Vegatopia Forum

‘Iedere christen zou vegetariër moeten zijn’

Re:‘Iedere christen zou vegetariër moeten zijn’
« Reactie #20 Gepost op: 10 juni 2012, 17:08:25 »
ook geloof (sic) ik voor geen millimeter dat het fysieke en/of geestelijke proces van bidden of ter kerke gaan ook maar enigszins bijdraagt aan de levensverwachting.
Waarom niet? Is goede anti stress therapie, hoor, bidden. Ik zeg niet dat het niet ook door andere dingen kan bereikt worden (mediteren en ademhalingsoefeningen enzo) maar een van de vuigste dingen die je je lichaam kan aandoen is stress hebben.
Bidden roept emoties van kalmte en liefde en ikweetnietwat allemaal op, en ze bestaan, hoor, de gelukshormonen, en ze zijn goed voor je op lange en korte termijn.

Inderdaad wat te kort door de bocht geformuleerd. Ik bedoel dus dat je dat (mediteren, ontspannen, een film kijken voor mijn part) net zo goed kan doen, dat het gelovige aspect van het gebedsproces niets toevoegt aan een langere houdbaarheid.
Tenzij je in de stress raakt als je een gebed of preek overslaat.
« Laatst bewerkt op: 10 juni 2012, 17:17:55 door Slog@ñ »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Sedna

• 160
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #21 Gepost op: 10 juni 2012, 20:52:12 »
Na dat ik vegetariër ben geworden dacht ik; en nu! ik ben christelijk. In de bijbel lees je in bepaalde hoofdstukken dat de dieren voor voedsel dienen. Ben ik dan nog wel Christelijk door dat ik vegetarisch nu eet?

Staat er dan letterlijk dat de dieren als voedsel voor de mens dienen? En dat als je dit geschenk van God afslaat je geen goed Christen bent?

@Greet
Hoe kom je op zo'n Jezusbeeld?
Denk als medeheiden eerder dat zijn fanclub het problem heeft/is, niet zozeer hijzelf.

Er staat eigenlijk niet in de bijbel dat je het niet moet doen. Maar wel dat de dieren voedsel zijn.
Genesis 7:2-3 Neem ook de dieren aan boord, van elke soort een paar, uitgezonderd de dieren die ik heb bestemd tot voedsel en offer. Van die dieren moet u zeven paar aan boord nemen.
Leviticus 11:1-3 Toen zei de Here tegen Mozes en Aaron: Zeg tegen het volk Israel dat ze alle dieren die gespleten hoeven hebben en hun voedsel herkauwen, mogen eten.
Exodus 23:15 Op dat feest moet iedereen mijn een offer brengen.
Nu moet ik wel zeggen dat de katholieke kerk meer hun inspiratie uit het nieuwe testament. Dit zijn allemaal teksten uit het oude testament. En in het oude testament staat ook dat de jongentjes bij hun geboorte besneden moet worden en dat doet geen een christelijke alleen de Joden dacht ik.
Als ieder mens zijn stukje vlees zelf zou moeten schieten, dan zouden er veel meer vegetariërs zijn.

Offline greet

• 2.671
« Reactie #22 Gepost op: 11 juni 2012, 09:22:53 »
Nu moet ik wel zeggen dat de katholieke kerk meer hun inspiratie uit het nieuwe testament.
Ja daar zeg je het zowat. De katholieke kerk neemt niet alles letterlijk uit de bijbel, ze interpreteren, passen aan aan hún noden...
Waarom zou je dat zelf dan niet doen?
In de tijd van Jezus was veeteelt helemaal anders, je kan moeilijk verwachten van iemand van 2000 jaar geleden dat hij zegt: "eet vlees, beste mensen, maar liever geen plofkip. Da's er wat over."
Hoe kunnen mensen die zélf de bijbel niet letterlijk nemen (ik denk niet dat hij vind dat hij slaverij oké vind enzo, er zijn talloze voorbeelden die Katholieken niet doen uit het OT) jóu verwijten dat jij de bijbel niet letterlijk neemt? Wat een hypocresie is me dat zeg.

