Vegatopia Forum

Flatulentie

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Flatulentie
« Gepost op: 23 oktober 2011, 01:29:15 »
Je bent veganist en plots ontwikkel je flatulentie.
De dokter zegt:
geen granen meer eten.
Je doet dat en de winden verminderen inderdaad.
Wat nu?

Geen dierlijke voeding meer en geen granen... :(

Zelfmoord plegen
of voluit gaan voor helemaal bijna niks meer eten?

(er is geen sprake van afstappen van veganisme)

Naar een andere dokter gaan zeker?
Eet wat best is voor de planeet.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Flatulentie
« Reactie #1 Gepost op: 23 oktober 2011, 01:55:44 »
Dit is dus pas sinds kort?

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Flatulentie
« Reactie #2 Gepost op: 23 oktober 2011, 03:16:46 »
Zei de dokter ook waarom geen granen en voor hoe lang?
Merk je het ook bij pseudogranen (quinoa, amarant, boekweit, wilde rijst, etc.)?

Je kan natuurlijk een paar weken zonder granen doen en dan langzaam stuk voor stuk de granen weer terug introduceren. Het kan natuurlijk dat het één of een paar soorten granen zijn waar je lichaam moeite mee heeft en de rest geen probleem is.
Heeft het te maken met dat je lichaam graan moeilijk verteerbaar vindt? Ik las pas geleden dat de bereiding van graan invloed heeft op de verteerbaarheid, dat vantevoren weken en na het koken laten nawellen zou helpen het makkelijker verteerbaar te maken. Ofzoiets, ik heb me er niet echt in verdiept, maar je zou het natuurlijk gewoon kunnen proberen.
Merk je verschil tussen verschillende soorten graanproducten (gekookte graan, pasta, brood, etc.)?

Ik kan me voorstellen dat er wel mensen zijn die er meer van weten en je misschien kunnen helpen het weg te krijgen zonder granen volkomen te hoeven schrappen, misschien een (natuur)diëtist?

Offline MaartenP

  • ***
  • 191
  • Geslacht: Man
Re:Flatulentie
« Reactie #3 Gepost op: 23 oktober 2011, 12:45:11 »
Vega eten mega scheten!

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Flatulentie
« Reactie #4 Gepost op: 24 oktober 2011, 19:54:48 »
Dit is dus pas sinds kort?
Ja, drie weken - nooit eerder last van gehad. Wel eens een maagingang-infectie.
Kreeg voorlopig "protector"-medicatie. Bloedanalyse op e-coli heliobacter of zoiets moet uitwijzen of zware antibiotica-kuur volgt (resultaat en beslissing op 28/11, op een afgezonderd eiland gaat alles traag, behalve scheten).

« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2011, 19:58:42 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Flatulentie
« Reactie #5 Gepost op: 24 oktober 2011, 20:08:36 »
Zei de dokter ook waarom geen granen en voor hoe lang?
Granen maken veel lucht. Altijd.
Citaat
Merk je het ook bij pseudogranen (quinoa, amarant, boekweit, wilde rijst, etc.)?
Ik merkte beterschap bij 14 dagen geroosterd brood eten. Maar kan ook medicatie-effect zijn natuurlijk. Bij terug gewoon brood, weer meer winden...Rijst kan ik niet opgeven.
Citaat
Je kan natuurlijk een paar weken zonder granen doen en dan langzaam stuk voor stuk de granen weer terug introduceren.
Deed ik. Het lijkt te lukken (in redelijke mate)

 
Citaat
Het kan natuurlijk dat het één of een paar soorten granen zijn waar je lichaam moeite mee heeft en de rest geen probleem is.

Ja, ben varianten aan het testen. Het gaat wel over broodsoorten - Misschien ontstaat hier een kleine  Vlaams<Spaans<Nederlandse woordverwarring. Mijn dokter spreekt <Spaans.


Citaat
Heeft het te maken met dat je lichaam graan moeilijk verteerbaar vindt?
Nooit last van gehad. Ik vrees voor een beginnende maagzweer.

Citaat
Ik las pas geleden dat de bereiding van graan invloed heeft op de verteerbaarheid, dat vantevoren weken en na het koken laten nawellen zou helpen het makkelijker verteerbaar te maken. Ofzoiets, ik heb me er niet echt in verdiept, maar je zou het natuurlijk gewoon kunnen proberen.
Merk je verschil tussen verschillende soorten graanproducten (gekookte graan, pasta, brood, etc.)?
Ik denk het brood is dat meest en direct last geeft, voor zocer ik kan beoordelen.



