Vegatopia Forum

Vegetariërs minder last van obesitas!!Geen wonder!

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Sedna

  • ***
  • 160
  • Geslacht: Vrouw
Vegetariërs minder last van obesitas!!Geen wonder!
« Gepost op: 29 oktober 2011, 07:45:27 »
Vegetariërs minder last van obesitas
Ik ben net lid van NVB en lees dat vegetariërs minder last hebben van obesitas en overgewicht. Als ik verder lees denk ik bij me zelf*;
--In heel veel snoep, pudding zit gelatine dus dat laten we staan.
--Nu dacht ik koop toch biologische eieren dus dan doe ik het goed. Lees ik in het boekje van NVB dat nog 25% nog legbatterijen eieren zijn en dat deze eieren vooral word gebruikt in koekjes. Dus ik koop in ieder geval geen koekjes meer waar eieren in zit.
*Geen wonder dat vegetariërs dan niet dik worden ;).
« Laatst bewerkt op: 29 oktober 2011, 07:50:43 door Sedna »
Als ieder mens zijn stukje vlees zelf zou moeten schieten, dan zouden er veel meer vegetariërs zijn.

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Vegetariërs minder last van obesitas!!Geen wonder!
« Reactie #1 Gepost op: 29 oktober 2011, 10:11:56 »
Veel vegetariërs eten wel koekjes, snoepjes en pudding, omdat er ook genoeg gelatinevrije, eivrije en zelfs 100% plantaardige te vinden zijn (in biowinkels vooral veel) en omdat er aardig wat vegetariërs zijn die wel gelatine eten. Ik heb zelf de indruk (maar ik kan me natuurlijk vergissen) dat de overgrote meerderheid van de vegetariërs wel koek, snoep en pudding eet, en dat de eventuele afwezigheid dit soort producten niet de reden zijn voor een lagere kans op obesitas en overgewicht.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariërs minder last van obesitas!!Geen wonder!
« Reactie #2 Gepost op: 29 oktober 2011, 12:55:24 »
Chocola! Chips!
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Sedna

  • ***
  • 160
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariërs minder last van obesitas!!Geen wonder!
« Reactie #3 Gepost op: 29 oktober 2011, 14:11:56 »
Natuurlijk zijn er genoeg alternatieven. Vegetariër houdt in het niet eten van dode dieren daarbij hoort ook gelatine aangezien het van huid en botten van dode dieren is gemaakt. Maar het kan ook natuurlijk zijn dat je het niet weet. Dat had ik ook aan het begin.

Ik ga nu lekker zelf frambozenpudding maken in plaats die van Mona.

Maar denk eerder dat het komt omdat vegetariërs veel bewuster met hun voedsel om gaat. En wij zullen geen bicmac eten wat meer dan 500 calorieën is.
Als ieder mens zijn stukje vlees zelf zou moeten schieten, dan zouden er veel meer vegetariërs zijn.

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Vegetariërs minder last van obesitas!!Geen wonder!
« Reactie #4 Gepost op: 29 oktober 2011, 15:24:40 »
Natuurlijk zijn er genoeg alternatieven. Vegetariër houdt in het niet eten van dode dieren daarbij hoort ook gelatine aangezien het van huid en botten van dode dieren is gemaakt. Maar het kan ook natuurlijk zijn dat je het niet weet. Dat had ik ook aan het begin.
Over de definitie van vegetariër is veel discussie, in één van de algemeen gangbare gaat het alleen om het niet eten van vlees en vis, niet om het ook vermijden van gelatine. Bij onderzoeken waarbij ze de gezondheid van vegetariërs en niet-vegetariërs vergelijken (en waar dit soort gegevens dus vandaan komen), gebruiken ze volgens mij meestal die definitie.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariërs minder last van obesitas!!Geen wonder!
« Reactie #5 Gepost op: 29 oktober 2011, 17:33:21 »
Oké, ik ben geen volledige vegetariër (ik eet wel eens een vleesje en dus ook heel soms gelatine en eet ook allerlei e-nummers). Ik heb wel overgewicht, maar dat heeft denk ik weinig met de dierlijke componenten te maken. Ik eet gewoon veel en beweeg weinig. Ik eet vooral lekker en meestal ook redelijk bourgondisch. Koekjes, desserts, puddings, snoep kan ik allemaal ook zelf maken en als het moet ook volledig plantaardig.
Mijn griesmeelpudding is beter te eten dan die van Mona en ik serveer er geen vieze saus bij.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariërs minder last van obesitas!!Geen wonder!
« Reactie #6 Gepost op: 30 oktober 2011, 09:04:15 »
Ik denk aan mijn feestje gisterenavond: nacho-chips met guacamole, chocoladetaart, appeltaart, gewone chips, kaasjes (niet elke vego let op stremsel). Vier flessen wijn en bijna een krat pils: ik zie het bezoek er nog niet van afvallen. ;)
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariërs minder last van obesitas!!Geen wonder!
« Reactie #7 Gepost op: 30 oktober 2011, 12:31:45 »
Lekker feestje  ;D
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline bambi

