Vegatopia Forum

Vegetarische gerechten die ook vleeseters graag lusten?

Frederique

Vegetarische gerechten die ook vleeseters graag lusten?
« Gepost op: 27 maart 2011, 17:22:48 »
Hallo!

Tijdje geleden (lees: paar jaar geleden) heb ik hier ook een account gehad, en nu ik met een gigantisch kookprobleem zit dacht ik hier maar weer eens een account aan te maken (want de vorige bestaat hoogstwaarschijnlijk niet meer). Ik hoop dat het wel de bedoeling is dat dit soort topics aangemaakt worden, indien niet: mijn excuses!

Het kookprobleem is mijn vriend. Ik zit op kot en kook dus zelden, want voor één persoon koken is nogal saai en je hebt altijd veel over. Maar als mijn vriend blijft slapen wil ik wel eens moeite doen. Nu zou ik liefst vegetarisch koken (ben geen vegetariër meer, wel 6 jaar geweest), probleem is alleen dat mijn vriend amper groenten lust en klaagt als er geen vlees in een gerecht zit. Dús ik heb zo één van die gerechten nodig waarop zelfs verstokte vleeseters verzot zijn. Iemand met geniale ideeën?

Oh, om het nog iets moeilijker te maken: hij lust absoluut geen spruiten, spinazie, prei, witlof. Wat hij wel lust zijn bonen.

Ik zou mensen met ideeën eeuwig dankbaar zijn! :)

Groeten,

Frederique.

Offline haantje

• 5.068
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarische gerechten die ook vleeseters graag lusten?
« Reactie #1 Gepost op: 27 maart 2011, 18:11:05 »
Burrito's of taco's eventueel met vegagehakt erdoor, zodat hij er niks van merkt. Lasagne idem.
Minestrone eventueel ook met plakjes vegaworst voor het oog.
Aardappeltortilla met vegaspekjes, al weer voor zijn oog.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Basje

• **
  • 60
« Reactie #2 Gepost op: 28 maart 2011, 19:09:53 »
Veel vleeseters houden van dingen die goed vullen en een beetje zwaar zijn om te eten, dus inderdaad lasagne of bv chili con carne. Bij chili zou ik dan veel bonen en saus doen, en kaas en zure room, en geen vega gehakt oid, om hem er aan te laten wennen. Later kun je er dan weer meer groente bij doen om het gezonder te maken. Normaal zou ik ook zeggen quiche, maar ik weet niet of hij dat lekker zou vinden? Misschien met een neutrale groente als bloemkool of wortels, en dan lekker veel ei en kaas er door... D: Of je kunt een vegaburger in een broodje (als hij vegaburgers eet?) met patatjes en uienringen ofzo, da's wel echt mannen eten en heel stoer, dus wie weet?

Offline duifje

• **
  • 55
« Reactie #3 Gepost op: 28 maart 2011, 20:10:38 »
Ik denk juist dat echte vleeseters behoefte hebben aan dat derde ding op hun bord, dat qua smaak en structuur anders smaakt dan die twee andere dingen op hun bord (aardapels en groente om even traditioneel te blijven), dus maak een goed gekruide burger van tofu en/of peulvruchten, of een stoofgerecht van seitan/mock duck/mock chicken wat een vlezige structuur heeft en dat lijkt op iets dat hij kent zoals stroganoff. De liefde van een man gaat door zijn maag. Denk strategisch. Bevalt dit, kun je daarna ook andere, minder op vlees lijkende dingen introduceren...

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #4 Gepost op: 28 maart 2011, 20:38:54 »
Burrito's of taco's eventueel met vegagehakt erdoor, zodat hij er niks van merkt. Lasagne idem.
Minestrone eventueel ook met plakjes vegaworst voor het oog.
Aardappeltortilla met vegaspekjes, al weer voor zijn oog.
Stel je het vergelijkbare antwoord op een vl33seterstopic met de volgende titel voor: "Hoe hou ik mijn vegetarische vriendinnetje voor de gek met een gerecht waar toch vlees in zit?" Je bent nu heel boos, he?

Doen we dus niet. Wat ik me afvraag is of Frederique al heeft geinventariseerd wat vriendlief lekker vindt. En is hij helemaal niet bereid tot concessies? Hij krijgt potdikke een warme hap voorgezet, zonder dat er aanstoot wordt gegeven aan enige sterke overtuiging (tenzij iemand kan argumenteren waarom "elke warme maaltijd hoort vl33s te bevatten" een diepgevoelde levensopvatting kan zijn?), hij zit die op te eten tegenover de liefde van zijn leven, waar gaat dit over? Meneer woont zeker nog bij die andere vrouw in zijn leven?

