Mijn lievelingskostjes draaiden altijd rond vlees, vrees ik.
Op de BBQ was mijn favoriet nota bene lamsvlees. Alle soorten.
En toen ik echt klein was, nam ik op restaurant altijd ribbekes. Op m'n 9 a 10 at ik altijd een grote volwassen portie op, ze keken er altijd van op. Ik liet wel de frietjes staan, maar de ananas ging eraan.
Thuis was mijn lievelingskost ofwel konijn, op de een of andere wijze van in de boerinnenbondkookboek. Wij kregen de arme beestjes altijd van een nonkel, die ze zelf kweekte. Dat maakte mijn moeder heel vaak als er bezoek kwam. Ik heb zelfs nog gelachen met andere kinderen die thuis een konijntje hadden en dat dus niet wilden eten. We noemden het toen 'boskip'. Dan hadden die kinders het niet door, hahahaha. Achteraf gezien was dat niet netjes natuurlijk. Wederom
Maar we aten erbij altijd wel gefrituurde smileys
En dan had je zo een speciale manier van ze opeten. Eerst de mond en daarna de ogen, je kent dat soort rituelen wel...
Mijn ander lievelingseten was een varkenskoteletje met een speciaal sausje, ook weer uit de boerinnenbondkookboek.
Ik was toen al een fijnproever, alleen, ik was nogal gehecht aan mijn vlees.
1 van mijn mooiste herrineringen gaan over een gebakken stukje lam. We gingen altijd op reis met mijn grootnonkel en tante. En ik had een speciale band met hem op eetgebied. Ik kan oa altijd zien wanneer hij zin had in het laatste stukje aan zijn ogen (was niet moeilijk, natuurlijk, als je ogen over en weer flitsen naar dat laaste stukje in de pan, of dat je anders lekker onderuit gezakt geanimeerde conversaties voert... Maar kom, volwassenen vinden het raar dat een 7 jarige zoiets opmerkt) of hij nog zin had in eten. We hadden allebei nog zin, en hebben toen boterhammen gezocht. En samen de pan terug schoon geveegd van het smakelijke vet. Daar spreekt hij zelf ook nog van. Dan zegt hij dat hij nooit een vegetariër in mij had gezien, want de manier waarop ik vroeger vlees at...
Gek eigenlijk, veel van mijn heel goede jeugdherinneringen hebben te maken met eten. En dan ook meestal met vlees. (laatste keer
)