Vegatopia Forum

Pasta...gehakt vervangen door?

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.161
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Pasta...gehakt vervangen door?
« Reactie #20 Gepost op: 21 december 2011, 23:46:36 »
Maar goed, misschien moeten we het maar gewoon bij pasta, saus en groenten laten.
Dat lijkt me voedingstechnisch niet echt een complete maaltijd, ik zou toch wel een proteïnebron erbij doen.
Bijvoorbeeld peulvruchten, noten/zaden (kort gebakken, eventueel fijngehakt, bijvoorbeeld door de saus) of zelfgemaakte burgers.

dat is toch niet echt dagelijks bij iedere maaltijd nodig? het enige is dat ik zonder echt reusachtige porties ga eten, maar soms heb ik daar zin in.

oja, en de meeste mensen eten kaas bij de pasta toch? dat kan ook.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Eelco

• Admin
  • 20.669
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
« Reactie #21 Gepost op: 22 december 2011, 00:51:54 »
De kant-en-klaarpakjes zullen we Pams kinderen vast ook wel uit het hoofd kunnen praten  ;D. Echt, met een pakje tomatenpassata, knoflook, basilicum en/of oregano, zout en vooral een royale hoeveelheid suiker krijg je een sausje waar zelfs de meest verstokte pakjeseter van houdt. Het is vooral een kwestie van verhoudingen: voorproefen is toegestaan verplicht.
De stiefkinderen lusten helaas echt niets, dus ik ben al blij als ze hun kant-en-klare-pakjes-pasta opeten. Het experimenteren heb ik opgegeven  :P Als ik er zoveel suiker en zout aan toe moet voegen en het dus ongezond moet maken, vind ik het ook onzin om het zelf te maken trouwens, dan net zo lief een pakje.
Ik heb het dan natuurlijk over een snufje zout en misschien een goede theelepel suiker, daar wordt het echt niet ongezond van (psst, tomaten bevatten zelf ook suiker). In het pakje zit vast meer.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Fynnya

• 432
« Reactie #22 Gepost op: 22 december 2011, 11:27:10 »
Maar goed, misschien moeten we het maar gewoon bij pasta, saus en groenten laten.
Dat lijkt me voedingstechnisch niet echt een complete maaltijd, ik zou toch wel een proteïnebron erbij doen.
Bijvoorbeeld peulvruchten, noten/zaden (kort gebakken, eventueel fijngehakt, bijvoorbeeld door de saus) of zelfgemaakte burgers.

dat is toch niet echt dagelijks bij iedere maaltijd nodig? het enige is dat ik zonder echt reusachtige porties ga eten, maar soms heb ik daar zin in.
Je kan natuurlijk best uitzonderingen maken, dat is geen probleem.
En het is natuurlijk ook geen strakke regel ofzo, maar ik zie regelmatig beginnende vegetariërs die geen proteïnebronnen bij hun maaltijden doen, en dan redelijk snel weer stoppen met vegetarisme omdat ze het fysiek niet vinden voldoen. Of die vegetariër blijven, maar er fysiek wel last van hebben. Dat is vooral de reden dat ik het even wilde noemen, voor de zekerheid.
Je hoeft natuurlijk niet per se proteïne bij je avondmaaltijd te hebben, je kan ook je dagelijkse behoefte binnenkrijgen door proteïnerijke ingrediënten bij ontbijt, lunch en tussendoor (zuivel/vervangers). Dat is echt niet moeilijk, je hoeft echt geen giga hoeveelheden proteïne binnen te krijgen. Maar een avondmaaltijd zonder proteïnebron kan wel zorgen dat dat je maaltijd niet genoeg verzadigt. Daarom lijkt proteïnerijke ingrediënten bij de maaltijd mij een handig uitgangspunt voor beginnende vegetariërs.

