Vegatopia Forum

Dreumes heeft per ongeluk vlees gegeten

0 leden en 13 gasten bekijken dit topic.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dreumes heeft per ongeluk vlees gegeten
« Reactie #20 Gepost op: 30 augustus 2011, 17:34:41 »
En het maakt je natuurlijk niet een minder goede moeder/vegetariër.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Temari

  • *****
  • 1.336
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dreumes heeft per ongeluk vlees gegeten
« Reactie #21 Gepost op: 30 augustus 2011, 23:58:14 »
Hai Scarabee, Zo te zien heeft dit alles veel in je los gemaakt! Ik kan me er wel iets bij indenken. Wat ik oppak uit wat jij zegt, is dat jij als vegetariër en mens vlees eten iets vind dat moreel onjuist is. En nu heeft je kind iets gegeten wat jij als immoreel bestempelt. Bedoel je dit wanneer jet zegt dat je hem "schoon" had willen houden? Vrij van dingen die je als 'slecht' ziet? Ik stel me ook voor dat je er mee zou kunnen zitten dat je al helemaal niet wil dat hij het lekker vindt, want dan zou hij het misschien wel meer willen, daar heb je gelukkig wel veel invloed op. en de normen en waarden die jij meegeeft zijn dan wel niet alles bepalend, een kind maakt uiteindelijk zijn eigen keuzes, maar zijn wel heel invloedrijk. Ik at bijvoorbeeld als kind wel vlees, maar mijn moeder niet. Sinds mijn 13e ben ik onafgebroken vegetariër. En ik kreeg als kind ook nooit suiker in mijn thee of yoghurt of wat dan ook, en ik schijn tegen de ouders van vriendinnetjes te hebben gezegd "Ik lust geen suiker" als ze vroegen of ik dat wilde. Ik wil maar zeggen, de boodschap van de ouder kan een heel eind meegaan.
Je zegt ook dat je het je heel anders had voorgesteld, namelijk dat hij er voorlopig nog niet mee in aanraking zou komen (in de zin van zelf eten). je verwachting en de feitelijke situatie zijn nu niet meer in overeenstemming, en dat kan heel verwarrend werken en je met allerlei lastige gevoelens opzadelen!
Ik vind het knap dat als je zo sterk voelt dat je je kind wilt 'beschermen' tegen het eten van vlees, dat je er toch voor kiest hem naar de opvang te laten gaan. Tot drie dagen crèche kan namelijk heel goed voor de ontwikkeling van een kind zijn. Al kan het als ouder ook wat onrust geven, omdat je tijdens die uren natuurlijk minder controle hebt.
Jouw kind is gewoon nieuwsgierig geweest. Hij zag iets en onderzocht dat. Dat is positief en ook gezond gedrag. Je zegt dat je het gevoel hebt gefaald te hebben, maar dat kan dan toch niet waar zijn? Het lastige is dat je gevoel en je relativerende redenatie nog niet op één lijn zitten.

Aiko

Re:Dreumes heeft per ongeluk vlees gegeten
« Reactie #22 Gepost op: 31 augustus 2011, 02:36:14 »
@haantje: iedere 7 jaar schijnt het lichaam zich op celniveau compleet te vernieuwen.

Je weet dat dit complete onzin is?

Los van de frequentie in jaren, was het niet zo dat hersencellen en eicellen al compleet zijn bij levering als baby en niet meer worden bijgemaakt?

Online karl

  • *****
  • 6.353
  • Geslacht: Man
Re:Dreumes heeft per ongeluk vlees gegeten
« Reactie #23 Gepost op: 31 augustus 2011, 09:04:39 »
Als het over ouders en kinderen en door de ouders (on)gewenst eten gaat, denk ik aan de mooie anekdote van Tine van het Gentse vegetarisch restaurant Avalon. Haar moeder had beslist dat sinaasappels niet van hier zijn en die daarom gebannen.
Tine had dan toch, uit nieuwsgierigheid, een sinaasappel gekocht en die stiekem opgegeten. Ze lag echter met vreselijke schuldgevoelens in bed en haar moeder, die haar verdriet ontdekte, was geschokt. Niet door het eten van die sinaasappel, maar door hun verkrampte omgaan met voedsel dat haar kind leed bezorgde. Van toen af besloot men op zoek te gaan naar gezond en lekker eten, zonder al te veel strenge regels.
Waarmee ik wil zeggen dat het allemaal meer om eetplezier moet gaan, dan om eetzonden.
Ik weet ook wel dat vlees voor een vegetariër van een ander niveau is dan sinaasappels, maar in beide gevallen gaat het wel om een ontspannen, genietende, wat relativerende houding die (voor alle partijen) te verkiezen is boven een wet, waartegen men "zondigt" met een bevlekt geweten als gevolg.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Dreumes heeft per ongeluk vlees gegeten
« Reactie #24 Gepost op: 31 augustus 2011, 09:44:08 »
Wijze woorden van Karl!