@slogan: Mijn Jezusbeeld komt van toen ik de module psychiatrie deed, en ik las over dit de gelijkenissen vielen mij dadelijk op. Wat niet wil zeggen dat het persé een slechte persoon is, of dat hij geen treffende dingen kon vertellen, maar laten we eerlijk zijn, hij voldoet aan bijna alle dingen.
Ik geloof niet dat er een God is, dus als je dat doortrekt, iemand die beweert dat hij er de zoon van is, tja, trek de lijn eventjes door.

De fanclub, daar ben ik ook niet zo erg fan van, maar dan heb ik het meer over het instituut van de kerk zelf, zeker het -denk niet zelf na- gedeelte, en een paar idiote fanatiekelingen die het voor anderen verpesten. Het grootste deel van de leden van de fanclub is een fijne hoop mensen die het beste willen voor de wereld en de mensen die ze graag zien, denk ik. Althans, de Christenen die ik ken zijn dat.

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #23 Gepost op: 11 juni 2012, 13:17:07 »
Er staat eigenlijk niet in de bijbel dat je het niet moet doen. Maar wel dat de dieren voedsel zijn.
Genesis 7:2-3 Neem ook de dieren aan boord, van elke soort een paar, uitgezonderd de dieren die ik heb bestemd tot voedsel en offer. Van die dieren moet u zeven paar aan boord nemen.

Er staat niet bij voor wie de dieren als voedsel dienen, dus je zou dit ook kunnen zien dat ze elkaars voedsel zijn zodat de soort in stand kan blijven.

Citaat
Leviticus 11:1-3 Toen zei de Here tegen Mozes en Aaron: Zeg tegen het volk Israel dat ze alle dieren die gespleten hoeven hebben en hun voedsel herkauwen, mogen eten.

Mogen is nog geen moeten.

Citaat
Exodus 23:15 Op dat feest moet iedereen mijn een offer brengen.

Ook hier kan ik van alles uit op maken, maar geen gebod om dieren te eten. Ik begrijp dus ook nog niet hoe je eerder dacht dat je wellicht niet zo goed christen zou zijn als je vegetarisch zou eten.
En wat Greet ook zegt, het zijn hele andere tijden. Vanuit de islam bijvoorbeeld zou Mohammed ook hebben aangegeven dat de dieren een goed leven moeten hebben gehad, om echt halal te kunnen zijn. Volgens een documentaire een paar jaar terug, kwam al het halalvlees uit de gewone bio-industrie, wat bij de moslima in kwestie deed twijfelen aan of ze haar dochter vegetarisch op zou voeden. Ik ben in de tussentijd ook nog geen biohalalvlees tegen gekomen eigenlijk.

@Greet
Het beeld dat over Jezus geschetst is, komt voornamelijk uit de kerk zelf. Hoe correct dit historisch gezien is, valt enigszins te betwijfelen. Ook al wat je zelf aangeeft, de kerk heeft een en ander verdraaid of 'aangepast'. Andere bronnen kunnen net zo goed beinvloedt zijn door een ander geloof (Jezus wordt ook in de koran genoemd bijv.) en dat kan toch een heel andere kijk geven op wat als de norm beschouwt wordt en wat niet. Was Jezus echt achterdochtig bijvoorbeeld?
Dat jij niet gelooft dat God niet bestaat, sluit niet uit dat er ook daadwerkelijk geen is. Het lijkt me ergens wel een beetje eng dat jij als arts je afsluit voor iets wat niet in jouw beleving past en dat je daar een diagnose aan kan verbinden. Er zit nog een behoorlijk grijs gebied tussen een geloof in een God die voor alles verantwoordelijk is en van waaruit je jezelf als een kind van God ziet, zoals alle mensen dat zijn in die optiek, of dat je 'De Uitverkorene' bent als een directe afstammeling, etc.
Sin chile, no tiene chiste!

« Reactie #24 Gepost op: 11 juni 2012, 13:26:43 »
Er staat niet bij voor wie de dieren als voedsel dienen, dus je zou dit ook kunnen zien dat ze elkaars voedsel zijn zodat de soort in stand kan blijven.

