Dan stel ik een tegenvraag: wat als je hond beter af is met dierlijk voer? De hoofdreden dat jij het dier vegan voert, is omdat je ook zelf vegan bent.
Dat laatste zeker waar, maar dat is ook natuurlijk omdat hier over denken komt doordat ik vegan ben. In andere situatie zou ik daar waarschijnlijk niet aan denken.
Of de hond beter af is met dierlijk voer. Ik weet niet in welke situaties. Bij mensen kan je 'gezond' leven en 'supergezond' leven.
En bij honden kan je dat ook wel. En als supergezond betekent dat het dier dierlijk voedsel moet hebben, dan moet ik dat afzetten tegenover de impact op mens, dier en natuur.
Er is geen bewijs dat het beter is voor een hond om het zwaar bewerkt voedsel te geven met de voedingsstoffen die de ingredienten missen er in synthetische vorm aan toegevoegd. Dan ga je al behoorlijk ver, vind ik. Het is geen kwestie meer van alleen een B12-pilletje bijslikken, er moet een complete multi aan ten pas komen met allerlei stoffen om het vlees te vervangen.
Wat is het probleem als zwaar bewerkt voedsel met toegevoegde vitaminen gegeven wordt aan honden? Als het alles biedt wat een hond nodig heeft, dan toch geen probleem?
En als je je hond liet kiezen tussen een bak vegavoer en een bak vlees(brokjes), koos het beest hoogstwaarschijnlijk voor het vlees.
Als je daar weer naast een lekkernij legt waar het dier gek op is, dan kiest ze die wellicht... dit is leuk maar ook wel weer een beetje standaard reactie.
Misschien dat het dier wel overleeft op vegan voer, maar voelt hij/zij zich er ook het beste bij?
Dat is een meer valide vraag natuurlijk. Want leven op vegan voer kan, maar of het dier dat als prettig ervaart...
Echter ik denk dat wij genoeg kennis hebben van honden en hoe het zich uit als die niet goed in hun vel zitten, dat we wel op diverse manieren weten of een hond er goed bij voelt. Ten eerste kan je bloedonderzoek laten doen en checken of alle stoffen op goed niveau zitten. En ten tweede moet je opletten op eventuele fysieke veranderingen, dus haar uitval of slechte huid. Of sloomheid, gedragsveranderingen etc. Maar ik denk dat dit iets is waar je altijd op moet letten. Of het nou om dieren gaat waar je verantwoordelijkheid over hebt of kinderen.
Dat jij geen honden kent bij wie het fout is gegaan op vegan voer, zegt niet alles. Het wordt maar heel weinig gedaan en vrijwel alleen vegans zullen hun honden vegan voeren.
Vegetariers en veganisten. En de mensen met honden met allergie voor vlees.
Groep is denk groter dan je denkt.
Het gaat niet alleen om mijn constateringen. Ik ken redelijk wat mensen met honden op vegan voer. En via internet ken ik nog grotere groep. Ik ken ook mensen met vegan katten. En sommige geven nu weer wat vlees en bij de nadere is het geen probleem. Bij honden nog niet zo ervaren in de omgeving. Via internet natuurlijk wel wat over te vinden.
Vanwege de emoties die hiermee gepaard gaan zullen ze problemen sneller wegwuiven of er een andere oorzaak voor zoeken. Zo barst het online van de ex-vegans die jarenlang ziek zijn geweest door tekorten (ook al aten ze volgens het boekje), maar desondanks weigerden hun dieet aan te passen - om binnen no time weer op te knappen nadat ze zuivel, ei en evt. weer vlees gingen eten. Mensen kunnen heel ver gaan in hun keuzes.
Ik snap je punt, maar ik pas daar wel voor op. Ik heb sowieso een hekel aan foute informatie die gebruikt wordt om veganisme te promoten.