem tegenwoordig wel mee, want mijn huidige werk heeft een wat matig vegan assortiment.

Maar wel grappig om te zien dat het niet ontbijten blijkbaar iets erfelijks is. Wij zijn blijkbaar gewoon zo, daar moeten we dan maar vrede mee hebben.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #45 Gepost op: 12 juni 2023, 10:34:24 »
De laatste jaren eet ik vaak havermout als ontbijt. Als ik thuis ben gooi ik wat havermout in een hoeveelheid kokend hete havermelk+water en laat dat even staan om te binden; moet ik op kantoor zijn dan maak ik vaak overnight oats, omdat ik niet zo'n ochtendmens ben dat ik voor half acht al veel naar binnen krijg; ik neem het dan dus mee. Bij de overnight oats doe ik vaak ook een klein beetje havergrutten voor wat extra bite.

Ik heb een paar combi's die ik veel gebruik.

Eentje is met kaneel, en een halve appel in stukjes erdoor. Dan gaat er meestal nog amandelpasta of pindakaas door, en soms ook wat rozijnen. Bij overnight oats gebruik ik amandelmeel ipv de pasta, en doe er dan nog wat vegan kwark en yoghurt bij; die citroen-limoen van Alpro is dan erg lekker. Als ik blauwe bessen in huis heb, gaan die er ook wel eens bij.

Momenteel favoriet is de combi met banaan, tahin en dadel. Daar gaat vaak ook een beetje kaneel en kardemom bij, en wat cacao. In de overnight oats-versie worden het soms cacao nibs, en komt er vegan kwark en vanilleyofu bij. Echt enorm lekker!

Soms doe ik iets met aardbeien, nectarines of rabarber, maar buiten de zomer is dat niet echt een optie.

Ik kan er nog wel wat combinaties bij gebruiken voor wat meer afwisseling, en was dan ook zeer verheugd toen dit recept van Sven onlangs werd geplaatst op Vegatopia. Lijkt me een erg lekkere combinatie!
De hoeveelheden vd basisingrediënten in dit recept voor 1 persoon zijn exact het dubbele van wat ik thuis gebruik ;D, dat vind ik vrij grappig want ik zie mezelf echt niet het dubbele daarvan eten en ben me er nu over aan het beraden wat dit zegt over Sven (of mij). :o

Heeft iemand anders nog leuke havermout-ideeën? :chef:

Ik heb nu overnight oats met die alpro en blauwe bessen, inderdaad superlekker! Bedankt voor de tip :)

Ik ontbijt nu sinds een half jaar ofzo met havermout. Ik vond het eerst niet zo lekker (deed het vooral omdat het goedkoop is) maar inmiddels ben ik het wel erg gaan waarderen. Nu het zo warm is eet ik liever overnight oats, alleen vergeet ik dat vaak klaar te maken.