Vegatopia Forum

“Eten vegetariërs wel vis?”

Offline Sedna

• 160
  • Geslacht: Vrouw
“Eten vegetariërs wel vis?”
« Gepost op: 02 december 2011, 13:34:14 »
“Eten Vegetariërs wel vis?”  
(Bron: De tekst kom uit een informatie blad van NVB)

Dat vissen ook pijn kunnen lijden, is inmiddels wel bewezen. Van de op zee gevangen vis sterft een deel door zuurstofgebrek (ze kunnen niet ademhalen boven water) en wordt een ander deel bij het leegstorten van het net doodgedrukt door de massa soortgenoten die er bovenop  komt liggen. De visserij vormt bovendien een ernstige bedreiging voor het milieu. De soortensamenstelling van de vis in zee wordt door de visserij namelijk ontwricht. Dat heeft gevolgen voor  dieren die van vis leven, zoals vogels, bepaalde walvissen en zeehonden. De enorme netten die vissersboten over de zeebodem slepen, verstoren het bodemleven – met verwoestende gevolgen voor het milieu. Een vegetariër wil hiervoor niet verantwoordelijk zijn en eet dus ook geen vis. Ook voor vissen bestaat er trouwens een bio-industrie. Voor de kust van Noorwegen worden zalm en zeebaars in grote ijzeren kooien gehouden, terwijl in ons land palingen en meervallen in benauwde bakken worden vetgemest.

Edit: titel aangepast door mod
« Laatst bewerkt op: 03 december 2011, 21:30:22 door Hizikigrrrl »
Als ieder mens zijn stukje vlees zelf zou moeten schieten, dan zouden er veel meer vegetariërs zijn.

Offline Poek

• Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • 11.927
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:“Eten Vegetariërs wel vis?”
« Reactie #1 Gepost op: 02 december 2011, 13:40:07 »
Een vegetariër wil hiervoor niet verantwoordelijk zijn en eet dus ook geen vis.

Serieus? De Nederlandse Bond voor Vegetariers denkt namens alle vegetariers te kunnen spreken? Gebruiken ze vaker dit soort teksten of is het door een domme stagiair geschreven?

Offline Sedna

• 160
« Reactie #2 Gepost op: 02 december 2011, 13:43:35 »
Ja blijkbaar. Nu ben ik het wel met hun eens dat ik om die rede ook geen vis eet en het is tenslotte toch ook een dier. Maar ik weet nog dat ik een oud vegetarisch kookboek tegen kwam en daar stond toch echt vis recepten in. Het ging om geen vlees eten en niet om geen vis eten. Wat ik wel vindt is als je als vegetarier toch vis eet koop dan vis dat duurzaam gevangen is maar dat lijkt me logisch.
Als ieder mens zijn stukje vlees zelf zou moeten schieten, dan zouden er veel meer vegetariërs zijn.

Offline Poek

• 11.927
    • dimitri.org
« Reactie #3 Gepost op: 02 december 2011, 13:56:01 »
Waar stond die tekst precies in, wat voor informatieblad was dat? Ik wil er wel een mailtje naar de NVB aan wagen om te informeren of die tekst echt hun mening vertegenwoordigt.

Offline Sedna

• 160
« Reactie #4 Gepost op: 02 december 2011, 14:20:20 »
 Ik ben net lid geworden en dan krijg je dat blad. Op de voorkant staat met grote letters:

Vegetarisch! (logo nvb)
Goed voor mens,dier en milieu nvb 

Het heeft 23 bladzijde.

Offline Poek

• 11.927
    • dimitri.org
« Reactie #5 Gepost op: 02 december 2011, 15:22:25 »
Dank.

En mail verstuurd:

[inleiding]

"Ik vroeg me af of dit het officiele standpunt van de NVB is, en dan vooral de zin "Een vegetariër wil hiervoor niet verantwoordelijk zijn en eet dus ook geen vis." Het kan zijn dat ik de bredere context mis, maar ik vind die zin nogal fout... "
« Laatst bewerkt op: 02 december 2011, 15:29:09 door Poek »

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #6 Gepost op: 02 december 2011, 17:11:32 »
Zo had ik vroeger een beste vriendin die ooit terloops opmerkte dat ik dus vegetarisch at omdat ik het sieligvinvohdediehtjes en toen ze dat zei dacht ik 'zo! wanneer hebben wij voor het laatst eens écht met elkaar gepraat?'
(Het was denk ik een van de tekenen dat onze vriendschap aan het aflopen was.)
Ik vind het nog steeds superirritant als mensen me een dergelijke mening in de mond proberen te leggen ofzo.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Draek

• 4.449
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #7 Gepost op: 02 december 2011, 17:45:15 »

Serieus? De Nederlandse Bond voor Vegetariers denkt namens alle vegetariers te kunnen spreken? Gebruiken ze vaker dit soort teksten of is het door een domme stagiair geschreven?