Enfin, als het alleen maar een kwestie is dat je het hem hebt gevraagd en hij nee heeft gezegd en er verder niet gepraat is over wat ie wel en niet lekker vindt zou ik dat eens eerst doen, want zonder dat kunnen wij niet zo goed aankomen met ideeen die zouden kunnen werken. Denk ik.
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #5 Gepost op: 28 maart 2011, 21:35:58 »
Ik zou niet met een vegaburger aan komen zetten, een echte carnivoor kan die vaak niet waarderen. Bij gerechten waar iets van gehakt ingaat, kun je dat makkelijk weg laten. Persoonlijk zou ik voor de chili gaan of als hij blijft slapen, de lasagna. Je moet ook een beetje aan jezelf denken.

Over groenten zou ik me niet druk maken, hij klinkt niet als iemand die perse zijn 200 gram groenten alle dagen willen hebben.

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #6 Gepost op: 28 maart 2011, 22:31:37 »
Over groenten zou ik me niet druk maken, hij klinkt niet als iemand die perse zijn 200 gram groenten alle dagen willen hebben.
Met eens af en toe hem een goede maaltijd voorzetten krijg je 'm ook niet gezond.

Ik zeg: kaasfondue. Lekker romantisch met zijn tweeen hengelen in één bakkie, en, uhm, nou ja, er zijn mensen die wat er in Asterix gebeurt als je een stukje verliest eigenlijk ook wel heel spannend vinden.

Alhoewel er vast verstokte carnivoren zijn die ook dat weigeren te eten tenzij je ze vertelt dat er moleculair verpulveriseerd vl33s in zit....
GENERATION 98: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and subtract 1 from the generation. Social experiment.

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #7 Gepost op: 28 maart 2011, 23:29:01 »
Ik zeg chili sin carne, met een bakje vega-gehakt. Ik geef dat meneer koekje ook wel eens en hij eet het zonder te morren op. Het vega-gehakt (ik neem meestal tivall tofu gehakt of dat van provamel) is niet zozeer voor de smaak, maar voor het mondgevoel. Er gaan ook redelijk wat kruiden en specerijen in, dus al zou je het met gemalen koe maken, vervalt de smaak daarvan ook redelijk weg.
Uitgesproken vega-smaken (tofu bv, of nootjes of zongedroogde tomaatjes ter vervanging van spekjes) zou ik juist vermijden. Meneer koekje is daar ook niet zo weg van. Niet dat hij geen noten of zongedroogde tomaten lust, maar in de stamp vindt hij het uitermate raar en mist hij zn spekjes nog meer. Vega-spekjes heb ik nog nooit gegeten, dus ik kan daar geen oordeel over heffen.
Meneer koekje heeft 1x met smaak een bakje vega balletjes leeggegeten. Dat was bij de inmiddels ex-vrouw van een vriend en het waren nogal peperige (geen rode pepertjes) balletjes. Volgens mij waren het prefab balletjes opgeleukt met eigen dingen, maar ik heb geen idee hoe ze dat voor elkaar heeft gekregen. Structuur was erg vlezig en de tofu-smaak viel weg door de kruiden en specerijen.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline LelleL

• 3.652
« Reactie #8 Gepost op: 29 maart 2011, 13:09:04 »
Persoonlijk zou ik voor de chili gaan of als hij blijft slapen, de lasagna. Je moet ook een beetje aan jezelf denken.

:schater:

Offline Christiaan

• 10.293
« Reactie #9 Gepost op: 29 maart 2011, 18:31:33 »
Uitgesproken vega-smaken (tofu bv, of nootjes
Ik at zaterdag als vrijwilliger bij een buffet en daar dachten ze dat cashewnoten door de aardappelsalade wel een goed idee was. Aardappelsalade is al een van de meest heerschende gerechten, daar moet je niet aan willen komen.

Bovendien worden de culinaire kwaliteiten van cashewnoten, pijnboompitten en zongedroogde tomaten schromelijk overschat. Niet alles wordt er beter van.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #10 Gepost op: 29 maart 2011, 22:19:14 »
Bovendien worden de culinaire kwaliteiten van cashewnoten, pijnboompitten en zongedroogde tomaten schromelijk overschat.

hear hear
,,,,فلافل

Frederique

« Reactie #11 Gepost op: 11 april 2011, 23:31:22 »
Bedankt voor de reacties! Ik had even geen tijd om te reageren wegens werk dat zéér dringend af moest, maar heb wel de reacties gelezen.

