Vegatopia Forum

Definities van vegetarisme en veganisme: een comparatief uitstapje.

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Definities van vegetarisme en veganisme: een comparatief uitstapje.
« Reactie #180 Gepost op: 15 mei 2011, 12:12:45 »


En ik snap niet waarom dit bekvechten onder gelijkgestemden op deze manier moet. Je preekt hier toch een beetje voor eigen kerk. Hoe wil je een gesprek aan gaan met dergelijke opmerkingen? Stel eens open vragen, waarom iemand iets niet snapt. Dat verkoopt eh bekeert praat een stuk constructiever.

een beetje peper mag, anders is ergeen discussie

Wat vind je van de tegenstrijdige definities van veganisme?  EEN OPEN VRAAG, DACHT IK.

Wil jij soms  open discussie verbieden over de grondslagen en de gehanteerde definities van het vegetarisme?

als je ze ongewenst vindt, doe dan niet mee
ze gebeurt op de meeste vegetarismefora die ik zag

wat bedoel je met mijn eigen kerk?
de veganische?

de discussie over die definities IS open en is het onderwerp van deze draad
daar stel ik dus vragen over
en geef commemtaren
anderen ook
is dat niet open genoeg?

of hou je niet van epistemologische vraagstukken?


Citaat
Start een nieuwe commune op, zou ik zeggen. Baard laten staan, sandalen aan en gaan met die biologische banaan!

draag altijd sandalen
en leef in het land van de bio banaan
voorlopig geen proselieten genoeg voor commune
wil mijn omgeving er ook niet door (over)bevolkt zien

Citaat
Maar waarom denk je dat teetotallen beter is voor de wereld eigenlijk?


zeg jij eens waarom niet?

Het is verwant met life-style-veganisme want het is identiek gemotiveerd - bewust streven naar een respectvollere wereld voor mens en dier. Wie drinkt is dikwijls maar gedeeltelijk bewust of verminderd bewust of gealtereerd bewust of helemaal niet bewust.

bovendien delen ze  ontegensprekelijk een ascetisch kenmerk

heb jij een idee van de verwoestingen aangericht door de drugs (alcohol is een biezonder geval van drugs)
wat soort publieke en politieke ethiek en moraliteit en waarden straalt het uit dat de staat uit zoiets vernietigends enorme inkomsten haalt?
Maar goed, de meesten kunnen niet leven zonder drugs
een ongealtereerde geestestoestand is hun onverdraaglijk
« Laatst bewerkt op: 15 mei 2011, 12:25:42 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Re:Definities van vegetarisme en veganisme: een comparatief uitstapje.
« Reactie #181 Gepost op: 15 mei 2011, 12:44:12 »
een beetje peper mag, anders is ergeen discussie

Probeer het dan eens met wat zout, want het begint erg flauw te worden.

EN SCHREEUWEN WORDT OVER HET ALGEMEEN NIET GEWAARDEERD OP FORA, en vaak zelfs stomweg verboden.
 
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Definities van vegetarisme en veganisme: een comparatief uitstapje.
« Reactie #182 Gepost op: 15 mei 2011, 15:23:46 »


Geen officiële term m.i.

En waar moeten we "officiële"  termen vandaan halen en wat zijn dat?

Al eens eerder uitgelegd, maar daar doe je toch niet aan.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Definities van vegetarisme en veganisme: een comparatief uitstapje.
« Reactie #183 Gepost op: 15 mei 2011, 15:26:10 »
Ik snap niet dat je dat niet snapt

teetootallen en drugvrij zijn is evengoed  voor het goed van de wereld en het goed van het  individu als veganisme.

waarom er dan geen package-deal van gemaakt?

Omdat alcohol bv. ook goed voor je kan zijn. En drugs ook niet per definitie slecht hoeft te zijn voor je.
Dat ligt sowieso dus wel in hoe je het gebruikt.

Je kan wel redeneren over de herkomst van drugs en of alcohol wel vegan is of niet. Daar kan je een punt hebben.

