Vegatopia Forum

Geen inspiratie meer

Re:Geen inspiratie meer
« Reactie #20 Gepost op: 20 mei 2011, 09:37:23 »
Tips zijn altijd welkom! Ben niet thuis in oosterse keuken, wil ik wel worden.

Heb gister peultjes gewokt met paprika en een tomaat, met een beetje Hoy Sin saus, pepertjes en knoflook op smaak gemaakt, met rijst gegeten. Het was totaal iets anders dan "normaal" en best lekker voor een probeersel.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #21 Gepost op: 20 mei 2011, 14:09:44 »
- Dit is een erg lekker vega-variant van Ku Lu Yuk: http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/8678-ku-lu-veg Seitan is lang houdbaar, en bij elke biowinkel te krijgen.
- Dit is een lekkere Japanse salade die met allerlei soorten groene groente kan: http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/10997-japanse-salade-lekker-anders
- Hier is een fijn recept voor foe jong hai http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/8680-foe-jong-hai
-Lekkere 'kip' Siam: http://www.vegatopia.com/vega/koken/specials/studentenspecial-2010/11079-studentenweek-akipa-siam-zonder-doos-en-zonder-kip
- Chinese broccoli: http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/11440-chinese-broccoli
- Dit is midden-oosters, maar wel erg lekker: http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/11137-midden-oosterse-bloemkool
,,,,فلافل

« Reactie #22 Gepost op: 21 mei 2011, 09:03:16 »
dank je, hier kan ik wat mee! ;D

« Reactie #23 Gepost op: 21 mei 2011, 11:32:07 »
mmm die salade en broccoli/bloemkool ga ik zeker proberen, nog even wat ingrediƫnten kopen

Bedankt, ik ga weer verder snuffelen, krijg er honger van ;)

Offline Temari

• 1.336
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #24 Gepost op: 19 juli 2011, 01:01:50 »
en, heb je je inspiratie terug? ik had een jaar terug 't zelfde probleem... Wat ik heel inspirerend vind is het kookboek van Ching he Huang (China Modern). Er staan welliswaar veel vlees- en visgerechten in, maar 't is (voor mij) zo inspirerend, dat je die gewoon met plezier verbouwd. Ik kom tegenwoordig wekelijks bij de toko om in te slaan. Het zijn heel andere, 'spannende' smaken en we weten, verandering van spijs... Veel recepten van haar staan ook op de website van de bbc, hihi eerst proberen, dan eventueel boeken kopen ;)

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #25 Gepost op: 19 juli 2011, 01:23:49 »
Wat ik heel inspirerend vind is het kookboek van Ching he Huang (China Modern).

Deze dus: http://www.vegatopia.com/vega/producten/kookboeken/9284 !
En hier zie je haar enthousiast worden van verse tofu, in een filmpje over hoe dat gemaakt wordt: http://www.vegatopia.com/vega/wie-zijn/8687

Offline Temari

• 1.336
« Reactie #26 Gepost op: 19 juli 2011, 19:49:34 »
ja, dat boek, ja! wat een cool filmpje! Toen ik die bbc-serie keek, ging er echt een wereld voor me open. ik lust bijv. echt geen prei, maar in elk gerecht wat je bij een Chinees besteld (waar ik geweest ben, althans) zit prei, en daarnaast hou ik ook niet echt van t eten bij de Chinees. Of kijk je voor een snelle kant-en-klaar groentenzak in de super, overal zit prei in... Ik heb haar maar 1 keer prei zien gebruiken! natuurlijk flanste ik voor die tijd wel 'ns een nasi of zo in elkaar, maar veel verder kwam ik niet en ik gebruikte er een stuk of 3 pannen voor, ook nog 'ns  :-X. Ching doet echt alles in die ene wok, zelfs voor 1 gerecht: pijnboompitjes roosteren, soep koken, aardappels frituren, toetjes maken, saus bereiden, wontons stomen, vis bakken (dat laatste op zichzelf niet om over te jubelen, maar toch). ik dacht, ja, dat wil ik ook en volgens mij is t nog te doen ook. dus heb een recept voor eend gepakt en vol goede moed t recept een tikkie verbouwd, met succes - dat verbouwen doet ze zelf ook met alle fusion, en dat nodigt ook uit tot zelf proberen.
enfin, ik zal stoppen met jubelen, begin een beetje op de epically positive Ching te lijken die kijkt naar de productie van tofu  ;) bedankt voor t filmpje!

Offline Temari

• 1.336
« Reactie #27 Gepost op: 19 juli 2011, 20:02:47 »
ik denk... misschien was t nog wel meer haar positivisme dat me mijn kookzin en inspiratie teruggaf dan de recepten zelf...

