Vegatopia Forum

Veganistisch / vegetarisch eten op beurzen

Offline MoniqueS

• **
  • 24
  • Geslacht: Vrouw
    • Verzamelpunt Acties Tegen Dierenleed
Veganistisch / vegetarisch eten op beurzen
« Gepost op: 27 februari 2012, 16:10:29 »
Een dagje naar een beurs gaan is altijd leuk, zo zijn wij vorige week naar de motorbeurs in Utrecht geweest.
Er is echter altijd één ding waar ik mij mateloos aan stoor.
Overal waar je kijkt zie je stands en kraampjes waar je vlees kunt kopen, broodje worst, broodje hamburger, broodje kroket, etc. Maar hoe goed je ook kijkt, nergens iets veganistisch of zelfs maar vegetarisch te vinden....
Ook kom ik regelmatig op (op de techniek gerichte) vakbeurzen, maar daar heb je precies het zelfde.
Niet-vleeseters worden gewoon vergeten of genegeerd.
Ik ben een pol begonnen om te kijken of ik nou de enige ben die dit irritant vind en tot mijn grote verbazing is het merendeel dit niet met mij eens.
Aan de meeste reactie te zien wordt er hoofdzakelijk gestemd door mensen wiens hersens blijkbaar zijn aangetast door te veel vlees, dus tijd voor tegengas.
Zouden jullie zo vriendelijk willen zijn om op 'eens' te stemmen en eventueel een reactie te geven?
Alvast bedankt.
Of... zijn jullie het niet met mij eens? Dat kan natuurlijk ook.
http://www.stand.nl/entertainment/bij-de-eetgelegenheden-op-beurzen-moet-meer-rekening-gehouden-worden-met-vegetari%C3%ABrs-e
*Kip, het meest mishandelde stukje vlees.*

Offline Temari

• 1.336
Re:Veganistisch / vegetarisch eten op beurzen
« Reactie #1 Gepost op: 27 februari 2012, 23:57:07 »
Ehm... Nee. Want ik snap niet wat daarmee bereikt zou worden. Ik kom daar niet, dus dan hoeven ze voor mij geen eten klaar te maken. Stel dat wat je aan het opzetten bent invloed zou hebben op wat zij daar aan de man brengen, mensen die daar niet komen stemmen 'eens' en vervolgens komt er maar één vegetariër, dan gooien ze misschien alsnog de hele zooi weg? De vegetariërs en ook andere bezoekers die daar komen lijken me daarom meer een doelgroep die je zou willen bereiken hiermee. Of misschien had je dat al geprobeerd, maar dat maak ik niet goed op uit je bericht. Zij bepalen uiteindelijk wat daar gegeten wordt en daarmee ook wat zinvol zou zijn voor de kraampjeshouders om op hun boodschappenlijstje te zetten.
Van welke betrokkenen/belanghebbenden precies had je verwacht dat ze het irritant zouden vinden maar dat niet blijken te vinden?

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #2 Gepost op: 28 februari 2012, 00:04:46 »
Ik zeur gewoon bij een aantal kraampjes tot er eentje is die wél iets voor me kan maken.

Ik denk dat de kraampjes waar ik wegga samen met de mensen waarmee ik daar ben "dan niet, ik heb honger en ik heb geld, maar ik wil geen vlees", vanzelf wel vega eten op voorraad gaan houden als het vaak genoeg gebeurt. Als ik de enige ben dan zal het wel niet zoveel indruk maken, maar heeft het ook geen zin voor die kraampjes om vegaspul op voorraad te hebben want dat neemt dan ruimte in die ook naar verkoopbare producten hadden kunnen gaan.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Temari

• 1.336
« Reactie #3 Gepost op: 28 februari 2012, 00:59:41 »
Ja, precies.