  • ******
  • 5.558
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariërs minder last van obesitas!!Geen wonder!
« Reactie #8 Gepost op: 30 oktober 2011, 13:23:10 »
Lekker feestje  ;D
Zeker! Net klaar met opruimen. En nog een halve appeltaart over, hmmmm een halve voor 2. Maar moet eerst naar een wijnproeverij (met kaasjes, brood etc in de bijruimte). Oh nee wacht, als zelden vlees-eten doe ik natuurlijk aan heel weinig calorieen. ;)
Rivier O Rivier jy's die diepste woord wat ek ken

Offline Sedna

  • ***
  • 160
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariërs minder last van obesitas!!Geen wonder!
« Reactie #9 Gepost op: 30 oktober 2011, 22:06:38 »
MMMMMMMMM Appeltaart het water loopt me van mn mond :taart-yum:
Als ieder mens zijn stukje vlees zelf zou moeten schieten, dan zouden er veel meer vegetariërs zijn.

Offline Pam1978

  • **
  • 25
Re:Vegetariërs minder last van obesitas!!Geen wonder!
« Reactie #10 Gepost op: 18 december 2011, 10:31:56 »
Ik vraag me af of de reden misschien is dat dieren in de bio-industrie volgespoten worden met hormonen om ze zo snel mogelijk groot en dik te krijgen. Mensen die veel vlees eten, krijgen hier dan ook behoorlijke hoeveelheden van binnen, lijkt mij. Misschien sla ik de plank finaal mis, maar het klinkt op zich wel logisch.

Re:Vegetariërs minder last van obesitas!!Geen wonder!
« Reactie #11 Gepost op: 18 december 2011, 10:55:13 »
Ik eet nu bijna veganistisch (smokkel nog wel iets te vaak om mezelf helemaal veganist te noemen) en dan fiets ik nog een flink eind naar mijn werk. Ik ben al een paar jaar vegetariër en al jaren lactose-intolerant (dag ijs, dag melkchocola). En toch ben ik al die tijd gewoon steeds verder aangekomen en zelfs nu ik dus nagenoeg veganistisch eet moet ik nog opletten met eten om niet aan te komen.

Het enige voordeel wat je hebt als veganist is dat je geen dingen onderweg kan eten of gebak op het werk of zo, maar dat heb je als vegetariër nog niet. Hoe mensen dan afvallen daarmee, is voor mij dus echt een groot raadsel.

Persoonlijk denk ik dat dat toch te maken heeft met mensen die eerst gewoon megaveel eten, in de categorie wekelijks naar de Mac, onbeperkt spareribs, gourmetten met vette sauzen bij het vlees, etc. en die dan opeens normaal gaan eten. Anders kan ik het niet verklaren. Voor mij maakte wel of geen vlees voor mijn gewicht in ieder geval niets uit.

Offline fem fatale

  • Forumkenner 2010 en 2012
  • ******
  • 7.159
  • Geslacht: Vrouw
    • fatalefem
Re:Vegetariërs minder last van obesitas!!Geen wonder!
« Reactie #12 Gepost op: 18 december 2011, 11:03:41 »
Of het is gewoon niet causaal.

De bevolkingsgroep met de minste obesitas is jonge hoogopgeleide vrouwen. Veel vegetariërs horen in die groep. Het zijn gewoon mensen die op hun gezondheid en gewicht letten en ook vegetariër zijn.
Supercalifragilisticexpialidocious!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariërs minder last van obesitas!!Geen wonder!
« Reactie #13 Gepost op: 18 december 2011, 16:19:53 »
Ik vraag me af of de reden misschien is dat dieren in de bio-industrie volgespoten worden met hormonen om ze zo snel mogelijk groot en dik te krijgen. Mensen die veel vlees eten, krijgen hier dan ook behoorlijke hoeveelheden van binnen, lijkt mij. Misschien sla ik de plank finaal mis, maar het klinkt op zich wel logisch.

