Vegatopia Forum

Definities van vegetarisme en veganisme: een comparatief uitstapje.

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Definities van vegetarisme en veganisme: een comparatief uitstapje.
« Reactie #60 Gepost op: 02 mei 2011, 15:58:53 »
:footinmouth: Iemand die dieren eet mag zich tegenwoordig veganist noemen.. tuurlijk dat ik dat vergeten was :bigeyes:
Ik eet geen dieren.
Of kan je soms niet goed lezen?
Gef eerst eens een definitie van jezelf, voor je anderen aanvalt.


« Laatst bewerkt op: 02 mei 2011, 16:01:11 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Definities van vegetarisme en veganisme: een comparatief uitstapje.
« Reactie #61 Gepost op: 02 mei 2011, 16:04:33 »
Ik eet geen dieren.
Bij voorkeur toch wel? Je wilt toch scampi eten, maar daarvan is de verkrijgbaarheid suboptimaal. Scampi zijn geen dieren? Sinds wanneer is dat?

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Definities van vegetarisme en veganisme: een comparatief uitstapje.
« Reactie #62 Gepost op: 02 mei 2011, 16:18:17 »
Ik eet geen dieren.
Bij voorkeur toch wel? Je wilt toch scampi eten, maar daarvan is de verkrijgbaarheid suboptimaal. Scampi zijn geen dieren? Sinds wanneer is dat?

Sinds wanneer heb ik gezegd dat scampi's geen dieren zijn?


13 jaar ethisch veganist. Pillen slikken voor B12 vond ik onnatuurlijk en onprettig,  dus voor  een jaar minimale dosis B12 via scampi's

Ik eet geen scampi's meer sinds februari omdat er hier geen zijn. Ik ben dus weer ethisch veganist. :wortel:

 Ga je erover door blijven zeiken? Ik had ze kunnen vervangen door gamba's.

Hoe definieer jij jezelf?
« Laatst bewerkt op: 02 mei 2011, 16:29:55 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Definities van vegetarisme en veganisme: een comparatief uitstapje.
« Reactie #63 Gepost op: 02 mei 2011, 16:23:08 »
En maar op de man spelen, omdat mijn discours jullie niet helemaal bevalt :hammer:
Eet wat best is voor de planeet.

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Definities van vegetarisme en veganisme: een comparatief uitstapje.
« Reactie #64 Gepost op: 02 mei 2011, 16:28:22 »
Dat je een tijd niet veganistisch hebt geleefd, kan natuurlijk niemand kritiek op hebben.
Maar dat je jezelf ondanks het eten van scampi's veganist noemde, dáárop wel.
Het is nog zo kort geleden dat je dat uitgebreid zat te verdedigen op dit forum, dus het is niet zo dat oude koeien uit de sloot gevist worden.

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Definities van vegetarisme en veganisme: een comparatief uitstapje.
« Reactie #65 Gepost op: 02 mei 2011, 16:37:38 »
:footinmouth: Iemand die dieren eet mag zich tegenwoordig veganist noemen.. tuurlijk dat ik dat vergeten was :bigeyes:
Ik eet geen dieren.
Of kan je soms niet goed lezen?
Gef eerst eens een definitie van jezelf, voor je anderen aanvalt.



Jij kiest ervoor omdat jij ervoor kiest jezelf te profileren als veganist terwijl je aangaf wel dieren te eten, en dat klopt gewoon niet. Welke definitie je ook pakt. Hoe ik mezelf noem maakt daarbij niet uit.
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Definities van vegetarisme en veganisme: een comparatief uitstapje.
« Reactie #66 Gepost op: 02 mei 2011, 16:38:37 »
Hoe definieer jij jezelf?
Ik? Ik koketteer niet met definities die ik naar mijn hand probeer te zetten omdat ik al dan niet ethisch al dan niet veganist ben.
En maar op de man spelen, omdat mijn discours jullie niet helemaal bevalt :hammer:
Nee hoor, ik geloof dat jij het niet helemaal wilt begrijpen, maar Fynnya legt erg helder en duidelijk uit wat ik bedoel:
Dat je een tijd niet veganistisch hebt geleefd, kan natuurlijk niemand kritiek op hebben.
Maar dat je jezelf ondanks het eten van scampi's veganist noemde, dáárop wel.
Het is nog zo kort geleden dat je dat uitgebreid zat te verdedigen op dit forum, dus het is niet zo dat oude koeien uit de sloot gevist worden.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Definities van vegetarisme en veganisme: een comparatief uitstapje.
« Reactie #67 Gepost op: 02 mei 2011, 16:52:32 »
Dat je een tijd niet veganistisch hebt geleefd, kan natuurlijk niemand kritiek op hebben.
Maar dat je jezelf ondanks het eten van scampi's veganist noemde, dáárop wel.
Het is nog zo kort geleden dat je dat uitgebreid zat te verdedigen op dit forum, dus het is niet zo dat oude koeien uit de sloot gevist worden.

