Wat ik mis in de samenvatting is iets over de verhoudingen vleesbot, orgaanvlees, etcetera (wij houden, uit de losse pols, ongeveer deze percentages aan, met veel afwisseling). Of de hond ook groente nodig heeft, daarover verschillen de meningen. Wij geven altijd een kwakje groentepuree (wortel, appel, broccoli, radijs, courgette, selderij, pompoen) met olijfolie en peterselie, bieslook of dille.
Ik heb in de huidige versies van mijn lezing het onderdeel over percentages expres weggelaten. Het is veel te veel informatie om "leken" op het gebied van vers voeren, de nuances over percentages uit te leggen tussen de opvattingen van Longsdale / Billinghurst / Eliassen (om er maar 3 van de vele te noemen...). En daarnaast vervaagde daarmee het hoofddoel van mijn lezing, wat is om mensen net genoeg kennis mee te geven (zonder dat het ze duizelt aan informatie) om zelf een afweging te kunnen maken over wat ze hun hond zouden moeten voeren. Ook leg ik duidelijk uit dat ze makkelijk en snel met verschillende soorten KVV (kompleet vers voer) kunnen beginnen zonder daar heel veel voor te moeten leren, en als ze BARF (Bones And Raw Food) willen voeren zullen ze zich eerst goed moeten verdiepen in de materie! ik leg ze altijd duidelijk uit dat je daar niet "zomaar" mee kunt beginnen... Ik kan het niet op mijn geweten hebben dat iemand zijn hond laat stikken door een "ongetrainde" hond in 1 keer een enkele (nooit enkele geven!) rib te voeren. Daar zijn mensen namelijk toe in staat als je daar niet heel duidelijk voor waarschuwt...
Verder zijn die percentages die dat voorbeeld menu op barfplaats laten zien natuurlijk niet heel verkeerd.... maar hou in de gaten dat er voldoende bot in het dieet zit, (nekken en strot bevat geen calcium) en met "vleesbot" wordt uitgegaan van grofweg 50% bot met nog 50% vlees. Wat er waarschijnlijk wel te weinig in dit menu zit is vet, een carnivoor heeft 20-30% (rauw) vet nodig in zijn dieet. nu wordt dit hier en daar ondervangen met vis zie ik, maar toch een aandacht puntje
en zoals je zal weten moet je groenten pureren of even de kook erover gooien, anders kan een hond de cellulose (plantaardige celwand) niet openbreken om de voedingstoffen er uit te halen. Ik zie ook appel staan... als een hond een hele appel eet, blijven de giftige zaden intact en poept hij die weer uit. als je de appel pureert, haal dan met een appelboor eerst de zaden eruit!
Een paar ideeën over rauw voeren (in een notendop);
- afwisseling is belangrijker dan percentages
- het "timeframe" waarbinnen we moeten zorgen dat de hond "alles" binnenkrijgt is ongeveer 6 weken
- ik ben persoonlijk een voorstander van het "prooidier model" wat wil zeggen dat we de percentages van vlees / bot / vet in verhouding proberen te voeren van het complete dier
- toevoegingen van groenten & fruit zijn in principe niet noodzakelijk, niet meer dan 10-15% van voeren (gepureerd of kort gekookt), honden komen erg snel aan van koolhydraten, zo als wij van eiwitten & vetten
En zo kan ik nog wel even doorgaan...
Maar Barfplaats.nl is een goede plek om informatie in te winnen, er is daar heel veel ervaring met vers voeren! ik ben zelf na jaren van studie en onderzoek al meer gaan kijken naar eetpatronen en gedrag van (zwerf)honden & wolven in het wild, en zoals ik hierboven al aangeef... afwisseling is belangrijker dan percentages
P.s.
Als je geïnteresseerd bent in vers voeren van honden, en je krijgt de kans om bij een lezing van Erwin van Geijtenbeek te zijn (dierenarts praktijk anyanimal) als je Winschoten te ver vindt...
dan moet je dat zeker doen! Erwin weet ook heel veel van voeding en geeft goede lezingen. er zijn maar weinig punten waar wij het niet helemaal eens zijn