(ik maak daar namelijk ook namaak- gevulde kalkoen mee)
wil je daar het recept van delen?
Het is eigenlijk vrij eenvoudig.
Je hebt dus dat sojagehakt nodig. Dat bereid je zoals op de verpakking staat: gewoon water toevoegen, mengen en wachten. Dan kan je dat nog wat 'opmaken': een eitje erbij, paneermeel of broodkruimels.. zoals je met gewoon gehakt doet, maar dat hoeft niet als je geen ei wil eten.
Je voegt ook alles toe wat je aan een vulling voor kalkoen zou toevoegen, bvb. champignons, gehakte nootjes,..
En vooral goed kruiden natuurlijk: ik gebruik een poederbouillon van het merk Biofood en 'kippekruiden' van Biotime (daar zit in: zout, kerrie, paprika, ui, koriander en witte peper).
Dan heb je dus uw 'vulling'.
Dat leg ik op bakpapier en leg er hier en daar een lapje seitan (vb. van Maya, niet die in zo'n bruin sausje) tegen. Dat stelt dan de stukjes 'kalkoen' voor. Ik gebruik niet zo veel seitan omdat iedereen hier de vulling lekkerder vindt.
Als je dat zo bakt, dan droogt het gehakt helemaal uit, dus leg ik over het geheel een lap bladerdeeg, wat dan een lekkere korst vormt.
En dat is dan mijn 'kalkoen' met Kerstmis, heel klassiek geserveerd met champignonsaus, kroketjes en peertjes met veenbessensaus. En iedereen (ook de 'vleeseters') is er weg van..
Maar de smaak van die vulling is dus essentieel..