Vegatopia Forum

Definities van vegetarisme en veganisme: een comparatief uitstapje.

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Definities van vegetarisme en veganisme: een comparatief uitstapje.
« Reactie #80 Gepost op: 02 mei 2011, 17:47:42 »
Citaat

Hermandad
En dus wil je met alle macht op een vegetariërsforum de definitie van veganisme oprekken
Ik zit ook op veganisme-fora.

Ik geloof dat die mensen de nodige openheid van geest missen, om dat zelfs maar te bediscussiëren.

Dus kan jeje beter tot vegetariërs richten, die zijn zelf nog opgerokken ipv opgerold, en vatbaar voor rekkelijk veganisme.

Kijk, zou het niet mooi zijn als vegetariér alle dierlijke consumptie te laten vallen, tenzij een minimale natuurlijke dosis B12 in de vorm van scampi (waarom juist scampi kan ik ook beargumenteren). Later kunnen ze dan B12 gaan slikken en echt veganist worden, aen zelfs ethische standjes gaan doen zoals de totaal-vegetariërs als ze daar zin in hebben..

Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Definities van vegetarisme en veganisme: een comparatief uitstapje.
« Reactie #81 Gepost op: 02 mei 2011, 17:50:11 »


Die tegenstanders hebben gewoon geen gelijk (tenzij het eventueel over gelatinehoudende capsules gaat, maar dat is de kern even niet, dacht ik). Die pillen zijn hartstikke onnatuurlijk.

Man, die gelatine, dat is natuurlijk juist helemaal precies de kern. Voor totaal-veganisten toch

Over de onnatuurlijkheid van die pillen zijn we het daar nu, jij en ik en de tegenstanders, helemaal eens?

Ik dacht dat de pillen die ik slikte, de naam vergeten, bèta forte of zoiets, geen gelatine bevatten.

« Laatst bewerkt op: 02 mei 2011, 17:52:50 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Re:Definities van vegetarisme en veganisme: een comparatief uitstapje.
« Reactie #82 Gepost op: 02 mei 2011, 17:53:24 »
Kijk, zou het niet mooi zijn als vegetariér alle dierlijke consumptie te laten vallen, tenzij een minimale natuurlijke dosis B12 in de vorm van scampi (waarom juist scampi kan ik ook beargumenteren).

Na, als ik voor mezelf moet spreken: ik heb er geen enkel probleem mee om B12 middels pillen te supplementeren. In ieder geval niet meer dan dat middels scampi te doen. En het wil ook maar niet tot me doordringen wat daar mooi aan zou kunnen zijn.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Re:Definities van vegetarisme en veganisme: een comparatief uitstapje.
« Reactie #83 Gepost op: 02 mei 2011, 17:55:22 »
Man, die gelatine, dat is natuurlijk juist helemaal precies de kern. Voor totaal-veganisten toch

O sorry, dan heb je gelijk. Maar de enige juiste oplossing heb je er zelf al onder gezet.... pillen zónder gelatine gebruiken. Hoe moeilijk kan het zijn.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Definities van vegetarisme en veganisme: een comparatief uitstapje.
« Reactie #84 Gepost op: 02 mei 2011, 17:58:43 »




Och, scampitariër, hoe kon ik het vergeten. Naar de letter genomen zijn scampi inderdaad geen vis nee, ik scheer alle dieren die uit zee komen voor het gemak maar even over die kam.
Want inderdaad, een vegetariër die in een restaurant aangeeft óók geen vis te eten, zal graag wel even op de menukeuze voor krab, kreeft en scampi gewezen worden.

Ja hoe kon je.
Zoetwaterscampi. Duurzaam gekweekt.
Dat kan je van de visvangst niet zeggen, die de visstapel  uitput
Hoera, krab kreeft en scampi, jammer dat ik nooit op restaurant ga.
Al zeker niet in mijn 13 jaar veganiër. Te groot risico.
Ik zou liegen, ik had er ook lang het geld niet voor.
Maar ja, de meesten zullen oprekken op restaurant.


« Laatst bewerkt op: 02 mei 2011, 18:08:22 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Definities van vegetarisme en veganisme: een comparatief uitstapje.
« Reactie #85 Gepost op: 02 mei 2011, 18:00:14 »


O sorry, dan heb je gelijk. Maar de enige juiste oplossing heb je er zelf al onder gezet.... pillen zónder gelatine gebruiken. Hoe moeilijk kan het zijn.