Ik klikte net nog even op de link en zag je stelling. Kan ik daaruit opmaken dat je het ook een oneerlijke stand van zaken vindt? Ik vind dat niet, want het is geen recht om op zo'n beurs iets te kopen bij een kraampje, meer een luxe en een gemak voor de bezoeker en een manier om de schoorsteen te laten roken voor de verkoper. Misschien als je zou stellen 'het lijkt me lekker ook dingen als een broodje gezond, kaassoufflé [om maar wat snackigs te noemen wat lijkt te passen tussen het beursvoer wat je opnoemt] te kunnen eten wanneer ik een beurs bezoek', je stelling wat toegankelijker wordt voor mensen die niet jouw idealisme en ergernis delen?
(Of een poll of zo van wat mensen daar zouden kunnen willen eten?)
« Laatst bewerkt op: 28 februari 2012, 01:04:20 door Temari »

Offline MoniqueS

• **
  • 24
« Reactie #4 Gepost op: 28 februari 2012, 07:56:19 »
Wat ik probeer te zeggen is dat ik het raar vind dat er alleen vleesproducten te koop zijn, dat vind ik een kwalijke zaak.
Alle mensen eten wel meer dan alleen maar vlees.
Ik vraag niet om een volledig veganistische eetgelegenheid, dan dat niet uit kan begrijp ik, maar ik vind het raar dat er zelfs niet eens een broodje kaas te koop is (niet dat ik kaas eet, maar toch).
Het lijkt me sterk dat ze daar mee blijven zitten. Ik zal beslist niet de enige bezoeker zijn die geen dierlijke producten eet.
Het is niet mijn bedoeling om hier iets mee te bereiken, het is mijn bedoeling om dit onder de aandacht te brengen.
Dat ik de link hier neer heb gezet is niet omdat ik de stelling gemaakt heb voor dit forum trouwens, maar omdat het wel te maken heeft met deze doelgroep.
Dat mensen tegen stemmen snap ik niet. Dat het een vleeseter niet interesseert begrijp ik, maar waarom zou wie dan ook tegen een niet-vlees product zijn als het er OOK is. Ik vraag toch niet om al het vlees te bannen.
Jij komt niet op een beurs zeg je, dus voor jou hoeft het niet, dat is dus eigenlijk het zelfde als wat sommige vleeseters zeggen, ik eet het niet dus hoeft het er niet te zijn.
Het gaat om het principe, ik blijf het belachelijk vinden dat je als vegetariër / veganist je eigen eten mee moet nemen. Van de bijna 100.000 bezoekers zal ik echt niet de enige niet-vleeseter zijn.

brenda_lelie

« Reactie #5 Gepost op: 28 februari 2012, 08:02:16 »
Ik denk dat het op een motorbeurs toch best lucratief is om alleen maar vlees te verkopen, lijkt me dat er relatief weinig veganisten zijn onder motorrijders. Op andere beurzen zullen weer meer kraampjes zijn met vega-eten. Het hangt natuurlijk heel erg van het publiek af dat op een bepaalde beurs afkomt.

Offline MoniqueS

• **
  • 24
« Reactie #6 Gepost op: 28 februari 2012, 08:14:00 »
Jij hebt het beeld van de stoere motorrijder voor ogen?  :)
Ook op die beurs lopen allerlei soorten mensen rond hoor, motor rijden is echt niet alleen maar iets van stoere jongens. Dat is net zo'n vooroordeel als dat vegetariërs alleen maar groenvoer eten.

« Reactie #7 Gepost op: 28 februari 2012, 08:34:01 »
Ik kan me er ook niet over opwinden eerlijk gezegd. Maar ik loop dan ook geen beurzen plat, en als ik van plan ben me eens zo lang in zo'n gelegenheid te laten opsluiten dat ik een boterhammetje nodig heb, zorg ik wel dat ik er een bij me heb. Of ik ga even naar de snackbar of zo.

Overigens krijg ik van de commentaren in de poll de indruk dat je het de beursorganisatoren kwalijk neemt, maar wat kunnen die eraan doen? Die bepalen heus niet wat de lunchverkopers precies verstrekken.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Temari

• 1.336
« Reactie #8 Gepost op: 28 februari 2012, 08:54:32 »
Wat ik probeer te zeggen is dat ik het raar vind dat er alleen vleesproducten te koop zijn, dat vind ik een kwalijke zaak.

