Elke twee jaar onderga ik een darmonderzoek waarvoor ik mijn darmen nogal agressief leeg moet spoelen. En elke twee jaar ervaar ik dat het me heel wat tijd kost om de darmflora weer op orde te krijgen.
Dit jaar heb ik het onderzoek in februari gehad, het is nu juni en ik kan nog steeds niet zeggen dat het weer lekker werkt. Ik zal proberen niet te veel in detail te treden, maar om het kort toe te lichten: frequentie is normaal, er is geen sprake van constipatie/obstipatie (ik kom er net achter dat dat hetzelfde is), eerder het tegenovergestelde. Ik heb sterk het idee dat mijn dikke darm een beetje de kluts kwijt is.
Ik eet voldoende vezels, groente en fruit en qua vetinname valt het ook wel mee, denk ik zelf. Hoewel mijn darmen wel extra enthousiast reageren op 'extra vet' (bij een verstopping bestaat mijn medicatie uit twee afbakcroissantjes, succes gegarandeerd maar al maanden niet meer nodig gehad).
Is er een natuurlijk pilletje/poedertje/drankje waarmee ik mijn darmstelsel een boost kan geven? Een kuurtje van het een of het ander, bij voorkeur op natuurlijke basis (liever geen thee, ik ben niet zo van de medische kruidentheetjes waarvan je liters moet wegwerken). Ik ben niet bang voor de huisarts en de farmaceutische industrie, maar ik verwacht dat er voor dit probleem wel zeker een natuurlijke oplossing is.
Ben benieuw naar jullie tips!