Vegatopia Forum

Pasta...gehakt vervangen door?

Offline Pam1978

• **
  • 25
Pasta...gehakt vervangen door?
« Gepost op: 20 december 2011, 11:50:03 »
Hallo allemaal, als beginnend vegetariër met een vleesetende vriend en stiefkinderen, is het soms lastig om iets te maken wat iedereen lekker vindt. Helemaal omdat mijn vriend en zijn kinderen (die van ons samen zijn wel gewend aan alle soorten eten en hebben sinds hun geboorte al nauwelijks vlees gegeten) weinig lusten en bijna alleen vlees en vette troep echt lekker vinden. Ik heb geen zin om elke keer dubbel te moeten koken.

Maar nu mijn vraag: als zijn kinderen er zijn, maak ik vaak simpele spaghetti of macaroni met veel verse groenten, een kant en klaar Knorr sausje en bio-gehakt. Zelfgemaakte saus gaat er niet in, ik heb al meerdere varianten geprobeerd. Vegetarisch gehakt van AH (Tivall en eigen merk) vind ik zelf niet te eten. Wie weet wat ik in plaats van gehakt door die pasta heen kan doen, eventueel alleen voor mezelf en mijn kinderen? Zouden linzen smaken door zoiets? Of wie weet een een vegetarische versie van gehakt die wél lekker is?

Alvast bedankt!

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Pasta...gehakt vervangen door?
« Reactie #1 Gepost op: 20 december 2011, 13:58:23 »
Smaken verschillen, dus ik zou gewoon wat meer producten gaan uitproberen. Alpro heeft bv. ook een rul-veggiegehakt.

En evt. kun je twee porties maken, 1 zonder gehakt voor jezelf en 1 met voor zijn kinderen.

Offline greet

• 2.671
« Reactie #2 Gepost op: 20 december 2011, 17:57:10 »
Mijn favoriet is seitangehakt, heeft de beste beet naar mijn mening :)
Er zijn trouwens ongelooflijk veel soorten pasta en pasta bereidingen die ook oorspronkelijk niks met gehakt te maken hebben, misschien kan je zo dingen eens uitproberen?

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #3 Gepost op: 20 december 2011, 18:53:47 »
Heb je het vegagehakt wel lekker gebakken en op smaak gemaakt? Knoflook, fijngesnipperde sjalot, cayennepeper, oregano, basilicum, paprikapoeder, kerrie, royaal p&z en flink bakken.
Mijn omnivoor vindt het lekkerder dan echt gemalen lijk, maar vindt het ook minder vullen.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline greet

• 2.671
« Reactie #4 Gepost op: 20 december 2011, 18:56:35 »
Heb je het vegagehakt wel lekker gebakken en op smaak gemaakt? Knoflook, fijngesnipperde sjalot, cayennepeper, oregano, basilicum, paprikapoeder, kerrie, royaal p&z en flink bakken.
Mijn omnivoor vindt het lekkerder dan echt gemalen lijk, maar vindt het ook minder vullen.
Hmmm, en een likje soyasous  :D En een paar kleine stukjes tomaat vind ik ook nog lekker.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #5 Gepost op: 20 december 2011, 19:45:13 »
Ik zou geen linzen door de saus proberen, eerder kikkererwten.
Je kunt ook er een salade van kidneybonen en een beetje augurk, wortel en/of kappertjes bijgeven, en dat de eiwitten dan in de salade zitten ipv in de saus.
Maar jemig, hoe kun je nu geen zelfgemaakte saus eten. Is het ook niet wennen? Maar ja, als je vriend al weinig lust en dus ook niet een goed voorbeeld kan geven.
En de kinderen zelf mee laten koken?
,,,,فلافل

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.929
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
« Reactie #6 Gepost op: 20 december 2011, 19:48:22 »
Nepvlees (b.v. Tival wokblokjes, eerst halveren), tomato frito en nog wat groentes in de wok, en dat op de pasta, lusten ze dat ook niet?