Maar voor de rest niet, omdat als je niet begrijpt wat veganisme inhoudt en je zelf definities bedenkt,danwel de officiele definities wegschuift, dan wordt het lastig om jou wijs te maken wat veganisme inhoudt, omdat je toch de definitie en dus de uitleg ter zijde schuift.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Definities van vegetarisme en veganisme: een comparatief uitstapje.
« Reactie #184 Gepost op: 15 mei 2011, 15:31:23 »
Citaat
The neologism "dietary vegan" has been used to describe "total vegetarians" - people who avoid all animal products in diet only. This term is problematic because it distorts the meaning of "vegan" by narrowing it down to issues related solely to food


ja het is een (taal-) gevecht om tot de vegans gerekend te worden

de totaalvegans willen ze buiten

de voedselveganisten willen binnen

en de definities zijn ofwel exclusief ofwel inclusief


Heeft niets te maken met een taalgevecht. De personen die jij 'voedselvegans' noemt zijn gewoon geen vegans. Zo een persoon kan wel een veganistisch dieet volgen. En wat mij betreft niet eens direct erg als die aan tafel zegt veganistisch te eten. Het probleem ontstaat als deze persoon leer koopt, wol koopt ofzo en dan zegt veganist te zijn.

Overigens de personen die jij 'voedselvegans' noemt die ik tegen kom zijn juist heel erg bewust van dat ze geen vegans zijn. Binnen de NVV zijn ze ook welkom. Deze personen (een deel er van) zijn vaak ook geneigd later echt vegan te worden.

Kortom moet je gewoon stoppen met afbreuk doen aan de definitie. Het heeft niets te maken met de grenzen zoeken van de definitie, maar alles te maken met termen kapot maken en verwarring saaien.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Draek

  • ******
  • 4.449
  • Geslacht: Man
    • Geen dier voor plezier! Stop het circus!
Re:Definities van vegetarisme en veganisme: een comparatief uitstapje.
« Reactie #185 Gepost op: 15 mei 2011, 15:33:08 »
Citaat
draek:

Je hebt straight edge waar een vegan dieet onderdeel kan zijn. Google maar.

Ik zie daar niks staan dat op  vegan betrekking heeft

Misschien is dat je probleem. Je ontvangt niet alle info of negeert het grotendeels.
Is nl. heel makkelijk te googlen.
Stem op de Partij voor de Dieren

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Definities van vegetarisme en veganisme: een comparatief uitstapje.
« Reactie #186 Gepost op: 15 mei 2011, 15:35:47 »
een beetje peper mag, anders is er geen discussie

Oh sorry, ik wist niet dat jij dat bepaalde. Natuurlijk ben ik voor discussies, anders was ik hier niet. Mijn punt was meer de dooddoener van ik snap niet dat jij het niet snapt. Daarom quote ik ook die zin zeg maar.

Citaat
Wat vind je van de tegenstrijdige definities van veganisme?  EEN OPEN VRAAG, DACHT IK.

Dat is een inderdaad een open vraag. Daarom quote ik die ook niet.
Het is natuurlijk niet zo makkelijk om puur via lettertjes te communiceren, zonder de feedback van intonatie en mimiek, etc. Juist dan zijn bepaalde opmerkingen gewoon niet zo uitnodigend om een constructieve discussie aan te gaan. Ik denk dat dit een stereotype vooroordeel over den vegetarisch dan wel veganistisch etend mens is, wat ook weleens niet bevestigt zou hoeven te worden. Ik denk namelijk dat dit op een positievere manier aangekaart kan worden, waardoor het meer effect zou hebben. En dat is toch eigenlijk wat we allemaal willen. Althans, dat lijkt me. Waarom zouden we anders hier posten?

Citaat
Wil jij soms  open discussie verbieden over de grondslagen en de gehanteerde definities van het vegetarisme?

Nou nou, anders leg je me even woorden in de mond. Zou ik dingen anders willen zien? Ja. Ga ik mensen dingen verbieden? Nee. Ik ben dan geen fascist. Of wellicht wel, je kan daar natuurlijk een andere definitie van op na houden. (Let op, dit is een grappig bedoelde opmerking)

Citaat
als je ze ongewenst vindt, doe dan niet mee
ze gebeurt op de meeste vegetarismefora die ik zag

Nogmaals, het gaat me niet om de discussie, maar om hoe die gevoerd wordt. En wat er op andere fora gebeurt boeit me niet zoveel. Ik zit namelijk op dit forum. En met reden.

Citaat
wat bedoel je met mijn eigen kerk?
de veganische?

De mensen die hier komen staan over het algemeen bekend om weinig tot geen vleesinname. Mensen worden zich hier ook bewuster van producten met een dierlijke afkomst, waardoor er vaak beter op gelet en er nog minder wordt mee gewerkt aan de bio-industrie. Ik zie ons liever als 1 team, dan in hokjes te denken van oh jeetje, die eet wel kaas. Misschien ben ik wel teveel een hippie, maar ik word wel een beetje agressief van mensen die kosten wat het kost hun mening zo poneren. Dat vind ik juist zo prettig aan dit forum, geen preken van dit moet zus of zo. De mensen hier zijn zich hier al meer bewust van hun invloed op de omgeving en houden zich al veel meer bezig met dit soort dingen dan een gemiddelde Henk en Ingrid.

