Vegatopia Forum

Vegetarisch zijn en eiwitten

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Star85

  • *
  • 6
Vegetarisch zijn en eiwitten
« Gepost op: 20 april 2011, 12:37:31 »
Hoi Hoi,

ik ben zelf al zo'n 6 jaar vegetarisch. Nu heb ik al een aantal jaar last van een opgezette buik, eerst niet zo vaak maar nu tegenwoordig wel. Je leest veel dat het te maken kan hebben met een eiwit-tekort.

Vooral als vegetariėr zijnde kan je sneller een tekort krijgen.
Hoe gaan jullie hier mee om? Letten jullie op je eten, neem je supplementen (en zoja welke?).

Ben benieuwd naar jullie reacties!

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch zijn en eiwitten
« Reactie #1 Gepost op: 20 april 2011, 13:05:18 »
Voordat je denkt dat het door een eiwittekort komt, zou ik eerst eens enkele dagen je voedingspatroon gaan bijhouden (al het eten afwegen op de weegschaal) en invullen op bv. de Eetmeter vh Voedingscentrum (staat ergens online).

Bij een opgezette buik denk ik namelijk eerder aan (wat vegetariers vaak te veel eten): koolhydraten, uit granen, pasta, brood, aardappelen etc.


Vegetariers die voldoende eten van peulvruchten, granen, zuivel en eieren zullen niet zo snel last hebben va een eiwittekort. Wel moeten vega's wat meer eiwitten binnenkrijgen dan niet-vega's (1,1 gram proteine per kilo schoon lichaamsgewicht), ivm de mindere proteinekwaliteit van granen, peulvruchten en groenten.
Vega's die weinig eten lopen wel een risico op een eiwittekort.


Zelf ben ik een flinke eter en heb geen problemen met het binnenhalen van eiwitten. Nu ik voorlopig kaas en melk schrap (dieetoverwegingen), vul ik dat wel op met een plantaardig proteinesupplement (Sun Warrior raw rice protein, lekker!), aangezien ik me beter voel met een eetpatroon bestaande uit weinig koolhydraten en veel proteine (en ik niet van plan ben om al mijn proteine uit soja te gaan halen).


Offline Dame Noire

  • ***
  • 326
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch zijn en eiwitten
« Reactie #2 Gepost op: 20 april 2011, 16:02:30 »
Ik worstel soms wel om voldoende eiwitten binnen te krijgen, maar voornamelijk omdat ik de neiging heb sowiezo te weinig te eten en ik bovendien erg van koolhydraten houd  ;)

Hiziki, ik heb al eerder goede dingen gehoord over Sun Warrior, waar heb jij hem gehaald en wat doe je ermee (shakes, ofzo?)

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch zijn en eiwitten
« Reactie #3 Gepost op: 20 april 2011, 19:01:34 »

Hiziki, ik heb al eerder goede dingen gehoord over Sun Warrior, waar heb jij hem gehaald en wat doe je ermee (shakes, ofzo?)

Ik kreeg een proefpakketje van de aardige mensen van Unlimited Health (binnenkort in de Gespot! op de voorpagina):
http://www.unlimitedhealth.nl/shop/warrior-producten-c-132.html

De chocolade is een aanrader!

Voorlopig heb ik het alleen gebruikt met water, maar je kunt ermee shaken en zelfs pannenkoekjes mee maken (nog niet gedaan dus).

Offline Dame Noire

  • ***
  • 326
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch zijn en eiwitten
« Reactie #4 Gepost op: 21 april 2011, 09:45:57 »
Dankjewel!

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Vegetarisch zijn en eiwitten
« Reactie #5 Gepost op: 21 april 2011, 12:11:37 »
Vooral als vegetariėr zijnde kan je sneller een tekort krijgen.
Genoeg eiwitten binnenkrijgen is als vegetarier toch bijna nooit een probleem?

Offline eno2

  • ****
  • 758
  • Geslacht: Man
Re:Vegetarisch zijn en eiwitten
« Reactie #6 Gepost op: 31 mei 2011, 12:54:29 »
Vooral als vegetariėr zijnde kan je sneller een tekort krijgen.
Genoeg eiwitten binnenkrijgen is als vegetarier toch bijna nooit een probleem?

probleem nul
Eet wat best is voor de planeet.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch zijn en eiwitten
« Reactie #7 Gepost op: 03 juni 2011, 14:33:19 »
Ik wil hier graag even inhaken, aangezien ik denk soms moeite te hebben met eiwitten aanbieden op een vegetarische manier aan meneer. Meneer koekje geeft op zich geen moeite met het idee van vegetarisch eten en hij begrijpt goed de diervriendelijke motieven die daaraan ter grondslag kunnen liggen. Hij wil alleen niet het idee hebben dat hij iets mist en daar kan ik dan ook weer inkomen.
Hij eet namelijk graag mijn kook- en baksels, maar blijft bij een vegetarische variant roepen dat hij het vlees mist. Vissen krijgt hij van mij nooit en die zal ik ook nooit klaarmaken, dat weet hij. Maar toch zou ik hem graag vaker vegetarisch willen laten eten en dan ook zonder dat hij achteraf weer vlees mist of de behoefte krijgt om bij de benzinepomp een gehaktstaaf te gaan eten. Dat laatste vind ik namelijk naar en als ik een slechte bui heb, een belediging voor mijn kookkunsten.

