Vegatopia Forum

Veganistische wafels

Offline Sven

• 3.926
  • Geslacht: Man
Veganistische wafels
« Gepost op: 18 maart 2012, 22:19:38 »
Vandaag heb ik uit nieuwsgierigheid een veganistisch recept voor wafels uitgeprobeerd. Om eerlijk te zijn vond ik het niet super. Het was eerder soort lichtzoete brooddeeg. Ik had al vanille toegevoegd en rijst-amandelmelk gebruikt voor meer smaak. Volgens mij is het een Amerikaans recept voor wafels met een beleg als ontbijt. Heeft iemand tips om het recept te verbeteren of simpelweg een veel beter recept? :)

Dit heb ik gebruikt: http://www.melkmoetniet.be/wafels
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline Bast

• 4.149
Re:Veganistische wafels
« Reactie #1 Gepost op: 19 maart 2012, 10:47:01 »
Geen idee of het beter smaakt, maar deze mevrouw heeft veel enthousiaste volgelingen en meerdere wafelrecepten. Wel weer Amerikaans, maar wie weet vindt je het wel lekkerder: Klikkerdeklik
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Basje

• **
  • 60
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #2 Gepost op: 19 maart 2012, 17:09:40 »
Wat zoek je precies in een wafel, moet het meer knapperig? Steviger? Minder zoet?

Ik bak vaak vegan knieperties (streekgerecht? Dezelfde wafeltjes als vegter's rolletjes, maar dan plat.) Die zijn altijd heerlijk.

Als je gewens bent aan de smaak van "gewone" wafels zullen vegan wafels altijd anders smaken. Soms moet je daar aan wennen.

Het toevoegen van wat extra suiker kan je wafel wat knapperiger maken. Je kunt ook een ei-vervanger gebruiken, ofwel EnerG Egg-replacer, ofwel lijnzaad met water, en zien of het daar beter van wordt. Rijstmelk is mijn inziens best zoetig en weeïg en ik kan me heel goed voorstellen dat wafels veel lekkerder zijn met sojamelk.

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #3 Gepost op: 19 maart 2012, 17:35:05 »
Ik bak vaak vegan knieperties (streekgerecht? Dezelfde wafeltjes als vegter's rolletjes, maar dan plat.) Die zijn altijd heerlijk.

Daar heb ik weer eens zin in zeg!

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #4 Gepost op: 19 maart 2012, 19:51:21 »
Maar kniepertjes zijn meer harde, dunne wafels itt de luchtige, dikke, Belgische wafels toch?
Is dit misschien een beter vegan recept? http://www.theppk.com/2011/01/cinnamon-walnut-fig-waffles/
,,,,فلافل

Offline Sven

• 3.926
« Reactie #5 Gepost op: 20 maart 2012, 02:28:08 »
Het is inderdaad misschien een kwestie van smaak. Ik moet toegeven dat ik vrij kieskeurig ben op het vlak van wafels. Misschien wat eivervanger toevoegen of/en wat meer vanille.
Als je echt ontbijt op bed wil, ga je maar in de keuken slapen.

Offline eno2

• 758
« Reactie #6 Gepost op: 25 maart 2012, 23:30:09 »
En veganistische pannenkoeken? Die heb ik nog nooit gemaakt (misschien is er een goed recept?) Wafels interesseren me niet zo.
Eet wat best is voor de planeet.

Offline Basje

• **
  • 60
« Reactie #7 Gepost op: 26 maart 2012, 21:15:22 »
Veganistische pannekoeken zijn echt heel simpel: gebruik bloem of meel, (voor 2 personen gebruik ik vaak 250 gram, dan heb je ruim pannekoeken en nog wat over voor lunch de volgende dag). Meng hier een beetje olie door en een snufje zout, en dan net zoveel soja- of andere plantaardige melk tot je beslag dun genoeg is. Ik weet niet waarom mensen nog eieren gebruiken in pannekoeken, want er is echt geen verschil.

Offline eno2

• 758
« Reactie #8 Gepost op: 26 maart 2012, 23:12:02 »
Veganistische pannekoeken zijn echt heel simpel: gebruik bloem of meel, (voor 2 personen gebruik ik vaak 250 gram, dan heb je ruim pannekoeken en nog wat over voor lunch de volgende dag). Meng hier een beetje olie door en een snufje zout, en dan net zoveel soja- of andere plantaardige melk tot je beslag dun genoeg is. Ik weet niet waarom mensen nog eieren gebruiken in pannekoeken, want er is echt geen verschil.
.

Goed, dat ga ik  nu eens proberen. Ik weet eigenlijk niet waarom ik het nog niet eerder deed (ik nam aan dat het flets van smaak zou zijn wellicht). Met een deeltje cocosmelk in de sojamelk. Ik laat binnenkort iets weten.

