Vegatopia Forum

Geen inspiratie meer

Geen inspiratie meer
« Gepost op: 15 mei 2011, 10:51:03 »
Hoi,

Ik ben al mijn hele leven veggie, mijn vriend eet alleen nog bio vlees af en toe (vroeger van mening dat "vlees nodig is om gezond te blijven")

Ik zie een aantal lekkere recepten op deze site en ik heb heel veel kookboeken, maar ik heb geen zin meer in koken. Vroeger verzon ik het ene gerecht na het andere, maar nu sta ik bij de groenten te denken he bah weer broccoli. Mijn vriend zei laatst zelfs ook, pff alweer pasta, morgen zeker weer aardappels.

Kortom, ik zoek weer inspiratie, en totaal andere gerechten dan hollandse pot of italiaans, dat zijn hier de favorieten maar nu even niet... Hoe krijg ik de zin in koken terug, met recepten lezen lukt het niet :( Alleen brood bakken vind ik af en toe nog leuk

Offline haantje

• 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Geen inspiratie meer
« Reactie #1 Gepost op: 15 mei 2011, 10:53:40 »
Eten jullie steeds dezelfde groentes op dezelfde manier?
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

« Reactie #2 Gepost op: 15 mei 2011, 10:57:06 »
Ja, ik heb gewoon geen zin meer om er iets anders mee te doen

Maar dat moet wel want nu eten we niet meer met plezier

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #3 Gepost op: 15 mei 2011, 11:03:55 »
Inspiratie moet uit jezelf komen. Opgelegd door een ander of alleen 'omdat het zo hoort' gaat niet werken. Dan wordt het een verplichting en die hebben we al genoeg in ons leven.

De beste manier om uit je kookdepressie te komen is om weer naar lekker koken en lekker eten te gaan verlangen.
Eet de komende week tot maand (afhankelijk van hoe lang je kookdepressie al duurt en hoe diep deze is) alleen maar kant en klare meuk die niet bekend staat om zijn culinaire kwaliteiten. Denk aan vunzige zaken als potten aardappel anders, chicken tonight (kan je mock chicken of quorn voor gebruiken ipv dode vogel), dozen wereldgerechten (dat hou je vast geen maand vol) en allerlei zakjes 'mix voor'.
Tussendoor kijk je naar goede kooktv (BBC bv), waar je tijdens het programma zowat de lekkere en verse geuren door de tv heen ruikt.

En dan als je helemaal boos en chagrijnig bent geworden van de dozen en potten en zakjes, ga je op excursie naar de markt en groenteturk. Ruik aan alle lekkere verse dingen en echte ingrediƫnten. De meest lekkere recepten zullen spontaan in je hoofd opkomen en daar is je inspiratie weer!
Bij thuiskomst gelijk alle groente, fruit en kruiden wassen en wat je niet gaat gebruiken opbergen op de juiste plek (groente/fruittschaal, groentela, etc) en de rest in de pan gooien. Maak genoeg klaar en vries de left overs in voor momenten dat je weinig zin of tijd hebt om te koken.
Het is ook handig om jezelf ook tijd te geven om te koken en voorbereidend werk (boodschappen doen, maar ook wassen en opbergen en snijden en hakken) te doen. Koken en eten is een feest en feestjes zijn pas leuk als je er bewust in alle rust van kan genieten en het niet maar even tussen de bedrijven door moet gebeuren.

Laat ook vooral meneer Fruitshake eens koken als hij zeurt.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #4 Gepost op: 15 mei 2011, 11:08:50 »
Amen  ;)
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

« Reactie #5 Gepost op: 15 mei 2011, 11:20:33 »
 ;D dat ga ik dus niet doen, heb een aversie tegen kant en klaar en pakjes gedoe

En meneer Fruitshake kookt nooit, ook niet als ik ziek ben, en dat heeft een reden, bleh

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #6 Gepost op: 15 mei 2011, 12:02:52 »
Ik vind koekjes oplossing ook wat rigoreus, maar ik ben het helemaal met haar eens dat meneer Fruitshake voor altijd zijn mond moet houden over eten als hij zelf nooit kookt. Of ben je zijn moeder?