Wil de beursganger dat ook eten wanneer hij een beurs bezoekt? Misschien wel, bijvoorbeeld een pizzapunt of poffertjes. Maar ik zou dat nog steeds niet kopen of willen eten, omdat ik dat gewoon niet wil eten, vanwege ongezond en ook niet heel erg lekker. Misschien als ze een groene salade zouden aanbieden die ook nog lekker is, dat ik die wel zou halen, maar alleen als er niet nabij een gezellig eetcafeetje was, of zo. Ik ga soms naar de sieradenbeurs, om kralen te kopen, dat is een kleine beurs die, de keren dat ik er was, tegelijkertijd gehouden werd met de paraview. Ik heb er eigenlijk nooit een eetkraampje gezien, en heb dat ook niet gemist. Maar ik kan me indenken dat als het er wel is en je vleesetende gezelschap wel wat haalt, jij ook iets wil kunnen halen. Zelf vind ik het nog steeds geen probleem om ook iets van thuis te moeten/mogen meenemen. Hetzelfde doe ik als ik naar de Efteling o.i.d. ga. De laatste keer, een paar jaar terug, hadden de anderen slechte patat en pizza waar ik geen zin in had, ik was blij met mijn goed belegde boterham en tabouleh van thuis. Die laatste heb ik overigens gedoneerd aan een van de vleeseters, omdat die zijn eten niet lekker vond. Beter eten op zulke gelegenheden, dat lijkt me dan wel weer fijn, maar niet iets wat zou moeten.

Dat mensen tegen stemmen snap ik niet. Dat het een vleeseter niet interesseert begrijp ik, maar waarom zou wie dan ook tegen een niet-vlees product zijn als het er OOK is. Ik vraag toch niet om al het vlees te bannen.

Als ik op grote, dagvullende beurzen kwam, zou ik ook 'nee' gezegd hebben op je stelling, vanwege het 'moeten' wat er een paar keer in terug komt. Ik vind niet dat het moet. Bovendien spreekt er frustratie uit (zoals "je wordt doodgegooid met") die mij oproept om 'eens' te stemmen, maar ik deel die frustratie niet, dus wil ik dat niet doen.
Ik vind überhaupt niet dat er eten verkocht hoeft te worden daar, leuk voor wie het aanspreekt, maar wat ze hebben (ook het soort eten dus) spreekt mij niet aan. Ik voel me niet gepasseerd of zo dat ik iets lekkers van thuis mag meenemen. Het zou wat anders zijn als je geen eigen consumptie mag nuttigen.
Vind je ook dat er dingen verkrijgbaar moeten zijn voor mensen met coeliakie of een soja- en/of notenallergie? Islamitische mensen zouden overigens ook wel blij zijn denk ik met eten waar geen vlees inzit, tenzij ze daar halal vlees verkopen, maar dat vermoed ik niet.

Jij komt niet op een beurs zeg je, dus voor jou hoeft het niet, dat is dus eigenlijk het zelfde als wat sommige vleeseters zeggen, ik eet het niet dus hoeft het er niet te zijn.

Ja. Ik denk dat ik dat idd zo vind. Ik vind ook dat de supermarkt geen kip op voorraad of in de schappen hoeft te hebben, of dat ze snoep moeten verkopen ('want dan hoef ik niet naar nog een andere winkel', of zo) en ik vind ook niet dat er op elke menukaart iets hoeft te staan wat vega is. Dat moet zo'n restauranthouder zelf weten. Als ik dat zie, dan gaan mijn gezelschap en ik gewoon ergens anders heen. Voor bepaalde artikelen ga ik naar de eko-winkel, hoeft de supermarkt niet voor mij in te slaan. Het is een vrije keuze, zeg maar: er wordt iets aangeboden, je mag afslaan. Ik denk dat ik er zo over denk.
Waarom vind jij precies dat het wel zou moeten?

Het gaat om het principe, ik blijf het belachelijk vinden dat je als vegetariër / veganist je eigen eten mee moet nemen. Van de bijna 100.000 bezoekers zal ik echt niet de enige niet-vleeseter zijn.

Hoe ik het ook nog zie, is dat het niemands taak daar is om sociaal te ondernemen. Exploitanten staan daar omdat ze willen dat de Mijn-en-ik BV goed draait. Als jij signaleert dat er redelijk wat belangstelling is voor vega-opties of gewoon andere opties (op deze specifieke beurs), dan zou dat reden kunnen zijn om met de organisator van zo'n beurs om de tafel te zitten, die zou dan ook andere verkopers kunnen aantrekken. En het zou idd best kunnen dat men handeldrijft op basis van vooroordelen als 'stoere rijders willen gespietste kip'. Als dat blijkt, dan heeft het zin er wat mee te doen.
Het is je hiermee iig al gelukt het onder de aandacht te brengen!
« Laatst bewerkt op: 28 februari 2012, 09:04:50 door Temari »

brenda_lelie

« Reactie #9 Gepost op: 28 februari 2012, 08:57:07 »
Jij hebt het beeld van de stoere motorrijder voor ogen?  :)

