Vegatopia Forum

Honden zijn carnivoren

sleepingBuddha

Honden zijn carnivoren
« Gepost op: 10 december 2011, 09:47:24 »
Ik ben gestopt met vlees eten omdat ik een hond heb die ik rauw vlees voer.
Hij is nu eenmaal een vleeseter en om zijn voedsel te bekostigen eet ik dus geen vlees meer, nu moet ik er wel bij zeggen dat ik vlees nooit echt lekker heb gevonden, de structuur alleen al.
Zijn hier meer vega-barfers?

Offline Flapke

• 177
  • Geslacht: Vrouw
Re:Honden zijn carnivoren
« Reactie #1 Gepost op: 10 december 2011, 11:55:57 »
Honden zijn omnivoren net als mensen.

Ik heb 8 waterschildpadden die ook omnivoor zijn en zij krijgen ook dierlijk voedsel. Het is al heel moeilijk om die dieren evenwichtig te voeren dus ze krijgen van alles wat.

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #2 Gepost op: 10 december 2011, 12:09:30 »
Ik dacht ook dat honden meer omnivoor waren dan katten.

Maar er zijn hier wel barfers en ook KVV-ers volgens mij.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Eelco

• Admin
  • 20.655
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
« Reactie #3 Gepost op: 10 december 2011, 12:28:17 »
Ik ben gestopt met vlees eten omdat ik een hond heb die ik rauw vlees voer.
Hij is nu eenmaal een vleeseter en om zijn voedsel te bekostigen eet ik dus geen vlees meer,
Zo, dat vind ik een originele reden om vegetariër te worden  ;). En dan meteen een sprong in het diepe en meteen maar compleet vegetarisch?
Citaat
Zijn hier meer vega-barfers?
Steekt hand op. Wij voeren Lytse kvv, met regelmatig wat toevoegingen (wortel, appel, venkel, peterselie, olijfolie, ei, eierdop).

Omdat meneer momenteel  herstelt van een darmontsteking, krijgt hij gekookte kip met rijst. (Hij weigerde het blikje Hill's Prescription Diet dat we meekregen van de dierenarts, als voedsel te herkennen).

Ik ben geen expert, maar uit de discussies die ook in andere fora worden gevoerd, heb ik de conclusie getrokken dat een hond een omnivoor met carnivore neigingen is  8).
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline fem fatale

• 7.160
    • fatalefem
« Reactie #4 Gepost op: 10 december 2011, 14:10:27 »
Ik ben geen expert, maar uit de discussies die ook in andere fora worden gevoerd, heb ik de conclusie getrokken dat een hond een omnivoor met carnivore neigingen is  8).
dat idee had ik ook, die groenten zijn goed voor ze.

mijn katten eten prooi, met af en toe een ei erbij, ik geef het compleet dan eten ze een stuk schil mee. de fretten ook zo. de fretten krijgen daarnaast nog insecten, de katten vis en als albert het erbij doet of als ik ze zielig vind, krijgen ze een lepeltje griekse/turkse yoghurt.

de fretten herkennen alleen prooi als eten, verder niets. maar het zijn wel dieven en dingen met speculaaskruiden verdwijnen in een van hun holen - ze ruiken zelf ook speculaasig, misschien komt t daardoor?

de katten lusten chemisch voer, maar verdragen het niet, en likken graag de druppeltjes sojamelk van de vaat. de zeewier van de sushi vinden ze ook erg interessant.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #5 Gepost op: 10 december 2011, 14:53:46 »
Meestal is het enige plantaardige wat een wolf binnenkrijgt, de inhoud van het spijsverteringsstelsel van een klein prooidier. En onze honden verschillen qua spijsvertering niet zo veel van de wolven.

Offline Fynnya

• 432
« Reactie #6 Gepost op: 10 december 2011, 17:00:59 »
Ik heb geen hond, maar als ik die wel had, zou ik zeker overwegen om hem/haar vegetarisch te voeren.
Er is allerlei vegetarisch hondenvoer, dat verrijkt is met bepaalde voedingsstoffen die zij nodig hebben.
Omdat het nu voor mij niet nodig is om te weten, heb ik me daar nooit echt goed in verdiept, dus of het echt verantwoord is voor hun gezondheid weet ik niet. Maar als het gezond is, zou ik dat zeker doen.

