Vegatopia Forum

Wat Weight Wachters schrijft over vegetariër zijn!

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Sedna

  • ***
  • 160
  • Geslacht: Vrouw
Wat Weight Wachters schrijft over vegetariër zijn!
« Gepost op: 01 februari 2012, 19:02:49 »
Vegetariër?
Door: WeightWatchers BE/NL
Eet je vegetarisch? Zorg ervoor dat je toch voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt!

Vegetariër en afvallen?
Ook wanneer je vegetariër bent, kun je Weight Watchers gemakkelijk aanpassen aan je levensstijl. Als recepten, menu's of ingrediënten dierlijke producten bevatten, kies dan eventueel met behulp van de Zoeken & Vinden een ander ingrediënt ter vervanging.

Voldoende voedingsmiddelen
Let er wel op dat een evenwichtig vegetarisch menu alle voedingsmiddelen moet bevatten die vereist zijn voor een goede gezondheid. Proteïnen of eiwitten treffen we niet alleen aan in vlees, vis en gevogelte, maar ook in zuivelproducten, eieren, noten, peulvruchten, granen en uiteraard ook in eiwitvervangers zoals quorn en tofu.

Varianten
Vegetarisch eten betekent over het algemeen dat alle dierlijke voedingsmiddelen uit de voeding geschrapt worden. Er zijn echter heel wat varianten.

Ovo-Lactovegetariër
Eet geen voedsel dat door het doden van dieren is verkregen, eet wel eieren en maakt ook gebruik van melkproducten.

Veganist
Eet en gebruikt over het algemeen niets van dierlijke oorsprong zoals leder, wol of zijde.

Fruitariër
Meest extreme vorm van vegetarisme, eet plantaardige producten die alleen geoogst kunnen worden zonder de plant te doden of te beschadigen, bijvoorbeeld afgevallen fruit en noten.

Pescotariër
Eet geen vlees, maar wel vis en schaal- en schelpdieren zoals mosselen of krab.

Rauwariër
Eet geen vlees, vis, eieren, melk of melkproducten en eet alleen plantaardig voedsel, meestal in onverhitte, rauwe vorm.

Is de mens een planten- of een vleeseter?
Deze vraag is niet zo eenvoudig te beantwoorden. Onze oudste voorvaderen leefden ongeveer 50 miljoen jaar geleden en voedden zich met insecten, vruchten en bladeren. Toen de mens ongeveer 2 miljoen jaar geleden begon te jagen, werd er meer vlees gegeten. Over het algemeen is de mens een alleseter, waarbij plantaardige voeding de hoofdrol speelt.

Voeding zonder vlees werd de afgelopen twintig jaar steeds populairder. In 1983 at ongeveer 0,6% van de mensen vegetarisch, terwijl dat in 2001 al was opgelopen tot 8%.

Vegetariërs:


•eten automatisch meer fruit en groenten en nemen meestal minder calorieën op dan vleeseters


•nemen minder vet en cholesterol op


•nemen voldoende celbeschermende vitaminen op zoals foliumzuur, vitamine B1, C en E en ook bètacaroteen


•gebruiken meestal minder keukenzout


•kunnen aan hun eiwitbehoefte voldoen met plantaardige voedingsmiddelen zoals aardappelen, graanproducten, peulvruchten en noten.

Vitamine- en mineralenkick voor vegetariërs

•Vitamine B12 vind je in plantaardige producten, bijvoorbeeld zuurkool!


•Veel beweging in de buitenlucht bevordert de aanmaak van de vitamine D productie.


•IJzer uit dierlijke voedingsmiddelen, bijvoorbeeld vlees, wordt door het menselijk lichaam veel gemakkelijker opgenomen dan ijzer uit plantaardige voedingsmiddelen, zoals cantharellen, tuinkers, venkel, peulvruchten of spinazie. Vitamine C bevordert de opname van ijzer uit plantaardige voedingsmiddelen. Drink dus een glas sinaasappelsap als je bovengenoemde groenten eet.