Niet zo heel gek toch?
Ik denk dat als er veel vega's rond zouden lopen ze allang ook vega eten aan zouden bieden. Kwestie van vraag en aanbod, als er genoeg mensen om vragen dan gaan ze dat heus wel verkopen. Maar ik denk dus dat er niet zo heel veel mensen om vragen en dan lijkt het me logisch dat ze het ook niet gaan verkopen.

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #10 Gepost op: 28 februari 2012, 08:58:07 »
Dus feitelijk is er, volgens jou, een enorm gat in de markt. Ik zou zeggen: bewijs je stelling en spring erin. Dat komt net iets sterker over dan roepen dat het niet eerlijk is en dat iemand anders het voor je moet oplossen. Of denk je mensen die eten verkopen op beurzen wordt verboden vleesloze hapjes te serveren? En dat degenen die Fem voeden illegaal bezig zijn?

(de laatste keer dat ik op een beurs was at ik trouwens een heerlijk broodje groentekroket en een van de dames met wie ik was at iets anders vegetarisch)
This is between me and the vegetable!

« Reactie #11 Gepost op: 28 februari 2012, 09:04:31 »
Dus feitelijk is er, volgens jou, een enorm gat in de markt.

Dat zegt ze niet. Maar het is natuurlijk enigszins vreemd als er tussen al die broodjes ham en broodjes kroket geen broodjes kaas te vinden zijn. Maar misschien is Monique altijd laat met de lunch en zijn die al uitverkocht? Zoals gezegd, ik frequenteer geen beurzen dus geen idee van wat ik feitelijk zou aantreffen, maar ik zou het wel vreemd vinden als er inderdaad zelden of nooit iets geschikts tussen te vinden is.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #12 Gepost op: 28 februari 2012, 09:09:27 »
Ik vraag niet om een volledig veganistische eetgelegenheid, dan dat niet uit kan begrijp ik, maar ik vind het raar dat er zelfs niet eens een broodje kaas te koop is (niet dat ik kaas eet, maar toch).
Het lijkt me sterk dat ze daar mee blijven zitten. Ik zal beslist niet de enige bezoeker zijn die geen dierlijke producten eet.
Dit duidt toch op zijn minst op een gaatje in de markt...

Offline MoniqueS

• **
  • 24
« Reactie #13 Gepost op: 28 februari 2012, 09:20:00 »
Blijkbaar denk ik anders over dit soort dingen dan de meeste mensen hier.
Ieder zijn mening, maar ik had eerlijk gezegd wel verwacht dat vegetariërs zich daar ook aan zouden storen.
Blijkbaar vinden jullie het normaal dat je al niet-vleester je eigen hapje mee moet nemen terwijl er een overvloed aan eten te koop is. Ik vind dat dus duidelijk niet.
De opmerking dat als er genoeg vraag naar zou zijn het wel verkocht zou worden gaat natuurlijk niet op als jullie er niet naar vragen en bij voorbaat je eigen boterham mee nemen.
Op de vraag: Wil je op een beurs wat eten? Zeg ik ja, als ik vanuit Friesland naar Utrecht
ga om de hele dag over zo'n beurs te wandelen vind ik het wel prettig om op een gegeven moment een hapje te gaan eten.

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.928
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
« Reactie #14 Gepost op: 28 februari 2012, 10:01:45 »
Maar ze verkopen er dus wel hamburgers, maar geen patat?

Overigens, uit http://www.motorbeursutrecht.nl/nl-nl/Bezoeker/Praktische-informatie/Catering.aspx krijg ik niet de indruk dat er niets vegetarisch beschikbaar is. Bijvoorbeeld "Grab and go, voor de biologische, gezonde en lekkere trek. ", dat klinkt niet alsof ze alleen maar vleesdingen verkopen? En bij de foodgate hebben ze o.a. salades.