Citaat
of hou je niet van epistemologische vraagstukken?

Mooi woord, extra punt!
Nee, ik houd helemaal niet van vraagstukken en daarover praten.  
 ;)

Citaat
en leef in het land van de bio banaan
voorlopig geen proselieten genoeg voor commune
wil mijn omgeving er ook niet door (over)bevolkt zien

Sorry, dat was een beetje een flauw inkoppertje idd. maar ik ben blij voor je. Misschien kun je nog een leuk recept met banaan posten in het kookgedeelte van het forum?

Citaat
Citaat
Maar waarom denk je dat teetotallen beter is voor de wereld eigenlijk?

zeg jij eens waarom niet?

Waarom moet ik zeggen van niet? Als jij je mening geeft en ik benieuwd ben waarom jij die mening er op na houdt, ben ik gelijk de tegenstander? Leg je me weer iets in de mond, jammer.

Citaat
Het is verwant met life-style-veganisme want het is identiek gemotiveerd - bewust streven naar een respectvollere wereld voor mens en dier. Wie drinkt is dikwijls maar gedeeltelijk bewust of verminderd bewust of gealtereerd bewust of helemaal niet bewust.

Oh. Mijn mams is een teetotaller die overigens ook enorm van scampi geniet. Ze drinkt niet, omdat ze alcohol vies vindt. Ik houd daarintegen wel van een glaasje (ok, meerdere glaasjes), maar ik ben degene die de boodschappen doet bij de biosuper en die vegetarisch kookt. Ik vind deze stelling dus in de praktijk niet zo terug.

Citaat
heb jij een idee van de verwoestingen aangericht door de drugs (alcohol is een biezonder geval van drugs)
wat soort publieke en politieke ethiek en moraliteit en waarden straalt het uit dat de staat uit zoiets vernietigends enorme inkomsten haalt?
Maar goed, de meesten kunnen niet leven zonder drugs
een ongealtereerde geestestoestand is hun onverdraaglijk

Nu heb ik een bijzonder goed idee van hoe drugs zich kan manifesteren in de samenleving. De staat is hier inderdaad niet zo handig mee bezig, maar dat maakt drugs niet slechter (afgezien van de kwaliteit, maar dat was niet het onderwerp). Als je je zorgen maakt over de inkomsten van dergelijke partijen, dan zou ik me eerder even gaan verdiepen in de farmaceutische industrie.
Dat er veel mensen zijn die drugs gebruiken, ben ik met je eens. Dat drugs inherent staan aan losse moralen en de onwil om een steentje bij te dragen ben ik niet met je eens. Ik ken zat mensen die wel hun best doen, terwijl ze bewust leven en daar soms wat bij gebruiken. Net zoals ik ook zat mensen ken die lekker met kiloknallers inslaan en hun neus ophalen voor enge dingen als drugs. Ik vind je te generaliserend.
Overigens kan ik er wel enigszins inkomen, aangezien je op de Canarische eilanden woont en dus vast een bepaald soort Britten tegenkomt. Gelukkig heb je ook andere Britten...
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Christiaan

  • ******
  • 10.293
Re:Definities van vegetarisme en veganisme: een comparatief uitstapje.
« Reactie #187 Gepost op: 15 mei 2011, 18:37:35 »
Het is trouwens reclame voor vegatopia
Nee. Want niemand kent de term voedingsveganist.

De zoekopdrachten die jij voorstelt leveren (met "" eromheen) geen significante resultaten. Google vindt namelijk ook dat die woorden na elkaar een resultaat zijn als er een punt of een puntkomma achter staat; dus als het om een nieuwe (bij)zin gaat, en niet om het gebruik als één begrip.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Definities van vegetarisme en veganisme: een comparatief uitstapje.
« Reactie #188 Gepost op: 16 mei 2011, 01:32:55 »
Ik snap niet dat je dat niet snapt

teetootallen en drugvrij zijn is evengoed  voor het goed van de wereld en het goed van het  individu als veganisme.

waarom er dan geen package-deal van gemaakt?

Omdat alcohol bv. ook goed voor je kan zijn. En drugs ook niet per definitie slecht hoeft te zijn voor je.
Dat ligt sowieso dus wel in hoe je het gebruikt.

Je kan wel redeneren over de herkomst van drugs en of alcohol wel vegan is of niet. Daar kan je een punt hebben.

