Vegatopia Forum

Dreumes heeft per ongeluk vlees gegeten

0 leden en 24 gasten bekijken dit topic.

brenda_lelie

Re:Dreumes heeft per ongeluk vlees gegeten
« Reactie #40 Gepost op: 01 september 2011, 15:15:00 »
Je kan toch wel begrijpen dat iemand vlees als slecht ziet? Of misschien ook weer niet omdat je vind dat iedereen zou mogen eten wat die wil (ondanks harde feiten waarom iemand dat niet zou moeten doen vanwege mens, dier en natuur/milieu)...

Nee eigenlijk begrijp ik dat niet nee. Ik vind (biologisch) vlees ook helemaal niet slecht eigenlijk. Zou het zelf niet meer willen eten omdat ik het niet meer gewend ben maar ben er zeker niet tegen.
Maar in jouw ogen is mijn mening waarschijnlijk dan weer extreem, ook prima.

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Dreumes heeft per ongeluk vlees gegeten
« Reactie #41 Gepost op: 01 september 2011, 16:08:22 »
Je kan toch wel begrijpen dat iemand vlees als slecht ziet? Of misschien ook weer niet omdat je vind dat iedereen zou mogen eten wat die wil (ondanks harde feiten waarom iemand dat niet zou moeten doen vanwege mens, dier en natuur/milieu)...

Nee eigenlijk begrijp ik dat niet nee. Ik vind (biologisch) vlees ook helemaal niet slecht eigenlijk. Zou het zelf niet meer willen eten omdat ik het niet meer gewend ben maar ben er zeker niet tegen.
Maar in jouw ogen is mijn mening waarschijnlijk dan weer extreem, ook prima.

Jij bent uit gewoonte vegetarier (door opvoeding)?

Dan moet je denk niet op dit soort reacties reageren, want dan begrijp je inderdaad niet dat iemand die emoties rondom vlees kan hebben.
Stem op de Partij voor de Dieren

brenda_lelie

Re:Dreumes heeft per ongeluk vlees gegeten
« Reactie #42 Gepost op: 01 september 2011, 16:19:39 »
Dan moet je denk niet op dit soort reacties reageren, want dan begrijp je inderdaad niet dat iemand die emoties rondom vlees kan hebben.

ow, oke.

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dreumes heeft per ongeluk vlees gegeten
« Reactie #43 Gepost op: 01 september 2011, 16:25:19 »
Je kan toch wel begrijpen dat iemand vlees als slecht ziet? Of misschien ook weer niet omdat je vind dat iedereen zou mogen eten wat die wil (ondanks harde feiten waarom iemand dat niet zou moeten doen vanwege mens, dier en natuur/milieu)...

Nee eigenlijk begrijp ik dat niet nee. Ik vind (biologisch) vlees ook helemaal niet slecht eigenlijk. Zou het zelf niet meer willen eten omdat ik het niet meer gewend ben maar ben er zeker niet tegen.
Maar in jouw ogen is mijn mening waarschijnlijk dan weer extreem, ook prima.

Jij bent uit gewoonte vegetarier (door opvoeding)?

Dan moet je denk niet op dit soort reacties reageren, want dan begrijp je inderdaad niet dat iemand die emoties rondom vlees kan hebben.

Ik ben niet uit gewoonte vega, maar vind dit ook een behoorlijk heftige reactie hoor!
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Re:Dreumes heeft per ongeluk vlees gegeten
« Reactie #44 Gepost op: 01 september 2011, 16:31:22 »
Het zou weleens akelig stil kunnen worden als niemand zou reageren als hij andermans beweegredenen niet helemaal "begrijpt". Wat voor discussie blijft er dan nog over? Merkwaardige poging tot monddood maken van mensen die jij niet helemaal begrijpt...
« Laatst bewerkt op: 01 september 2011, 16:35:43 door AptiQu@ñt »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Dreumes heeft per ongeluk vlees gegeten
« Reactie #45 Gepost op: 01 september 2011, 17:31:13 »
Het zou weleens akelig stil kunnen worden als niemand zou reageren als hij andermans beweegredenen niet helemaal "begrijpt". Wat voor discussie blijft er dan nog over? Merkwaardige poging tot monddood maken van mensen die jij niet helemaal begrijpt...


