Vegatopia Forum

Wat eet een vegetarier die heel veel niet lust?

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Wat eet een vegetarier die heel veel niet lust?
« Reactie #20 Gepost op: 30 april 2012, 19:50:00 »
Dat is een optie. Die zal toch wel standaard uit staan?

Offline Temari

• 1.336
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #21 Gepost op: 30 april 2012, 19:52:59 »
Maar missch. heeft Vans die wel aangevinkt en dacht-ie daarmee dat alle reacties op zijn bericht een in een e-mailmelding zouden binnenkomen, terwijl dat in werkelijkheid om een persoonlijk bericht ging.

« Reactie #22 Gepost op: 30 april 2012, 19:54:50 »
Ik acht de kans groter dat h/zij inmiddels bezweken is aan ondervoeding.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Temari

• 1.336
« Reactie #23 Gepost op: 30 april 2012, 19:57:38 »
:'D
Maar argh! Nu wil ik 't weten ook, als jij niet mailt, doe ik 't! En mja, toch ook jammer als iemand denkt dat-ie vergeten wordt terwijl dat niet zo is.

Offline Poek

• 11.928
    • dimitri.org
« Reactie #24 Gepost op: 30 april 2012, 19:58:32 »
Nou vooruit, gedaan!

And now we wait.

« Reactie #25 Gepost op: 30 april 2012, 20:06:03 »
En? Heb je al antwoord gekregen?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Poek

• 11.928
    • dimitri.org
« Reactie #26 Gepost op: 30 april 2012, 20:12:50 »
Nog niet :(

Vans

« Reactie #27 Gepost op: 01 mei 2012, 12:39:14 »
Hoi allemaal,

Ik ben inmiddels nog niet bezweken aan ondervoeding, maar kon de weg naar het forum niet meer vinden,
hoe ik er op kan.
Ik krijg ook geen berichtje als er gereageerd is op mijn topic.

Dankje Poek dat je mij een berichtje hebt gestuurd.

Om even antwoord te geven op de veel gestelde vraag zal ik een schetsen hoe mijn voedsel-dag er op een normale dag uitziet:

Ontbijt: vruchten yoghurt met muslie.
in de eerste pauze een liga evergreen.
lunch: 2 boterhammen met choco pasta , appel.
tussendoor meetal nog wel iets als een koekje.
avond eten: stukje vlees (wat ik dus liever niet meer wil), aardappels ik houd niet van gekookte aardappels (lust ze wel) maar marineer vaak aardappels, met schil voor in de oven, of aardappel blokjes bestrooien met kruiden en in de oven, en soms ook sla met fruit en komkommer.
Savonds meestal een snack a jack zakje, of hak suikervrij fruit met vitaminen. Ook altijd een vita mine pilletje met 100%
en een jakult.

Natuurlijk is het niet elke dag het zelfde, ik maak ook wel eens een tosti (Dan lust ik kaas wel, en ook op een qwazantje) , of
eet craeckers, en soms ook sochtens boterhammen.

De kans dat ik bezwijk aan ondervoeding lijkt me dus niet heel groot haha.

Nog antwoord op de vraag waarom ik geen vlees meer wil eten: Puur om het dierenleed waar ik als
dierenlief hebben liever niet aan wil mee werken.
Ik vind trouwens ook dat er in vlees erg veel zout en (soms) vet zit, en bedenk dan dat dit waarscheinlijk niet heel goed is.

Ik eet trouwens yoghurt met toegevoegde B12, en dat zit ook in mijn ''pilletjes'' dus denk dat ik hier wel genoeg van binnen krijg.

Heel erg bedankt voor jullie vragen en opmerkingen en hoop dat ik er weizer van word en jullie mij verder kunnen helpen.

Ik ben trouwens 22.

Offline Poek

• 11.928
    • dimitri.org
« Reactie #28 Gepost op: 01 mei 2012, 13:12:52 »
Nog een paar vragen dan maar.

Heb je wel eens courgette geprobeerd? Lijkt op komkommer, behalve dat het meestal gekookt wordt.
Wok je wel eens?
Eet je rijst? Noodles?
Vind je gebakken aardappelen wel lekker?
Zijn er geen peulvruchten (bonen, erwten, linzen) die je lekker vindt?
Ik begrijp dat je wel van kruiden houdt? Hou je ook van een beetje pittig?

Vans

« Reactie #29 Gepost op: 01 mei 2012, 13:31:40 »
Nog een paar vragen dan maar.

Heb je wel eens courgette geprobeerd? Lijkt op komkommer, behalve dat het meestal gekookt wordt.
Wok je wel eens?
Eet je rijst? Noodles?
Vind je gebakken aardappelen wel lekker?
Zijn er geen peulvruchten (bonen, erwten, linzen) die je lekker vindt?
Ik begrijp dat je wel van kruiden houdt? Hou je ook van een beetje pittig?

Nee, ik heb nog nooit courgette gegeten, zou je die ook rauw kunnen eten dan?

Ik wok nooit, veels te veel groentes, ik vind groenten eten eng en als ik iets wil proeven wil ik klein
beginnen en wokken lijkt me juist zoon grote stap.