Belangrijk
Vegetariërs kunnen tekorten aan ijzer en vitamine B12, D en K krijgen, aangezien deze voedingsstoffen vooral te vinden zijn in dierlijke voedingsmiddelen. Als je vegetarisch eet, raden we je aan om je arts te laten controleren of je een aanvullend vitaminen- of mineralenpreparaat nodig hebt.

 

Edit: titel aangepast
« Laatst bewerkt op: 01 februari 2012, 23:26:53 door Hizikigrrrl »
Als ieder mens zijn stukje vlees zelf zou moeten schieten, dan zouden er veel meer vegetariërs zijn.

Offline Sedna

  • ***
  • 160
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat Weight Wachters schrijft over Vegetariër? zijn!
« Reactie #1 Gepost op: 01 februari 2012, 19:06:23 »
Ik zei altijd ik ben vegetariër maar eigenlijk moet ik dus zeggen Ovo-Lactovegetariër. Nog nooit van gehoord eigenlijk. Kunnen jullie je ook vinden in al deze stellingen?
Als ieder mens zijn stukje vlees zelf zou moeten schieten, dan zouden er veel meer vegetariërs zijn.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Wat Weight Wachters schrijft over Vegetariër? zijn!
« Reactie #2 Gepost op: 01 februari 2012, 19:17:52 »
Er zit geen B12 in zuurkool!!
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat Weight Wachters schrijft over Vegetariër? zijn!
« Reactie #3 Gepost op: 01 februari 2012, 20:13:58 »
Ze eten ook niet automatisch meer groenten en fruit, en ik heb gelezen dat je vitamine D niet aanmaakt in de herfst en winter wanneer je in NL verblijft.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Wat Weight Wachters schrijft over Vegetariër? zijn!
« Reactie #4 Gepost op: 01 februari 2012, 21:41:18 »
maar het wel in melk toch?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat Weight Wachters schrijft over Vegetariër? zijn!
« Reactie #5 Gepost op: 01 februari 2012, 21:49:52 »
Ja, en in volle meer dan in andere soorten. Maar zelfs als je een glas volle melk drinkt, daar een boterham met boter en kaas bij eet, zit je nog niet aan de 2,5 microgr. Dan moet je best wat boterhammen met boter en/of kaas eten. In de lente en zomer kun je dan onbedekt naar buiten gaan, dan maak je het zelf aan (een kwartier, geloof ik).

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat Weight Wachters schrijft over Vegetariër? zijn!
« Reactie #6 Gepost op: 01 februari 2012, 23:26:07 »
Die opmerking dat B12 in zuurkool zou zitten is echt zo ongelooflijk stom.


Vitamine D krijg je als je geen vis eet (en het zit ook niet in alle soorten volop) of veel gebruik maakt van eieren, gefortificeerde margarines en halvarines, amper binnen.

In Nederland hebben we iets van 5-7 maanden per jaar (lente, zomer) de zon zo staan dat we er voldoende vitamine D uit kunnen halen, mits we in die maanden dagelijks minstens een kwartier zonder zonnebrandcreme en zo ontbloot mogelijk zonnen. Vitamine D wordt zo opgeslagen, maar waarschijnlijk is het voor een groot gedeelte vd bevolking te weinig om daar ook de hele winter mee door te komen.
Bepaalde groepen (kinderen tot 4 jaar, mensen met een donkere huid, 50plussers, zwangere vrouwen) moeten daarom bijslikken en er zijn artsen/onderzoekers die vinden dat dat 's winters ook zou moeten gelden voor oudere kinderen en veel blanke volwassenen.

De ondergrens vd bloedwaarden voor D is trouwens vastgesteld om rachitis (Engelse ziekte, krijg je weke botten van) te voorkomen, maar zou wel eens te laag kunnen zijn om bepaalde chronische aandoeningen te voorkomen. O.a. MS, bepaalde kankers en aandoeningen vh immuunsysteem worden in verband gebracht met een D-tekort.

