Vegatopia Forum

Vraag over kind dat vegetariër is geworden

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline Pam1978

  • **
  • 25
Vraag over kind dat vegetariër is geworden
« Gepost op: 14 februari 2012, 14:07:37 »
Waarschijnlijk zijn er hier al topics over, maar ik heb niet genoeg geduld om alles door te spitten...

Mijn dochter is een aantal maanden geleden tegelijk met mij gestopt met vlees eten, ik eet ook geen vis meer, maar zij wel. Het is alleen zo dat ze niet van peulvruchten, noten, linzen etc. houdt. Soms eet ze een paar walnoten of witte bonen in tomatensaus, maar dat is maar heel sporadisch. Meestal zijn het vooral vleesvervangers die ze eet of een ei. Is dat genoeg voor haar gezondheid? Dus soms vis, soms vegaballetjes of -hamburgertjes, quorn stukjes in de rijst, dat soort dingen. Tofu lust ze wel, maar dat vind ik zelf niet te eten, dus dat gebruik ik maar zo nu en dan. Ik vraag me af of al die vleesvervangers wel gezond zijn.

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Vraag over kind dat vegetariër is geworden
« Reactie #2 Gepost op: 14 februari 2012, 20:41:51 »
Mijn dochter is een aantal maanden geleden tegelijk met mij gestopt met vlees eten, ik eet ook geen vis meer, maar zij wel. Het is alleen zo dat ze niet van peulvruchten, noten, linzen etc. houdt. Soms eet ze een paar walnoten of witte bonen in tomatensaus, maar dat is maar heel sporadisch. Meestal zijn het vooral vleesvervangers die ze eet of een ei. Is dat genoeg voor haar gezondheid? Dus soms vis, soms vegaballetjes of -hamburgertjes, quorn stukjes in de rijst, dat soort dingen. Tofu lust ze wel, maar dat vind ik zelf niet te eten, dus dat gebruik ik maar zo nu en dan. Ik vraag me af of al die vleesvervangers wel gezond zijn.

Dagelijks een vegaburger lijkt me niet supergezond, omdat het toch een soort kant-en-klaar product is. 2x per week lijkt me vaak zat.
Lust ze kikkererwten ook niet als falafel? Met een lekker yoghurtsausje. En kidneybonen in de salade?
Eet ze geen kaas? Of yoghurt of magere/volle kwark als ze uit school komt?
Wat vind je niet lekker aan tofu? Probeer deze eens http://klarykoopmans.blogspot.com/2012/02/daar-gaan-we-weer.html. Tofu kun je ook erg goed invriezen en dan dus apart voor haar maken.
,,,,فلافل

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Vraag over kind dat vegetariër is geworden
« Reactie #3 Gepost op: 14 februari 2012, 22:02:53 »
Dagelijks een vegaburger lijkt me niet supergezond,

Wat zit er dan in vegaburgers dat het dagelijks niet supergezond maakt?

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vraag over kind dat vegetariër is geworden
« Reactie #4 Gepost op: 14 februari 2012, 22:11:02 »
Ik zou me er ook niet al te druk om maken. Misschien dat ze relatief een beetje zout en vet zijn, maar dode beesten zijn ook vaak vet. Er zit in ieder geval ijzer en B12 in (in de meeste gevallen) en wie weet verandert er gaande weg nog wel wat in haar eetpatroon/smaakbeleving. Hoe oud is ze?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vraag over kind dat vegetariër is geworden
« Reactie #5 Gepost op: 14 februari 2012, 23:17:52 »
Al die vegaburgers zijn zwaar bewerkt en kun je beter zien als een snack. Bovendien bevatten ze vaak teveel omega-6 vetten.


Ik denk dat het belangrijk is dat ze toch bonen, linzen en noten leert eten. Eén ei kan een stuk vlees of vis niet vervangen, dan moet ze er wel twee a drie hebben per keer.

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vraag over kind dat vegetariër is geworden
« Reactie #6 Gepost op: 15 februari 2012, 10:33:16 »
En dan was er toch nog wel een beetje de sojadiscussie... Die lijkt niet helemaal opgelost toch nog? Of loop ik achter? In elk geval, m'n broertje vind het erg leuk te proberen me er bang mee te maken. Is 'm niet (helemaal) gelukt; ik werd er wel nieuwsgierig van (en toen werd 't ook een beetje een wedstrijdje tussen mij en hem ;)).
Uit alle studies (Gááp, dan moet je wel hogelijk gemotiveerd of gek zijn, ha ha, wat een uitspit werk, maar je komt wel interessante info tegen) die ik daardoor ben gaan lezen, was zo'n beetje waar het op neer kwam dat 'gewoon' soja prima is(*) bij een portie per dag, maar dat soja die sterk bewerkt is (zoals in hamburgers etc.) misschien wel ongezond is om met regelmaat te eten. De resultaten van de onderzoeken lijken te wisselend om daar een definitief antwoord op te geven. Of weet jij hier iets anders over, Hiziki?

(*) Prima zijn daarmee: bonen, miso, melk, tofu, tempeh, bloem

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vraag over kind dat vegetariër is geworden
« Reactie #7 Gepost op: 15 februari 2012, 13:23:26 »
Ik ben er ook nog mee bezig, en hoewel soja tegen bepaalde kankersoorten bij vrouwen een beschermend effect lijkt te hebben, is een teveel aan soja gedurende lange tijd af te raden. Houdt het dus bij een of twee porties soja per dag en dan het liefst onbewerkt en gefermenteerd (zoals tempeh).
Niet teveel sojatoetjes dus, maar gewoon tempeh of tofu. Het fermenteren zorgt ervoor dat de anti-nutrienten in soja (en dat zijn er naast de fytinezuur nog wat), gedeeltelijk worden afgebroken. Deze anti-nutrienten blokkeren de opname van o.a. calcium, ijzer en zink.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Vraag over kind dat vegetariër is geworden
« Reactie #8 Gepost op: 16 februari 2012, 07:34:27 »
T. drinkt dagelijks wel een glas sojamelk en eet ongeveer 3x per week een vleesvervanger. En als hij verkouden is ook sojayoghurt i.v.p. gewone yoghurt.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vraag over kind dat vegetariër is geworden
« Reactie #9 Gepost op: 16 februari 2012, 16:01:40 »
Hebben jullie wel eens seitan geprobeerd? Dat je kun je kant en klaar kopen, maar ook zelf maken als je gebruikt maakt van glutenmeel. En met dat glutenmeel kun je ook een boel andere lekkere dingen maken, burgertjes ed, en daar dan stiekem peulvruchten doorheen doen. Deze bijvoorbeeld, die vind ik zelf erg lekker, en zijn ook makkelijk om te maken.