ook geloof (sic) ik voor geen millimeter dat het fysieke en/of geestelijke proces van bidden of ter kerke gaan ook maar enigszins bijdraagt aan de levensverwachting.
Waarom niet? Is goede anti stress therapie, hoor, bidden. Ik zeg niet dat het niet ook door andere dingen kan bereikt worden (mediteren en ademhalingsoefeningen enzo) maar een van de vuigste dingen die je je lichaam kan aandoen is stress hebben.
Bidden roept emoties van kalmte en liefde en ikweetnietwat allemaal op, en ze bestaan, hoor, de gelukshormonen, en ze zijn goed voor je op lange en korte termijn.
Ehm ja, dat laatste ligt natuurlijk niet aan het godvrezend zijn op zich
Behalve natuurlijk als je naar het vliegende spaghettimonster bid. Want dat is pas wetenschappelijk
bewezen! @Sedna: bedankt voor je eerlijke uitleg. Ik kan er wel ergens inkomen, al heb ik het zelf nooit zo ervaren, ik werd vroeger vooral boos van bidden. Ik keek naar het nieuws, en dan werd ik echt kwaad-kwaad van al die volwassenen (ik was een jaar of 8 denk ik) die maar waren aan het bidden voor een betere wereld en er niks voor deden. Sta nu op, neem je bed op en wandel, zij Jezus volgens de pastoor, en niemand deed dat. Nu kan ik het al beter relativeren, maar ik herriner mij vooral dat ik echt boos was daarover. En dat is nooit echt overgegaan, denk ik.
Anyways, ben blij voor jou dat je er positieve dingen uit kan halen.