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #7 Gepost op: 20 december 2011, 19:49:51 »
tomato frito

Jaa dat is wel een goeie ipv saus uit een zakje.
,,,,فلافل

Offline Eelco

• Admin
  • 20.669
    • Mijn Homepage
« Reactie #8 Gepost op: 21 december 2011, 00:22:01 »
De kant-en-klaarpakjes zullen we Pams kinderen vast ook wel uit het hoofd kunnen praten  ;D. Echt, met een pakje tomatenpassata, knoflook, basilicum en/of oregano, zout en vooral een royale hoeveelheid suiker krijg je een sausje waar zelfs de meest verstokte pakjeseter van houdt. Het is vooral een kwestie van verhoudingen: voorproefen is toegestaan verplicht.

Maar laten we beginnen bij het vegagehakt. Heb je het AH biologische tofu roerbakgehakt al geprobeerd? Een prima basis - lekker rul, stevige bite -, al moet je het - zoals haantje al schreef - wel verder op smaak brengen. Van haar specerijenlijstje zou ik de kerrie en de door greet gesuggereerde sojasaus schrappen, maar verder: vooral proberen.

En die 'veel verse groenten', is dat een groentepakket? En vinden je kinderen dat wel lekker? Ik vond vroeger als kind dat die eeuwige prei en champignons niets in de bolognese te zoeken hadden. Probeer voor de grap eens iets minimalistisch, slechts paprika en eventueel ui.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #9 Gepost op: 21 december 2011, 07:36:43 »
En nu ga ik een heel erge opmerking maken: heb je de groente al eens compleet platgestaafmixerd in de saus?
Sorry, Annemieke  :-[
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Lovelocker

• Geitenwollen Sock
  • 7.755
« Reactie #10 Gepost op: 21 december 2011, 09:00:28 »
Ik heb nooit niet-vegetarisch gekookt, dus dat is dan wel een beperking als er zo'n vraag komt. Maar wat eerder opgemerkt is: er zijn zo ongelooflijk veel lekkere dingen te doen met pasta....moet er perse iets "vlezigs" in zitten? Is de rest van het gezin niet tevreden te stellen met een lekkere pardano of zo?
Zelf zou ik geen enkele peulvrucht voor een pasta kiezen, maar allerlei noten, pijnboompitten, zijn lekker, mits met de andere juiste ingredienten.
Ooit in een grijs verleden, wat ik nog net heb meegemaakt waren er helemaal geen vleesvervangers in supermarkten te vinden en ik maakte o.a. wel notengehakt. Desgewenst kan ik het recept nog misschien opdiepen en wie weet...te vinden op het internet. Maar ja: dat heeft geen vleessmaak.
Als vegetarier van de oude stempel wil ik zelf ook niets wat naar vlees smaakt, als het geen vlees is. Dat zit te diep, uit een tijd dat dat er niet was.
de tuin: dat ben ik

Offline Fynnya

• 432
« Reactie #11 Gepost op: 21 december 2011, 10:36:19 »
Wat ik zelf wel lekker gehakt vind, zijn de balletjes en satéballetjes van Tivall. Een soort gehaktballen dus, maar je zou ze eventueel in stukjes kunnen breken.
Alpro heeft een naturel tofu gehakt, die heel erg wit is in vergelijking met andere, en die heeft ook een heel andere smaak. Ik vind 'm erg lekker.
Quorn gehakt smaakt ook weer iets anders dan tofu gehakt.

Wat vind je er trouwens niet lekker aan? De smaak of de structuur?
Hoe heb je ze bereid?
Bij een saus vind ik het niet zo lekker als ze te lang in die saus liggen, want als ze zacht worden, worden ze te klef. Meekoken zou ik al helemaal nooit doen, want dan wordt de maaltijd echt heel vies, vind ik. Ik bak ze en bewaar ze in hun eigen pan, pas bij het opscheppen komen ze in de buurt van de rest van de maaltijd.
Ik heb geen idee hoe je vlees bakt (ben vegetariër sinds ik kind was, dus te jong om zelf te koken), dus misschien zit het 'm in de manier van bereiden, dat je bij vlees andere dingen kan doen dan bij tofugehakt?