Zo moeilijk als de voor leken onleesbare ingrediëntenlijst die ze op de bijsluiter zetten en op de verpakking.
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Definities van vegetarisme en veganisme: een comparatief uitstapje.
« Reactie #86 Gepost op: 02 mei 2011, 18:03:24 »


Na, als ik voor mezelf moet spreken: ik heb er geen enkel probleem mee om B12 middels pillen te supplementeren. In ieder geval niet meer dan dat middels scampi te doen. En het wil ook maar niet tot me doordringen wat daar mooi aan zou kunnen zijn.

I will say it only twice:

vegetariërs verbruiken dagelijks een enorme hoeveelheid dierlijke producten.
Eet wat best is voor de planeet.

Re:Definities van vegetarisme en veganisme: een comparatief uitstapje.
« Reactie #87 Gepost op: 02 mei 2011, 18:17:06 »
Zo moeilijk als de voor leken onleesbare ingrediëntenlijst die ze op de bijsluiter zetten en op de verpakking.

Slik tabletten en geen capsules. De gelatine is voorbehouden aan de capsules voor zover ik weet. Natuurlijk stuit je dan weer op de glansmiddelen waarvan tabletten (om voor mij onopgehelderde redenen) nogaleens voorzien zijn.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Re:Definities van vegetarisme en veganisme: een comparatief uitstapje.
« Reactie #88 Gepost op: 02 mei 2011, 18:20:47 »


Na, als ik voor mezelf moet spreken: ik heb er geen enkel probleem mee om B12 middels pillen te supplementeren. In ieder geval niet meer dan dat middels scampi te doen. En het wil ook maar niet tot me doordringen wat daar mooi aan zou kunnen zijn.

I will say it only twice:

vegetariërs verbruiken dagelijks een enorme hoeveelheid dierlijke producten.

Voor mij nochtans geen reden om scampi te gaan innemen. En verder niemand die dat wil ontkennen, hoewel 'enorme hoeveelheid' me redelijk overdreven in de oren klinkt. Het is maar waar je de cesuur wil leggen.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Definities van vegetarisme en veganisme: een comparatief uitstapje.
« Reactie #89 Gepost op: 02 mei 2011, 18:32:29 »
Zo moeilijk als de voor leken onleesbare ingrediëntenlijst die ze op de bijsluiter zetten en op de verpakking.

Slik tabletten en geen capsules. De gelatine is voorbehouden aan de capsules voor zover ik weet. Natuurlijk stuit je dan weer op de glansmiddelen waarvan tabletten (om voor mij onopgehelderde redenen) nogaleens voorzien zijn.
A zo, ik slikte tabletten.
Wat is er mis met die glansmiddelen (we gaan nu naar advanced)

Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Definities van vegetarisme en veganisme: een comparatief uitstapje.
« Reactie #90 Gepost op: 02 mei 2011, 18:36:51 »


Voor mij nochtans geen reden om scampi te gaan innemen. En verder niemand die dat wil ontkennen, hoewel 'enorme hoeveelheid' me redelijk overdreven in de oren klinkt. Het is maar waar je de cesuur wil leggen.
Scampi is een bom onder het vegetarisme.

enorm is overdreven.

Maar. als je op vegetarische fora in de keuken gaat kijken, dan is al dat dierlijk verbruik voor mij even stuitend als mijn ex-scampi-verbruik voor hen.

Veganisme is erg hard op de culinaire genoegens.
Eet wat best is voor de planeet.

Re:Definities van vegetarisme en veganisme: een comparatief uitstapje.
« Reactie #91 Gepost op: 02 mei 2011, 18:52:20 »
Wat is er mis met die glansmiddelen (we gaan nu naar advanced)

Bijenwas.
Schellak behoort ook tot de mogelijkheden, maar dat heeft een praktische functie (resistentie tegen het maagzuur).
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Definities van vegetarisme en veganisme: een comparatief uitstapje.
« Reactie #92 Gepost op: 02 mei 2011, 19:43:29 »



Bijenwas.
Schellak behoort ook tot de mogelijkheden, maar dat heeft een praktische functie (resistentie tegen het maagzuur).