Re:Dreumes heeft per ongeluk vlees gegeten
« Reactie #25 Gepost op: 01 september 2011, 09:42:46 »
Als het over ouders en kinderen en door de ouders (on)gewenst eten gaat, denk ik aan de mooie anekdote van Tine van het Gentse vegetarisch restaurant Avalon. Haar moeder had beslist dat sinaasappels niet van hier zijn en die daarom gebannen.
Tine had dan toch, uit nieuwsgierigheid, een sinaasappel gekocht en die stiekem opgegeten. Ze lag echter met vreselijke schuldgevoelens in bed en haar moeder, die haar verdriet ontdekte, was geschokt. Niet door het eten van die sinaasappel, maar door hun verkrampte omgaan met voedsel dat haar kind leed bezorgde. Van toen af besloot men op zoek te gaan naar gezond en lekker eten, zonder al te veel strenge regels.
Waarmee ik wil zeggen dat het allemaal meer om eetplezier moet gaan, dan om eetzonden.
Ik weet ook wel dat vlees voor een vegetariër van een ander niveau is dan sinaasappels, maar in beide gevallen gaat het wel om een ontspannen, genietende, wat relativerende houding die (voor alle partijen) te verkiezen is boven een wet, waartegen men "zondigt" met een bevlekt geweten als gevolg.

En toch klopt deze vergelijking niet helemaal. Veel vegetariers eten bewust en vanuit compassie geen vlees omdat ze geen onnodig leed willen veroorzaken. Ongewild vlees eten voelt dan wel degelijk als een smet, iets onuitsprekelijks vies. Ik kan me goed voorstellen dat het voor de ouder van een kind in de geschetste situatie ook zo voelt.

Op het moment dat je kiest voor vegetarier zijn, is eetplezier ook een strijd, al was het alleen al het alledaagse moeten ervaren van de onverschilligheid waarmee de gemiddelde vleeseter zijn eigen leven vult met anderdiers dood.


Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Dreumes heeft per ongeluk vlees gegeten
« Reactie #26 Gepost op: 01 september 2011, 09:50:46 »
Op het moment dat je kiest voor vegetarier zijn, is eetplezier ook een strijd, al was het alleen al het alledaagse moeten ervaren van de onverschilligheid waarmee de gemiddelde vleeseter zijn eigen leven vult met anderdiers dood.

Eetplezier is bij mij helemaal geen strijd. Mijn eetplezier wordt verder echt niet beinvloed door wat anderen wel of niet eten, dat moeten ze natuurlijk lekker zelf weten, zoals ik ook zelf mag weten wat ik wel en niet eet (binnen wettelijke kaders dan he  ;))
,,,,فلافل

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Dreumes heeft per ongeluk vlees gegeten
« Reactie #27 Gepost op: 01 september 2011, 09:58:14 »
Zijn er dingen die je wettelijk gezien niet mag eten?

Ik bedoel: er zijn allerlei voedingsmiddelen die je niet mag verkopen (omdat ze bedorven zijn bijvoorbeeld), maar die mag je best opeten.
En kannibalisme is, denk ik, niet verboden, het probleem is dat je volgens de wet op de lijkbezorging eist dat je een lichaam cremeert of begraaft, en dat maakt kannibalisme lastig (alhoewel, ik las net een boek waarin meerdere malen de asresten van een dode werden opgegeten).
This is between me and the vegetable!

Offline @rno

  • *****
  • 2.330
  • Geslacht: Man
Re:Dreumes heeft per ongeluk vlees gegeten
« Reactie #28 Gepost op: 01 september 2011, 10:02:39 »
Heb je een recept?
Kip, het meest veelzijdige stukje vrees. Sh*t!

