Vegatopia Forum

Pompoenentijd

Offline Eelco

• Admin
  • 20.666
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Pompoenentijd
« Gepost op: 21 september 2011, 01:33:12 »
Zaadjes verwijderen vind ik een crime
Je snijdt een homp uit de pompoen en schept de pitten er zó met een mes uit en schuift ze rechtstreeks je groenbak in. Geen geknoei, en op die toer behaalt Eno2 pardoes nog een halve minuut tijdswinst! Bij de Hokkaido-pompoen houd je dan maar de helft van de pompoen over, dat dan wel weer...
Bij deze kroon ik Aiko tot koning der pompoenslachters.

En nu mijn vraag aan het voetvolk: welke pompoen geniet jouw voorkeur? En wat doe je er mee?
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Pompoenentijd
« Reactie #1 Gepost op: 21 september 2011, 09:23:01 »
Ik gebruik eigenlijk alleen die oranje, die vast wel een sjiekere naam heeft dan simpelweg 'oranje pompoen' maar jullie weten vast wel over welke ik het heb. De reden dat ik geen andere gebruik is vooral omdat ik niet zo goed weet hoe die smaken en dus ook niet weet wat ik ermee zou moeten doen. Hoewel ik in mijn leven zeker wel andere pompoenen heb gegeten maar de smaak is me dus niet echt bijgebleven.

Wat ik lekker vind met pompoen: soep uiteraard, soms alleen pompoen, soms in combinatie met winterwortelen. Lekker met wat gember, rood pepertje, knoflook en ui. Pompoen roosteren in de oven doet het ook altijd goed. En tot slot: in een crumble! Heel lekker herfstig met stukjes appel (50/50), kaneel en wat sinaasappelsap/rasp  :kwijl:

Offline Fynnya

• 432
« Reactie #2 Gepost op: 21 september 2011, 09:55:15 »
Ik heb een tijdje geleden in een Turks winkeltje een pompoen gekocht die echt waanzinnig lekker was. Ik dacht toen dat het gerecht zo lekker was door het recept, maar ik heb later het recept nog eens gemaakt met een andere pompoen, en toen was het helemaal niet zo bijzonder lekker, dus ik denk dat het doorr die pompoen kwam.
Ik weet alleen niet hoe die pompoensoort heette :(
Hij was rond, oranje en heerlijk zoet. En heel duur vond ik, maar dat kan ook aan die winkel liggen. Volgens mijn lief is het niet de standaard pompoen die je in de winkel ziet liggen, maar wat het verschil dan is zou ik echt niet weten, en hij herinnert het zich nu helaas niet meer.
Maar eh, die soort is dus mijn favoriet :)

Offline chinoiseries

• 247
    • Always cooking up something
« Reactie #3 Gepost op: 21 september 2011, 11:28:51 »
Ik heb ze beiden in de afgelopen weken klaargemaakt, maar smaken de butternut en de "gewone" oranje pompoen ook anders, of zien ze er alleen anders uit?

Aiko

« Reactie #4 Gepost op: 21 september 2011, 12:01:13 »
Ik heb een tijdje geleden in een Turks winkeltje een pompoen gekocht die echt waanzinnig lekker was. Ik dacht toen dat het gerecht zo lekker was door het recept, maar ik heb later het recept nog eens gemaakt met een andere pompoen, en toen was het helemaal niet zo bijzonder lekker, dus ik denk dat het doorr die pompoen kwam.

Was het deze pompoen, met deze grote sterk geprononceerde ribben en diep oranje qua kleur? Die is erg lekker.

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #5 Gepost op: 21 september 2011, 12:06:29 »
Ik gebruik eigenlijk alleen die oranje, die vast wel een sjiekere naam heeft dan simpelweg 'oranje pompoen' maar jullie weten vast wel over welke ik het heb. De reden dat ik geen andere gebruik is vooral omdat ik niet zo goed weet hoe die smaken en dus ook niet weet wat ik ermee zou moeten doen. Hoewel ik in mijn leven zeker wel andere pompoenen heb gegeten maar de smaak is me dus niet echt bijgebleven.

Wat ik lekker vind met pompoen: soep uiteraard, soms alleen pompoen, soms in combinatie met winterwortelen. Lekker met wat gember, rood pepertje, knoflook en ui. Pompoen roosteren in de oven doet het ook altijd goed. En tot slot: in een crumble! Heel lekker herfstig met stukjes appel (50/50), kaneel en wat sinaasappelsap/rasp  :kwijl:

Wil je jouw recept voor pompoencrumble met ons delen (op de voorpagina?).

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #6 Gepost op: 21 september 2011, 12:19:28 »

Wil je jouw recept voor pompoencrumble met ons delen (op de voorpagina?).

Dat zou ik wel willen, als het daadwerkelijk mijn recept zou zijn ;)
Ik maak altijd iets dat ik gebaseerd heb op een recept dat ik op internet heb gevonden maar ik vind niet dat er zoveel verschil tussen zit dat ik het echt mijn recept kan noemen. Ik kan natuurlijk wel hier even een linkje naar het recept plaatsen, moet ik het even opzoeken :)

Offline M.