Offline Gabs

• 796
« Reactie #28 Gepost op: 11 augustus 2011, 15:03:33 »
Vanwege hetzelfde probleem, heb ik een jaar geleden een groentetas van Odin aangeschaft. Hierdoor krijg je groente die je nog nooit klaargemaakt hebt en word je dus gedwongen nieuwe dingen uit te proberen. Ik ben er nog steeds heel blij mee! Als ik eens een paar dagen geen groenten uit het abonnement meer heb, ben ik bijna radeloos... de mogelijkheden zijn dan weer eindeloos, ik houd er wel van als Odin een deel van de keuzen voor zijn rekening neemt.

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #29 Gepost op: 11 augustus 2011, 15:24:27 »
Slim. Jammer dat de porties zo raar zijn, te klein voor twee, misschien wel te veel voor een, dat weet ik niet. Maar het feit dat je gedwongen wordt nieuwe dingen te ontdekken is wel leuk.

Offline Flapke

• 177
« Reactie #30 Gepost op: 12 augustus 2011, 15:48:21 »
Vanwege hetzelfde en geen groentetas meer koop ik 1x in de week een groente die ik normaal niet koop en hebben we ook afwisseling.

Offline trashydiva

• **
  • 78
    • FAIRyFAIR natuurlijke verzorging & fairtrade woondecoraties
« Reactie #31 Gepost op: 18 augustus 2011, 11:56:02 »
Heb soms ook wel eens een dipje met koken; dan komen de courgettes, paprika's en kastanjechampignons m'n neus uit (yak :P ), maar dat duurt nooit langer dan een dag of 2; we gaan altijd 1x per week naar een biologische boer die ook altijd erg aparte groenten heeft, waardoor je meteen er wat mee wil maken.

Wat mij wel altijd helpt om meer zin te hebben in koken is gewoon heel simpel; heb een goede voorraad! Heel vaak heb ik gehad dat ik iets wilde koken en dan ontbrak de helft en dat demotiveert gewoon.

Daarom hebben wij altijd bergen gedroogde kruiden,verse kruiden, dingen als feta, vega kaas, soya saus, ingevroren tempeh, gedroogde champignons, tomatenpuree, ingemaakte gember etc. in huis en dan kom je hoe dan ook altijd een heel eind :)

Offline Annemieke

• 18.716
    • Rozemarijn koken & foto
« Reactie #32 Gepost op: 18 augustus 2011, 13:29:54 »
En een beetje browsen door de recepten op de voorkant van Vegatopia helpt natuurlijk ook. En als ik zo vrij mag zijn naar mijn persoonlijke receptenindex te linken?

Offline trashydiva

• **
  • 78
    • FAIRyFAIR natuurlijke verzorging & fairtrade woondecoraties
« Reactie #33 Gepost op: 18 augustus 2011, 13:46:06 »
En een beetje browsen door de recepten op de voorkant van Vegatopia helpt natuurlijk ook. En als ik zo vrij mag zijn naar mijn persoonlijke receptenindex te linken?

oh fijn :) Ik zoek altijd leuke recepten maar wel met foto's. Ik beoordeel of het lekker is altijd aan de hand van bijbehorend plaatje  :-X

Offline Annemieke

• 18.716
« Reactie #34 Gepost op: 18 augustus 2011, 13:55:06 »
Dan zit je op Vegatopia in elk geval goed, toch? :)

Offline Annemieke

• 18.716
« Reactie #35 Gepost op: 18 augustus 2011, 14:18:47 »

Offline eno2

• 758
  • Geslacht: Man
« Reactie #36 Gepost op: 26 september 2011, 22:29:52 »
Hoi,

Ik ben al mijn hele leven veggie, mijn vriend eet alleen nog bio vlees af en toe (vroeger van mening dat "vlees nodig is om gezond te blijven")

Ik zie een aantal lekkere recepten op deze site en ik heb heel veel kookboeken, maar ik heb geen zin meer in koken. Vroeger verzon ik het ene gerecht na het andere, maar nu sta ik bij de groenten te denken he bah weer broccoli. Mijn vriend zei laatst zelfs ook, pff alweer pasta, morgen zeker weer aardappels.

Kortom, ik zoek weer inspiratie, en totaal andere gerechten dan hollandse pot of italiaans, dat zijn hier de favorieten maar nu even niet... Hoe krijg ik de zin in koken terug, met recepten lezen lukt het niet :( Alleen brood bakken vind ik af en toe nog leuk

Tijdje enkel supersnelklaar gerechten klaarmaken en gewoon afwachten of het enthousiasme soms terugkomt.
Eet wat best is voor de planeet.