Waarom zou je anders geen vis eten?? Of is er nog een andere reden om geen vis te eten dan?

Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Poek

• 11.927
    • dimitri.org
« Reactie #8 Gepost op: 02 december 2011, 17:49:15 »
Religie, opvoeding, niet lusten, gezondheid, gewoon geen dieren willen eten...

Offline bambi

• 5.560
« Reactie #9 Gepost op: 02 december 2011, 19:24:10 »
Religie, opvoeding, niet lusten, gezondheid, gewoon geen dieren willen eten...
Eco- systeem, wereldproblematiek, lokale bevolking (mensen dus) niet in de problemen brengen.
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline MaartenP

• 191
« Reactie #10 Gepost op: 03 december 2011, 01:06:11 »
Ik reactie op Sedna: volgens mij is de meest gangbare definiotie van vegetariër iemand die geen vlees eet maar ook geen vis en schaaldieren. Ik verbaas me een beetje over jouw opmerkingen. Als je ergens vegetarisch eten besteld mag je er toch ook vanuit gaan dat er geen vis is zit. (En de reden dat iemand geen vis eet is me dan om het even.)

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #11 Gepost op: 03 december 2011, 01:13:10 »

Waarom zou je anders geen vis eten?? Of is er nog een andere reden om geen vis te eten dan?

Drakie, heb jij het nog nooit geroken ofzo? ;)
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Draek

• 4.449
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
« Reactie #12 Gepost op: 03 december 2011, 15:20:24 »
Drakie, heb jij het nog nooit geroken ofzo? ;)

haha.. ja dat is ook een goede reden ;)

Ik snap dat Poek gewoon het onvolledig vind en vooral niet correct geformuleerd.

Zo kan je het lezen. Ik denk dat ik wel snap in de context van NVB infoblad dat het er zo staat.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Sedna

• 160
« Reactie #13 Gepost op: 03 december 2011, 21:24:08 »
Ik reactie op Sedna: volgens mij is de meest gangbare definiotie van vegetariër iemand die geen vlees eet maar ook geen vis en schaaldieren. Ik verbaas me een beetje over jouw opmerkingen. Als je ergens vegetarisch eten besteld mag je er toch ook vanuit gaan dat er geen vis is zit. (En de reden dat iemand geen vis eet is me dan om het even.)

Ik eet ook geen vis omdat ik me zelf pas vegetarier vind als ik ook geen vis eet. Maar ik weet dat er mensen zijn die zich zelf vegetarier noemt en wel vis eten. Ik zou me zelf dan geen vegetarier noemen als ik vis eet maar andere mensen weer wel. Mark Bittman noemt zich zelf Vegan-till-18.00 . Hij heeft het zelf verzonen omdat hij vegetarisch eet maar zoveel mogelijk veganistisch eet. Hoe ieder het wilt noemen , noemt hij het. Het belangrijkste is dat we met zn alle heel goed bezig zijn. Helemaal vergeleken bij alle vleeseters. Ze hebben eens berekend. Een vegetarier rijdend in een humer is miljeu vriendelijker dan een vleeseter op de fiets.

Offline Temari

• 1.336
Re:“Eten vegetariërs wel vis?”
« Reactie #14 Gepost op: 05 december 2011, 23:04:51 »
Wanneer (als) je antwoord terug krijgt van de NVB, wel daarover een berichtje plaatsen hè! :) Ben wel benieuwd naar wat ze zeggen!

Offline Poek

• 11.927
    • dimitri.org
« Reactie #15 Gepost op: 05 december 2011, 23:24:53 »
Ik heb het blad thuisgestuurd gekregen (en natuurlijk viel me meteen de zin "Vegetariers hebben wel degelijk respect voor planten" op) en de opmerking zou doorgespeeld worden naar de vormgever. Dat laat een beetje in het midden of ik een inhoudelijk antwoord krijgt (misschien denkt de vormgever "geen zin om op dat gezeur te reageren").

Offline Temari

• 1.336
« Reactie #16 Gepost op: 05 december 2011, 23:31:52 »
Ze zijn zeurende vegetariërs zat bij de NVB? Hihi :P

Offline Poek

• 11.927
    • dimitri.org