Toen ik op forum kwam, zat ik net in een omschakelperiode, at één keer schelpdiertjes en éen keer gamba´s om te zien of ik op een betaalbare wijze scampi´s kon vervangen, neen dus.
 Zoals greet zegt, het is voornamelijk water. Maar zij zei het over scampi's.

Ik verdedig scampi-eten voor mezelf  nog  (en zo nodig, voor anderen)omdat mijn persoonlijk doel eigenlijk was mijn verbruik van dierlijke VETTEN op nul zetten.
 Ik zou ermee doorgegaan zijn scampi's te eten  voor nog een jaar als experiment om te zien of ik een B12 tekort opbouwde, die tekorten bouwen maar heel langzaam op, en vooral bij de kleine hoeveelheid scampi die ik nam -250 gram per week.

Kijk, ik ben niet sectair en niet fanatiek ,  een gevaar dat sommige veganisten wel bedreigt,  ik beschouw lagere dieren eten niet als een doodzonde.
En ik beschouw me VOLGENS DE DEFINITIES in stricte zin ook niet als een vegetariër, in de periode dat ik scampi's eet.

Maar in de periode dat ik die beestjes niet eet, dan ben ik zomaar  meteen een ethisch veganist, zoals vroeger en  nu. Het is ook geen flip-flopppen, want flopte maar één keer, zonder flippen..
Nog iets anders: de tegenstanders vam het veganisme, die zeggen dat pillen slikken niet natuurlijk is, die hebben gelijk.
 Eerlijk zijn.
En dan nog iets anders: voor de tegenstanders van vegetarisme die beweren dat een gevarieerde voeding het best is, voor die mensen is het feit dat veganisten  supplementen moeten slikken, zonder meer een bewijs, dat hun voedingspatroon niet evenwichtig is.
En weeral: ze hebben gelijk.
Een beeetje bescheidenheid bij het argumenteren blijft aangewezen.

Bovendien, veganisten zijn ook zelden 100% veganist, overal en altijd, en haast alle definities voorzien in hun terminologie daarom
 een zekere graad van speling.

Termen als "streven naar", "gewoonlijk" ...

Misschien moet ik maar eens een draad openen "Waarom een beperke dosis scampi's optimaal zijn voor iemand die verder niets dierlijks gebruikt", als jullie me als hersteld ethisch veganist  blijven aanvallen,op mijn vroeger tijdelijk scampiverbruik, dan  ga ik dat misschien wel eens doen. er valt iets  voor  te zeggen.
« Laatst bewerkt op: 02 mei 2011, 17:02:31 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Re:Definities van vegetarisme en veganisme: een comparatief uitstapje.
« Reactie #68 Gepost op: 02 mei 2011, 16:57:11 »
Nog iets anders: de tegenstanders vam het veganisme, die zeggen dat pillen slikken niet natuurlijk is, die hebben gelijk. Eerlijk zijn.

Ja nee, scampi uit de supermarkt vissen, dát is pas het toppunt van natuurlijkheid. En dan heb ik het nog niet over alle andere voorzieningen waar de moderne mens mee is uitgedost. Je kan natuurlijkheid toch niet werkelijk als criterium willen gebruiken?
(Kan misschien iemand Iknik weer eens wakkerschudden?)
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Re:Definities van vegetarisme en veganisme: een comparatief uitstapje.
« Reactie #69 Gepost op: 02 mei 2011, 16:59:29 »
Bovendien, veganisten zijn ook zelden 100% veganist, overal en altijd, en haast alle definities voorzien in hun terminologie een zekere graad van speling.

