Vegatopia Forum

Dreumes heeft per ongeluk vlees gegeten

0 leden en 11 gasten bekijken dit topic.

Dreumes heeft per ongeluk vlees gegeten
« Gepost op: 30 augustus 2011, 12:40:14 »
Hallo, ik ben Scarabee, tot nu toe zo nu en dan eens meelezend op dit forum.
Ik eet geen vlees en vis meer sinds 6 jaar. Ik heb een zoontje van 1,5 jaar dat ook vlees- en visloos wordt opgevoed.
Hij gaat ook naar de kinderopvang, waar ik de medewerkers uiteraard geinstrueerd heb hierover.
Gister heeft hij toch een halve cracker met smeerworst te pakken gekregen van een ander kind en opgegeten.
Ik snap dat de leidsters hier niet altijd het zicht op hebben, dat zoiets kan gebeuren, maar toch... voel ik me zo beroerd sinds ik dit hoorde. Het is al gebeurd en ik kan het niet veranderen.
Ik wil alleen even kwijt dat ik me zo rot voel... zijn er anderen die een vergelijkbare situatie hebben meegemaakt?
Natuurlijk heb ik de opvang laten weten dat ik m'n vertrouwen enigszins kwijt ben en erg van deze situatie baal.

brenda_lelie

Re:Dreumes heeft per ongeluk vlees gegeten
« Reactie #1 Gepost op: 30 augustus 2011, 12:54:28 »
Ik vind het wat anders als de leidster hem bewust iets met vlees had gegeven maar als hij zelf iets van iemand anders pakt om te eten, tja daar kunnen die leidsters toch ook niet de hele tijd op toezien? Zou wel lastig zijn met een ernstige allergie natuurlijk maar dat is dit niet.
Mij zou het persoonlijk ook niet zo vreselijk lijken dat ie een keertje iets van vlees binnenkrijgt, het is geen vergif toch? Doet weinig kwaad lijkt mij.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dreumes heeft per ongeluk vlees gegeten
« Reactie #2 Gepost op: 30 augustus 2011, 13:17:20 »
Misschien troost de gedachte je dat hij vast ook wel eens per ongeluk een vlieg binnen krijgt. Net zoals iedereen van ons.
Ik werk zelf ook met kinderen en probeer er altijd heel erg om te denken dat de moslimkinderen geen varken eten en de hindoekinderen geen koe. Allergieën idem, maar 100% garantie kan ik niet geven. Net zoals je ongelukken niet 100% kunt voorkomen.
En wat betreft dat vertrouwen: ze hebben het je blijkbaar wel eerlijk verteld.

"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Dreumes heeft per ongeluk vlees gegeten
« Reactie #3 Gepost op: 30 augustus 2011, 13:25:11 »
Ik zou het ook niet leuk vinden als mijn kinderen per ongeluk vlees hebben gegeten. Als er sprake is van nalatigheid of onbenul door de kinderopvang, dan zou mijn vertrouwen inderdaad gedaald zijn. Nu heeft kennelijk jouw kind uit nieuwsgierigheid wat van iemand anders gegeten. Je zoontje is nog te jong om zich hiervan bewust te zijn. Ik zou er niet al te veel drukte over maken. Zeker niet in de nabijheid van je zoontje.
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Re:Dreumes heeft per ongeluk vlees gegeten
« Reactie #4 Gepost op: 30 augustus 2011, 13:29:34 »
Ik zou volkomen afzondering van zoontje eisen, bvk in een isoleercel, wanneer de anderen gevoederd worden.

En als het echt zo zwaar weegt, hou je hem thuis, of brengt hem naar oma ofzo.