Waw, het afschuwelijke bijenwas gestolen van die arme bijtjes.
Is schellak ook diers?
« Laatst bewerkt op: 02 mei 2011, 19:45:45 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Definities van vegetarisme en veganisme: een comparatief uitstapje.
« Reactie #94 Gepost op: 02 mei 2011, 22:39:14 »
OOK interessant om weten:
'Vegetarian' and 'vegan' are not terms defined in law at either a UK or European level"  (wiki)

er kan dus niet veel afgedwongen, opgelegd, laat staan gestraft worden bij creatieve definiëring, interpretatie en labelling.
« Laatst bewerkt op: 02 mei 2011, 22:44:15 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Definities van vegetarisme en veganisme: een comparatief uitstapje.
« Reactie #95 Gepost op: 02 mei 2011, 22:46:32 »
http://www.food-info.net/nl/e/e904.htm
http://nl.wikipedia.org/wiki/Schellak

Luizen. My God.


Citaat
Dieetbeperkingen :
Geen. E904 kan gebruikt worden door alle religies en vegetariërs. Voor veganisten is het een moeilijk product omdat er vaak resten van luizen in de onzuivere lak kunnen zitten. Deze worden bij het opkoken en zuiveren verwijderd.

 Je ziet, deze tekst verraadt  onbegrip voor veganisten. Die vermijden niet alleen dieren, maar ook dierlijke producten.
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Definities van vegetarisme en veganisme: een comparatief uitstapje.
« Reactie #96 Gepost op: 02 mei 2011, 23:21:26 »
Citaat
fyannya:
En de allereerste quote die jij in dit topic neerzette ("Veganisme:Veganisten zien zo veel mogelijk af van voeding, kleding, schoeisel, medicijnen, cosmetica en andere producten, verkregen via gebruik van welk dier dan ook."), heb je zelf dan blijkbaar nooit onder ogen gekregen? 

Ik ben nu zelf de gegeven  definities van het veganisme aan het indelen in  "voedsel-veganisten zijn geen veganisten" enerzijds, en "voedsel-veganisten zijn veganisten"

De definitie van de NVV is zo rekkelijk vanwege dat "zoveel mogelijk", dat ik die definitie indeelbij de groep
"voesel-veganisten zijn veganisten"

Je zal wel snuiven.
Eet wat best is voor de planeet.

Re:Definities van vegetarisme en veganisme: een comparatief uitstapje.
« Reactie #97 Gepost op: 02 mei 2011, 23:33:10 »
Oggot, moet zelfs het begrip "zoveel mogelijk" nog gekwalificeerd, gekwantificeerd, gedefinieerd en op een goudschaaltje gewogen worden? Jij hebt er duidelijk een andere interpretatie van dan ik heb, en, naar ik met stelligheid aanneem, de NVV bedoelt.
Meewarig is een woord dat eerder bij mij opkomt dan snuiven. 't Is dat dat woord niet aan mij gericht was (toch?), anders zou ik wel snuiven.
Maar ieder zijn meug.
« Laatst bewerkt op: 02 mei 2011, 23:35:19 door Herm@ñdad »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Definities van vegetarisme en veganisme: een comparatief uitstapje.
« Reactie #98 Gepost op: 03 mei 2011, 00:17:06 »
Oggot, moet zelfs het begrip "zoveel mogelijk" nog gekwalificeerd, gekwantificeerd, gedefinieerd en op een goudschaaltje gewogen worden? Jij hebt er duidelijk een andere interpretatie van dan ik heb, en, naar ik met stelligheid aanneem, de NVV bedoelt.
Meewarig is een woord dat eerder bij mij opkomt dan snuiven. 't Is dat dat woord niet aan mij gericht was (toch?), anders zou ik wel snuiven.
Maar ieder zijn meug.
Ik heb onmiddelijk opgemerkt dat die definitie een latitude toelaat, die bv Draek niet toelaat.

Ik heb een hekel aan die onmogelijke stelling van 100% beantwoorden aan een strenge definitie.

Waarom? Omdat je 't dan niet meer doet voor jouw oorspronkelijke motivering, maar om te beantwworden aan een vooropgestelde definitie. Vooral voor het oog van anderen ( ook op forum, bv) eerder dan voor jezelf.

Pas op hé,  ik draag ook geen leer, geen wol, geen zijde en ik eet ook geen honing.
Bon, ik was me met gewone zeep, dus ben ik geen veganist. ::)
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Definities van vegetarisme en veganisme: een comparatief uitstapje.
« Reactie #99 Gepost op: 03 mei 2011, 00:23:02 »
d'Er komt bij dat alles nog een ander aspect bij, waar ik het nog niet over gehad heb, en dat ook niet zal doen, omdat ik er een andere draad ga over openen.

Dat zal pas controversieel zijn.
Eet wat best is voor de planeet.