Flauw. En om flauw terug te doen: dat zou betekenen dat God simpeler de opdracht had kunnen geven om van alle dieren 7 paar mee te nemen. Behoudens misschien een enkele uitzondering.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #25 Gepost op: 11 juni 2012, 15:36:01 »
Nu moet ik wel zeggen dat de katholieke kerk meer hun inspiratie uit het nieuwe testament.
Ja daar zeg je het zowat. De katholieke kerk neemt niet alles letterlijk uit de bijbel, ze interpreteren, passen aan aan hún noden...
Waarom zou je dat zelf dan niet doen?

Hoe kunnen mensen die zélf de bijbel niet letterlijk nemen jóu verwijten dat jij de bijbel niet letterlijk neemt? Wat een hypocresie is me dat zeg.

Ehm, heb ik iets gemist? Volgens mij is nergens iemand verweten de bijbel niet letterlijk te nemen.

De katholieke kerk is erop ingericht om de bijbel niet letterlijk te nemen, de functie van de paus, als plaatsvervanger van Jezus op aarde, is om de bijbel te herintepreteren, en daarom zijn er kerkelijke wetboeken die aangeven wat de leefregels moeten zijn. Geen enkele katholiek neemt de bijbel letterlijk, en de bijbelkennis onder katholieken is relatief slecht, vergeleken met andere christenen.

Hoe het met andere christenen zit weet ik dan weer niet, voor hun is de bijbel bij mijn weten wel lijdend, maar ook zij hebben nog een eigen geweten waaraan ze dingen kunnen toetsen natuurlijk.

Ik vind overigens dat je wel erg neerbuigend doet over het geloof. Het is niet rationeel, dat ben ik met je eens, en voor mij is dat ook een dagelijkse worsteling, maar toch geloof ik (en ik vind die worsteling ook wel iets moois hebben, het maakt dat ik me heel bewust ben van waar ik in geloof, veel meer dan dat ik zou zijn geweest als het allemaal maar vanzelfsprekend was geweest) en dat hoef je niet te begrijpen, maar dat zou je wel moeten respecteren, net zoals ik respecteer dat jij niet gelovig bent.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline greet

• 2.671
« Reactie #26 Gepost op: 11 juni 2012, 16:26:27 »

@Greet
Het beeld dat over Jezus geschetst is, komt voornamelijk uit de kerk zelf. Hoe correct dit historisch gezien is, valt enigszins te betwijfelen. Ook al wat je zelf aangeeft, de kerk heeft een en ander verdraaid of 'aangepast'. Andere bronnen kunnen net zo goed beinvloedt zijn door een ander geloof (Jezus wordt ook in de koran genoemd bijv.) en dat kan toch een heel andere kijk geven op wat als de norm beschouwt wordt en wat niet. Was Jezus echt achterdochtig bijvoorbeeld?
Dat jij niet gelooft dat God niet bestaat, sluit niet uit dat er ook daadwerkelijk geen is. Het lijkt me ergens wel een beetje eng dat jij als arts je afsluit voor iets wat niet in jouw beleving past en dat je daar een diagnose aan kan verbinden. Er zit nog een behoorlijk grijs gebied tussen een geloof in een God die voor alles verantwoordelijk is en van waaruit je jezelf als een kind van God ziet, zoals alle mensen dat zijn in die optiek, of dat je 'De Uitverkorene' bent als een directe afstammeling, etc.

In deze tijd zijn er ook mensen die anderen terug doen stappen door er hun hand op te leggen, en daar heb ik een uitgesproken menging over... En aangezien ik dus niet in het is eender welke soort van godheid geloof, zie ik niet in waarom ik voor Jezus een uitzondering zou maken.
Misschien is psychiatrisch hokjesdenken er wat over, maar het gaat er ook gewoon over hoe ik mij Jezus voorstel in mijn éigen hoofd, das alles  :). Ik besef ook wel dat het bij andere mensen een wel heel ander beeld is, maar ik zie niet in waarom mijn beeld minder waard is als dat van een gelovige, er is niemand die de volle waarheid ooit zal weten. Hoewel, ik hoop dat ik ongelijk heb, dan kan ik na mijn tijd in het vagevuur het eens persoonlijk aan de man vragen ;)

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #27 Gepost op: 11 juni 2012, 16:29:08 »
Als je het geloof actief afwijst, mag je volgens mij niet meer naar de hemel, dus die kans heb je gemist Greet ;)
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline greet

• 2.671
« Reactie #28 Gepost op: 11 juni 2012, 16:45:09 »
Als je het geloof actief afwijst, mag je volgens mij niet meer naar de hemel, dus die kans heb je gemist Greet ;)
Potvolkoffiebonen toch!