Als voorbeeld even mijn verjaardagsmenu.
Ik had 2 taarten; appel en fruittaart met aardbeien en gele kiwi, beiden vega, maar wel zonder slagroom. Meneer had een stukje appeltaart en had er graag slagroom bij gewild.
Als appetizers had ik 2 soorten kaas in blokjes (brandnetel en gras) en plakjes gedroogde Franse worst (van echte varkens, dus niet vega).
Vooraf was er Aziatisch geļnspireerde soep (shiitake- en groentebouillon met gedroogde shiitakes, rode paprika, wortel, doperwten, courgetteblokjes, taugé, vermicellischelpjes en peterselie). Hij vond het lekker en miste geen vlees, ik denk door de gedroogde shiitakes, die een enigszins vlezige structuur en umami-smaak hebben.
Daarna het hoofdgerecht met bijgerechten. Het hoofdgerecht was een grote schaal huzarensalade, helemaal vega. Op 3 kilo piepers had ik er 6 eieren in verwerkt (4 bij de piepers en 2 in plakjes bovenop). Ook zat er saus in en op die ik had gemaakt op basis van mayonaise (zitten ook eieren in).
De bijgerechten waren linzenkofte in slabladeren (volledig plantaardig; rode linzen en fijne bulgur op smaak gebracht met ui, pepertje etc), gevulde eieren (ei met ook weer mayonaise en smaakmakers), en een soort kleine saucijzenbroodjes (niet vega; met echte koe).
Als dessert was er een klassieke griesmeelpudding (met koeienmelk), die niet is aangesneden.

Naderhand zei hij weer dat hij vlees had gemist. Ik vind dat jammer.
Ik had natuurlijk een extra vlezig bijgerecht (iets geroosterd uit de oven) erbij kunnen serveren, maar daar had ik geen zin in en ik heb lang genoeg in de keuken gestaan de afgelopen tijd. Ik wil dat hij graag mn vegetarische eten ook voldoenend genoeg vindt en dat hij zo makkelijker te overstap kan maken naar meer en vaker vegetarisch eten. Hem volledig vegetarisch te voeden is niet mijn opzet. Daar staat hij zelf (nu) niet achter en ik ben zelf niet eens een echte vegetariėr.
Hij noemde wat opties voor de huzarensalade hoe hij het fijner had gevonden (stukjes vlees er in) en ik had het zo kunnen maken met een niet te grote hoeveelheid. Maar dat was niet de bedoeling en heb ik dus niet gemaakt. Ik kookte namelijk voor meer mensen dan alleen voor hem. En als ik iets zelf ook ga opeten, kook ik in eerste instantie ook voor mezelf.

Meneer is een grote en brede beer van een vent en heeft aardig wat spierweefsel (het is niet alleen vet). Ook heeft hij een beroep wat redelijk fysiek is en veel kracht vraagt, daarom is hij gespierd (hij sport niet en doet niet aan anabolen oid). Hij heeft daardoor een echt veel grotere eiwitbehoefte dan ik heb (ik leid een leven arm aan fysieke activiteiten, ben een vrouwtje en heb niet zoveel spiermassa en ben een flink stuk kleiner en smaller gebouwd).
Het gemis aan vlees kan verschillende oorzaken hebben. Gebrek aan eiwitten, smaak en structuur. Ik neem aan dat smaak geen probleem is in mijn kookkunsten en structuur is makkelijk op te vangen door andere dingen (bv de gedroogde shiitakes in de soep). Wat dus overblijft zijn de eiwitten.
Meneer lust bijna alles, dus dat is makkelijk. Het enige wat hij minder graag eet is cake, overmatig gember, overmatig kerriepoeder en hij eet liever rijst dan noedels. Gewone vegaburgers uit de winkel kan ik hem niet blij mee maken. Ik voer hem liever niet veel bonen, want dan word ik vergast.

Hoe kan ik hem voeren zodat hij niet meer het gevoel heeft vlees te missen?
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline greet

  • *****
  • 2.671
Re:Vegetarisch zijn en eiwitten
« Reactie #8 Gepost op: 05 juni 2011, 09:32:09 »
Wow, wat een uitleg... :)
Misschien ook af en toe iets met noten? Nut roast is 1 van de favorieten hier, en geeft heel snel een verzadigd gevoel. Noten fijngemalen zijn ook lekker vind ik om vegetarisch gehakt te pimpen. Zou je wel moeten investeren in een goede blender, want zoals hier doen (alles in de mortier fijnmalen) lijkt me niet echt een goed plan.
Iets fijnere gemaakte (ev. geroosterde) walnoten lijken me erg lekker in huzarensalade, trouwens.