Je kan overigens ook buiten het gehakt kijken, gewone Quorn stukjes lijken me bijvoorbeeld ook erg lekker bij de maaltijd die je beschrijft.

Offline Pam1978

• **
  • 25
« Reactie #12 Gepost op: 21 december 2011, 20:45:02 »
Bedankt voor de reacties, ik kon helaas zelf niet eerder reageren.

Ik maak voor mijn vriend + kids gewone pasta met biologisch gehakt, maar het gaat me er meer om wat ik en mijn kinderen zelf dan kunnen eten, zonder twee echt totaal verschillende gerechten op tafel te moeten zetten. Ik vind zelf vleesvervangers meestal niet te eten (dus echt de dingen die ervoor gemaakt zijn om vlees te vervangen), dat is ook de reden waarom ik niet eerder helemaal vegetariër ben geworden. Maar misschien dat er iets anders was om het te vervangen. Quorn stukjes vind ik dan wel weer erg lekker in een rijstgerecht en zelfs mijn vriend eet dat zonder klagen, maar door de pasta vind ik dat dan weer helemaal niks. Maar goed, misschien moeten we het maar gewoon bij pasta, saus en groenten laten.

Die tofu gehakt van Alpro heb ik nog nooit gezien, maar ik zal eens bij wat andere supermarkten kijken of ze ze hebben. En is er iemand bekend met het "rauwe" gehakt van de Vegetarische Slager? Die schijnt ook lekkere producten te hebben.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #13 Gepost op: 21 december 2011, 20:48:55 »
En is er iemand bekend met het "rauwe" gehakt van de Vegetarische Slager? Die schijnt ook lekkere producten te hebben.

Ik at dat vandaag. Je kunt het goed tot gehaktballen verwerken, maar om los door de saus te roeren lijkt het me raar. Ze hebben wel gekruid gehakt, dat is misschien meer voor de pastasaus, maar dat ken ik niet en heeft mogelijk een textuur zoals het alpro en Tivall gehakt.
Ze hebben ook wel leuke kipstukjes.
In toko's hebben ze in de diepvries en in blauwe blikjes ook nepvlees.
,,,,فلافل

Offline Pam1978

• **
  • 25
« Reactie #14 Gepost op: 21 december 2011, 20:50:55 »
De kant-en-klaarpakjes zullen we Pams kinderen vast ook wel uit het hoofd kunnen praten  ;D. Echt, met een pakje tomatenpassata, knoflook, basilicum en/of oregano, zout en vooral een royale hoeveelheid suiker krijg je een sausje waar zelfs de meest verstokte pakjeseter van houdt. Het is vooral een kwestie van verhoudingen: voorproefen is toegestaan verplicht.

Gelukkig heb ik zelf wel makkelijke eters. Vandaag heb ik ze voor het eerst tofu voorgeschoteld, iets waar ik zelf niet gek op ben, dus ik dacht dat ze er geen hap van zouden eten. Maar het grappige was dat ze allebei met een vorkje de tofu eruit gingen halen en die als eerste opaten. Ze vonden het heerlijk! ;D Zelfgemaakte pastasausjes maak ik ook als we zonder papa eten, dus ze zijn daar wel aan gewend. De stiefkinderen lusten helaas echt niets, dus ik ben al blij als ze hun kant-en-klare-pakjes-pasta opeten. Het experimenteren heb ik opgegeven  :P Als ik er zoveel suiker en zout aan toe moet voegen en het dus ongezond moet maken, vind ik het ook onzin om het zelf te maken trouwens, dan net zo lief een pakje.

Offline Pam1978

• **
  • 25
« Reactie #15 Gepost op: 21 december 2011, 20:52:10 »
En is er iemand bekend met het "rauwe" gehakt van de Vegetarische Slager? Die schijnt ook lekkere producten te hebben.

Ik at dat vandaag. Je kunt het goed tot gehaktballen verwerken, maar om los door de saus te roeren lijkt het me raar. Ze hebben wel gekruid gehakt, dat is misschien meer voor de pastasaus, maar dat ken ik niet en heeft mogelijk een textuur zoals het alpro en Tivall gehakt.
Ze hebben ook wel leuke kipstukjes.
In toko's hebben ze in de diepvries en in blauwe blikjes ook nepvlees.