Re:Dreumes heeft per ongeluk vlees gegeten
« Reactie #29 Gepost op: 01 september 2011, 10:05:41 »
Is flamberen misschien een toegestane variant?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Dreumes heeft per ongeluk vlees gegeten
« Reactie #30 Gepost op: 01 september 2011, 10:26:41 »
Zijn er dingen die je wettelijk gezien niet mag eten?

Beschermde planten? En idd medemensen mag je toch ook niet eten?  Afijn, dat wordt wel erg off topic.
,,,,فلافل

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Dreumes heeft per ongeluk vlees gegeten
« Reactie #31 Gepost op: 01 september 2011, 10:34:58 »
En kannibalisme is, denk ik, niet verboden,

In de praktijk is de kans op straf groot (zoals bij de Duitse kannibaal maar op zich zal het niet strafbaar zijn nee, en het is misschien wel zelfs te regelen zonder een wet te overtreden. Stel bijvoorbeeld dat je van een levend iemand (lijkenwetten niet van toepassing) met toestemming (lichamelijke integriteit niet geschonden) een vinger (die er toch al af was gegaan door een ongeluk) opeet, wat kun je doen?

Moederkoek eten is ook legaal (en wordt gedaan), al zal dat buiten kannibalisme vallen.

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Dreumes heeft per ongeluk vlees gegeten
« Reactie #32 Gepost op: 01 september 2011, 11:51:44 »
Op het moment dat je kiest voor vegetarier zijn, is eetplezier ook een strijd, al was het alleen al het alledaagse moeten ervaren van de onverschilligheid waarmee de gemiddelde vleeseter zijn eigen leven vult met anderdiers dood.

Eetplezier is bij mij helemaal geen strijd. Mijn eetplezier wordt verder echt niet beinvloed door wat anderen wel of niet eten, dat moeten ze natuurlijk lekker zelf weten, zoals ik ook zelf mag weten wat ik wel en niet eet (binnen wettelijke kaders dan he  ;))

Voor mij idem dito.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Dreumes heeft per ongeluk vlees gegeten
« Reactie #33 Gepost op: 01 september 2011, 12:33:28 »
Op het moment dat je kiest voor vegetarier zijn, is eetplezier ook een strijd, al was het alleen al het alledaagse moeten ervaren van de onverschilligheid waarmee de gemiddelde vleeseter zijn eigen leven vult met anderdiers dood.

Eetplezier is bij mij helemaal geen strijd. Mijn eetplezier wordt verder echt niet beinvloed door wat anderen wel of niet eten, dat moeten ze natuurlijk lekker zelf weten, zoals ik ook zelf mag weten wat ik wel en niet eet (binnen wettelijke kaders dan he  ;))

Voor mij idem dito.

+2

Het scheelt vast dat ik op mezelf woon en niet om de haverklap geconfronteerd wordt met vleesluchtjes van een partner.
Het is klote dat veel mensen gedachteloos vlees kopen en eten van een dier dat een kutleven heeft gehad, maar daar denk ik dus nooit aan tijdens het eten. Daar is mijn eten gewoon veel te lekker voor! (en dan ben ik geeneens zo'n geweldige kok als bv. Tertia of Annemieke ;))

Offline Annemieke

  • ******
  • 18.716
  • Geslacht: Vrouw
    • Rozemarijn koken & foto
Re:Dreumes heeft per ongeluk vlees gegeten
« Reactie #34 Gepost op: 01 september 2011, 13:02:29 »
Doe niet zo bescheiden zeg!

brenda_lelie

Re:Dreumes heeft per ongeluk vlees gegeten
« Reactie #35 Gepost op: 01 september 2011, 13:08:30 »
Op het moment dat je kiest voor vegetarier zijn, is eetplezier ook een strijd, al was het alleen al het alledaagse moeten ervaren van de onverschilligheid waarmee de gemiddelde vleeseter zijn eigen leven vult met anderdiers dood.

Eetplezier is bij mij helemaal geen strijd. Mijn eetplezier wordt verder echt niet beinvloed door wat anderen wel of niet eten, dat moeten ze natuurlijk lekker zelf weten, zoals ik ook zelf mag weten wat ik wel en niet eet (binnen wettelijke kaders dan he  ;))

Voor mij idem dito.