Citaat
Ik kan me voorstellen dat er wel mensen zijn die er meer van weten en je misschien kunnen helpen het weg te krijgen zonder granen volkomen te hoeven schrappen, misschien een (natuur)diëtist?


Ik ga eerst de gewone dokters-weg. Wacht op diagnose. Daarna doe ik wel een diëtist.
« Laatst bewerkt op: 24 oktober 2011, 20:11:28 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Flatulentie
« Reactie #6 Gepost op: 24 oktober 2011, 20:09:45 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Flatulentie
« Reactie #7 Gepost op: 24 oktober 2011, 20:35:07 »
Vezels en koolhydraten kunnen idd zorgen voor flatulentie (als ik low carb heb ik het vrijwel niet), maar omdat het bij jou pas sinds kort is, kan er ook sprake zijn van iets anders. Heb je ook last van buik- of maagpijn?

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Flatulentie
« Reactie #8 Gepost op: 25 oktober 2011, 18:15:50 »
Vezels en koolhydraten kunnen idd zorgen voor flatulentie (als ik low carb heb ik het vrijwel niet), maar omdat het bij jou pas sinds kort is, kan er ook sprake zijn van iets anders. Heb je ook last van buik- of maagpijn?
Het begon met nausea (overvloedige speekselafscheiding en braakneiging) Dat ging voorbij, maar een paar dagen later opnieuw. Toen ongemakken maagingang. Daarna pas flatulentie. Dokter zei : gastritis.
De ongemakken zijn de laatste weken miniem, maar de flatulentie blijft. Zo moet ik nog een maand verder vooraleer eventueel antibiotica. Ik sport wel gewoon door elke dag. Dat kan.
« Laatst bewerkt op: 25 oktober 2011, 18:19:05 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline Sedna

  • ***
  • 160
  • Geslacht: Vrouw
Re:Flatulentie
« Reactie #9 Gepost op: 27 oktober 2011, 09:42:45 »
Als ieder mens zijn stukje vlees zelf zou moeten schieten, dan zouden er veel meer vegetariërs zijn.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Flatulentie
« Reactie #10 Gepost op: 27 oktober 2011, 14:29:23 »
Anders wat granen eten en veel venkel thee er bij drinken. Of anijs. Je hebt ook anijs hagelslag. Hier kan je meer tips lezen;

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/39781-last-van-winderigheid.html

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/38992-karwij-venkel-en-anijs-tegen-winderigheid.html

http://www.kruidjegezond.be/2010/08/vierwindenthee-bij-winderigheid/
Goeie links

Redenen van winderigheid:

1 ouder worden  :(
2 medisch

beiden niets tegen te doen :(

vgd week of over 14 dagen kijk ik eens voor thee in de tienda naturista
Eet wat best is voor de planeet.

Offline Sedna

  • ***
  • 160
  • Geslacht: Vrouw
Re:Flatulentie
« Reactie #11 Gepost op: 27 oktober 2011, 15:37:30 »
Niks tegen te doen! Eno er schijnt een snoepje uitgevonden te zijn dat als je die eet en je laat dan een windje dat het naar parfum ruikt ;)
Als ieder mens zijn stukje vlees zelf zou moeten schieten, dan zouden er veel meer vegetariërs zijn.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Flatulentie
« Reactie #12 Gepost op: 09 november 2011, 22:02:48 »
Diagnose:
E coli helicobacter :(
0125 als ik het goed onthield
Wellicht door cisterne-water te drinken
Tien dagen aan zware anti-biotica
Na zes maanden met beschermende medicatie nieuwe bloedtest
« Laatst bewerkt op: 09 november 2011, 22:33:46 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Flatulentie
« Reactie #13 Gepost op: 09 november 2011, 22:03:42 »
Beterschap!
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Flatulentie
« Reactie #14 Gepost op: 09 november 2011, 22:12:20 »
Beterschap! Hopelijk knap je snel op door de AB.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Flatulentie
« Reactie #15 Gepost op: 09 november 2011, 22:34:10 »
Thanks :)
Eet wat best is voor de planeet.

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Flatulentie
« Reactie #16 Gepost op: 09 november 2011, 23:24:48 »
Hè wat vervelend! Gelukkig is daar wel iets aan te doen. Beterschap!