Offline Pam1978

• **
  • 25
« Reactie #23 Gepost op: 22 december 2011, 14:55:21 »

Je kan natuurlijk best uitzonderingen maken, dat is geen probleem.
En het is natuurlijk ook geen strakke regel ofzo, maar ik zie regelmatig beginnende vegetariërs die geen proteïnebronnen bij hun maaltijden doen, en dan redelijk snel weer stoppen met vegetarisme omdat ze het fysiek niet vinden voldoen. Of die vegetariër blijven, maar er fysiek wel last van hebben. Dat is vooral de reden dat ik het even wilde noemen, voor de zekerheid.
Je hoeft natuurlijk niet per se proteïne bij je avondmaaltijd te hebben, je kan ook je dagelijkse behoefte binnenkrijgen door proteïnerijke ingrediënten bij ontbijt, lunch en tussendoor (zuivel/vervangers). Dat is echt niet moeilijk, je hoeft echt geen giga hoeveelheden proteïne binnen te krijgen. Maar een avondmaaltijd zonder proteïnebron kan wel zorgen dat dat je maaltijd niet genoeg verzadigt. Daarom lijkt proteïnerijke ingrediënten bij de maaltijd mij een handig uitgangspunt voor beginnende vegetariërs.

Daar ben ik me van bewust. Ik heb me de laatste jaren wel al verdiept in gezond en verantwoord vegetarisch eten en ik weet dus wel wat je nodig hebt. Het is alleen qua smaak wel wennen; ik vind de meeste alternatieven niet zo lekker (al weet ik straks misschien niet meer beter) en je moet wel creatiever zijn als je niet meer zo nu en dan terug kan vallen op een stukje vlees of vis. Maar inderdaad maakt het me voor 1 keer niet uit als we geen proteïnerijke ingrediënten binnenkrijgen. Wat kaas erover is trouwens ook lekker.

Offline Pam1978

• **
  • 25
« Reactie #24 Gepost op: 22 december 2011, 14:57:56 »
De kant-en-klaarpakjes zullen we Pams kinderen vast ook wel uit het hoofd kunnen praten  ;D. Echt, met een pakje tomatenpassata, knoflook, basilicum en/of oregano, zout en vooral een royale hoeveelheid suiker krijg je een sausje waar zelfs de meest verstokte pakjeseter van houdt. Het is vooral een kwestie van verhoudingen: voorproefen is toegestaan verplicht.
De stiefkinderen lusten helaas echt niets, dus ik ben al blij als ze hun kant-en-klare-pakjes-pasta opeten. Het experimenteren heb ik opgegeven  :P Als ik er zoveel suiker en zout aan toe moet voegen en het dus ongezond moet maken, vind ik het ook onzin om het zelf te maken trouwens, dan net zo lief een pakje.
Ik heb het dan natuurlijk over een snufje zout en misschien een goede theelepel suiker, daar wordt het echt niet ongezond van (psst, tomaten bevatten zelf ook suiker). In het pakje zit vast meer.

Haha, dan ken je mijn vriend nog niet. Die presteert het om zelfs over een maaltijd die ik véél te zout vind nog extra zout en ketchup te gooien voor de smaak. Hij is echt vreselijk met eten en vindt het met een snufje zout en een theelepel suiker echt helemaal nergens naar smaken  :nooo:

Offline Flapke

• 177
« Reactie #25 Gepost op: 22 december 2011, 16:40:51 »
Als ie verslaafd is aan pakjes eten kan een flinke snuf vetsin ook verschil maken.
Je proeft het niet echt maar toch wel ofzo.

Offline greet

• 2.671
« Reactie #26 Gepost op: 22 december 2011, 17:49:45 »
Of je begint met in je zelfgemaakte saus ongelooflijk veel zout en zoet, zodat ze hem geweldig vinden, en dan minder je erna stiekum  :devil:

Offline Fynnya

• 432
« Reactie #27 Gepost op: 22 december 2011, 18:41:33 »
Of je lengt het pakje aan met eigen saus, en verschuift met de tijd van 90% pakje en 10% eigen saus naar 0% pakje naar 100% eigen saus ;)