+2

Het scheelt vast dat ik op mezelf woon en niet om de haverklap geconfronteerd wordt met vleesluchtjes van een partner.
Het is klote dat veel mensen gedachteloos vlees kopen en eten van een dier dat een kutleven heeft gehad, maar daar denk ik dus nooit aan tijdens het eten. Daar is mijn eten gewoon veel te lekker voor! (en dan ben ik geeneens zo'n geweldige kok als bv. Tertia of Annemieke ;))

Hier is het ook zeker geen strijd, ik kan ook prima van mijn eten genieten als er vleeseters aan tafel zitten eigenlijk. Ieder zn ding.

Offline MaartenP

  • ***
  • 191
  • Geslacht: Man
Re:Dreumes heeft per ongeluk vlees gegeten
« Reactie #36 Gepost op: 01 september 2011, 13:16:41 »
Waarmee ik wil zeggen dat het allemaal meer om eetplezier moet gaan, dan om eetzonden.
Ik weet ook wel dat vlees voor een vegetariër van een ander niveau is dan sinaasappels, maar in beide gevallen gaat het wel om een ontspannen, genietende, wat relativerende houding die (voor alle partijen) te verkiezen is boven een wet, waartegen men "zondigt" met een bevlekt geweten als gevolg.

Op zich ben ik het daar wel mee eens. Maar als je vindt dat het verwerpelijk is om dieren te doden en/of op te eten dan wordt het eten van vlees wel emotioneel (of ethisch) beladen. Ik weet dat bij Vegatopia het vooral om lekker eten gaat, maar de reden waarom mensen vegetariër of veganist zijn gaan bij de een dieper dan bij de ander.
Verder zal iedereen welleens iets binnenkrijgen wat eigenlijk niet de bedoeling is, dus het idee om "puur" te zijn of een ander "puur" te houden is prima zolang je het ziet als een ideaal en niet iets wat ook per-sé praktijk moet zijn.

Wat plezier betreft; toevallig is er op mijn werk vanmiddag een barbeque. Onze secretaresses kunnen voor mij prima veganistisch eten regelen en hebben dat al vaak gedaan, maar voor een bbq bedank ik dan toch liever. Ik vind het gewoon niet prettig, maar ik ervaar dat zelf nog niet als verkrampt ofzo.

Re:Dreumes heeft per ongeluk vlees gegeten
« Reactie #37 Gepost op: 01 september 2011, 13:27:28 »

Een BBQ vond ik al niet prettig toen ik nog vlees at, dat heeft op zich inderdaad weinig met verkrampt zijn te maken.
Ieder zijn meug tenslotte.
Het wordt pas verkrampt als je ook probeert je omgeving van iedere mogelijke BBQ weg te houden.

Desondanks ooit wel eens naar een BBQ van het bedrijf geweest, er was een redelijke hoeveelheid vegetarische burgers etc. Helaas waren die binnen de kortste keren door de vleeseters naar binnen gewerkt. Ik geloof niet dat het ze veel schelen kan wát ze nou precies proberen aan te branden.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Dreumes heeft per ongeluk vlees gegeten
« Reactie #38 Gepost op: 01 september 2011, 13:43:07 »
Maar niet alle vegetariërs zijn zo extreem hoor.

Waarom gebruik je die krachttermen? Je lijkt de bio-industriemensen zo wel!!

Citaat
Juist op Vegatopia zijn veel mensen erg open-minded 

Vind je? Meningen verschillen daarover ;)

Citaat
Ik vind het gewoon nogal raar dat jij vlees als de duivel presenteert, dat vind ik toch wel extreem eigenlijk (en ik hou er niet zo van).

Ik ben wel eens dat je zo een foutje niet te erg moet opvatten en er over heen te stappen (zulke zaken kunnen gebeuren..en er even rouwig om zijn is niet erg), maar ondanks dat je zegt dat het hier een open-minded forum zou zijn kom je met krachttermen. Je kan toch wel begrijpen dat iemand vlees als slecht ziet? Of misschien ook weer niet omdat je vind dat iedereen zou mogen eten wat die wil (ondanks harde feiten waarom iemand dat niet zou moeten doen vanwege mens, dier en natuur/milieu)...
Stem op de Partij voor de Dieren

Re:Dreumes heeft per ongeluk vlees gegeten
« Reactie #39 Gepost op: 01 september 2011, 13:59:29 »
Krachttermen? ???
Jemig, ben jij nou niet juist degene die het een tikkie te zwaar aanzet?
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner