Beiden toch wel, maar voornamelijk dat je deeg niet onnodig gaat rijzen. Bij een taartvorm wil je het midden (waar je vulling in komt) toch gewoon plat hebben.
Blindbakken klinkt echt moeilijker en ingewikkelder dan het is. De eerste keer dat ik blindbakte (zeker 10 jaar geleden) vond ik het ook eng en ingewikkeld klinken, maar het is zo doodeenvoudig.
Ik heb inmiddels gewoon een blik met vaste blindbak-bonen staan. Dit zijn 1 of 2 pakjes gewone bruine bonen, die ik alleen gebruik om blind te bakken. Na het bakken giet ik ze gewoon terug in het blik en laat het weer afkoelen voor de volgende keer. Ik heb weer een ander blik waar ik een groot stuk verfrommeld bakpapier in heb zitten. Dit gebruik ik om de bonen op te leggen tijdens het blindbakken. Na het bakken gebruik ik het om de bonen weer terug in het blik te gieten en vouw het stuk papier weer op. Wordt wel een beetje vettig aan de ene kant, maar ik gebruik het echt alleen om blind te bakken, dus dat maakt dan niets uit. Mocht je grote stuk bakpapier eens scheuren (ik had dat laatst), dan pak je een nieuw groot stuk en verfrommel je het weer opnieuw.
Het verfrommelen is om te zorgen dat het papier minder stug wordt. Zo bedekken je bonen egaler de bodem en blijft de bodem tijdens het bakken mooier en beter plat.
Snelcursus blindbakken:
Deegje kneden en uitrollen en in de ingevette vorm leggen en goed aandrukken. Met een vork gaatjes inprikken, dat is tegen luchtbellen. Verwarm de oven voor.
Gebruik als vorm bij voorkeur zo'n lage taartvorm. Daar sluiten de randen beter aan en vallen ze ook minder snel om na het bakken. Ik vind een metalen het fijnst bakken.
Leg je grote stuk verfrommeld bakpapier op je met deeg gevulde vorm en giet er dan je bonen op. Verdeel de bonen gelijkmatig met de hand.
Zet de vorm in de oven en bak het voor 15-30 minuten (afhankelijk van het formaat en je deeg en natuurlijk ook de temperatuur). Haal het dan weer uit de oven en haal het papier met de bonen erop eraf. Bonen kunnen weer terug in hun blik en papier ook.
Je kunt nu de vorm met voorgebakken deegbodem verder los afbakken of met vulling afbakken, afhankelijk van je recept.
Een ander voordeel van blindbakken is, als je naderhand een vulling erop doet die je nog wel bakt, is dat de bodem gewoon wel gaar is. Dat is met een quiche bv niet altijd het geval, vandaar dat blindbakken ook voorbakken is.
Maar zijn er meer mensen die sommige baktechnieken niet in de vingers hebben zitten of er meer over willen weten?
Als er idd behoefte aan is, kan er natuurlijk een tutorial op de voorkant komen, eventueel met plaatjes erbij.