Ik eet af en toe rijst wel droog met kroepoek en sate saus.
Heel toevallig ben ik van de week begonnen met noedels leren eten, en opzich lust
ik ze wel, ben alleen een vervangende kruiden aan het zoeken want vind de kruides die erbij zitten echt veels te pittig.

Ja, gebakken aardappels vind ik heel lekker.

Ik heb nog nooit peulvruchten gegeten denk ik, weet niet eens wat het zijn.

Nee ik houd ech helemaal niet van pittig, maar dat komt ook vooral omdat ik het niet gewend ben.

Wat ik trouwens ook wel lekker vind, bedacht ik me net en wat ik wel eens vaker kan doen, dan koop ik een zak erwten soep,
doe die door de blender zodat ik geen groente zie/proef en dan lust ik het wel, we eten ook vaak stokbrood met kruidenboter
met een soepje als avond eten.

« Reactie #30 Gepost op: 01 mei 2012, 13:48:17 »

Ehm, Olvarit lijkt me misschien wel wat voor je?

OK, dat is wel erg flauw.  :P
William Shatner

Offline Poek

• 11.928
    • dimitri.org
« Reactie #31 Gepost op: 01 mei 2012, 13:51:50 »
Courgette kun je rauw eten (in een courgettesalade b.v.) maar ik was benieuwd of je ze gekookt zou lusten. Maar ik begrijp dat je uberhaupt geen gekookte groentes eet.

Maar je hebt nooit bonen (witte bone, bruine bonen, sperziebonen) of (dop)erwten geprobeerd?

Wat je kunt proberen:

Ga naar een Albert Heijn en koop:

1) AH Noodles of AH mihoen (bij de 1/2/3/4 afdeling) of aardappelschijfjes.
2) AH Oosterse Wokblokjes ((plaatje), of als je dat eng vindt, probeer het eerst met wokvlees.
3) Een woksaus, of, als je een beetje pittig wilt proberen, Patak's Currypasta (bij de Oosterse producten, plaatje.)

Doe 1 en 2 in de pan (mihoen/noodles eerst paar keer snijden, anders wordt het een klomp). Mag even blijven staan, roer eventueel. Voeg 3 toe (als je dat ook eng vindt, het kan ook met kruiden, maar da's minder lekker).

En tot slot het allerengste: voeg groente toe. Probeer het eerst maar met komkommer en een beetje sla...

Het voordeel van Patak's Currypasta is dat als je de smaak waardeert, je alles ermee kan doen, want het gaat altijd naar Patak's Currypasta smaken. Je kan er dan b.v. gerust linzen in doen, proef je niets van ;) Kan voor andere woksausen ook wel gelden.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #32 Gepost op: 01 mei 2012, 14:57:04 »
Uhm, je denkt dat zout en vet in vlees ongezond zijn, maar ondertussen leef je wel op kant-en-klare zwaar bewerkte troep? ;)

In gewoon, onbewerkt vlees zit vrijwel geen zout, bovendien heb je gewoon ook zout nodig. Over de vetten zou ik me ook niet druk maken, ook die heb je nodig. En wil je wel vetvrij eten, dan kun je mager vlees eten.

Ik weet niet wat je nu voor vlees eet. Als het worstjes enzo zijn ipv gehakt of tartaar etc, dan eet je al praktisch vega (het gros van die dingen zit vol troep ipv vlees). Maar eet je nog wel gehakt en tartaar etc,, dan zitten daar voor jou waardevolle voedingsstoffen in. Als je dat weglaat op je huidige dieet, dan hoop ik voor je dat je een sterk gestel hebt...
Ik raad je aan eerst gezonder te gaan eten voordat je vlees weglaat.

Begin eens met onbewerkte spullen, zoals gewone yoghurt die je zelf aanvult met vers fruit (dat gekleurde spul bij de ingang van de supermarkt ;)) en verse noten (walnoten, hazelnoten, amandelen). Kies in het begin vooral zoet fruit, zoals aardbeien of een banaan, zodat de overgang minder groot is.

In plaats van een Liga, zou ik eerder kiezen voor een boterham met appelstroop, kaas of ei. Of 2 gekookte eieren. Dat geldt ook voor je lunch: kies voor meer hartig beleg ipv suiker.

Je aardappels mag je blijven eten, maar vul dat dan wel aan met een vegaburger, 1 of 2 eieren of een flinke plak kaas als je geen vlees eet. Misschien kun je de groente gratineren met kaas? Dan krijgt het dus een knapperig kaaskorstje.

Wat groenten betreft: in komkommer en bv. ijsbergsla, zitten amper vitaminen en mineralen.
Wat vind je eng aan groenten? Vind je de smaak niks, of het mondgevoel? Heb je ze nooit gegeten? Ben je ooit aangevallen door een tomaat?
Vaak moet je groenten en andere etenswaren eerst meerdere keren proeven voordat je iets lekker gaat vinden. Dus denk niet meteen bij de eerste hap: dat gaat nooit wat worden. Probeer het de volgende dag gewoon weer eens.

Snack: neem liever een handje noten of vers fruit (dus voordat het richting de Hak-fabrieken etc. verdwijnt), of weer een boterham.

Peulvruchten: dat zijn bonen, maar dan in de gedroogde versie. Denk aan een vers groen erwtje, dat is een groente. Droog je deze, dan verdwijnt al het vocht, neemt de hoeveelheid eiwitten toe en heb je een peulvrucht! Ook linzen en kikkererwten zijn peulvruchten. Heb je wel eens falafel gehad? Dat wordt gemaakt van kikkererwten. Je kunt het in de Turkse snackbar krijgen, maar ook de AH verkoopt het.
Je kunt peulvruchten in gedroogde vorm kopen, maar ook kant-en-klaar in pot (an hoef je ze niet meer te weken en te koken). Witte bonen in tomatensaus bijvoorbeeld, misschien heb je dat wel eens gehad? Dat verkoopt iedere supermarkt.

De hoeveelheden die je hier noemt, vind ik erg weinig voor een volwassen vrouw. Vind je eten niet lekker of fijn om te doen, of heb je gewoon nooit honger?

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #33 Gepost op: 01 mei 2012, 15:31:52 »
Je zegt dat je yoghurt met een smaakje wel lust. Misschien dat je dan zelf verse smoothies kunt maken met fruit, en als je daar eenmaal aan hebt kunnen wennen zou je er zelfs een handje spinazie door kunnen doen. Daar proef je niks van, als je de smoothie verder maakt met genoeg zoet fruit, zoals banaan en aardbei.

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #34 Gepost op: 01 mei 2012, 15:35:24 »
Ik kan het niet laten om je toch de volgende vragen te stellen:
Heb je er wel eens over nagedacht hoe het komt dat je zo weinig lust en dus ook niet eet?
En hoe ging dat in je kindertijd dan?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Djooiss

• 1.843
« Reactie #35 Gepost op: 01 mei 2012, 16:50:02 »
Vans, wat vervelend voor je dat je zo weinig lust/van eten kunt genieten. Ik ben me de laatste tijd wat meer aan het verdiepen in 'picky eaters' danwel 'supertasters' omdat mijn vriend zo mogelijk nog minder lust dan jij en ik bij hem zie hoe ontzettend frustrerend het kan zijn, of beter gezegd hoe frustrerend het is. Heb dan ook geen advies voor je, niet wat al gegeven is en wat je zelf al doet, namelijk blijven proberen en proeven, ik heb deze draad meer gelezen om zelf hopelijk de gouden tip te vinden :).
Life isn´t about waiting for the storm to pass..
it´s about getting out there and dancing in the rain

Offline Gabs

• 796
« Reactie #36 Gepost op: 02 mei 2012, 13:47:16 »
Als je wel erwtensoep lust, dan lust je vast ook andere gepureerde soepen. Je kunt elke groente die je wilt koken in een laagje water (zodat het net onder staat, niet te veel, je kunt er altijd nog meer water bij doen op het einde als de soep te sterk of te dik blijkt) met een bouillonblokje en dan pureren, bijvoorbeeld bloemkool (lekker met wat kerrie), broccoli (met wat paturain), wortel (met gember en ketjap), courgette (met provencaalse kruiden) of een combinatie van groentes.

Ik ben dol op soep en eet het dan ook heel vaak.
Succes ermee!

Offline Aphyna

• **
  • 73
« Reactie #37 Gepost op: 20 mei 2012, 21:48:49 »
Misschien lust je dan ook wel een gepureerde tomatensaus met groente voor over pasta (vaak gedaan voor oppaskindjes die 'geen groente lusten'. Dan bak je bijvoorbeeld een courgette en een paprika en doet er een potje tomatensaus bij. Als je de boel pureert met de staafmixer proef je nog steeds voornamelijk tomatensaus, en kan je rustig wennen aan nieuwe smaakjes. Nog beter is natuurlijk om ook de tomatensaus zelf te maken, maar dit is een prima begin!

Offline eno2

• 758
« Reactie #38 Gepost op: 09 juni 2012, 21:38:59 »
Hallo allemaal,

Als eerste sorry als dit topic op de verkeerde plaats staat :-[.

Ik wil graag vegetarier worden, ik kan vlees bijna niet meer normaal eten
en denk er veel over na dat ik op deze manier mee draag aan het dierenleed.

Maar nu komt mijn probleem, WAT moet ik eten?
Ik lust geen groenten (Op sla en komkommer na), geen knoflook, ui, paprika enz.
Ook lust ik geen paddestoelen, tapenade's, eieren, kaas (Alleen op de tosti).
Dus eigenlijk bijna niks. Heb de laatste tijd een aantal vlees vervangers
geprobeerd maar er zat eigenlijk niks bij dat ik kon eten.

Wat ik wel graag eet zijn boterhammen met chocopaste,
joghurt met een smaakje (Het liefst van Arla) met musli
en gebakken aardappels en fruit.

Is het voormij mogenlijk om normaal vegetarier te worden?

Mogelijk wel.  Het probleem is, een proteïnenbron te vinden. Lust  je noten? 
Eet wat best is voor de planeet.