Heb je wel goed gekeken?
« Laatst bewerkt op: 28 februari 2012, 10:05:50 door Poek »

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #15 Gepost op: 28 februari 2012, 10:04:48 »
Ik ben het wel in zoverre met MoniqueS eens dat ik soms wel mijn hart vasthoud of er wel ergens iets te eten valt te halen. (En ik ben in zulke gevallen best snel tevreden.) En ik vind het altijd weer schokkend en ook kortzichtig/bekrompen wanneer dit niet het geval is. Alsof mensen die wel lijkjes eten carni- i.p.v. omnivoor zijn.

Edit: op beurzen kom ik nooit, maar ik neem aan dat ik dit topic ook wel breder mag zien  ;)
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #16 Gepost op: 28 februari 2012, 10:05:34 »
Wat ook nog zo is: ik ben, ik geef het toe, een snob. Ik vind het meeste eten vies. Of, op zijn minst, minder lekker dan dat wat ik zelf kan maken. Zeker op plekken als beurzen, waar ik vooral massavreterij verwacht. Dus ja, ik neem, zelfs als ik niet vegetarisch zou willen eten, liever zelf iets mee. Of ik haal iets op een andere plek. En als ik dan iets superlekkers zou tegenkomen, dan kan ik altijd mijn plannen nog omgooien.

Offline greet

• 2.671
« Reactie #17 Gepost op: 28 februari 2012, 11:00:21 »
Ook al vind ik het inderdaad ook regelmatig lastig dat er ergens geen veggie snack te krijgen is, ik val toch over het woordje 'moet' in je stelling.
Ik heb een broer die in een restaurant heeft gewerkt, en die heeft eens aan zijn baas gevraagd waarom er geen veggie iets op de kaart stond (je kan er wel een omelet eten, ze maken met plezier een slaatje en een kaaskroket klaar, maar verder dan dat gaat het niet). Hij had blijkbaar ooit wel eens iets vegetarisch op de kaart staan gehad, maar niemand wilde dit, ooit. Dus deed hij het maar niet meer, want voor die ene vegetariër om het half jaar, was het allemaal niet de moeite.
En ik snap dat, die mens is een zaak aan het runnen, is een product aan de straatstenen niet kwijt te raken, dan verkoopt hij het niet meer, logisch toch?
Een broodje kaas zal nog verkopen, maar ik heb de indruk op beurzen dat dat er steeds wel is. Bij een hamburgerkraam hebben ze bij mijn weten bijna altijd een cheeseburger staan, en dan vraag ik er eentje in een kraam waar ze de ui apart bakken een broodje pikante saus, ui, en kaas. Soms heeft een mens nu eenmaal behoefte aan vettigheid.

Maar kom, ik ben het dus oneens met je stelling. Als er geen vraag naar is, dan moet dat niet voorzien worden in mijn ogen. Net zoals het vlees niet hallal moet zijn, de groentjes niet jain, of wat weet ik allemaal.

Ik denk dat je met de stelling "hey, ik zou het fijn vinden om ook iets plantaardig te kunnen kopen bij je, want dat zou ik zéker eten, en ik vermoed dat ik niet de enige zou zijn, wie weet boor je wel een gat in de markt aan?" die aan een kraamhouder voorgelegd word veel meer vrienden en kans op succes maakt.

« Reactie #18 Gepost op: 28 februari 2012, 13:24:56 »
Ik heb wel sympathie voor het idee, ondanks dat ik denk dat motorrijders het verkeerde publiek zijn voor de geneugten van een broodje kaas (noot voor al diegenen die denken dat dat vegetarisch is: dierlijk stremsel dan? Maar dat terzijde)
Veel reacties hier vallen - zoals gewoonlijk - over het woordje 'moeten' Maar zet dat af tegen een maatschappij die de hele tijd zegt dat vlees eten nodig en goed is, en dan zit je al met de enorme uitdaging die grote gemene deler van de gemakzucht te willen bestrijden met zoiets als lief overtuigen? I think so not. Gemakzucht zit zo diep verankerd dat je kan praten als Brugman maar uiteindelijk, helaas, bijna altijd aanspoelt op een volgend bastion van de carnistische medemens ( "ik vind het zo lekker, dieren zijn geen mensen", etc)
Een beetje moeten: ja dus, al was het alleen al om aan gemakzucht paal en perk te stellen.

« Reactie #19 Gepost op: 28 februari 2012, 13:28:41 »
 ???
William Shatner