Ehm, heb ik iets gemist? Volgens mij is nergens iemand verweten de bijbel niet letterlijk te nemen.
Wat bedoel je daar juist mee?

Ik vind overigens dat je wel erg neerbuigend doet over het geloof. Het is niet rationeel, dat ben ik met je eens, en voor mij is dat ook een dagelijkse worsteling, maar toch geloof ik (en ik vind die worsteling ook wel iets moois hebben, het maakt dat ik me heel bewust ben van waar ik in geloof, veel meer dan dat ik zou zijn geweest als het allemaal maar vanzelfsprekend was geweest) en dat hoef je niet te begrijpen, maar dat zou je wel moeten respecteren, net zoals ik respecteer dat jij niet gelovig bent.
Het spijt me dat je de indruk hebt gekregen dat ik neerkeek op je geloof, dat was zeker niet de bedoeling, en het is nog niet waar ook niet.
Ik snap het gewoon inderdaad niet, ik probeer het te rationaliseren maar dat lukt gewoonweg niet. Ik vind geloof inderdaad iets geks, en daarom dat ik zoveel vragen stel, want ik probeer het namelijk wél te snappen. Daarom dat ik vraag hoe jullie daarmee omgaan, (ratio vs geloven) en dus zeker niet om neerbuigend te doen.

Langs de andere kant heb ik een nogal uitgesproken mening over het onderwerp, en ik weet niet zo goed hoe ik die dan wel moet vertellen zonder iemand te beledigen. Namelijk, als je iets slechts over Jezus zegt, dan zeg je iets slechts over de basis van het geloof van iemand, iets wat die persoon zich heel erg sterk aantrekt, iets wat die persoon vormt. Langs de andere kant, mijn 'geloof' is evenveel waard als dat van eender welk iemand, dus ik vind dat ik ook mag zeggen hoe ik het persoonlijk ervaar.

« Reactie #29 Gepost op: 11 juni 2012, 17:01:57 »
Ik snap het gewoon inderdaad niet, ik probeer het te rationaliseren maar dat lukt gewoonweg niet.

Ah, verkeer je nog in dat stadium. Geloof en rationaliteit moet je in twee verschillende dimensies zoeken, die geen of weinig overlap hebben.
William Shatner

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
« Reactie #30 Gepost op: 20 juni 2012, 21:54:33 »
Niet iedereen is het met de stelling eens.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #31 Gepost op: 20 juni 2012, 22:05:50 »
Misschien hebben ze plaatsgebrek in de hemel en moet er gewoon streng geselecteerd worden aan de poort.

Offline greet

• 2.671
« Reactie #32 Gepost op: 21 juni 2012, 15:53:15 »
Kunnen we ineens een foltertuigruilmeet regelen. We spreken allemaal af aan het eerste sulfermeer?

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #33 Gepost op: 21 juni 2012, 15:55:58 »
Kunnen we ineens een foltertuigruilmeet regelen. We spreken allemaal af aan het eerste sulfermeer?

Bij het surfstrand of bij de tentjes?

Offline greet

• 2.671
« Reactie #34 Gepost op: 21 juni 2012, 16:05:38 »
Oe, ik heb altijd al willen leren surfen! :D Daar dan dus.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #35 Gepost op: 21 juni 2012, 16:07:07 »
 ;D

Offline Temari

• 1.336
« Reactie #36 Gepost op: 21 juni 2012, 22:06:53 »
Nou, als ik de lijst van aanwezigen zo zie, kan dat een leuk feestje worden daar in Hel, dus reken mij maar niet mee voor die foltermeet.