En verder denk ik dat het een goed idee is om je groenten niet bij de supermarkt te kopen. Die hebben bijna niets, wat ze hebben komt van te ver en is te duur.
This is between me and the vegetable!

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #7 Gepost op: 15 mei 2011, 12:16:42 »
Kijk bv hier eens naar wat er momenteel in het seizoen is: http://groentefruit.milieucentraal.nl/Groente-en-Fruit-Kalender/groente-en-fruit-kalender/zoeken/formulier . Er is zoveel meer dan broccoli!
En houd je gewoon heel erg van broccoli, grill het dan eens in wat boter, met knoflook en pepertjes, a la Ottolenghi: http://gourmettraveller.wordpress.com/2009/09/21/chargrilled-broccoli-with-chilli-and-garlic/

Van wat voor smaken houden jullie wel en niet? En wat maak je nu zoal?

Ipv pasta of aardappelen kun je natuurlijk iets maken met rijst (simpele curry met zelfgemaakte of Patak's saus en tofu/tempeh), polenta (Italiaans, maar dan anders), bulghur, couscous, quinoa, zoete aardappelen, etc.

Denk ook aan andere bereidingswijzes, zoals grillen, bbqen, roerbakken, sauteren, 'en papilotte' (gewoon in bakpapier gewikkeld 3 kwartier laten stoven in de oven http://www.vegatopia.com/vega/koken/technieken/9533-en-papillot) en zo zijn er nog veel meer.

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #8 Gepost op: 15 mei 2011, 14:32:16 »
Roep eens wat jullie vaak eten en wat Hiziki zei, ook wat je lekker vond/vind qua smaak. Dan kunnen we je beter helpen zoeken naar leuke recepten die of helemaal nieuw voor je zijn of gewoon anders bereid worden dan gewend.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #9 Gepost op: 15 mei 2011, 22:32:44 »
Of lees de wat-eten-we-vandaag-draad en eet komende week elke dag iets wat iemand anders daar gegeten heeft en jij nog nooit.
This is between me and the vegetable!

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #10 Gepost op: 15 mei 2011, 22:35:20 »
Als je wel van bakken houdt en dat je nog wel kan bekoren, is dat ook een idee voor je avondeten. Eet deze keer geen agv (aardappels, groente, vleesvervanger), maar bak een hartige taart. Deegje maken en in de vorm doen, groen beetje opbakken of wokken en kruiden en dat over het deeg. Eventueel gratineren etc en dan in de oven.
Je kan ook broccoli in je groentetaart doen.

« Reactie #11 Gepost op: 16 mei 2011, 11:30:12 »
Meneer Fruitshake is niet mijn zoon maar mijn vriend en die werkt zich te pletter. Ik werk niet, dan ga ik niet wachten met eten tot hij thuis komt en bovendien kookt hij niet lekker.

Ik heb weinig keus om mijn groentjes te kopen, niet buiten de grote stad is echt geen groenteturk te vinden. Ik heb wel een moestuintje en zet daar wat andere groenten in, maar nu komt er alleen nog sla uit.

Bedankt voor de tips, ik ga weer eens wat spitten.

Offline LL de Ling

• Moderator
  • 10.321
« Reactie #12 Gepost op: 16 mei 2011, 11:49:56 »
Ook sla kan je anders eten. In een stamppot, of slasoep!

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #13 Gepost op: 16 mei 2011, 11:58:04 »
Ik heb tijdje geleden sla gewokt, was erg Chinees. Grillen kan ook zelfs. Ik had overigens een romaine en geen veldsla.

« Reactie #14 Gepost op: 16 mei 2011, 12:24:41 »
Hmm dat kan ik wel proberen, heb vier soorten sla, veldsla, rucola, krop en rode

Woonde vroeger in A'dam maar ben verhuisd naar een dorp en daar is weinig te vinden, daarom ben ik in mijn moestuintje andere groenten gaan kweken bv snijbiet en koolrabi, in de zomer is er keus genoeg vers uit de tuin maar nu nog niet. Zelfs venkel moet uit de tuin komen.