Meer info:
http://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/questions/vitamin-d-and-chronic-disease/

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Wat Weight Wachters schrijft over vegetariër zijn!
« Reactie #7 Gepost op: 02 februari 2012, 08:05:59 »
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat Weight Wachters schrijft over vegetariër zijn!
« Reactie #8 Gepost op: 02 februari 2012, 10:47:12 »

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Wat Weight Wachters schrijft over vegetariër zijn!
« Reactie #9 Gepost op: 02 februari 2012, 11:16:20 »
Blonde, ongekookte mensen.
This is between me and the vegetable!

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Wat Weight Wachters schrijft over vegetariër zijn!
« Reactie #10 Gepost op: 02 februari 2012, 11:42:10 »
Wat een slecht geschreven stuk. Naast sommige dingen die gewoon niet kloppen (B12 in zuurkool) staan er ook veel dingen wat onhandig geformuleerd, er worden minder gebruikelijke termen gebruikt, al met al geeft het de indruk dat de schrijver niet heel erg thuis is in vegetarisme.

Zuurkool bevat géén B12.
Raw food betekent niet per definitie vegetarisch, er zijn ook raw foodies (rauwariërs  ;D) die rauwe vis en rauwe melk gebruiken (al eten de meeste raw foodies wel plantaardig).
Vegetariërs eten niet per definitie meer groente en fruit, krijgen niet per definitie minder vet en cholesterol binnen (vooral niet degenen die vlees vervangen door kaas), hoeven absoluut niet minder keukenzout te gebruiken (dat hele verband zie ik überhaupt niet). Als je schrijft over 'nemen minder ... op', verwijst dat normaal gesproken naar de opneembaarheid van de stoffen, niet naar hoeveel ervan in je maaltijd zit, maar zij lijken dat toch anders te gebruiken.
Beweging in de buitenlucht zorgt niet per se voor vitamine D, alleen van april tot oktober is er hier genoeg zonkracht om enige betekenis te hebben. En beweging heeft voor zover ik weet (maar misschien vergis ik mij dus) ook geen invloed op de opname van D. Beweging is zeer belangrijk voor de gezondheid voor je botten, en vitamine D is ook heel belangrijk voor de gezondheid van je botten, daarom worden ze wel vaak samen genoemd, maar dat wil niet zeggen dat beweging dus invloed heeft op de aanmaak van vitamine D.

In vitamine K heb ik me nooit heel erg verdiept, met name omdat je overal leest dat een tekort daaraan praktisch alleen voorkomt bij mensen met bepaalde medicijnen of bij wie bepaalde organen slecht functioneren, en dat vegetariërs en veganisten geen risicogroepen zijn. Bladgroente wordt ook altijd als voornaamste bron genoemd, en daarnaast ook nog veel andere vegetarische ingrediënten. Die lijkt me dus niet bepaald nodig in zo'n overzicht.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat Weight Wachters schrijft over vegetariër zijn!
« Reactie #11 Gepost op: 02 februari 2012, 14:02:57 »

In vitamine K heb ik me nooit heel erg verdiept, met name omdat je overal leest dat een tekort daaraan praktisch alleen voorkomt bij mensen met bepaalde medicijnen of bij wie bepaalde organen slecht functioneren, en dat vegetariërs en veganisten geen risicogroepen zijn. Bladgroente wordt ook altijd als voornaamste bron genoemd, en daarnaast ook nog veel andere vegetarische ingrediënten. Die lijkt me dus niet bepaald nodig in zo'n overzicht.

