Vegatopia Forum

Pompoenentijd

Offline koekje

• 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Pompoenentijd
« Reactie #40 Gepost op: 01 oktober 2011, 19:11:10 »
@Selly: qua vorm was het echt de eerste, maar de kleur meer de tweede. Die ik zag, was niet zo lichtgroen en had meer donkergroen in zich.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #41 Gepost op: 01 oktober 2011, 19:16:00 »
Maar ik begin nu wel nieuwsgierig te worden naar pompoen uit de oven. Geeft dat echt een heel ander(e) resultaat/smaakbeleving?

Schijven pompoen in de oven mikken is best lekker, zeker als je ze met wat olie (en daar weer door bv gembersaus, oregano, rode peper, knoflook, zout) bestrijkt als bv bijgerecht. Is wel weer anders dan pompoensoep.
,,,,فلافل

Offline Uniflame

• 180
« Reactie #42 Gepost op: 01 oktober 2011, 22:18:03 »
Een combinatie van pompoen en zoete aardappel roerbakken (na het koken) met gembersaus en zwarte sesam zaadjes is ook een succes :)

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #43 Gepost op: 01 oktober 2011, 23:07:41 »
Pompoen gevuld met aardappel uit de oven kan ook. Mogelijk kan je er ook risotto in doen?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #44 Gepost op: 02 oktober 2011, 00:00:33 »
Vandaag heb ik twee porties pompoenrisotto gemaakt en toen was de pompoen nog niet op, dus nu staat er een impossible vegan pumpkin pie af te koelen hier. :)
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #45 Gepost op: 02 oktober 2011, 08:44:59 »
Oe, die ziet er leuk uit :D
Wat voor pompoenrisotto?

Van de week butternut in een wok gebakken voor bij noodles (had de verkeerde, glas ipv rijst) in een kokossaus met o.a. laos. Er moet nog even geoefend worden ::)
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #46 Gepost op: 02 oktober 2011, 10:50:19 »
Pompoen gevuld met aardappel uit de oven kan ook. Mogelijk kan je er ook risotto in doen?

Je kunt daar ook gewone rijst voor gebruiken.
,,,,فلافل

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #47 Gepost op: 02 oktober 2011, 11:04:57 »
Enneh, chili in een pompoen in de oven?
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Amarillo

• 3.233
« Reactie #48 Gepost op: 02 oktober 2011, 11:13:45 »
Wat voor pompoenrisotto?

Hm? Bedoel je wat voor pompoen ik heb gebruikt? Het was die met die groeven, muskaat heet-ie toch? Een oranje.
Het recept was gewoon iets ter plekke geïmproviseerds.

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #49 Gepost op: 02 oktober 2011, 18:26:25 »
Ik houd van details, zeker als ze succesvol zijn. Daar improviseer ik weer verder op ;)

Hoe smaakte die taart?

Offline Carla

• 259
« Reactie #50 Gepost op: 02 oktober 2011, 18:54:05 »
Mijn favoriet is de butternut.
Mijn recept is heel simpel, stukken pompoen, aardappel, prei en wortel met een paar teentjes knoflook stomen (simpel stoomdingetje in een laagje water).
Als de aardappelen gaar zijn, is alles gaar.
Beetje grof zout erover, draai peper uit de molen, klontje boter, klaar !

Weten jullie trouwens (ik heb de hele draad nog niet gelezen) dat je de gewone oranje pompoen die je het meeste ziet (pompoen curcubita) niet hoeft te schillen (wel de pittern eruithalen) ? Als je hem kookt voor bv in de soep wordt de schil zacht en kun je hem gewoon pureren. Scheelt een hoop werk.

Offline MaartenP

• 191
  • Geslacht: Man
« Reactie #51 Gepost op: 04 oktober 2011, 12:02:39 »
Ja ik eet die altijd met schil. Ik had laatst een keer een groene gekocht en toen de vergissing begaan om die niet te schillen. Dat was geen succes :)

Offline Fynnya

• 432
« Reactie #52 Gepost op: 04 oktober 2011, 13:20:19 »
Ik kook de schil normaal ook altijd mee, bij kleine oranje pompoenen en flespompoen. Maar bij die grote groene muskaatpompoen heb ik die voor de zekerheid toch maar weggelaten.

Offline Amarillo

• 3.233
« Reactie #53 Gepost op: 04 oktober 2011, 22:29:14 »
Ik houd van details, zeker als ze succesvol zijn. Daar improviseer ik weer verder op ;)

Hoe smaakte die taart?