Het is toch vrij simpel.. als iemand geen emotionele afkeer heeft tegen vlees eten, dan kan zo een persoon toch niet inleven in dat iemand daar wel erge moeite mee heeft. Zo kan iemand bv. niet begrijpen dat ik toch echt ff pijn, schuld etc. voel als ik op een slak ben gaan staan als die persoon geen sterke emoties heeft naar dieren toe. Dus dan vind ik de krachttermen als 'extreem' een beetje onjuist om te gaan gebruiken als je totaal geen probleem hebt met vlees eten.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Dreumes heeft per ongeluk vlees gegeten
« Reactie #46 Gepost op: 01 september 2011, 19:14:57 »
En hoe zou iemand die zich wél in die motieven kan inleven het met je oneens kunnen zijn?
This is between me and the vegetable!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.570
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Dreumes heeft per ongeluk vlees gegeten
« Reactie #47 Gepost op: 02 september 2011, 01:35:45 »
Het zou weleens akelig stil kunnen worden als niemand zou reageren als hij andermans beweegredenen niet helemaal "begrijpt".
Ik "begrijp" het wel, maar ik "voel" het gewoon niet zo  ::). Mag ik dan wel meediscussiëren of niet?

Maarreh, mensen, ondertussen zijn we behoorlijk off-topic geraakt. Ik neem aan dat Scarabee tussen de regels door heeft gelezen dat het weliswaar jammer is dat haar dreumes vlees heeft gegeten, maar dat het echt niet een doodzonde is.
Gemüse ist mein Fleisch

Kiwi

Re:Dreumes heeft per ongeluk vlees gegeten
« Reactie #48 Gepost op: 02 september 2011, 14:47:54 »
Volgens mij kent hier iemand de betekenis van het woord 'krachtterm' niet helemaal... ::)

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dreumes heeft per ongeluk vlees gegeten
« Reactie #49 Gepost op: 03 september 2011, 00:02:02 »

Een BBQ vond ik al niet prettig toen ik nog vlees at, dat heeft op zich inderdaad weinig met verkrampt zijn te maken.
Ieder zijn meug tenslotte.
Het wordt pas verkrampt als je ook probeert je omgeving van iedere mogelijke BBQ weg te houden.

Desondanks ooit wel eens naar een BBQ van het bedrijf geweest, er was een redelijke hoeveelheid vegetarische burgers etc. Helaas waren die binnen de kortste keren door de vleeseters naar binnen gewerkt. Ik geloof niet dat het ze veel schelen kan wát ze nou precies proberen aan te branden.

:') *snif* wat zeg je dat weer grappig!
Ik zou zelf wel wat bang zijn buiten 't groepsproces te vallen als ik van feestjes weg zou blijven. Ik ga dus meestal wel, al ga ik niet altijd lang, want soms vind ik t niet leuk en dan ben ik na een uur of zo weer weg. Maar dat is bij m'n huidige baan, waar ik nog niet heel lang ben en bij mn andere baan deed ik dat omdat ik soms moeite had goed in de groep te blijven liggen. als ik weet dat dat geen punt is, dan zou ik ook wel zonder 'zorgen' wegblijven als ik er geen zin in had. Al kunnen er soms dingen gebueren op 'feestjes' en dan kun je zomaar ineens heel veel gemist hebben. dan zou t wel jammer zijn, vind ik.

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dreumes heeft per ongeluk vlees gegeten
« Reactie #50 Gepost op: 03 september 2011, 00:13:44 »
hmmz ja, bovenstaande was wat off topic, maar we raakten ook wel wat off topic. 't werd een beetje een meta-discussie, al is dat soms ook wel functioneel. Ik denk overigens niet dat je iets (in gedachten of op basis van een vergelijkbare ervaring) moet kunnen 'voelen' zoals de ander dat doet, om een zinnige inbreng te hebben in een gesprek. Het gesprek kan er wel anders door worden, omdat de zaken van een heel andere kant belicht worden. Als je snapt wat ik bedoel.
Het valt me trouwens op dat wij hier al 3 pagina's over aan het spreken zijn en dat Scarabee al langere tijd niet meer terug geweest is. Wat onze mening er ook over is en wat ons gevoel er ook bij aangeeft, het lijkt erop dat dit onderwerp ook ons weer aan het denken heeft gezet!

