Vegatopia Forum

De snelste VEGANISTISCHE gerechten

Offline eno2

• 758
  • Geslacht: Man
Re:De snelste VEGANISTISCHE gerechten
« Reactie #100 Gepost op: 27 september 2011, 19:13:28 »
Uniflame:

Citaat
Soba Noodle salade: (of andere noodles)
Neem wat broccoli, boontjes en erwtjes en kook deze kort gaar. Dit kan tegelijk met de noodles (wel in aparte pannen).
Afgieten en afspoelen met koud water.
Dressing maken van sojasaus, limoensap en een beetje suiker. En alles bij elkaar gooien.

Mja,  stoomgroentenmix  in de microgolfoven : 7 minuten, ondertussen noodles (10 minuten) en dressing klaar!
Helaas dat kan ik nu niet meer ... Een mix van groenten koken zal mij algauw op 20 à 25 minuten komen te staan . Boontjes koken niet zo kort gaar? Laat ons zeggen op de  limiet. Daar moet wel een proteïnenbron nog bij.

Citaat
Gemengde bonen salade:
- een aantal veschillende bonen zoals, kidneybonen, sperciebonen, witte bonen, boter bonen.
- evt aangevuld met mais en kikkererwten.
- 150gr gele rijst

Rijst koken, en evt de boontjes (bijv sperciebonen). Afgieten en afspoelen.

De dressing maak ik van:
- Veganistische mayonaise 3/4 deel
- tomaten ketchup 1/4 deel
- taco kruiden
- koriander

Dit allemaal mixen.

Geen snelbereiding.   Niettemin doe ik dat ook  met die dressing als ik bonen- en rijst-basis gemaakt heb (die gebruik ik dan  twee of drie dagen voor snelbereidingen,  met andere dressings, meer bepaald op basis van cocosmelk, soms currysaus ea). Bonenbasis diende mij ook voor beleg (gemixt en onder toevoeging van andere ingrediënten, zoals fruit, meer bepaald banaan).Dat doe ik nu alweer niet meer (vervangen door algenpuree in potjes)

Citaat
En hier heb ik nog een recept staan voor veganistische bonen burgers. Maar ik ben te lui om dat helemaal te vertalen naar het Nederlands ;) http://shelikesbento.blogspot.com/2011/07/weekend-cooking-vegan-bean-burgers.html
Euh.. boterbonen...vallen die te pletten met een vork?
« Laatst bewerkt op: 27 september 2011, 19:25:15 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

« Reactie #101 Gepost op: 27 september 2011, 19:18:00 »
Geen snelbereiding.

Dan neem je blik- of glasboontjes en snelkookrijst.
Jemig zeg.
Het enige wat minder tijd kost is een (ongeschild) appeltje eten.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline eno2

• 758
« Reactie #102 Gepost op: 27 september 2011, 19:30:19 »
Geen snelbereiding.

Dan neem je blik- of glasboontjes en snelkookrijst.
Jemig zeg.
Het enige wat minder tijd kost is een (ongeschild) appeltje eten.
Tuurlijk snelkookrijst, wat dacht je?
Volle rijst kookt 50 à 55 minuten :o

Ik geef (in dankbaarheid)  kritiek op basis van een 20 á 25 minuten regel.
Langer is geen snel recept en daar gaat het hier over.

Ik bespeur nog steeds enige ergernis.

Daarom nog eens ten overvloede: snelle recepten zijn volkomen legitiem en kunnen de reputatie van veganisme alleen maar verhogen.

Fruit en rauw kan altijd natuurlijk, wel aanvullen met proteïne (bv met rauwe seitan)
« Laatst bewerkt op: 27 september 2011, 19:34:00 door eno2 »

« Reactie #103 Gepost op: 27 september 2011, 19:40:18 »

Jouw definitie van bereidingstijd is dus vanaf het opentrekken van de koel- en/of pannenkast tot aan het aanschuiven aan tafel, als ik het goed begrijp.
Ja dan kom je in een andere categorie van snelle bereiding uit, en als dat niet duidelijk is leidt dat tot geërgerde reacties omdat geen enkele suggestie goed lijkt te zijn.
Ik tel bijvoorbeeld de tijd dat ik met pannen op het vuur naar het journaal kijk, of willekeurig even iets anders kan gaan doen tot mijn kookwekker (bij wijze van spreken) afloopt, dan weer niet mee in de bereidingstijd.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline koekje

• 2.503
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #104 Gepost op: 27 september 2011, 19:42:39 »
Ik zou voor magnetronmaaltijden gaan. Snel klaar, alleen magnetron nodig (en vork/lepel om het naar binnen te werken) en het is ook niet te eten.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Uniflame

• 180
« Reactie #105 Gepost op: 27 september 2011, 19:46:54 »
Boontjes en broccoli kan je met een minuut of 15 gaar hebben. Tenzij je de groenten kapot wilt koken. 25 minuten is echt te lang. Het scheelt als je ze klein snijdt. Dan koken ze ook eerder gaar.

