Ik heb geen hond, maar als ik die wel had, zou ik zeker overwegen om hem/haar vegetarisch te voeren.
Er is allerlei vegetarisch hondenvoer, dat verrijkt is met bepaalde voedingsstoffen die zij nodig hebben.
Omdat het nu voor mij niet nodig is om te weten, heb ik me daar nooit echt goed in verdiept, dus of het echt verantwoord is voor hun gezondheid weet ik niet. Maar als het gezond is, zou ik dat zeker doen.
Dat een hond per se vlees nodig heeft, vind ik namelijk wel iets dat je in twijfel zou kunnen trekken. Dat hondachtigen van nature vlees eten, is zo. Maar ik weet niet of het dan nodig is dat honden dat tegenwoordig ook doen, als zij ook alle benodigde stoffen uit verrijkt vegetarisch voer kunnen krijgen. Voor een hond zal het weinig verschil maken of die brokjes ed. nou van een dier afkomstig zijn of niet. Als je het hebt over dat de hond op een voor hem natuurlijke manier moet kunnen eten, moet je denk ik eerder denken aan de hond zélf laten jagen. Kant-en-klaar hondenvoer is sowieso al onnatuurlijk voor een hond, of die voedingsstoffen nou uit vlees of uit ander voedsel komen is denk ik een veel minder belangrijk detail. En verrijkt vegetarisch voedsel is speciaal afgestemd op de fysieke behoeften van de hond, dus dat kan je niet vergelijken met gewoon maar wat groente en graan geven.
En als het voor de gezondheid van de hond geen probleem zou zijn, waarom zou ik daarvoor dan andere dieren laten doden (en mogelijk mishandelen, hun hele leven laten opsluiten, als een slaaf zonder eigen rechten)?
Waarom zou het ene dier niet alleen recht hebben op een gezond leven, maar ook op een "natuurlijk" leven, en de ander zo weinig recht dat ie daarvoor opgeofferd mag worden? Alleen omdat het ene dier nou bij mij in huis leeft?
Maar zoals ik al zei, ik zou me eerst moeten verdiepen in of verrijkt vegetarisch hondenvoer echt gezond genoeg is.