Thanks! Hoe is de smaak van dat gehakt van de Vegetarische Slager (vind jij)? Is het de moeite waard? Binnenkort krijgt "mijn" natuurwinkel ze in het assortiment, vandaar...

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #16 Gepost op: 21 december 2011, 21:03:34 »
En nu ga ik een heel erge opmerking maken: heb je de groente al eens compleet platgestaafmixerd in de saus?
Sorry, Annemieke  :-[

Nou, mijn intuïtie lokte me naar deze draad en ja hoor, staat daar ineens heel klein mijn naam.

Weetje, een potje Olvarit kan er ook vast door. Maar nu serieus: de groenten waren toch niet het probleem?

Goodbite gehakt (c1000) is prima. Die van Alpro schijnt de beste uit 'de test' (geen idee welke) te zijn. Die kun je proberen. Champignons en walnoten fijnmalen geeft ook een aardige bite.

En inderdaad: tomato fritto proberen ipv kant en klare saus. Die heeft een prima smaak.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #17 Gepost op: 21 december 2011, 21:13:16 »

Thanks! Hoe is de smaak van dat gehakt van de Vegetarische Slager (vind jij)? Is het de moeite waard? Binnenkort krijgt "mijn" natuurwinkel ze in het assortiment, vandaar...

Je moet het zelf nog helemaal op smaak brengen, er zit wel zout en aroma in, maar niet zodanig dat je er niets meer hoeft te doen. Dit is echt een product om zelf nog op smaak te brengen, anders kun je beter de gehaktbal proberen, die is al af (maar die heb ik nog nooit gehad dus weet niet hoe die smaakt).
,,,,فلافل

Offline Pam1978

• **
  • 25
« Reactie #18 Gepost op: 21 december 2011, 21:21:06 »
Sorry, Annemieke  :-[

Nou, mijn intuïtie lokte me naar deze draad en ja hoor, staat daar ineens heel klein mijn naam.

Weetje, een potje Olvarit kan er ook vast door. Maar nu serieus: de groenten waren toch niet het probleem?

Goodbite gehakt (c1000) is prima. Die van Alpro schijnt de beste uit 'de test' (geen idee welke) te zijn. Die kun je proberen. Champignons en walnoten fijnmalen geeft ook een aardige bite.

En inderdaad: tomato fritto proberen ipv kant en klare saus. Die heeft een prima smaak.

Nee, de groenten vissen ze er zelf maar uit als ze het niet lusten ;-)

Champignons en walnoten, dat klinkt erg lekker! Dat ga ik als eerste proberen. En dan daarna eens de tomato fritto. Bedankt voor de tips!

Offline Fynnya

• 432
« Reactie #19 Gepost op: 21 december 2011, 23:41:30 »
Maar goed, misschien moeten we het maar gewoon bij pasta, saus en groenten laten.
Dat lijkt me voedingstechnisch niet echt een complete maaltijd, ik zou toch wel een proteïnebron erbij doen.
Bijvoorbeeld peulvruchten, noten/zaden (kort gebakken, eventueel fijngehakt, bijvoorbeeld door de saus) of zelfgemaakte burgers.
Heb je wel eens gemarineerde tempeh gegeten? Dat vind ik zelf wel lekker bij pasta met tomatensaus (al is het misschien niet het meest geschikte voor 'beginners'). Ongemarineerd zou ik het echt niet aanraden.

Die tofu gehakt van Alpro heb ik nog nooit gezien, maar ik zal eens bij wat andere supermarkten kijken of ze ze hebben.
Ze hebben 'm onder andere bij de Jumbo. En volgens hun website is hun gehakt ook nog te koop bij Boni, C1000, Deen, Dekamarkt, Emté, Golff, Hoogvliet, Jan Linders, Plus, Sanders, Spar en Super de Boer, al weet ik niet of dat gaat over die witte gehakt of andere gehakt.