Vegatopia Forum

De vitamineslikdraad

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
De vitamineslikdraad
« Gepost op: 05 januari 2012, 21:31:30 »
Om ervaringen en tips uit te wisselen enzo voor alle vitaminen, ipv alleen b12 en d.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:De vitamineslikdraad
« Reactie #1 Gepost op: 05 januari 2012, 21:38:34 »
Ik wil wel advies van iemand die niet in een vitaminewinkel werkt, want dat advies geloof ik niet zo.

Ik eet zo gevarieerd mogelijk als ik kan met mijn allergieën, maar dat is moeilijk, dus slik ik altijd b12 (van solgar) bij en een vegetarische multi (van de tuinen) bij. En ook regelmatig biergist omdat dat gek genoeg mijn eczeem lijkt te helpen genezen, ik hoopte eigenlijk op minder broze nagels, maar dat doet het niet.

Ik denk dat ik eigenlijk ook een losse d bij moet slikken, omdat ik in het voorjaar, zomer en herfst een sunblock (30 op mijn gezicht, nek en oren, 50 overal anders, ook onder mijn kleding) draag, en alleen mijn benen buiten ontbloot.

Ik heb wel eens een zogenaamde maat gemaakte multi gehad, via de een of andere website, maar afgezien van dat ik ervan over mijn nek ging (en dat lag niet aan mijn vermogen om te slikken, die joekels van de tuinen slik ik zonder water in een keer door) en nog uren misselijk bleef, kreeg ik er ook een superonrustige huid van.

Ergens heb ik dus geen zin een ander vitaminenregime, want deze pillen kan ik goed tegen en mijn bloedonderzoeken zijn meestal prima, maar ze testen natuurlijk niet altijd alles, maar ergens vertrouw ik de multi van de tuinen niet zo. En die d en de omega's daar doe ik nu niets aan.

Iemand tips?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:De vitamineslikdraad
« Reactie #2 Gepost op: 05 januari 2012, 21:41:40 »
overigens slik ik de multi in overleg met de huisarts, denk niet dat dat nodig is, maar in mijn geval heb ik het overlegd omdat het samenhangt met andere kwalen (allergieën zorgen voor een iets afwijkend eetpatroon, en rolstoel zorgt voor weinig calorieën).

Ik probeer wel 2-3 keer per week een handje gemengde noten te eten omdat daar vanalles goeds in zit en omdat ik het lekker vind, dus het lukt heel behoorlijk.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:De vitamineslikdraad
« Reactie #3 Gepost op: 05 januari 2012, 21:57:03 »
Mijn dietist zei over mijn eetpatroon en allergieen, zelfs als ik strikt vego zou eten, dat ik geen tekorten kreeg. Ook zo'n digitaal eetdagboek gaf toen volgens mij geen tekorten.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:De vitamineslikdraad
« Reactie #4 Gepost op: 05 januari 2012, 22:07:03 »
maar ik eet officieel te weinig, en veels te weinig vetten, dus ik krijg wel tekorten met een eetdagboek.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:De vitamineslikdraad
« Reactie #5 Gepost op: 06 januari 2012, 23:31:21 »
Je eet min of meer vegan nu toch? Dan zou ik toch maar wel iets van omega vetzuren gaan nemen, en in de winter een vitamine D supplement. Je kan altijd kijken hoe het bevalt, en als het niks is weer wat anders proberen.
Waarom vertrouw je die multi van de tuinen niet? Te goedkoop? :) Je kan ook van solgar nemen natuurlijk, maar als die van de tuinen gewoon bevalt zou ik dat niet doen hoor. Ik neem nu wel hele dure multivitaminepillen maar dat is alleen maar vanwege L., zodra ik gestopt ben met voeden ga ik ook gewoon weer over op die van de tuinen hoor.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:De vitamineslikdraad
« Reactie #6 Gepost op: 07 januari 2012, 00:11:17 »
ja ik eet nog honing maar verder niets dierlijks (oh toch wel, mayonaise, want de vegan van de plaatselijke natuurwinkel heeft appel, maar kan niet zoveel per keer, want mijn darmen haten ei tegenwoordig, alleen niet als ik ei combineer met opiaten  ??? maargoed, dan zal ik wel niet zoveel opnemen.) en ik eet vast niet genoeg honing om daar heel veel aan te hebben.

tips voor de omega's en de d? en waarom vind jij die van de tuinen wel goed voor jezelf maar niet voor L?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:De vitamineslikdraad
« Reactie #7 Gepost op: 07 januari 2012, 00:23:04 »
Plantaardige omega3: http://www.flinndal.nl/producten/omega-3-plantaardig?utm_source=vegatopia&utm_medium=tekstad&utm_campaign=omegaplant
of
http://www.nuique.com/omega3/ (de bekende van V-Pure).

Vitamine D: ik slik nu die van Bonusan, de vitamine D is daarin opgelost in MCT-olieën, wat de opname zou bevorderen. Wel gelatine omhulsel. http://www.deonlinedrogist.nl/bonusan-vitamine-15mcg-capsules-p-9317.html
Vanwege een tekort slik ik er 3 van 15mg/600IE per dag, dat wordt misschien nog iets meer. Over 2 maand laat ik weer mijn bloed testen om te zien hoe het gehalte dan is en ga dan evt. op een onderhoudsdosis, aangezien ik ook 's zomers ook niet super veel zon.
Bij vitamine D altijd laag beginnen en kijken hoe je er op reageert; bij bepaalde aandoeningen (auto-immuun o.a.) kunnen klachten verergeren.
« Laatst bewerkt op: 07 januari 2012, 00:25:08 door Hizikigrrrl »

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:De vitamineslikdraad
« Reactie #8 Gepost op: 07 januari 2012, 01:34:08 »
ik doe moeilijk, maar is er ook een goede d zonder gelatine?

edit: is het trouwens handig voor mij om zo'n gecombineerde calcium+d te nemen? ik neem ongeveer 2 porties sojameuk per dag, waarvan 1 light, en ik eet wel groene bladgroenten, maar niet dagelijks.
« Laatst bewerkt op: 07 januari 2012, 01:41:13 door fem fatale »
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:De vitamineslikdraad
« Reactie #9 Gepost op: 07 januari 2012, 02:01:26 »
Je hoeft de capsule niet door te slikken, ik zuig de olie er gewoon uit.