Uiteindelijk zijn het erwtjes, gebakken aardappelen en een vegetarische burger geworden. Hij was absoluut tegen vegetarische burgers, dus had ik voor hem ook ravioli gekocht (stiekem ook vegetarisch). In ruil voor te proeven van de burger, kreeg hij de ravioli (nu lijkt het alsof ik zijn mama ben ipv zijn vriendin ;D). Maar hij vond de burger dus lekker, dus de ravioli was niet eens nodig.

Ik zag vandaag op tv (Ramsey's Best Restaurant of zo?) trouwens Indiase vegetarische gerechtjes, die me er vreselijk lekker uitzagen. Dus dat wordt het volgende dat hij mag eten.

Offline lieve lijn

• 4.047
« Reactie #12 Gepost op: 12 april 2011, 07:59:47 »
Grappige is dat mijn nieuwbakken vriendje vegaburgers dus gewoon lekker vindt. Ik snap t gewoon echt niet! Zijn zusje was tijdje vega, en toen aten ze die dingen regelmatig...
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Frederique

« Reactie #13 Gepost op: 12 april 2011, 18:56:06 »
Grappige is dat mijn nieuwbakken vriendje vegaburgers dus gewoon lekker vindt. Ik snap t gewoon echt niet! Zijn zusje was tijdje vega, en toen aten ze die dingen regelmatig...

Sommige van die vegetarische burgers zijn ook wel lekker vind ik. Niet die harde namaakvleesbrol, maar de groentenburgers.

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #14 Gepost op: 07 mei 2011, 18:59:39 »
De grap is dat die Tival burger wel echt op zo'n goedkope hamburger lijkt. Je kent ze wel, die in die grootverpakkingen. Van die wel erg gladde burgers, waar stiekem helemaal niet zoveel vlees in zit. Tival burger en vegagehakt in het algemeen is makkelijk in gebruik en wat Koekje zegt, qua structuur ok. Qua smaak kun je er veel mee doen (ik kook vrij gekruid doorgaans, dus dan valt het vrijwel niet op), dus dit is wel iets waar ik naar grijp als ik zeikcarnivoren over de vloer krijg. Gelukkig krijg ik dat zelden...

Ik snap wel wat Christiaan zegt, jij wil ook niet voor t lapje worden gehouden. Aan de andere kant kun je denk ik bij een vegetarier wel verwachten dat het geen vlees is wat je op je bord krijgt. Als ik eters krijg vraag ik wat mensen wel en niet willen eten om daar rekening mee te houden en omdat ik natuurlijk iets op tafel wil zetten dat zij ook lekker vinden (en mensen vragen vaak om specifieke gerechten bij mij, ik ouwehoer teveel over eten ::))

Sin chile, no tiene chiste!

Offline greet

• 2.671
« Reactie #15 Gepost op: 10 mei 2011, 21:30:31 »
De grap is dat die Tival burger wel echt op zo'n goedkope hamburger lijkt. Je kent ze wel, die in die grootverpakkingen. Van die wel erg gladde burgers, waar stiekem helemaal niet zoveel vlees in zit.
Maar ja, dan moet je wel zeker zijn dat die mensen ook goedkope hamburgers al culinair genot beschouwen als je indruk wil maken met je vegetarische kookkunst. En gelukkig ken ik zo weinig mensen.

Mijn papa vond de portabello in bladerdeegjasje a la Rose Elliot ook bijzonder lekker, trouwens.

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #16 Gepost op: 30 november 2012, 20:33:12 »
Watermeloen

Zou het werken?
Sin chile, no tiene chiste!

« Reactie #17 Gepost op: 30 november 2012, 20:59:51 »
 Vooral verbazend dat er nog iets van zo'n ding overblijft als al het water eruit verdampt is.
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #18 Gepost op: 30 november 2012, 21:03:26 »
Als het net zo'n verhaal is als watermeloen op de bbq (waarvan de textuur ook totaal anders zou worden, ik proefde gewoon warme watermeloen, en Annemieke ook en onze aanhang ook), dan verwacht ik er weinig van. Ik heb geen sous vide thingie en ook geen elektrische weckketel dus kan het niet nadoen. Hm het gaat in de oven. Enfin.
,,,,فلافل

Offline jol

• 2.653
« Reactie #19 Gepost op: 01 december 2012, 13:42:52 »
Onlangs de verstokt vl33setende puberneefjes een supergrote hoeveelheid spaghetti met balletjes in tomatensaus voorgezet. Duidelijk verteld dat het vegaballetjes waren maar dat deerde niet, alles was schoon op! Hoewel ze van tevoren wel hun twijfels hadden.
Ik had natuurlijk wel een fantastische tomatensaus gemaakt.  :P