Dat een hond per se vlees nodig heeft, vind ik namelijk wel iets dat je in twijfel zou kunnen trekken. Dat hondachtigen van nature vlees eten, is zo. Maar ik weet niet of het dan nodig is dat honden dat tegenwoordig ook doen, als zij ook alle benodigde stoffen uit verrijkt vegetarisch voer kunnen krijgen. Voor een hond zal het weinig verschil maken of die brokjes ed. nou van een dier afkomstig zijn of niet. Als je het hebt over dat de hond op een voor hem natuurlijke manier moet kunnen eten, moet je denk ik eerder denken aan de hond zélf laten jagen. Kant-en-klaar hondenvoer is sowieso al onnatuurlijk voor een hond,  of die voedingsstoffen nou uit vlees of uit ander voedsel komen is denk ik een veel minder belangrijk detail. En verrijkt vegetarisch voedsel is speciaal afgestemd op de fysieke behoeften van de hond, dus dat kan je niet vergelijken met gewoon maar wat groente en graan geven.

En als het voor de gezondheid van de hond geen probleem zou zijn, waarom zou ik daarvoor dan andere dieren laten doden (en mogelijk mishandelen, hun hele leven laten opsluiten, als een slaaf zonder eigen rechten)?
Waarom zou het ene dier niet alleen recht hebben op een gezond leven, maar ook op een "natuurlijk" leven, en de ander zo weinig recht dat ie daarvoor opgeofferd mag worden? Alleen omdat het ene dier nou bij mij in huis leeft?

Maar zoals ik al zei, ik zou me eerst moeten verdiepen in of verrijkt vegetarisch hondenvoer echt gezond genoeg is.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #7 Gepost op: 10 december 2011, 17:15:26 »
Maar het gaat dan niet alleen om stoffen vervangen, de stoffen die wel aangeboden worden (granen) zijn eigenlijk niet geschikt voor het spijsverteringsstelsel van honden.

Offline fem fatale

• 7.160
    • fatalefem
« Reactie #8 Gepost op: 10 december 2011, 17:25:06 »
En daarom is het dus gezond, eiwitten uit granen zijn minder goed op te nemen voor honden en katten. Bij honden schijnt vega te kunnen, maar echt floreren gaan ze er niet van.

« Reactie #9 Gepost op: 10 december 2011, 17:39:11 »
Bij dit soort discussies ga ik me altijd afvragen hoe een mens zou gedijen op een levenslang dieet van astronautenvoer. Vast perfect gezond en uitgebalanceerd, maar ik zou het mishandeling vinden om iemand te dwingen daar langdurig van te leven. Evenzo denk ik dat je een hond niet op een strikt vegetarisch dieet moet willen zetten.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Dot

• 2.630
« Reactie #10 Gepost op: 10 december 2011, 18:29:13 »
En daar ben ik het dan weer helemaal mee eens. Dus.
Ze had een jurk met bloemknoppen aan
en toen ze in de zon ging staan
zijn al die knopjes één voor één open gegaan

Offline MaartenP

• 191
« Reactie #11 Gepost op: 10 december 2011, 22:04:56 »
De helft van deze topic gaat volkomen langs me heen. Barfers? Prachtig, het is net of ik mijn collega aan de telefoon in het Fries met zijn vrouw hoor praten.

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #12 Gepost op: 10 december 2011, 22:36:46 »
Barfers? Prachtig, het is net of ik mijn collega aan de telefoon in het Fries met zijn vrouw hoor praten.
;D
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Enelya

• **
  • 30
« Reactie #13 Gepost op: 09 juni 2012, 17:26:21 »
Hoi,
Beetje late reactie, ik ben al een tijdje niet meer geweest.
Ik zit ook een beetje in het dilemma dat mijn hond vlees moet (vind ik) en ik geen vlees wil. Ik geef hem darf (bio KVV) en (zoveel mogelijk bio) rauw (ik neem NRV als uitgangspunt) en brokken (mijn moeder vind vlees te duur :( )
Ik denk dat een hond wel vlees nodig heeft, inderdaad ze kunnen zonder maar echt goed voor ze is het niet denk ik. Ik denk dat het vleeseters zijn en groente als aanvulling kan dienen, maar niet dat dit perse gezond is.

Offline Draek

• 4.449
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #14 Gepost op: 09 juni 2012, 21:17:20 »
Vlees hoeft niet. 100% vegan voeren van honden gaat zeer prima. Mara - de hond die ik hier opvang - krijgt 100% vegan voer. Ze vind het prima. Smult er van :) Verder geef ik haar soms wat ik eet. Ligt een beetje aan wat ik eet. Denk aan boontjes bv. of rijst.