Je moet zo tussen de 700-1000mg calcium per dag binnenkrijgen, dus moet je even uitrekenen.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:De vitamineslikdraad
« Reactie #10 Gepost op: 07 januari 2012, 02:17:08 »
Je hoeft de capsule niet door te slikken, ik zuig de olie er gewoon uit.

ja maar dan heb je de gelatine al gekocht en gooi je hem weg, dan slik ik het nog liever door, denk ik.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:De vitamineslikdraad
« Reactie #11 Gepost op: 07 januari 2012, 02:23:53 »

Je moet zo tussen de 700-1000mg calcium per dag binnenkrijgen, dus moet je even uitrekenen.
kan de pakken niet zelf pakken, maar volgens de website bevatten de drinks 120 mg per 100 ml, dan zou ik dus minstens 600 ml per dag moeten drinken, dat red ik niet.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:De vitamineslikdraad
« Reactie #12 Gepost op: 07 januari 2012, 08:36:44 »
Maar je krijgt ook op andere manieren calcium binnen toch?

Ik neem nu nog een prenatale multivitamine, omdat de verhoudingen beter zijn afgestemd op de behoeften van een baby.
Wat vitamine D betreft, die bestel ik bij iHerb (mijn vitamine B12 trouwens ook). Ik nam eerst deze (D2 omdat D3 meestal niet vegan is) maar heb nu deze besteld. Wel een hoge dosis dus misschien niet zo geschikt. Ze hebben ook een vegan calcium vitamine D combi zie ik: klik.
Mocht je bij iHerb willen bestellen heb ik nog een code waarmee je bij je eerste bestelling 5 dollar korting krijgt.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:De vitamineslikdraad
« Reactie #13 Gepost op: 07 januari 2012, 12:11:19 »
Maar je krijgt ook op andere manieren calcium binnen toch?

het voedingscentrum zegt dat het ook in groenten, noten en peulvruchten zit. de laatste twee eet ik zeker niet dagelijks, groenten wel, maar ik wissel af dus zal ook vaak groenten eten met weinig calcium.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:De vitamineslikdraad
« Reactie #14 Gepost op: 07 januari 2012, 12:25:06 »
Ze hebben ook een vegan calcium vitamine D combi zie ik: klik.
Mocht je bij iHerb willen bestellen heb ik nog een code waarmee je bij je eerste bestelling 5 dollar korting krijgt.
voedingscentrum zegt als je weinig of altijd bedekt (factor 50 telt als bedekt denk ik) naar buiten gaat moet je d bijslikken, en als je geen koemelk drinkt is de kans op calciumtekort erg groot. ik ga de gecombineerde dan maar eens proberen.
Zou je mij die code willen pben?
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:De vitamineslikdraad
« Reactie #15 Gepost op: 07 januari 2012, 13:50:47 »
Factor 15 geldt al als bedekken. Het beste zou zijn als je je vitamine D gehalte eerst zou laten testen, dan kun je beter inschatten welke dosis je nodig hebt. Heb je een groot tekort, dan schiet je namelijk niets op met dagelijks 1x de ADH.


De ondergrens van de testwaarden van D is trouwens gesteld om rachitis te voorkomen, maar zou wel eens te laag kunnen zijn om andere aandoeningen te voorkomen. Het schijnt dat een waarde tussen de 75-100 25-hydroxy vitamine D optimaal is.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:De vitamineslikdraad
« Reactie #16 Gepost op: 07 januari 2012, 14:02:17 »
maar dat moet dan nog een maandje wachten tot ik weer naar de prikpoli kan. wat zijn de symptomen? vage vlekken op je botten op röntgenfoto's? ik heb sowieso een lage botdichtheid geloof ik (hoort bij EDS, en het is een paar keer opgemerkt aan hand van foto's van mijn polsen, die dus vol met vage plekken zitten en sommige van mijn botjes in mijn polsen hebben doorschijnende stukken, waarvan niemand weet wat die zijn, maar gezien de vage botranden werd er aan slijtage gedacht).
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:De vitamineslikdraad
« Reactie #17 Gepost op: 07 januari 2012, 14:16:34 »
O.a. chronische pijn en vermoeidheid, afweerproblemen, depressie.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:De vitamineslikdraad
« Reactie #18 Gepost op: 07 januari 2012, 14:58:36 »
Oh joh, ik heb er twee niet  :P

ik ga wel beginnen met slikken, kijken wat het doet en dan als ik weer mobiel ben naar de HA om te vragen of we dat niet eens moeten prikken.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:De vitamineslikdraad
« Reactie #19 Gepost op: 07 januari 2012, 15:25:08 »
Ik ben echt heel benieuwd wat je waarde zal zijn. Technisch gezien zou jouw vitamine D superlaag moeten zijn, maar een lichaam kan natuurlijk vreemde dingen doen.

Bij mij vond de arts het niet nodig om er op te checken en heb ik de assistente het erbij laten zetten. Wil die dat ook niet, dan vink je het gewoon zelf aan.
Ik denk dat het de moeite waard is om eens uit te zoeken. Mocht het toch niet werken, dan weet je dat iig ook weer.