Soms snap ik gewoon niet zo goed wat mensen verwachten.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Re:Dreumes heeft per ongeluk vlees gegeten
« Reactie #5 Gepost op: 30 augustus 2011, 13:32:08 »
Dank voor jullie reacties.
Ik weet dat hem hier niets van overkomt en dat zoiets kan gebeuren. Vantevoren had ik er ook wel rekening mee gehouden, en het zal heus nog wel eens vaker gebeuren, want ik kan er natuurlijk niet continu bovenop zitten.
Ze hebben me het eerlijk verteld, ze zeiden ook dat het wel eens gebeurd is met een kleintje dat vanwege allergiën iets niet mocht, en dat eten toch te pakken had gekregen. Hoe zuur ook, het is niet altijd te voorkomen.
Het is te prijzen dat ze er eerlijk over zijn en ik wil het ze ook niet verwijten.
Maar toch...
Er zit op dit moment een groot verschil tussen de "verstandelijke" kant van de situatie (dat zoiets kan gebeuren en dat het niemand valt te verwijten) en de gevoelsmatige kant... ik ben verdrietiger dan ik had ingeschat. Het doet me echt heel veel.
Deze gevoelsmatige kant wilde ik even kwijt bij mede-vegetariers.

Dus AptiQu@nt, mijn verwachtingen waren en zijn realistisch (vind ik zelf), het is alleen dat nu een 'gevreesde' situatie werkelijkheid is geworden, ik me er beroerder onder voel dat ik had ingeschat.

brenda_lelie

Re:Dreumes heeft per ongeluk vlees gegeten
« Reactie #6 Gepost op: 30 augustus 2011, 13:37:28 »
Maar wat vind je dan zo vreselijk aan het feit dat ie een klein beetje vlees heeft gegeten?
Ik snap dat je liever wil dat hij geen vlees eet maar het is misschien wel verstandig om voor jezelf uit te zoeken waarom het je emotioneel zo raakt. Je wil waarschijnlijk het beste voor je kind doen en vlees eten vind jijzelf niet goed dus misschien heb je het gevoel dat je daarin hebt gefaald? Het is denk ik wel iets waar je aan moet wennen want je kind zal in de grote-boze-buitenwereld wel meer dingen tegenkomen die jij niet goed vind. Misschien wel hij zelf op een gegeven moment wel vlees gaan eten buiten de deur. Je kunt je kind niet eeuwig "beschermen" tegen dat soort dingen.

Re:Dreumes heeft per ongeluk vlees gegeten
« Reactie #7 Gepost op: 30 augustus 2011, 13:45:44 »
Dat is wat ik probeer te onderzoeken... wat zit me zo dwars?
Inderdaad het gevoel gefaald te hebben.
Mijn idee is om hem op z'n achtste zelf te laten kiezen of hij vlees wil eten of niet. Mijn principes zijn dat ik het niet eet, niet koop en niet klaarmaak, dat verandert verder niet.
Tot z'n achtste had ik 'm graag 'schoon' gehouden (dus geen vleesinname) maar ik heb er serieus rekening mee gehouden dat dat niet altijd haalbaar is. Dat het na anderhalf jaar 'al' mislukt is, is teleurstellend.

(verder: ik heb hier geen scene over gemaakt gisteren maar vanmorgen mijn gevoelens geuit, waarbij ik gezegd heb dat ik weet dat ze het niet altijd kunnen voorkomen.)