Het gaat vooral om of honden genoeg voedingsstoffen binnen krijgen. Niet om welke bron het is. Dat je vind dat hond vlees moet is vooral emotioneel ingegeven. Begrijp ik op zich wel, omdat we de hond linken aan de wolf en die eet nou eenmaal vlees.

Als je dierenleed wilt voorkomen en je toch vlees wilt geven, dan kan je beter kiezen voor bio-industrie vlees in blikvoer. Omdat dat eerder slachtafval is dan biologisch blikvoer danwel je vlees speciaal koopt.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #15 Gepost op: 09 juni 2012, 21:33:09 »
Het probleem zit niet zozeer in het vervangen van voedingsstoffen (die zijn na te maken, of ze goed opneembaar zijn is een tweede), maar wat voor voedingstoffen ze met plantaardige voeding nog meer binnenkrijgen. Bv. heel veel vezels, koolhydraten en anti-nutrienten, waar hun darmstelsel niet op ingesteld is.

Offline @rno

• 2.330
« Reactie #16 Gepost op: 09 juni 2012, 21:40:52 »
Het probleem zit niet zozeer in het vervangen van voedingsstoffen (die zijn na te maken, of ze goed opneembaar zijn is een tweede), maar wat voor voedingstoffen ze met plantaardige voeding nog meer binnenkrijgen. Bv. heel veel vezels, koolhydraten en anti-nutrienten, waar hun darmstelsel niet op ingesteld is.

Windhond.....
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline fem fatale

• 7.160
    • fatalefem
« Reactie #17 Gepost op: 09 juni 2012, 21:53:04 »
 ;D

Ik begrijp dit grapje gewoon!

En poep! Enorme bergen poep! Iemand in de buurt heeft een hondje met het formaat van mijn katten, maar dat arme beest poept twee keer zijn gewicht per dag. Ook vervelend voor de rest van de buurt, want mevrouw trekt hem vooruit terwijl hij bezig is, dus de hele stoep ligt vol.

Al mag ik vandaag daar niet over klagen, want Puk gooide gisteravond een flesje rozenolie om en dronk ervan. Het ruikt goed, maar verder....  :-X

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #18 Gepost op: 10 juni 2012, 11:37:56 »
 ;D
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #19 Gepost op: 10 juni 2012, 14:06:45 »
Vlees hoeft niet. 100% vegan voeren van honden gaat zeer prima. Mara - de hond die ik hier opvang - krijgt 100% vegan voer. Ze vind het prima. Smult er van :) Verder geef ik haar soms wat ik eet. Ligt een beetje aan wat ik eet. Denk aan boontjes bv. of rijst.

Het gaat vooral om of honden genoeg voedingsstoffen binnen krijgen. Niet om welke bron het is. Dat je vind dat hond vlees moet is vooral emotioneel ingegeven. Begrijp ik op zich wel, omdat we de hond linken aan de wolf en die eet nou eenmaal vlees.

Als je dierenleed wilt voorkomen en je toch vlees wilt geven, dan kan je beter kiezen voor bio-industrie vlees in blikvoer. Omdat dat eerder slachtafval is dan biologisch blikvoer danwel je vlees speciaal koopt.

Leuke beargumentering, maar de hond staat nu eenmaal dichter bij de wolf dan bij de mens en dat is biologisch ingegeven. Dat zijn geen emoties. Emotioneel is het aanhalen dat jouw opvanghond smult van veganistisch hondenvoer als argument. Mijn oppaskindje smult ook van chocoladetaart, maar dat maakt het nog geen gezonde keuze. Dat je je nu goed voelt, hoeft ook weinig te zeggen over de lange termijn.
Wat Hiziki ook zegt, dat het voor een mens gezond is, hoeft nog niet gezond te zijn voor een hond. Die zitten fysiologisch gewoon anders in elkaar en dat betekent dat je goed moet kijken naar wat ze wel en niet nodig hebben en hoe ze bepaalde voedingsstoffen opnemen. Een kliekje van een mensenmaaltijd lijkt me in eerste instantie vooral uitgebalanceerd voor een mens, niet een hond.

@Enelya
Vraag anders op barfplaats hoe ze het daar doen. Ik meen dat bijv. forumlid koekje o.a. vlees inkoopt wat we hier in NL als slachtafval zien, omdat het regulier niet verkoopt. Dat maakt het betaalbaarder en je vergroot niet de vraag naar vlees in feite.
Sin chile, no tiene chiste!