Die schepbakken herinner ik me ook uit de jaren 80. Vooral met snoep. Maar ook met erwten, bonen, linzen.
En sowieso alle groente onverpakt en ongesneden. Alleen champignons zaten al in de bekende blauwe bakjes. En zakjes soepgroenten, maar die waren meestal viezig, de 'beschermende atmosfeeer' moest nog worden uitgevonden.
Meer soorten kool: savoie, witte, rode, spits, bloem, knollletjes, raapjes. Nog geen brocolli, of eind '80 pas?
Ongekookte, niet gesneden bietjes. En knolselderij, ook nog met loof. Knolvenkel kwam pas halverwege 80 geloof ik.
Paarse paprika's (heel even, was geen succes, ze werden groen als je hem kookte/bakte).
Wel
lekkere aarbeien. En
vieze mango's onrijp of bedorven, of alletwee tegelijk. Avocado herinner ik me wel, maar was begin 80 toch nog wel bijzonder. Veel fruit was er sowieso alleen in het seizoen.
Nog geen 367 soorten zuivel producten en al helemaal niet in allerlei miniflesjes.
Oh ja. De melkboer. Die kwam tweemaal per week langs in een oud vw-busje. Dan kochten we een krat met 12/16? flessen melk en een krat met gele vla, bruine vla, volle yoghurt en karnemelk. (studentenhuis
). Het bedrag schreef de melkman in zijn boekje en zo af en toe betaalden we. Had de melkman van het één of ander niet genoeg op voorraad, dan kwam hij 's avonds nog even langs en zette de ontbrekende flessen aan de deur.
In de kleinere buurtsupers in dorpjes in Drenthe hadden ze nog geen paprika's of champignons, of je moest ze een dag te voren bestellen!
Die buurtsupertjes bestaan ook al niet meer.
Dat is wat ik me zo snel herinner. welterusten.