brenda_lelie

Re:Dreumes heeft per ongeluk vlees gegeten
« Reactie #8 Gepost op: 30 augustus 2011, 13:52:51 »
Tot z'n achtste had ik 'm graag 'schoon' gehouden (dus geen vleesinname) maar ik heb er serieus rekening mee gehouden dat dat niet altijd haalbaar is. Dat het na anderhalf jaar 'al' mislukt is, is teleurstellend.
Eerlijk gezegd vind ik dat "schoon" een beetje vreemd, beetje radicaal. Volgens mij til je er dan toch een beetje te zwaar aan. Vlees is maar vlees he, je gaat er niet dood van.
Verder vind ik je principe dat je zelf geen vlees koopt en klaarmaakt een hele goede. Waarschijnlijk gaat je kind daar dan vanzelf in mee hoewel ik me ook kan voorstellen dat ie misschien juist nieuwsgierig wordt naar dat wat anderen wel hebben en hij nooit.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dreumes heeft per ongeluk vlees gegeten
« Reactie #9 Gepost op: 30 augustus 2011, 14:01:07 »
Ik snap je reactie wel hoor. Als ik ooit een kleine krijg, hoop ik ook dat hij 100% vega opgroeit terwijl ik tegelijkertijd weet dat dit niet realistisch is. De eerste keer "zondigen" weegt, denk ik, het zwaarst.
Hoe ben je zo op 8 jaar uitgekomen?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Re:Dreumes heeft per ongeluk vlees gegeten
« Reactie #10 Gepost op: 30 augustus 2011, 14:08:30 »
@haantje: iedere 7 jaar schijnt het lichaam zich op celniveau compleet te vernieuwen. In de antroposofie bekijkt men een mensenleven dan ook in cycli fan 7 jaar. Ik vind dat ik het kan verantwoorden om de eerste 7 jaren de keuze voor wel/geen-vlees voor hem te maken. Daarna is het zijn eigen overweging.

brenda_lelie

Re:Dreumes heeft per ongeluk vlees gegeten
« Reactie #11 Gepost op: 30 augustus 2011, 14:11:29 »
Ik weet toch niet of het nou zo handig is om op zo'n extreme manier negatief tegenover vlees te staan. Als je zo radicaal tegen vlees bent dan is de kans denk ik wel groter dat je kind er juist nieuwsgierig naar wordt of het juist gaat eten om zich er tegen af te zetten.

Ik vind dit namelijk nogal extreem en serieus klinken, ik zou het zeker naar je kind toe luchtiger brengen (maar dat doe je wellicht ook).

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dreumes heeft per ongeluk vlees gegeten
« Reactie #12 Gepost op: 30 augustus 2011, 14:19:17 »
@haantje: iedere 7 jaar schijnt het lichaam zich op celniveau compleet te vernieuwen.

Je weet dat dit complete onzin is?

Re:Dreumes heeft per ongeluk vlees gegeten
« Reactie #13 Gepost op: 30 augustus 2011, 14:25:06 »
@haantje: iedere 7 jaar schijnt het lichaam zich op celniveau compleet te vernieuwen.

Je weet dat dit complete onzin is?

Onzin of niet, ik geef aan waar ik de leeftijdsgrens van 8 jaar op heb gebaseerd.

Re:Dreumes heeft per ongeluk vlees gegeten
« Reactie #14 Gepost op: 30 augustus 2011, 14:30:46 »
Ik vind dit namelijk nogal extreem en serieus klinken, ik zou het zeker naar je kind toe luchtiger brengen (maar dat doe je wellicht ook).


Ik ben inderdaad serieus wat mijn vegetariër-zijn betreft. Jij mag dat extreem vinden, ik wil je hierop niet aanvallen, maar ik vind het wel frappant dat ik deze reactie juist op een vegetariër-forum krijg, had het eerder van een vleeseter verwacht.
(Nogmaals: no offense, ieder heeft recht op z'n mening!)

Als je bedoelt dat ik mijn kind deze uitleg ga geven waarom hij op z'n achtste wel mag kiezen: nee. Dan is het gewoon met 8 jaar, omdat ik het zo bepaal. En zijn keuze voor wel of geen vlees zal ik ook niet overdreven proberen te beinvloeden, maar natuurlijk krijgt hij wel mijn beweegredenen (op kinderniveau) mee. Als hij zich daardoor juist gaat afzetten, neem ik dat voor lief.
« Laatst bewerkt op: 30 augustus 2011, 14:33:37 door scarabee »

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Dreumes heeft per ongeluk vlees gegeten
« Reactie #15 Gepost op: 30 augustus 2011, 14:34:26 »
@haantje: iedere 7 jaar schijnt het lichaam zich op celniveau compleet te vernieuwen.