We houden allebei van italiaans eten maar de pasta komt me eerlijk gezegd de neus uit.
Dit geldt ook voor de boterhammen met beleg tussen de middag trouwens, dus dan eet ik vaak een soep of salade met brood en dat bevalt wel.

Ik ga denk ik wat lekkere oosterse gerechten proberen.

Offline Fynnya

• 432
« Reactie #15 Gepost op: 16 mei 2011, 16:30:26 »
Als je het gevoel hebt dat je alles dat er bestaat de afgelopen dagen al gegeten hebt, en niet weet wat je nog meer zou kunnen maken; kan je eens zoeken naar recepten uit landen die je culinair gezien nog onbekend zijn. Heb je wel eens Russisch gekookt? Afghaans? Ugandees? Japans? Filipijns?
Er zijn heel veel streken op aarde waarvan ik de gerechten nog nooit geproefd of gemaakt heb, en daar ben ik vast niet de enige in. In andere delen van de wereld gebruiken ze vaak heel andere smaken en combinaties dan wij, en zoiets kan je kookpatroon een flinke boost geven.

Het is misschien soms even zoeken naar recepten die geen ingredienten gebruiken die je niet kan krijgen in je dorp, maar een minder belangrijk ingredient kan je vaak makkelijk vervangen door iets dat er een beetje bij in de buurt komt.
Het kan ook zijn dat je een nieuw recept dan enorm vies vind, omdat het even duurt voor je aan hun smaken gewend bent, maar ach, dat zorgt er wel voor dat je je eigen 'saaie' gerechten weer extra waardeert  ;D

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #16 Gepost op: 16 mei 2011, 17:23:43 »
Wat ook wel eens wil helpen: een lijstje maken van dingen die je vroeger wel eens maakte en lekker vond, maar nu niet meer, en die weer eens maken.

Wat ik ook doe is er af en toe eens uitgebreid voor gaan zitten, weekmenu's maken met boodschappenlijstjes en recepten, en als ik dan een week echt geen fut heb om iets te verzinnen, hoef ik alleen maar zo'n weeklijstje uit de kast te trekken. Dan is verzinnen al gedaan, en het kopen/maken is nog maar het halve werk!
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Basje

• **
  • 60
« Reactie #17 Gepost op: 16 mei 2011, 20:30:00 »
Wat soms helpt: je lunch overslaan en dan om 5 uur je maaltijden gaan plannen. Als je super-honger hebt lijken dingen ineens allemaal heeeeeel lekker. Plan in een keer 7 maaltijden, ben je weer voor een week klaar.

En anders? Tja, dan is het maar een tijd niet zo leuk/lekker. Werken of de wc schoonmaken is ook niet altijd leuk en spannend, en moet ook. Tuurlijk is het veel fijner als je er wel plezier in hebt, maar komt vanzelf wel weer :)

« Reactie #18 Gepost op: 19 mei 2011, 08:39:31 »
Nou ik heb gister weer eens lekker gegeten. Bedacht salade nicoise te maken, maar door het flutweer meer zin in iets warms. Lekkere pittige rode linzensoep gemaakt, meergranen knoflookbroodjes gebakken en sla uit de tuin.

Bedankt voor de tips, de lijstjes doe ik wel eens maar voor minder dan een week, anders wijk ik er toch weer vanaf. Meestal voor 3 dagen. Maaltijden overslaan is bij mij geen succes, ik heb vooral overdag altijd honger, ontbijt en lunch moet ik eten.

Ik heb bedacht op een ander tijdstip boodschappen te doen, zodat ik dan geen honger heb. Dan neem ik meer tijd om te bedenken waar ik zin in heb. Ook heb ik de tafel mooi gedekt ed en dan eet je toch met meer smaak. Ik hoop dat ik het volhou.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #19 Gepost op: 19 mei 2011, 08:45:18 »
Wilde je nog tips hebben voor specifieke Oosterse gerechten? Je schreef ergens dat je meer Oosters wilde gaan koken.
,,,,فلافل