Dat hormonenverhaal speelt hier niet zo. Wel in de VS, waar het wettelijk toegstaan is, maar hier ons het geloof ik bij wet verboden. Er wordt wel preventief antibiotica gegeven in de bio-industrie.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Vegetariërs minder last van obesitas!!Geen wonder!
« Reactie #14 Gepost op: 18 december 2011, 20:00:26 »
Ik vraag me af of de reden misschien is dat dieren in de bio-industrie volgespoten worden met hormonen om ze zo snel mogelijk groot en dik te krijgen. Mensen die veel vlees eten, krijgen hier dan ook behoorlijke hoeveelheden van binnen, lijkt mij. Misschien sla ik de plank finaal mis, maar het klinkt op zich wel logisch.

Dat hormonenverhaal speelt hier niet zo. Wel in de VS, waar het wettelijk toegstaan is, maar hier ons het geloof ik bij wet verboden. Er wordt wel preventief antibiotica gegeven in de bio-industrie.

Het boven de tafel verschenen rapport van de KLPD van aantal jaar terug, waar een klokkenluider nog voor gerecht voor is gesleept, gaf juist aan dat hormonenhandel erg 'levend' is in NL. Ik denk niet dat het inmiddels erg verandert is in NL, aangezien men nou niet bepaald actief controleert.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariërs minder last van obesitas!!Geen wonder!
« Reactie #15 Gepost op: 18 december 2011, 20:57:42 »
Maar om hoeveel procent vd koeien, kippen en varkens gaat het dan? Want een levendige handel wil nog niet zeggen dat het op grote schaal gebeurt.

Offline chantalv80

  • ****
  • 911
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariërs minder last van obesitas!!Geen wonder!
« Reactie #16 Gepost op: 08 september 2012, 10:08:28 »
Ik wil me eigenlijk best wel dik vreten aan chips en bier.....
Want a sugarcube?

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.443
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Vegetariërs minder last van obesitas!!Geen wonder!
« Reactie #17 Gepost op: 08 september 2012, 23:41:00 »
Ik wil me eigenlijk best wel dik vreten aan chips en bier.....
Vegetarisch zeer verantwoord  ;).

Doet me denken aan het lied Ginette van Stef Bos (van mijn favoriete album 'Zien')
Citaat
Nog één sigaret en ik weet
Het is een soort vlucht
Het is slecht voor mijn longen maar het is goed voor mijn rust
Niets menselijks is vegetariërs vreemd en je kunt prima dik worden als vegetariër. Wel denk ik dat vegetariërs gemiddeld ietsje bewuster leven - schijnt ook ettelijke keren wetenschappelijk bewezen te zijn. Tijd voor een glaasje Chardonnay  8).
Gemüse ist mein Fleisch

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Vegetariërs minder last van obesitas!!Geen wonder!
« Reactie #18 Gepost op: 09 september 2012, 11:30:08 »
Ik wil me eigenlijk best wel dik vreten aan chips en bier.....
Vegetarisch zeer verantwoord  ;).

Doet me denken aan het lied Ginette van Stef Bos (van mijn favoriete album 'Zien')
Citaat
Nog één sigaret en ik weet
Het is een soort vlucht
Het is slecht voor mijn longen maar het is goed voor mijn rust
Niets menselijks is vegetariërs vreemd en je kunt prima dik worden als vegetariër. Wel denk ik dat vegetariërs gemiddeld ietsje bewuster leven - schijnt ook ettelijke keren wetenschappelijk bewezen te zijn. Tijd voor een glaasje Chardonnay  8).

Zijn mensen die bewust leven vanzelfsprekend vegetariër. Of leven vegetariërs bewuster?
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetariërs minder last van obesitas!!Geen wonder!
« Reactie #19 Gepost op: 09 september 2012, 13:03:57 »
Zijn mensen die bewust leven vanzelfsprekend vegetariër. Of leven vegetariërs bewuster?
Daar komt de filosofieles weer boven: als het regent zijn de straten nat.
Maar, als de straten nat zijn, betekent dat niet automatisch dat het geregend heeft.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.