En voor de bonenburgers gebruik ik geen boterbonen maar rode kidney bonen. Die heb je zo klein, maar nog sneller gaat het in een keukenmachine, als je die hebt.

Offline eno2

• 758
« Reactie #106 Gepost op: 27 september 2011, 19:54:16 »

Jouw definitie van bereidingstijd is dus vanaf het opentrekken van de koel- en/of pannenkast tot aan het aanschuiven aan tafel, als ik het goed begrijp.
Ja dan kom je in een andere categorie van snelle bereiding uit, en als dat niet duidelijk is leidt dat tot geërgerde reacties omdat geen enkele suggestie goed lijkt te zijn.Ik tel bijvoorbeeld de tijd dat ik met pannen op het vuur naar het journaal kijk, of willekeurig even iets anders kan gaan doen tot mijn kookwekker (bij wijze van spreken) afloopt, dan weer niet mee in de bereidingstijd.

1 Ik heb zoals ik zei al een aantal recepten kunnen "oogsten" hier, twee of drie, totnogtoe,  dat heb ik ook aangegeven.
Die ga ik ook werkelijk uitproberen.
Zelf heb ik er ook twee of drie. Daarmee is het weekje al rond.

2 De ergernis was direct en onmiddelijk. De laatste posting van Bast en mijn antwoord daarop behandelt dat grondig.

Kijk ik kom thuis een een kwartier later eet ik. Veganistisch. Dat is reuze.

ipv een halfuur soep maken, dan daar een uur volle rijst in koken, maar dan eerst nog de bonen opzetten want die gaan een uur of twee op het vuur staan.....Tijd genoeg ondertussen om de saus te maken.
« Laatst bewerkt op: 27 september 2011, 20:03:03 door eno2 »

Offline eno2

• 758
« Reactie #107 Gepost op: 27 september 2011, 20:01:39 »
Boontjes en broccoli kan je met een minuut of 15 gaar hebben. Tenzij je de groenten kapot wilt koken. 25 minuten is echt te lang. Het scheelt als je ze klein snijdt. Dan koken ze ook eerder gaar.

Jij kookt je boontjes rapper gaar dan ik. OK, over 5 minuten ga ik nu niet vallen, als je dat kapotkoken noemt.
Je recept is snel genoeg  maar maar maar nieuw was het niet voor mij... ik gebruik het al zoals ik aangaf.

Citaat
En voor de bonenburgers gebruik ik geen boterbonen maar rode kidney bonen. Die heb je zo klein, maar nog sneller gaat het in een keukenmachine, als je die hebt.

Boterbonen geen ervaring mee, dus wat onzeker daarover.
Ik versta er trouwens niets van.
Gaat het hier soms om rauw pletten of vermalen???

Offline eno2

• 758
« Reactie #108 Gepost op: 27 september 2011, 20:09:00 »
Ik zou voor magnetronmaaltijden gaan. Snel klaar, alleen magnetron nodig (en vork/lepel om het naar binnen te werken) en het is ook niet te eten.
Daar ben ik het alvast niet mee eens.
Ik heb 1,5 jaar aardappelen in de schil en stoomgroenten van de ALDI (België) klaargemaakt in de microgolfoven.
Nou ik kan je vertellen, die aardappelen dat was een lekkernij die met gewoon in water  koken niet eens te vergelijken valt. Ook de stoomgroenten waren zeer lekker. (diepvries)
Nee, microgolfbereiding is niet noodzakelijk altijd brol

Maar: ik beschik er over geen meer nu en ik ga er ook geen kopen.

Offline greet

• 2.671
« Reactie #109 Gepost op: 28 september 2011, 08:34:26 »
Kan je aan couscous komen? Dat is echt wel extreem snel, en nog gezond ook.
Je giet het in een kruidige waterige bereiding bv. bonen in tomatensaus (een blik bonen en een blik tomatenpuree plus wat je staan hebt als kuiden) en je hebt een zeer grote 'eiwittenbom' zoals je het noemt.

Ook lekker met gegrilde of koude groenten, zoals tomaat en paprika en wat je meer hebt liggen (ev.veel kruiden) en laten wellen en afkruiden met ketchup en mosterd. Of sambal, als je wat pittiger blieft.

Offline Gabs

• 796
« Reactie #110 Gepost op: 28 september 2011, 10:25:42 »
Broccoli is na 5 minuten blancheren al lekker te eten een salade of noodlegerecht. Verder kunnen tauge, koolrabi, paprika, radijsjes, raapstelen, postelein en verse kruiden ook rauw erdoorheen... supersnel! En wat ook heel snel is: een pakje udon-noodles, die zijn niet gedroogd en dus heel snel gaar/warm en per persoon verpakt.