Je hebt meerdere soorten vitamine K en hoewel vega's van K1 voldoende binnenkrijgen, kan K2 een probleem zijn. K2 gaat onder meer verkalking van de aderen tegen. Er is nog niet superveel over bekend, pas enkele jaren geleden is er een onderzoek geweest om te zien waar die K2 allemaal in zit en in welke hoeveelheden, maar vega's kunnen het ook binnenkrijgen via eidooiers, kazen, natto, zuurkool en andere gefermenteerde produkten.

Waarom ze het hier noemen, weet ik ook niet. Ik zou veel eerder bv. zink in dat rijtje toevoegen.

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Wat Weight Wachters schrijft over vegetariër zijn!
« Reactie #12 Gepost op: 02 februari 2012, 20:16:46 »
Ik vind K3 wel leuk.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat Weight Wachters schrijft over vegetariër zijn!
« Reactie #13 Gepost op: 02 februari 2012, 21:48:23 »
Ik vind K3 wel leuk.

 ;D
Maar die zijn niet voor iedereen gezond ;)

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat Weight Wachters schrijft over vegetariër zijn!
« Reactie #14 Gepost op: 02 februari 2012, 23:47:52 »
Ik vind K3 wel leuk.

 ;D
Maar die zijn niet voor iedereen gezond ;)
Als je er flink op beweegt weer wel  ;)
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Re:Wat Weight Wachters schrijft over vegetariër zijn!
« Reactie #15 Gepost op: 02 februari 2012, 23:51:56 »
Ik vind K3 wel leuk.

 ;D
Maar die zijn niet voor iedereen gezond ;)
Als je er flink op beweegt weer wel  ;)

Op alle drie? Ik neem wel genoegen met één. Oya lélé!
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Wat Weight Wachters schrijft over Vegetariër? zijn!
« Reactie #16 Gepost op: 03 februari 2012, 15:56:33 »
De ondergrens vd bloedwaarden voor D is trouwens vastgesteld om rachitis (Engelse ziekte, krijg je weke botten van) te voorkomen, maar zou wel eens te laag kunnen zijn om bepaalde chronische aandoeningen te voorkomen. O.a. MS, bepaalde kankers en aandoeningen vh immuunsysteem worden in verband gebracht met een D-tekort.

Meer info:
http://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/questions/vitamin-d-and-chronic-disease/


Merkte trouwens dat huisartsen zelf ook wisselende criteria hanteren, waardoor de een sneller iets wat aan de lage kant of echt te laag vindt dan de ander. Ik slik het nu 's winters standaard bij, want ik was er echt beroerd van. Een andere huisarts had er op getest gelukkig, want ik had er zelf helemaal niet aan gedacht en mijn eigen huisarts evenmin. 
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat Weight Wachters schrijft over vegetariër zijn!
« Reactie #17 Gepost op: 03 februari 2012, 16:07:57 »
De streefwaarde voor 25-hydroxy vitamine D ligt tussen 50 en 150 nmol/L, de optimale waarden liggen waarschijnlijk tussen de 75 en 125. Uiteindelijk verschilt het per persoon en kan het interessant zijn om er eens mee te experimenteren, zeker als je vage klachten hebt die verband kunnen houden met een D-tekort.

Recent Nederlands onderzoek van de uni in Groningen wees uit dat de Maasai en Hadzabe uit Tanzania (pastoraal en jager-verzamelaar), een gemiddelde hebben van 115 nmol/L (met overigens flinke uitschieters naar beneden en naar boven).

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Wat Weight Wachters schrijft over vegetariër zijn!
« Reactie #18 Gepost op: 03 februari 2012, 17:56:00 »
De huisarts die het bij mij vaststelde vond 32 een beetje aan de lage kant en dat was nog niet eens de 25-hydroxy. Mijn eigen huisarts kan geen vitamine Dtekort herkennen en weet nog net een symptoom ::)
Zelf heb ik het liefst minimaal rond de 80.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Wat Weight Wachters schrijft over vegetariër zijn!
« Reactie #19 Gepost op: 03 februari 2012, 19:26:53 »
In september stond ik ook op 30.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!