Olijven zijn vind ik ook wel umami, en omdat ze vettig zijn, helpen ze ook bij het vullen. Daar denk ik nu eventjes aan, omdat ik gisteren volkorenspaghettie had met tomatensaus met o.a. halfgedroogde tomaten en olijfjes. Vulde zo goed dat er geen kaas bij moest, lag ook aan de volkorenspaghettie, natuuurlijk. Das trouwens ook een trucje, volkoren bevat meer eiwitten.

Verder gebruik ik zelf eigenlijk veel kaas en eieren, als ik echt kook voor mensen die gehecht zijn aan hun vlees. Maar ik mag mij gelukkig prijzen dat wij zelf kippen kunnen houden, anders zou ik toch wel een pak minder eieren gebruiken, denk ik.

Offline haantje

  • ******
  • 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch zijn en eiwitten
« Reactie #9 Gepost op: 05 juni 2011, 10:42:26 »
Mijn meneer blieft af en toe wel een stukje vlees, maar eet door de week in ieder geval twee keer een magnetronmaaltijd op zijn werk, variant met dood beestje. (De andere twee dagen warmt ie een prakje van mij op, ook in de magnetron dus.) En hij komt bij het vrijwel wekelijkse band-uitje naar de snackbar aan zijn trekken, dus die klaagt niet. Hij eet graag aardappels, groente, vegaburger (bij voorkeur schnitzel, spekjes of rookworst) of macaroni met vega- of tofugehakt door de saus. Hij vindt wel dat vega-eten minder verzadigd in die zin dat ie eerder weer zin in wat heeft.
Hij eet geen kaas, wel eieren, maar niet van eigen kippen en verder zijn er geen eieren in huis. Hij is nu voor door de weeks ook overgeschakeld op volkorenbrood en merkt dat dat veel beter vult. Vaak ook zilvervliesrijst (maar ik vind basmati af en toe wel lekker).
Dus ja, wat blijft er dan over voor gespierde, grote meneren: dingen met room, kaas, eieren, volle zuivelproducten en de bruine of volkorenvarianten, bloemige piepers. En stiekem denk ik toch dat een groot deel tussen de oren zit.
Puur praktisch: misschien soep met lekker veel vermicelli een omelet in reepjes vooraf, heeft ie dat vast in zijn buikje.

Maar toch zou ik hem graag vaker vegetarisch willen laten eten en dan ook zonder dat hij achteraf weer vlees mist of de behoefte krijgt om bij de benzinepomp een gehaktstaaf te gaan eten. Dat laatste vind ik namelijk naar en als ik een slechte bui heb, een belediging voor mijn kookkunsten.
Dat zou ik ook niet leuk vinden.
En je verjaardagsmenu klinkt fantastisch, ik was zo een vorkje komen meeprikken  ;)

Oh, en wat betreft die bonen, die eet jij dan toch ook??
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch zijn en eiwitten
« Reactie #10 Gepost op: 05 juni 2011, 12:49:50 »
Oh, en wat betreft die bonen, die eet jij dan toch ook??

Ik gebruik dope en een bijwerking daarvan is slapende darmen. Ik ruft daardoor minder. En mn eigen gas kan ik een stuk beter hebben dat dan van hem  :P

Meer noten gaan in de receptenmap in het hoofd, net als volkoren graanproducten en meer kaas.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Re:Vegetarisch zijn en eiwitten
« Reactie #11 Gepost op: 06 juni 2011, 09:33:18 »
Eigenlijk, eigenlijk, is de vraag een beetje onzin. Een eiwittekort is bijna onmogelijk voor elkaar te krijgen bij afwisselend eten en zonder enige vorm van vlees en vis. Maar goed, als je echt een doorschiet wil in eiwitten, probeer dan eens seitan. Geen koolhydraten in aanwezig, geen vet, meer eiwit dan vis. En dat van tarwe. Nog leuk om zelf te maken ook.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Seitan

Offline Gabs

  • ****
  • 796
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch zijn en eiwitten
« Reactie #12 Gepost op: 29 augustus 2011, 11:29:07 »
Ik dacht eigenlijk dat een opgezette buik wordt veroorzaakt door een teveel aan eiwitten.
En ik had er vroeger last van na het eten van bepaalde combinaties, zoals kaas op de pasta of fruit na de maaltijd; dat veroorzaakt gisting in de darmen.

Offline Hizikigrrrl

  • Moderator
  • ******
  • 21.786
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarisch zijn en eiwitten
« Reactie #13 Gepost op: 29 augustus 2011, 13:50:41 »
Ik dacht eigenlijk dat een opgezette buik wordt veroorzaakt door een teveel aan eiwitten.

Het zal eerder van de koolhydraten komen, of omdat bepaalde voedingsmiddelen dat nou eenmaal bij sommige mensen veroorzaken. Ik krijg het bv. bij aardappelen.

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Vegetarisch zijn en eiwitten
« Reactie #14 Gepost op: 29 augustus 2011, 14:13:32 »
Bij mij veroorzaakt brood een soort zwangerschapsbuikje als ik het teveel dagen achter elkaar eet.
Sin chile, no tiene chiste!