De risotto ging trouwens als volgt: uitje bakken, knoflook mee, blokjes pompoen even meebakken, rijst erbij en even fruiten.
Dan water erover en de boel laten garen. Ergens onderweg nog bedenken dat er ook nog een bouillonblokje in kan, en wat groene kruiden (bij gebrek aan salie werden het oregano en tijm, maar misschien was majoraan wel een beter alternatief geweest). Had geen zin om wijn open te maken alleen hiervoor dus zelfs dat zat er niet in! Op m'n bord heb ik er nog gistvlokken bij gegooid.
Was prima te eten, maar niet superbijzonder ofzo hoor.

De taart had ik al eens eerder gemaakt en wederom vond ik 'm lekker. De consistentie hangt ergens tussen taart en pudding in. Dichterbij pudding dan bij taart. En smaakt een beetje speculazig door de kruiden. Ik had er dit keer wat geraspte citroen doorheen gedaan nog, zodat we er net wat minder sinterklaas- en wat meer zomergevoel bij kregen (op het balkon in de zon, afgelopen zondagmiddag :)).
« Laatst bewerkt op: 04 oktober 2011, 22:38:53 door cal¡mero »

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #54 Gepost op: 04 oktober 2011, 22:38:16 »
Dank je voor je uitleg, ik heb trek ;D Klinkt goed!

Op de Ten Catemarkt heb je trouwens een rode kool-pompoensmeerseltje met rode ui. Ook lekker!

Offline chinoiseries

• 247
    • Always cooking up something
« Reactie #55 Gepost op: 10 oktober 2011, 13:44:42 »
Hoe smaakte die taart?

De taart had ik al eens eerder gemaakt en wederom vond ik 'm lekker. De consistentie hangt ergens tussen taart en pudding in. Dichterbij pudding dan bij taart. En smaakt een beetje speculazig door de kruiden. Ik had er dit keer wat geraspte citroen doorheen gedaan nog, zodat we er net wat minder sinterklaas- en wat meer zomergevoel bij kregen (op het balkon in de zon, afgelopen zondagmiddag :)).

Ik wil deze taart vandaag gaan maken, heb je verder nog iets aangepast in het recept? Heb je er ook minder kruiden doorheen gedaan? En hoe smaakte het de volgende dag? Valt-ie niet uit elkaar?

Offline Amarillo

• 3.233
« Reactie #56 Gepost op: 10 oktober 2011, 19:56:17 »
Jeetje, kruiden, heb ik dat echt geschreven? Ik bedoelde natuurlijk specerijen. En ik heb evenveel genomen als in het recept, maar wel andere want ik heb koekkruiden gebruikt in plaats van de verschillende soorten losse specerijen. Oja, dat heet dus speculaaskruiden of koekkruiden, vandaar dat ik het zo noemde natuurlijk. Maar toch raar eigenlijk.

Verder is het dus nogal puddingachtig, zoals ik al schreef. Loopt niet uit, maar je moet hem wel van een bordje eten, ik zou niet een stuk in de hand nemen en dat proberen op te tillen. Ik weet niet wat je anders zou bedoelen met of hij niet uit elkaar valt. En hoe ik die vraag dus moet beantwoorden. Denk pudding, dan kom je al een heel eind.

Verder heb ik tarwebloem gebruikt ipv rijstebloem. En sojamelk gebruikt. Dat was allebei geen probleem (ik heb deze taart vaker gemaakt en altijd zo, weet dus niet hoe hij anders zou uitpakken). De volgende dag is hij nog prima, op de bakdag zelf heb ik (dit keer) niet geproefd.

Offline chinoiseries

• 247
« Reactie #57 Gepost op: 10 oktober 2011, 20:01:47 »
Wat is er mis met het woord kruiden? Is dat een enorme faux-pas? :S Mijn taart staat nu in de oven, ik heb nog even de toko geplunderd voordat ik begon te bakken, dus er zit wel rijstbloem in. Ben benieuwd of het veel uitmaakt... pudding! Ja, nu heb ik een veel beter beeld van de textuur, thanks :)

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #58 Gepost op: 10 oktober 2011, 20:29:45 »
Wat is er mis met het woord kruiden? Is dat een enorme faux-pas? :S
Jaha, je wil toch namelijk niet suggereren dat je peterselie, basilicum of oregano in je pompoentaart wil doen. Laat staan koriander!

Offline chinoiseries

• 247
« Reactie #59 Gepost op: 10 oktober 2011, 21:14:13 »
Wat is er mis met het woord kruiden? Is dat een enorme faux-pas? :S
Jaha, je wil toch namelijk niet suggereren dat je peterselie, basilicum of oregano in je pompoentaart wil doen. Laat staan koriander!

=__= Kwartje valt.

@Calimero: hij is inderdaad superlekker, dit is een blijvertje! Ik had misschien de pompoenpuree nog wat uit moeten knijpen (?) of minder sojamelk moeten gebruiken, want hij is ietsje vloeibaarder dan pudding. Wel gaar.