Offline Uniflame

• 180
« Reactie #111 Gepost op: 28 september 2011, 19:58:31 »
Boterbonen geen ervaring mee, dus wat onzeker daarover.
Ik versta er trouwens niets van.
Gaat het hier soms om rauw pletten of vermalen???

Ik gebruik gewoon rode kidney bonen uit blik. Dus die kunnen gewoon geprakt worden met een vork.

Offline eno2

• 758
« Reactie #112 Gepost op: 30 september 2011, 20:23:32 »

Citaat
Greet:
Kan je aan couscous komen? Dat is echt wel extreem snel, en nog gezond ook.
Je giet het in een kruidige waterige bereiding bv. bonen in tomatensaus (een blik bonen en een blik tomatenpuree plus wat je staan hebt als kuiden) en je hebt een zeer grote 'eiwittenbom' zoals je het noemt.

Ook lekker met gegrilde of koude groenten, zoals tomaat en paprika en wat je meer hebt liggen (ev.veel kruiden) en laten wellen en afkruiden met ketchup en mosterd. Of sambal, als je wat pittiger blieft.

Jaja, kan ik aan komen, en dat kan tellen! :)  Ter afwisseling van rijst!

Ik ben nu al een week of zo zonder koken en zodra ik terug snelkook begin ik met wat me snel genoeg lijkt uit draad hier.
« Laatst bewerkt op: 30 september 2011, 20:36:12 door eno2 »

Offline eno2

• 758
« Reactie #113 Gepost op: 28 oktober 2011, 23:56:47 »
Ik trek me in totaal niks meer aan van de keuken. Al de hele maand oktober niet meer -of langer.

Af en toe eens een bol seitan (instant)  soms met aardappelslaatje.

Of mijn supersnelgerecht 1 : snelkookrijst in spaanse Pisto (10´)

Behalve één keer voor drie dagen in soep gekookte volle rijst met bonen kikkererwten cocosmelk cury ajuin look tamari
(180´) Keukenslavernij, goed voor één keer in de maand,  maar het resultaat mag er zijn

En één keer een rauwschotel voor drie dagen (40´)

Offline Sedna

• 160
« Reactie #114 Gepost op: 03 november 2011, 01:32:42 »
 Dit staat binnen 5 min. op tafel. Zakje roerbakgroente 400 gram. Zakje kant en klaar rijst van uncle ben 250 gram. Roerbakreepjes van Quern. Woksaus (hoeveelheid naar smaak) welke smaak je lekker vindt. Ik heb vaak het flesje sweet van AH. Alles in de wok gooien even roerbakken en eten maar.
Als ieder mens zijn stukje vlees zelf zou moeten schieten, dan zouden er veel meer vegetariërs zijn.

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #115 Gepost op: 03 november 2011, 07:22:01 »
En dan is de wortel uit je zakje roerbakgroente nog keihard.
Ik heb echt nooit begrepen dat ze de wortel in megabrokken erin stoppen, tegen de tijd dat die gaar is, is de rest snot.
(Ja, ik snap ook wel dat het een goedkope vuller is en het geeft ook nog kleur mee  ::) )
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Sedna

• 160
« Reactie #116 Gepost op: 03 november 2011, 15:44:41 »
@Haantje dat had ik er wel bij kunnen zetten ja. Als ik het maak kies ik altijd roerbakgroenten waar geen wortel in zit anders is dat inderdaad nog keihard. Of je moet er van houden maar ik vindt dat ook niks hoor.
Als ieder mens zijn stukje vlees zelf zou moeten schieten, dan zouden er veel meer vegetariërs zijn.

Offline Gabs

• 796
« Reactie #117 Gepost op: 18 november 2011, 11:15:08 »
ik vind het juist lekker als de groentes uit de wok nog knapperig zijn.

Offline fem fatale

• Forumkenner 2010 en 2012
  • 7.160
    • fatalefem
« Reactie #118 Gepost op: 18 november 2011, 12:29:24 »
Dit staat binnen 5 min. op tafel. Zakje roerbakgroente 400 gram. Zakje kant en klaar rijst van uncle ben 250 gram. Roerbakreepjes van Quern. Woksaus (hoeveelheid naar smaak) welke smaak je lekker vindt. Ik heb vaak het flesje sweet van AH. Alles in de wok gooien even roerbakken en eten maar.
quorn is zeker niet veganistisch en de meeste woksauzen waarschijnlijk ook niet.
Supercalifragilisticexpialidocious!

« Reactie #119 Gepost op: 18 november 2011, 15:55:28 »

Gelukkig staat dat open voor vrije interpretatie, bij TS.
William Shatner