Da's een drogargument.
Toon ons één gezagdragende definitie volgens welke het veganistisch verantwoord is om scampi/gamba's/schelpdieren te eten.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Definities van vegetarisme en veganisme: een comparatief uitstapje.
« Reactie #70 Gepost op: 02 mei 2011, 17:04:39 »
Nog iets anders: de tegenstanders vam het veganisme, die zeggen dat pillen slikken niet natuurlijk is, die hebben gelijk. Eerlijk zijn.

Ja nee, scampi uit de supermarkt vissen, dát is pas het toppunt van natuurlijkheid. En dan heb ik het nog niet over alle andere voorzieningen waar de moderne mens mee is uitgedost. Je kan natuurlijkheid toch niet werkelijk als criterium willen gebruiken?
(Kan misschien iemand Iknik weer eens wakkerschudden?)

Een pakje van 250 gram scampi's per week, dat valt in het niets bij de onafzienlijke hoeveelheden dierlijke producten die vegetariërs opvissen uit de supermarkt.
En ja, scampi's zijn een natuurlijk product. ik eet trouwens zo goed als niks wart gebabriceerd is, behalve B12 pillen dan nu weer.
Wat is er natuurlijker dan dieren?
Eet wat best is voor de planeet.

Re:Definities van vegetarisme en veganisme: een comparatief uitstapje.
« Reactie #71 Gepost op: 02 mei 2011, 17:05:54 »
Een pakje van 250 gram scampi's per week, dat valt in het niets bij de onafzienlijke hoeveelheden dierlijke producten die vegetariërs opvissen uit de supermarkt.

Vegetariërs claimen dan ook in het geheel niet veganistisch te leven. Of om al hun keuzes op natuurlijkheid te staven.
« Laatst bewerkt op: 02 mei 2011, 17:08:25 door Herm@ñdad »
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Definities van vegetarisme en veganisme: een comparatief uitstapje.
« Reactie #72 Gepost op: 02 mei 2011, 17:11:34 »
Vegetariërs claimen dan ook in het geheel niet veganistisch te leven. Of om al hun keuzes op natuurlijkheid te staven.
Klopt niet helemaal, jonge jonge dat vergt werk.

Vele definities willen alles insluiten, ook de stricte vegetariërs die geen zuivel en eieren gebruiken. Daar wordt in andere definities als veganisten over gesproken. Het overlapt en loopt dooreen. Het is complexer als jij hier stelt.

Maar het vegetarisme is totaal afgezwakt door hun weelderige consumptie van dierlijke producten slecht voor henzelf, voor d wereld, en voor de dieren.

Ook veganisten zouden recht moeten hebben of krijgen op een noodzakelijke natuurlijke portie B12, zoals iedereen.
Dat is en was mijn argument.
« Laatst bewerkt op: 02 mei 2011, 17:17:10 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Re:Definities van vegetarisme en veganisme: een comparatief uitstapje.
« Reactie #73 Gepost op: 02 mei 2011, 17:15:27 »
Ook veganisten zouden recht moeten hebben of krijgen op een noodzakelijke natuurlijke portie B12, zoals iedereen.
Dat is en was mijn argument.

En dus wil je met alle macht op een vegetariërsforum de definitie van veganisme oprekken.
Ik snap je agenda nog steeds niet helemaal, want dat laatste ontken je net zo goed weer.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Definities van vegetarisme en veganisme: een comparatief uitstapje.
« Reactie #74 Gepost op: 02 mei 2011, 17:18:12 »
Ook veganisten zouden recht moeten hebben of krijgen op een noodzakelijke natuurlijke portie B12, zoals iedereen.
Dat is en was mijn argument.

En dus wil je met alle macht op een vegetariërsforum de definitie van veganisme oprekken.
Ik snap je agenda nog steeds niet helemaal, want dat laatste ontken je net zo goed weer.

Ik wil ik wil ik wil er een discussie over.

Kijk eens goed naar al die definities, hoeveel er daar niet tussen zitten die al behoorlijk opgerekt zijn.

Agenda?

Als je je met definities vergelijken bezighoudt, dan is dat grondslagenstudie.