• Forumkenner 2013
  • 4.168
« Reactie #7 Gepost op: 21 september 2011, 12:37:10 »
Het is deze: http://www.ah.nl/kookschrift/recept?id=295978

Ik maak hem niet elke keer hetzelfde, doe meestal maar wat. In ieder geval maak ik hem gewoon in 1 schaal, dus niet in aparte bakjes. De bovenkant maak ik van margarine, suiker en bloem, ik heb het nog nooit met hazelnoten gedaan. De hoeveelheid appel en pompoen verschilt ook, meestal doe ik geloof ik iets van 500 gram van elk. De laatste keer had ik voor de vulling het sap van 2 sinaasappels, rasp van 1 sinaasappel, 1 theelepel kaneel en 50 gram suiker. Dit vond ik nog te zoet dus de volgende keer laat ik het suiker daar weg denk ik, is ook helemaal niet nodig. De bovenkant maak ik ook elke keer anders, daar kun je natuurlijk gewoon je eigen favoriete kruimeldeeg-recept voor gebruiken. Verder is het gewoon: pompoen in stukjes snijden en even koken, appels in stukjes snijden, dit samen mengen met de rest van de ingrediënten, in een ovenschaal doen en dan het kruimeldeeg er overheen strooien. Lekker met vanille(soja)ijs erbij!

Offline MaartenP

• 191
« Reactie #8 Gepost op: 21 september 2011, 12:50:24 »
Dit is echt een heel lekker pompoen recept: http://www.smulweb.nl/recepten/1147495/Vegetarische-tajine-met-pompoen-zoete-aardappel-en-feta

maak ik wel zonder feta en kan ook van andere oranje pompoenen.

Ook kan je van pompoen heel lekkere pastasaus maken.

Die pompoen met groene schil vind ik trouwens niet lekker in al mijn recepten, kan je daar nog wat speciaals mee wat wel goed smaakt?

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #9 Gepost op: 21 september 2011, 13:27:03 »
Ik kom straks nog langs een pompoenenhandelkraam, dan zal ik foto's nemen met de namen erbij. De kraam is van een hobbykweker met enorm veel soorten, eetbaar en voor de sier.

Die ronde oranje die je bij de biowinkel en de AH aantreft zijn meestal de Hokkaido's en de pompoenen met een bol buikje en een smallere hals heten butternutpompoenen/flespompoen.

Hier zie je nog wat soorten: http://www.degezondeapotheker.nl/vensterpags/vepompoenen.html

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #10 Gepost op: 21 september 2011, 13:53:24 »
Ik heb 3x pompoensoep gegeten en ik vond het alle keren gewoon niet zo lekker. De eerste was met stukjes groente en een bakje boemboe van C*n*m*x. De tweede kwam van een delicatessenzaak en was met name erg zoet. De derde had ik zelf gemaakt (hokkaido) met wortel, gember, pepertje. Voor zover ik kon oordelen was mn eigen soep goed in balans etc, maar ik vond het zelf gewoon niet zo lekker. Vooral het weeïge en ergens zoete afsmaak van de pompoen en daarbij de zalvende smaak vind ik niets. Aubergines, komkommers, meloenen en courgettes lust ik allemaal wel en eet ik geregeld. Ik wil ook pompoenen lekker vinden. Ik vind ze fijn streek- en seizoensvoedsel. Zou ik een patisson wel lusten? Vullen met iets kruidigs of dingen met sterke umamismaak zoal paddenstoelenmengsel.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #12 Gepost op: 21 september 2011, 14:13:43 »
Die vulling klinkt ook leuk en ik eet graag paprika's.
Ik denk dat ik het jammer vind dat ik geen pompoenen lust (tot nu toe) omdat ik ze er zo schattig uit vind zien. Vooral de patissons zijn uber-cute.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #13 Gepost op: 21 september 2011, 21:52:25 »
Het is nog helemaal geen pompoenentijd. Tenminste, niet in de supermarkten.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Temari

• 1.336
« Reactie #14 Gepost op: 21 september 2011, 22:00:53 »
buiten in de pumpkin patch wel, en bijna komt the er alweer aan! ;)
« Laatst bewerkt op: 21 september 2011, 22:04:36 door Temari »

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #15 Gepost op: 21 september 2011, 22:19:22 »

In de tuin en de biotas wel.

Vriendin van me is maar overgegaan op het maken van pompoenchutney, want ze hadden gewoon te veel. En ik heb ook al een pompoen in de tas gehad.

Offline MaartenP

• 191
« Reactie #16 Gepost op: 21 september 2011, 22:20:00 »

In de biowinkel bij ons zijn ze al in de aanbieding...

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #17 Gepost op: 21 september 2011, 22:39:00 »
Zou ik een patisson wel lusten?

Ik vind een patisson minder weeig dan pompoen, meer als courgette, dus het proberen zeker waard.
Misschien lust je pompoenhummus wel?
,,,,فلافل

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #18 Gepost op: 21 september 2011, 22:40:32 »
Dit is echt een heel lekker pompoen recept: http://www.smulweb.nl/recepten/1147495/Vegetarische-tajine-met-pompoen-zoete-aardappel-en-feta

In een tajine is het ook heel lekker om groene olijven met pit vanaf het begin mee te stoven.
,,,,فلافل

Offline Fynnya

• 432
« Reactie #19 Gepost op: 22 september 2011, 09:01:37 »

Was het deze pompoen, met deze grote sterk geprononceerde ribben en diep oranje qua kleur?
Nee, dat was 'm niet, ik dacht toen ik 'm kocht dat het gewoon een 'standaard'pompoen was, dus ik weet niet wat er dan anders aan het uiterlijk was. Misschien dat als ik ze naast elkaar zie, dat ik dan duidelijk zie dat ze anders zijn hoor, maar toen was het mij niet opgevallen. Maar bedankt voor het meedenken :)