bereidingstijd NUL seconden.
Aangezien ik nu de vijgenboomgaard (21 bomen) alleen voor mij heb na het plotse overlijden van mijn verhuurster, en de familie niet geïnteresseerd is in het plukken en drogen van de vijgen, doe ik het zelf, in plaats van de oogst te laten verloren gaan. Een vijftiental dagen een paar uur in de prachtige natuur te vertoeven, bij vogelgezang helemaal alleen tussen de beboste heuvels met zicht op de oceaan en bij goed weer, is op zich een genot. Dat levert mij een voorraadje gedroogde vijgen op ("higos pasados"), voldoende voor het hele jaar. Tot nog toe kocht ik die in de supermercado aan 10€ de kilo. Tegelijk een mooie besparing dus. Gedroogde vijgen hebben een calorische waarde van rond de 200Kcal/100gram meen ik mij te herinneren, dus werkelijk stevig voedsel, dat ik twee keer per dag tot mij neem. Dat is zo'n lekker fruit dat ik het zelfs een snoep zou noemen. En het vergt een bereidingstijd van NUL seconden. Het werk zit hem volledig in het plukken en het drogen in de drooginstallatie.