Vegatopia Forum

De grote seizoensgerechtenverzameling Q4: oktober-november-december

Vegatopia

[Koken] Prei, gebakken
« Reactie #60 Gepost op: 25 november 2016, 13:00:18 »
Prei, gebakken

Vorige week besprak Karl het boek Greens That Taste Like Friendship - Graanmarkt 13 van Seppe Nobels. Hij gaf het boek maar liefst vier en een halve ster: "Opnieuw is dit een heerlijk kookboek vol inspirerende groentebereidingen voor de iets gevorderde, avontuurlijke thuiskok". Enkele dagen geleden plaatsten we al een recept voor gepofte pastinaak met pastinaakhummus. Vandaag hebben we nóg een recept uit dit groentenkookboek, nu voor gebakken prei met boter, witte wijn en citroentijm.

Source: Prei, gebakken

Vegatopia

Pittige paddestoelenschotel op zoete aardappelpuree met een crunch van zwarte bonen en walnoten

We gaan weer richting najaar, de tijd van aardse kleuren en smaken. In dit hoofdgerecht heb ik het laatste staartje van de zomer en het begin van het najaar bij elkaar proberen te brengen. Peulvruchten zijn een dankbare smaakmaker, vooral wanneer je ze droogt in de oven. Dan wordt de smaak geconcentreerder en krijgen ze een lekker stevige bite. Ze zijn heel goed als topping over je gerechten te gebruiken, maar ik eet ze ook graag als voedzaam knabbeltje tussendoor. De combinatie van het zoetige van de zoete-aardappelpuree met het ziltig-pittige van de paddestoelen met sojasaus, mangochutney en de stevige bite van de geroosterde gehakte walnoten met gedroogde zwarte bonen maakt het tot een heerlijk gerecht.

Source: Pittige paddestoelenschotel op zoete aardappelpuree met een crunch van zwarte bonen en walnoten

Vegatopia

[Koken] Spruitjestijd
« Reactie #62 Gepost op: 03 oktober 2017, 13:00:38 »
Spruitjestijd

Ze zijn weer in het seizoen: spruitjes! Veel kinderen - en vooral ook volwassenen - gruwelen nog steeds bij de gedachte aan die zompige, bittere, stinkende, doodgekookte groene bolletjes. Maar spruitjes kun je ook gewoon echt lekker klaarmaken. Het geheim? Eet ze rauw of bak ze kort in de wok. Je kunt er een lekkere stamppot mee maken, maar je kunt ze ook rauw verwerken. Of op zijn Italiaans, Japans of Afrikaans. Wie durft nu nog te zeggen dat spruitjes saai zijn?

Source: Spruitjestijd

Vegatopia

[Koken] Paddenstoelen-walnotenwontons
« Reactie #63 Gepost op: 11 oktober 2017, 13:00:07 »
Paddenstoelen-walnotenwontons

Wontons, dumplings, mandu's of gyoza's zijn allemaal gevulde Aziatische deegkussentjes die gebakken, gestoomd of gekookt worden. Wij maken wontons met een vegetarische vulling van paddenstoelen en walnoten.

Source: Paddenstoelen-walnotenwontons

Offline Selly

• 30.783
Re: [Koken] Paddenstoelen-walnotenwontons
« Reactie #64 Gepost op: 16 oktober 2017, 11:37:32 »
Dit ziet er lekker uit! Maar wat is dat soepje dan op de foto ernaast?
,,,,فلافل

Vegatopia

[Koken] Kidneybonen met kleurige groenten in piccalillysaus en geroosterde avocado
« Reactie #65 Gepost op: 26 oktober 2017, 13:00:30 »
Kidneybonen met kleurige groenten in piccalillysaus en geroosterde avocado

Tijdens een kookworkshop hebben mijn man en ik onlangs een pittige piccalilly met groenten gemaakt. Hierop voortbouwend heb ik een lekker frisse variant gemaakt door sushigember toe te voegen. De piccalillygroenten combineren goed met geroosterde avocado. Met dit mooie kleurenpalet aan groenten heb je een heerlijk restje zomer op je bord.

Source: Kidneybonen met kleurige groenten in piccalillysaus en geroosterde avocado