Die eiervervanger is volgens jou dus overbodig...
« Laatst bewerkt op: 26 maart 2012, 23:19:28 door eno2 »

Offline Basje

• **
  • 60
« Reactie #9 Gepost op: 27 maart 2012, 22:15:37 »
Klopt, ik gebruik nooit eiervervanger in pannenkoeken. In koekjes en ander gebak wel, dan meng ik een eetlepel lijnzaad met 3 eetlepels water en maak daarvan een eiervervanger. Pannenkoeken smaken echter ook prima zonder! :)

Offline Temari

• 1.336
« Reactie #10 Gepost op: 27 maart 2012, 22:39:32 »
Waarom precies lijnzaad en in welke vorm?
« Laatst bewerkt op: 27 maart 2012, 22:42:00 door Temari »

Offline Basje

• **
  • 60
« Reactie #11 Gepost op: 28 maart 2012, 17:26:23 »
Gemalen lijnzaad (zo gekocht of zelfgemalen) gemengd met water wordt een beetje een ehhh, slijmerig goedje (sorry voor de benaming, het is echt niet zo vies als het klinkt.) Het heeft bepaalde bindende eigenschappen waar je normaal een ei voor nodig hebt. In de koekjes maakt het bv de koekjes wat luchtiger en minder kruimelig, in brooddeeg gemengd zorgt het voor een mooi samenhangend brood, niet te droog. Tegelijkertijd proef en zie je het niet terug, en dat is natuurlijk ideaal.

En je krijgt er een hele mooie glanzende vacht van :D Lijnzaad wordt wel aan paarden en honden gegeven ;)

Offline greet

• 2.671
« Reactie #12 Gepost op: 28 maart 2012, 17:30:19 »

En je krijgt er een hele mooie glanzende vacht van :D
Net wat ik altijd wou  :D
Maar goed, ik zou graag eens met lijnzaad experimenteren, in de omega 3 draad staat er veel over, maar ik ben blij dat je er ook nog lékkere dingen mee kan (waren vooral negatieve dingen over de smaak...) Neem nog een koekje, want is goed voor de gezondheid is een schitterend excuus :)

Offline eno2

• 758
« Reactie #13 Gepost op: 30 maart 2012, 03:14:39 »
Ik heb een tijdje lijnzaadolie gebruikt, wegens omega3-bom.Maar de smaak stak me algauw tegen. Het zou kunnen dat je het in brood niet smaakt.

Offline Temari

• 1.336
« Reactie #14 Gepost op: 30 maart 2012, 10:25:33 »
Ik doe het bijvoorbeeld wel 's in cowboy cookies of pannenkoekbeslag (al heb je na verhitting niks meer aan de goede oliën, want die zijn dan niet meer goed), maar (tot nog toe) niet als eivervanger en ik gooi ook geregeld een lepel ervan over de kwark, of als de pindasaus eenmaal van het vuur is en een beetje afgekoeld is, roer ik er vaak ook nog wat van doorheen. Over de sla vind ik het maar zo zo.
Van wat ik weet kun je lijnzaad het beste thuis in kleine voorraadjes per keer fijnmalen (en in de koelkast bewaren), dan zouden de goede oliën beter behouden moeten blijven. Lijnzaadolie heb ik nooit geprobeerd.

Bedankt voor de info over het lijnzaadslijm!

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #15 Gepost op: 30 maart 2012, 12:32:21 »
Persoonlijk vind ik lijnzaadolie goor. Wanneer ik het gebruik slik ik gewoon een eetlepel olie in een keer door en spoel het weg met water.

Ook ongebroken lijnzaad moet in de koelkast bewaren, in goed afgesloten dozen zodat er geen vocht bij kan. En eigenlijk geldt dat voor alle noten en zaden.

Offline Temari

• 1.336
« Reactie #16 Gepost op: 30 maart 2012, 13:03:27 »
Doe ik ook! Maar maakt het dan eigenlijk niet uit dat iets in de winkel (en daarvoor) niet koud gestaan heeft? Je weet natuurlijk ook niet hoe lang 't in zo'n winkel gelegen heeft. Of gaat het bederf niet snel genoeg daarvoor?

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #17 Gepost op: 30 maart 2012, 13:26:31 »
Doe ik ook! Maar maakt het dan eigenlijk niet uit dat iets in de winkel (en daarvoor) niet koud gestaan heeft? Je weet natuurlijk ook niet hoe lang 't in zo'n winkel gelegen heeft. Of gaat het bederf niet snel genoeg daarvoor?

Je kunt het het beste kopen in een winkel waar de omloop hoog is en zorgen dat de houdbaarheidsdatum zo ver mogelijk weg is. De biowinkel is dan niet altijd de beste plek, omdat door de hoge prijzen producten vaak erg lang in de schappen liggen. Behalve de temperatuur is het ook belangrijk dat er zo weinig mogelijk licht bij komt; ik pak daarom meestal iets van achter in de schappen of van onder op de stapel. Je weet natuurlijk niet hoeveel mensen op datzelfde idee zijn gekomen ;).

Offline Basje

• **
  • 60
« Reactie #18 Gepost op: 31 maart 2012, 17:16:57 »
Ik bewaar gemalen lijnzaad altijd in de vriezer! Ik heb ooit gehoord dat dat voorkomt dat het "rancid" (=ranzig? :D) wordt. Die van mij blijft in de vriezer wel een jaar goed.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #19 Gepost op: 31 maart 2012, 18:36:22 »
Ik bewaar gemalen lijnzaad altijd in de vriezer! Ik heb ooit gehoord dat dat voorkomt dat het "rancid" (=ranzig? :D) wordt. Die van mij blijft in de vriezer wel een jaar goed.

Klopt. Zaden, noten en granen ook bevatten grotendeels de meervoudig onverzadigde vetzuren en deze zijn minder stabiel als de enkelvoudig onverzadigde (verzadigde vetzuren kunnen veel meer hebben en blijven langer goed). Door zuurstof, warmte en licht gaan de vetten o.a. oxideren en bederven ze.