Maar voor de rest niet, omdat als je niet begrijpt wat veganisme inhoudt en je zelf definities bedenkt,danwel de officiele definities wegschuift, dan wordt het lastig om jou wijs te maken wat veganisme inhoudt, omdat je toch de definitie en dus de uitleg ter zijde schuift.

Je hoeft me niet uit te leggen wat veganisme is, ik heb het dertien jaar beoefend en ik beoefen het nog

er zijn alleen vormen die jij niet accepteert, vormen die in vele definities naar voor komen, maar daar wil jij dan weer niet aan.

Dat is je goed recht.

Maar je hebt niet het alleenrecht.

Zelf definities maken doe ik niet, ik zet bestaande naast elkaar.




« Laatst bewerkt op: 16 mei 2011, 14:14:05 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Definities van vegetarisme en veganisme: een comparatief uitstapje.
« Reactie #189 Gepost op: 16 mei 2011, 01:35:50 »

Citaat
draek
De personen die jij 'voedselvegans' noemt zijn gewoon geen vegans.




Ga je beklag doen bij het IVU, zij zijn het die zulke term gebruiken

En dat is normaal, want ze sluiten dietary vegans uit van de definitie van veganism, dus moeten ze wel een speciale naam bedenken voor ze
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2011, 14:15:28 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Definities van vegetarisme en veganisme: een comparatief uitstapje.
« Reactie #190 Gepost op: 16 mei 2011, 01:42:29 »

flauw hoor



Citaat
EN SCHREEUWEN WORDT OVER HET ALGEMEEN NIET GEWAARDEERD OP FORA, en vaak zelfs stomweg verboden

Nog flauwer


Je zou toch wegblijven?  Te spannend?  Te pikant?


Ik ga voor jou niet hertikken als cap locks op hol slaat




 
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Definities van vegetarisme en veganisme: een comparatief uitstapje.
« Reactie #191 Gepost op: 16 mei 2011, 01:45:17 »
Het is trouwens reclame voor vegatopia
Nee. Want niemand kent de term voedingsveganist.

De zoekopdrachten die jij voorstelt leveren (met "" eromheen) geen significante resultaten. Google vindt namelijk ook dat die woorden na elkaar een resultaat zijn als er een punt of een puntkomma achter staat; dus als het om een nieuwe (bij)zin gaat, en niet om het gebruik als één begrip.

 het is een engels begrip dat ik vrij heb moeten vertalen voor de discussie



de meeste definities beschouwen voedselveganisten als reguliere veganisten en gebruiken dus uiteraard zulke speciale  speciale term niet, vandaar dat hij weinig of niet voorkomt





Het is de IVU die voor de proppen komt met de term "dietary vegans", die ik vertaalde als voedselveganist.

 De IVU is een van de weinigen die een strenge definitie hanteert van vegan.
Dus hebben ze een extra term nodig voor wat in de meeste  definities als veganist gerekend wordt.
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2011, 14:23:24 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Definities van vegetarisme en veganisme: een comparatief uitstapje.
« Reactie #192 Gepost op: 16 mei 2011, 01:54:31 »
Citaat
Bast
Sorry, dat was een beetje een flauw inkoppertje idd. maar ik ben blij voor je. Misschien kun je nog een leuk recept met banaan posten in het kookgedeelte van het forum?

Ik eet mijn bananen rauw
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Definities van vegetarisme en veganisme: een comparatief uitstapje.
« Reactie #193 Gepost op: 16 mei 2011, 02:01:10 »
Hier heb je zo'n definitie die het woord voedselveganisten niet nodig heeft, een Nederlandse

veganisme
ve - ga` nis - me («Engels) het -woord richting binnen het vegetarisme waarvan de aanhangers zich onthouden van alle dierlijke eiwitten, dus ook van zuivelproducten
Gevonden op http://www.woorden.org/woord/veganisme


en hier eentje dat een paar varianten geeft:

veganisme
1) Het afwijzen van dierlijk voedsel 2) Leer waarbij men geen dierlijke producten gebruikt 3) Streng vegetarisme
Gevonden op http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoordenboek/ve

en een definitie van GoVeg België

Veganisme
•Wat is veganisme - Wat is veganisme? Veganisme volgens de Van Dale ve·ga·nis·me (het ~), streng vegetarisme, waarbij men zich ook van zuivelproducten onthoudt ...

Voor alle drie zijn de dieet-veganisten standaard


« Laatst bewerkt op: 16 mei 2011, 02:09:01 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Definities van vegetarisme en veganisme: een comparatief uitstapje.
« Reactie #194 Gepost op: 16 mei 2011, 02:14:11 »
Citaat
bart
Ik zit namelijk op dit forum. En met reden.

