Uhm, je denkt dat zout en vet in vlees ongezond zijn, maar ondertussen leef je wel op kant-en-klare zwaar bewerkte troep?
In gewoon, onbewerkt vlees zit vrijwel geen zout, bovendien heb je gewoon ook zout nodig. Over de vetten zou ik me ook niet druk maken, ook die heb je nodig. En wil je wel vetvrij eten, dan kun je mager vlees eten.
Ik weet niet wat je nu voor vlees eet. Als het worstjes enzo zijn ipv gehakt of tartaar etc, dan eet je al praktisch vega (het gros van die dingen zit vol troep ipv vlees). Maar eet je nog wel gehakt en tartaar etc,, dan zitten daar voor jou waardevolle voedingsstoffen in. Als je dat weglaat op je huidige dieet, dan hoop ik voor je dat je een sterk gestel hebt...
Ik raad je aan eerst gezonder te gaan eten voordat je vlees weglaat.
Begin eens met onbewerkte spullen, zoals gewone yoghurt die je zelf aanvult met vers fruit (dat gekleurde spul bij de ingang van de supermarkt
) en verse noten (walnoten, hazelnoten, amandelen). Kies in het begin vooral zoet fruit, zoals aardbeien of een banaan, zodat de overgang minder groot is.
In plaats van een Liga, zou ik eerder kiezen voor een boterham met appelstroop, kaas of ei. Of 2 gekookte eieren. Dat geldt ook voor je lunch: kies voor meer hartig beleg ipv suiker.
Je aardappels mag je blijven eten, maar vul dat dan wel aan met een vegaburger, 1 of 2 eieren of een flinke plak kaas als je geen vlees eet. Misschien kun je de groente gratineren met kaas? Dan krijgt het dus een knapperig kaaskorstje.
Wat groenten betreft: in komkommer en bv. ijsbergsla, zitten amper vitaminen en mineralen.
Wat vind je eng aan groenten? Vind je de smaak niks, of het mondgevoel? Heb je ze nooit gegeten? Ben je ooit aangevallen door een tomaat?
Vaak moet je groenten en andere etenswaren eerst meerdere keren proeven voordat je iets lekker gaat vinden. Dus denk niet meteen bij de eerste hap: dat gaat nooit wat worden. Probeer het de volgende dag gewoon weer eens.
Snack: neem liever een handje noten of vers fruit (dus voordat het richting de Hak-fabrieken etc. verdwijnt), of weer een boterham.
Peulvruchten: dat zijn bonen, maar dan in de gedroogde versie. Denk aan een vers groen erwtje, dat is een groente. Droog je deze, dan verdwijnt al het vocht, neemt de hoeveelheid eiwitten toe en heb je een peulvrucht! Ook linzen en kikkererwten zijn peulvruchten. Heb je wel eens falafel gehad? Dat wordt gemaakt van kikkererwten. Je kunt het in de Turkse snackbar krijgen, maar ook de AH verkoopt het.
Je kunt peulvruchten in gedroogde vorm kopen, maar ook kant-en-klaar in pot (an hoef je ze niet meer te weken en te koken). Witte bonen in tomatensaus bijvoorbeeld, misschien heb je dat wel eens gehad? Dat verkoopt iedere supermarkt.
De hoeveelheden die je hier noemt, vind ik erg weinig voor een volwassen vrouw. Vind je eten niet lekker of fijn om te doen, of heb je gewoon nooit honger?