PS Ik vind veganisme fantastisch (behalve het medicatie slikken)
Vitaminensupplementen zijn géén medicijnen.
om geen B12 pillen te moeten slikken aan 1/2€ per pil maal 365=183€
Ik weet niet hoe het zit in het land waar je toen woonde, maar in Nederland is het absoluut niet nodig om zoveel te betalen voor B12.
Veg1 kost bijvoorbeeld 12 cent per stuk, en wanneer je deze in tweeën breekt en twee halfjes per dag neemt, voldoe je zelfs aan de allerhoogste aanbevelingen. En daarnaast bevat het nog een aantal andere nuttige stoffen die sommige veganisten wat minder binnenkrijgen.
En ja het is moeilijk veganist te zijn.
Het aantal (lekkere) dingen die je moet laten vallen is enorm.
Iemand die dat tegenspreekt en die zelf geen veganist is, kan ik vanzelfsprekend niet ernstig nemen.
Of veganisme moeilijk is, verschilt per persoon. Er zijn genoeg mensen die het geen enkel probleem vinden. Er vallen inderdaad veel lekkere dingen af, maar er zijn nog zóóóóóveel heerlijke dingen die je wel kan eten als veganist, dat je die helemaal niet hoeft te missen (tenzij een van die dierlijke dingen net je lievelinsgeten is en er geen plantaardige vervanger is die er op lijkt natuurlijk). En veel mensen ontdekken door hun veganisme juist veel nieuwe heerlijke dingen die ze nog niet kenden voor ze veganist werden. Er zijn genoeg veganisten die veel gevarieerder eten dan de gemiddelde vleeseter, doordat ze outside the box zijn gaan zoeken naar lekker eten.
Nou kunnen vleeseters en vegetariërs natuurlijk ook prima outside the box zoeken, maar je ziet toch best vaak dat dat bij hen minder gebeurt.
Als iemand het gevoel heeft dat je als veganist te weinig lekkere dingen kan eten, is dat waarschijnlijk een teken dat diegene nog niet echt geleerd heeft goed veganistisch te koken/boodschappen doen.