Het is een mooi forum

Ik ontsier het niet
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Definities van vegetarisme en veganisme: een comparatief uitstapje.
« Reactie #195 Gepost op: 16 mei 2011, 02:16:34 »
Citaat
Draek
Omdat alcohol bv. ook goed voor je kan zijn

Het beroemde glaasje per dag (waar het dan meestal niet bij blijft omdat alcohol verslavend is en sociaal aanvaard als drug)

Ik had het over het ongewenste van gealtereerd bewustzijn, vanuit spiritueel standpunt, niet in de eerste plaats over goed voor "je"

« Laatst bewerkt op: 16 mei 2011, 13:52:48 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Definities van vegetarisme en veganisme: een comparatief uitstapje.
« Reactie #196 Gepost op: 16 mei 2011, 02:28:59 »



Heeft niets te maken met een taalgevecht. De personen die jij 'voedselvegans' noemt zijn gewoon geen vegans. Zo een persoon kan wel een veganistisch dieet volgen. En wat mij betreft niet eens direct erg als die aan tafel zegt veganistisch te eten. Het probleem ontstaat als deze persoon leer koopt, wol koopt ofzo en dan zegt veganist te zijn.

Overigens de personen die jij 'voedselvegans' noemt die ik tegen kom zijn juist heel erg bewust van dat ze geen vegans zijn. Binnen de NVV zijn ze ook welkom. Deze personen (een deel er van) zijn vaak ook geneigd later echt vegan te worden.

Kortom moet je gewoon stoppen met afbreuk doen aan de definitie. Het heeft niets te maken met de grenzen zoeken van de definitie, maar alles te maken met termen kapot maken en verwarring saaien.



Je wil er niet in komen.

Waarin niet?

Dat je, wanneer je over definities gaat discussiëren, je even voor de tijd van de discussie de ingenomen posities moet loslaten. Neem ze dan nadien gerust terug in.

Het is wel een taalgevecht, omdat het erom gaat, welke  verbale aanpak de bovenhand haalt, voor welke reden dan ook. Die reden is dan waarschijnlijk, uiteindelijk, een machtselement, met name dat  de organisaties met de meeste aanhang het waarschijnlijk winnen.

Als de dieet-vegans in jouw vereniging  zich niet als veganisten profileren, dan is dat onder de druk der strikt veganistische  collega's, vermoed ik.

Want voor vele definities hoeven ze het niet te laten

Je gaat toch  niet alle definities kapotslaan die je niet bevallen?
Zou een beetje sectarisch  overkomen...



« Laatst bewerkt op: 16 mei 2011, 02:32:57 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Definities van vegetarisme en veganisme: een comparatief uitstapje.
« Reactie #197 Gepost op: 16 mei 2011, 02:46:10 »

Bart:
Citaat
Oh. Mijn mams is een teetotaller die overigens ook enorm van scampi geniet. Ze drinkt niet, omdat ze alcohol vies vindt. Ik houd daarintegen wel van een glaasje (ok, meerdere glaasjes), maar ik ben degene die de boodschappen doet bij de biosuper en die vegetarisch kookt. Ik vind deze stelling dus in de praktijk niet zo terug.


Bon, het ging over ascetisme.


Als ze alcohol vies vindt, dan is het niet zo'n grote verdienste het te laten

Scampi laten, dat zou een verdienste zijn...

Vegetarisme is een verwaarloosbaar ascetisme. Ik had het over veganisme.




« Laatst bewerkt op: 16 mei 2011, 02:49:42 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Definities van vegetarisme en veganisme: een comparatief uitstapje.
« Reactie #198 Gepost op: 16 mei 2011, 02:59:11 »
voorlopige stand van zaken in de definitie van veganisme op 16/05/2011

inclusief (sluit dietary vegans in):

vegetopia
wiki
EVA
woorden.org
mijnwoordenboek.org
GoVeg België
Dikke Van Dale

exclusief (sluit dietary vegans uit):
encyclopedia britannica
NVV
IVU -international vegetarian union
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2011, 15:51:30 door eno2 »
Eet wat best is voor de planeet.

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Definities van vegetarisme en veganisme: een comparatief uitstapje.
« Reactie #199 Gepost op: 16 mei 2011, 03:02:44 »
Citaat
Bart
Maar waarom denk je dat teetotallen beter is voor de wereld eigenlijk?

Ik dacht eigenlijk dat dit vanzelfsprekend was.

Alcohol is een grote verwoester, van personen, van gezinnen, van relaties.

Van hele naties

Van indianen

Van levers

Een van de grote massakillers
Eet wat best is voor de planeet.