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #28 Gepost op: 24 december 2011, 16:22:48 »
Polpette ripieni zijn gevulde gehaktballetjes, waar veel groenten doorzitten, maar dan ook fijn gehakt. Ui, beetje selderij, wortel. Courgette kan ook bijvoorbeeld. Smaakvol en helemaal niet opvallend dat er weinig tot zelfs geen vlees in zit. Daarna verzuipen in tomatensaus en dan langzaam de verhouding verschuiving.
Misschien kun je het ook eens met balletjes van Djoois kaasgehakt proberen? Die vallen ook erg goed in smaak (ik moet ze zelf nog steeds een keer proberen :bloos:)
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #29 Gepost op: 24 december 2011, 16:32:02 »
En vegetarische spekkies van Goodbite, Tivall of de Vegetarische Slager?
En, iets heel anders, hebben ze wel eens falafel gegeten? Of als zij niet-vega shoarma eten, zelf vega-shoarma eten of falafel?
,,,,فلافل

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #30 Gepost op: 24 december 2011, 17:01:12 »
Die Tivall spekjes vond ik niet briljant in een quiche laatst. Niet erg authentiek voor zover ik me de smaak van spekjes nog kan herinneren om over de textuur maar niet te praten. Terwijl ik het een aantal van de vegagehaktsoorten wel behoorlijk realistisch over vind komen. Het is alleen inderdaad wat lichter verteerbaar en voelt wel echt lichter op de maag.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #31 Gepost op: 24 december 2011, 17:08:18 »
Die tivallspekjes zijn waanzinnig machtig toch? Of begrijp ik je verkeerd?
,,,,فلافل

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #32 Gepost op: 24 december 2011, 19:12:44 »
Nee, dat licht verteerbare sloeg op de gehaktsoorten. Ik heb ook niet veel van die spekjes weg kunnen krijgen (qua smaak dan) en ze zaten in een quiche met kaas. Sowieso geen lichte combi.

Offline Antje

• 701
    • Idril.nl
« Reactie #33 Gepost op: 08 februari 2012, 13:06:34 »
Wij maken hier regelmatig (al dan niet meer een variatie) simpele pasta:
- pasta met macaroni en een blikje tomatenpuree erdoorheen
- kant-en-klare-pastasaus met basilicum van AH (kartonnen pakje)
- gebakken paprika
- eventueel Quorn gehakt

Je kunt de saus gewoon bij de gebakken paprika gooien. Ik hou niet zo van vega-gehakt, maar je zou er Quorn gehakt aan toe kunnen voegen. Pasta opdienen, saus erover.

Wat ook kan is er een ovenschotel van maken. Net iets lekkerder vind ik, maar duurt wel iets langer. Dan gooi je dus de bovenstaande ingrediënten in een ovenschotel. Oftewel de pasta met macaroni en tomatenpuree onderop, de pastasaus met paprika en eventueel vega gehakt daarna. Dan plakjes tomaat eroverheen (omdat het zo lekker is uit de oven). Wij doen nooit kaas er overheen trouwens, maar dat kan je ook nog doen als je wilt.

Goed. En dan als het gerecht op het bord ligt, toevoegen: gegrilde pijnboompitjes en er een beetje rucola sla doorheen scheppen.

Nou ja, het is een aanvullend idee. Als je wilt zou je ook eens kunnen denken aan aubergine in kleine stukjes als vervanging van het vega-gehakt? Succes ermee.
Groetjes, Antje

koekiesbakker

« Reactie #34 Gepost op: 10 maart 2012, 15:23:08 »
Misschien heb ik het gemist, maar er lijkt me duidelijk nog een antwoord mogelijk dat ik nog niet heb gezien: eet verdorie maar gewoon eens even wat de pot schaft. Niet? Hop, zonder eten naar bed, kijken hoelang ze het volhouden zonder eten.
Verder: uitje en een teentje knoflook fruiten, twee blikken ingeblikte tomaten erbij, bouillonblokje en een klein schepje suiker en eventueel wat (gedroogde) kruiden. Inkoken tot de tomaten uit elkaar vallen. AH tivall rul gehakt erbij en 3 à 5 minuten mee laten koken: heel erg simpele saus, waarvan ik me eigenlijk niet kan voorstellen dat iemand hem echt "vies" vindt.