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dreumes heeft per ongeluk vlees gegeten
« Reactie #51 Gepost op: 04 september 2011, 15:25:31 »
Ik heb het gevoel dat het bij Scarabee helemaal niet gaat om wel of niet vlees eten, maar eerder over haar verlies aan controle. Ik herinner me nog goed toen mijn meisjes klein waren, hoe beangstigend het was dat ze via opvang of kleuterschool met allerlei dingen en mensen in contact kwamen waar ik geen weet van had en geen vat op had. En dat haar heftige reactie haar zelf nog het meest verbaasde. Op dit vlak en zoveel andere in het leven gaat het erom dingen te kunnen loslaten. Dat is niet gemakkelijk, ik ben ook nog maar aan het leren, maar ik besef nu meer dan vroeger dat er dingen gebeuren waar ik geen controle over heb. Als ik me daar over blijf druk maken, maak ik mezelf alleen maar ongelukkig. Ik weet dat ik mijn best gedaan heb, en dat mij niets te verwijten valt. En daardoor sta ik rustiger in het leven (meestal toch  :-\).

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dreumes heeft per ongeluk vlees gegeten
« Reactie #52 Gepost op: 04 september 2011, 15:27:16 »
Ik hoop dat Scarabee nog terug durft te komen ;).

Ik ben heel benieuwd hoe ze nu, nadat er wat tijd overheen is gegaan, er tegenaan kijkt.

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dreumes heeft per ongeluk vlees gegeten
« Reactie #53 Gepost op: 04 september 2011, 15:36:45 »
Ja!

@Joske: Wat verwoord je dat duidelijk! Dat is namelijk precies wat ik bedoelde te zeggen in 't stukje daarover in m'n eigen post, maar jij zegt 't veel duidelijker.

Offline karl

  • *****
  • 6.353
  • Geslacht: Man
Re:Dreumes heeft per ongeluk vlees gegeten
« Reactie #54 Gepost op: 04 september 2011, 16:41:35 »
Ja, ik vind dat ook zeer helder verwoord, Joske. Ik was me aan het afvragen welke raad je iemand kan geven die duidelijk in de knoop zit met zoiets. Het is loslaten.

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Dreumes heeft per ongeluk vlees gegeten
« Reactie #55 Gepost op: 04 september 2011, 22:44:23 »
Fijn dat hier toch een paar empathische psychologen zijn.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Offline Joske

  • *****
  • 2.829
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dreumes heeft per ongeluk vlees gegeten
« Reactie #56 Gepost op: 05 september 2011, 00:26:48 »
Gewoon maar ervaringsdeskundige hoor! ;)

Re:Dreumes heeft per ongeluk vlees gegeten
« Reactie #57 Gepost op: 05 september 2011, 11:15:12 »
Ja hoor, Scarabee durft nog terug te komen  :)
En ik heb ook steeds meegelezen.

Ik kan me wel vinden in de reactie van Draek, er zit bij mij een emotionele lading aan het eten van vlees. Dat geldt dan voor mij en mijn kind he. Wat de rest van de wereld doet qua wel/niet-vleeseten, dat mag iedereen helemaal zelf weten.

@Joske: hij eet wel vaker iets op het kdv dat niet echt mijn voorkeur heeft en dat ik hem zelf nooit zou geven (bijv. een danoontje). Dat kan ik best loslaten. Als ik overal controle over zou willen hebben dan zou ik hem niet naar een opvang brengen.

Maar vlees eten, nee. Ik zit er nog steeds mee dat dit gebeurd is. En, zoals eerder aangegeven, ik verwijt het niemand, ik heb geen scene gemaakt, ik had er van te voren rekening mee gehouden, hij gaat er niet dood aan etc. etc. Verstandelijk weet ik best dat ik hierover heen moet stappen.

Maar m'n gevoel zegt heel wat anders!! Dat is dus die emotionele lading. Ik ben nog steeds verdrietig en voel een knoop in m'n maag als ik eraan denk. Dat gevoel wilde ik gewoon even delen.

Re:Dreumes heeft per ongeluk vlees gegeten
« Reactie #58 Gepost op: 05 september 2011, 11:20:56 »
Het lastige is dat je gevoel en je relativerende redenatie nog niet op één lijn zitten.

Dit dus. Het zal nog wat tijd moeten hebben denk ik.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Dreumes heeft per ongeluk vlees gegeten
« Reactie #59 Gepost op: 05 september 2011, 16:16:11 »
 :pet:
Hopelijk lukt het snel om je maag te ontknopen! ;)