Je weet dat dit complete onzin is?
De eerste zeven jaar zijn toch ook al bij zijn zevende verjaardag over? Ik zou ook voor acht gaan, omdat het zo'n coole derde macht is.
This is between me and the vegetable!

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Dreumes heeft per ongeluk vlees gegeten
« Reactie #16 Gepost op: 30 augustus 2011, 14:38:48 »
Als levenslange vegetariër kan ik mij wel wat voorstellen bij de gevoelens van scarebee.
"Een beetje vlees", "een beetje drugs", "een beetje alcohol", "een eerste sigaretje".
Alles is lekker en je bent een vreemde als je niet mee doet. En alles is verslavend.
Voor alles is een eerste keer, maar als je het kan voorkomen is dat natuurlijk mooi.

Mijn zoon en dochter zijn nog steeds vegetariër. Ik heb ze pas na twintig jaar vrij gelaten uit de kelder.
Daarbij heb ik ze elke dag voorgelezen uit "Het Ware Vegetarisme". "Meat the Truth" in plaats van Kindernet of TMF/MTV.
Gewoon er in geramd.

;D
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

brenda_lelie

Re:Dreumes heeft per ongeluk vlees gegeten
« Reactie #17 Gepost op: 30 augustus 2011, 14:49:52 »
Ik vind dit namelijk nogal extreem en serieus klinken, ik zou het zeker naar je kind toe luchtiger brengen (maar dat doe je wellicht ook).
Ik ben inderdaad serieus wat mijn vegetariër-zijn betreft. Jij mag dat extreem vinden, ik wil je hierop niet aanvallen, maar ik vind het wel frappant dat ik deze reactie juist op een vegetariër-forum krijg, had het eerder van een vleeseter verwacht.
(Nogmaals: no offense, ieder heeft recht op z'n mening!)
Maar niet alle vegetariërs zijn zo extreem hoor. Juist op Vegatopia zijn veel mensen erg open-minded en dat vind ik juist zo leuk hier. Van mij mag iedereen eten wat ie wil, enige wat ik wel leuk vind is als mensen bewust zijn van wat ze eten.

Ik vind het gewoon nogal raar dat jij vlees als de duivel presenteert, dat vind ik toch wel extreem eigenlijk (en ik hou er niet zo van).

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Dreumes heeft per ongeluk vlees gegeten
« Reactie #18 Gepost op: 30 augustus 2011, 16:10:45 »
Ik zou daar ook even van balen, maar het toch ook relativeren: zoiets voorkom je niet (wanneer je er niet zelf bij bent) en ach, het is maar een keertje.

Ik heb er totaal niet over nagedacht wanneer ik mijn zoon zelf de keuze geef eigenlijk. Ik zie het allemaal wel.

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Dreumes heeft per ongeluk vlees gegeten
« Reactie #19 Gepost op: 30 augustus 2011, 16:34:45 »
Ik snap ook wel dat je dat eventjes niet zo leuk vind, een gevoel kan je niet kiezen, en je denkt het beste te kiezen voor je kindje en als dat dan op een bepaald moment door omstandigheden niet helemaal lukt, dan baal je daar van, natuurlijk.
Gelukkig kan je het wel al wat relativeren, want tja, je gaf het zelf al aan, zo'n dingen gebeuren. En dan mag je dat zeker zeggen tegen de mensen dat je daar eigenlijk toch wel wat van baalt, zeker als je zoals je zelf aangeeft geen groots drama van maakt.

En troost je, iedereen heeft al wel eens -per ongeluk of niet- vlees binnen gekregen. Zelfs Grote smurf en zijn kleine smurfjes zullen al wel eens per ongeluk iets binnen hebben gekregen, anders leven ze toch op een raar eiland. Je bent niet 'onschoon' als je vlees binnen krijgt, hoor, anders leef ik samen met wel heeeel vuile mensen  ;)