Ik heb geen agenda. Ik heb en experiment gedaan. Dat experiment heb ik moeten afbreken.
Ik weet zelfs niet, welke richting ik zou gekozen hebben, als het zo afgelopen was, dat het me voldoende natuurlijke B12
 opleverde. Tenslotte sta ik huiverig tegenover dierenconsumptie. Misschien was ik er mee doorgegaan. Maar dan was ik zelfs geen vegetariër meer. Zelfs niet in de meest uitgerekte definitie ervan. in die zin heb je gelijk mij te verdenken van een potentiële uitrekagenda.
Maar kijk, als dit zo is, verborgen is ie niet meer. En veganist was ik  en ben ik terug. Flipfloppen doe ik niet.
i
« Laatst bewerkt op: 02 mei 2011, 17:27:49 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Re:Definities van vegetarisme en veganisme: een comparatief uitstapje.
« Reactie #75 Gepost op: 02 mei 2011, 17:21:23 »
Ik wil ik wil ik wil er een discussie over.

Dan kan je je toch beter bij de bevoegde instanties vervoegen lijkt me.
Je kan niet aan de ene kant veganist zijn, maar tegelijkertijd toch niet.
Noem je dan gewoon pescotariër (voor mijn part bezig je de term 'strikte pescotariër') en geniet van de natuurlijke oplossingen die dat biedt.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Definities van vegetarisme en veganisme: een comparatief uitstapje.
« Reactie #76 Gepost op: 02 mei 2011, 17:33:02 »
Ik wil ik wil ik wil er een discussie over.

Dan kan je je toch beter bij de bevoegde instanties vervoegen lijkt me.
Je kan niet aan de ene kant veganist zijn, maar tegelijkertijd toch niet.
Noem je dan gewoon pescotariër (voor mijn part bezig je de term 'strikte pescotariër') en geniet van de natuurlijke oplossingen die dat biedt.


Ik was een scampitariër. Ik heb er hier zelfs al een half boek over geschreven.
Wat zijn bevoegde instanties?

De verenigingen van veganiërs zeker?
Die sluiten zelfs mensem uit, die geen enkele dierlijke voeding consumeren.
Neen, hoe kan iemand zich pescotariër noemen, die geen vis eet?

Pes=vis in het latijn, dacht ik.  peces=vissen in het spaans

Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Definities van vegetarisme en veganisme: een comparatief uitstapje.
« Reactie #77 Gepost op: 02 mei 2011, 17:35:23 »
@ Hermandad
Dat dieren natuurlijk zijn en B pillen niet, daar heb jeniet van terug hé :)
Tegenstanders zeggen dat daar ook dierlijke bestanddelen inzitten, in die pillen, dus zijn ze misschien toch deels natuurlijk?
Eet wat best is voor de planeet.

Re:Definities van vegetarisme en veganisme: een comparatief uitstapje.
« Reactie #78 Gepost op: 02 mei 2011, 17:39:34 »

Pes=vis in het latijn, dacht ik.  peces=vissen in het spaans


Och, scampitariër, hoe kon ik het vergeten. Naar de letter genomen zijn scampi inderdaad geen vis nee, ik scheer alle dieren die uit zee komen voor het gemak maar even over die kam.
Want inderdaad, een vegetariër die in een restaurant aangeeft óók geen vis te eten, zal graag wel even op de menukeuze voor krab, kreeft en scampi gewezen worden.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Re:Definities van vegetarisme en veganisme: een comparatief uitstapje.
« Reactie #79 Gepost op: 02 mei 2011, 17:42:52 »
@ Hermandad
Dat dieren natuurlijk zijn en B pillen niet, daar heb jeniet van terug hé :)
Zou dat moeten dan? ???
Toevallig slik ik die pillen niet, al zou het verstandiger zijn dat wel te doen omdat mijn inname via 'natuurlijke' bronnen (ei, zuivel dus) nogal matig is.

Citaat
Tegenstanders zeggen dat daar ook dierlijke bestanddelen inzitten, in die pillen, dus zijn ze misschien toch deels natuurlijk?

Die tegenstanders hebben gewoon geen gelijk (tenzij het eventueel over gelatinehoudende capsules gaat, maar dat is de kern even niet, dacht ik). Die pillen zijn hartstikke onnatuurlijk.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner