Vegatopia Forum

Compost toilet

Offline Enelya

• **
  • 30
  • Geslacht: Vrouw
Compost toilet
« Gepost op: 06 februari 2011, 10:30:45 »
Iemand wel eens van een Nonolet gehoord? Een toilet waarbij geen riolering nodig is, het afval kun je bij het GFT doen.
http://www.de12ambachten.nl/nonolet.html

Offline Wombat

• 2.706
Re:Compost toilet
« Reactie #1 Gepost op: 06 februari 2011, 10:40:28 »
In de NRC heeft jaren geleden eens een verslag gestaan van iemand die dat in zijn huis geïnstalleerd had. Als ik me goed herinner was hij wel positief.

Offline Fynnya

• 432
« Reactie #2 Gepost op: 07 februari 2011, 21:00:13 »
Ik had hier al gereageerd, maar op de een of andere manier is mijn bericht blijkbaar niet aangekomen ofzo...

Anyway,
Ik heb de nonolet een aantal keer gebruikt op evenementen. Het is niet mijn favoriete waterloze wc, maar het is zeker prima te doen. Ik vind het heel positief dat mensen zulke producten ontwikkelen.

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #3 Gepost op: 07 februari 2011, 23:34:10 »
Ik dacht altijd dat het een houten kotje in de tuin was met een hartje in de deur, maar het kan ook gewoon binnen! Dat is wel iets voor bij meneer koekje. Ik vind het altijd zo vervelend als ik 's ochtends moet plassen, ik dan eerst een trap moet afklimmen en daarna weer op.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #4 Gepost op: 08 februari 2011, 11:40:10 »
Daarvoor gebruiken wij dus een emmer!
Onze wc is vanaf de slaapkamer een eind lopen (overloop, trap, gang, werkkamer, douche, oud stukje schuur) en vooral 's winters KOUD, dan wil je echt wel op een emmertje plassen hoor.
Psst, we gebruiken een emmer waar vochtvreter in heeft gezeten, LOL!
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline Fynnya

• 432
« Reactie #5 Gepost op: 08 februari 2011, 11:54:06 »
Ik heb ooit een maand of 3 gewoond op een plek waar geen wc's in huis waren, en de houten wc-hokjes achterin de tuin waren.
Aan de ene kant is dat echt vreselijk als je 's nachts moet plassen, zeker als het buiten heel oud was, aan de andere kant is het toch ook weer heel leuk. Dan loop je dus midden in de nacht door het gras, terwijl het doodstil is, in het pikkedonker of in het maanlicht (het was in de middle of nowhere, dus geen lichtvervuiling of lawaai).
Ik vond dat altijd zo'n magisch moment om mee te mogen maken, zo'n moment waarop de hele aarde lijkt te slapen, eventjes in je eentje naar de sterren staren. Ik heb er goede herinneringen aan.

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #6 Gepost op: 08 februari 2011, 12:37:58 »
Meneer koekje moet ook wel eens een hele grote boodschap doen. Ik wil dan echt niet meer op dat zelfde emmertje zitten om even een plasje te doen.

Offline Wombat

• 2.706
« Reactie #7 Gepost op: 08 februari 2011, 12:39:33 »
Dan kan hij daarvoor toch naar het toilet lopen?

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #8 Gepost op: 08 februari 2011, 13:08:48 »
Gaat ie ´s nachts uit bed om te poepen  :o
Nee, dat zou mijn meneer ook niet op het emmertje mogen doen, getsie  :-X
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #9 Gepost op: 08 februari 2011, 14:31:24 »
Hij wordt er meestal niet wakker van, maar 's ochtends heeft hij wel eens een volle buik, om het maar even netjes te zeggen. Als ik op een emmertje pies, is het er op wachten totdat hij er op gaat kakken.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #10 Gepost op: 08 februari 2011, 14:33:31 »
Gaat ie ´s nachts uit bed om te poepen  :o

Die van jou doet het gewoon in bed? ;)

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #11 Gepost op: 08 februari 2011, 14:54:53 »
 ;D
Als jouw meneer 's ochtends een volle buik heeft, kan hij dan toch gewoon richting toilet.
Nou ja, bij ons blijft het gelukkig bij plassen en ik vind het zeker in de winter een uitkomst.

Offline Enelya

• **
  • 30
« Reactie #12 Gepost op: 10 februari 2011, 11:04:20 »
Ik had hier al gereageerd, maar op de een of andere manier is mijn bericht blijkbaar niet aangekomen ofzo...

Anyway,
Ik heb de nonolet een aantal keer gebruikt op evenementen. Het is niet mijn favoriete waterloze wc, maar het is zeker prima te doen. Ik vind het heel positief dat mensen zulke producten ontwikkelen.

wat vond je er niet goed aan dan?

Offline Fynnya

• 432
« Reactie #13 Gepost op: 10 februari 2011, 14:45:55 »
wat vond je er niet goed aan dan?
Weet ik niet precies. Misschien het feit dat je het telkens moet aanduwen met zo'n stamper.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #14 Gepost op: 10 februari 2011, 14:56:42 »
 :-X

Voor mij duidelijk een nonononolet ;)

Offline Fynnya

• 432
« Reactie #15 Gepost op: 10 februari 2011, 15:21:12 »
:-X

Voor mij duidelijk een nonononolet ;)
Voor het geval dat je dat vindt door wat ik zei: je gooit eerst wat wcpapier in de pot, en duwt die even aan met die stamper (een houten steel met een metalen, platte schijf eronder), het is niet dat die stamper onder de poep zit ofzo.
Maar er zijn ook systemen waarbij je dat niet hoeft te doen, en dat vind ik dan toch fijner.

Offline Hizikigrrrl

• Moderator
  • 21.786
« Reactie #16 Gepost op: 10 februari 2011, 16:23:24 »
Ik prefereer toch echt een stampvrij toilet.

Offline Enelya

• **
  • 30
« Reactie #17 Gepost op: 10 februari 2011, 16:29:49 »
Oh hoe werkt dat dan, zo'n stampvrij toilet?
Niet echt Nederlands trouwens, geen stamppot meer.

Offline Fynnya

• 432
« Reactie #18 Gepost op: 10 februari 2011, 17:06:22 »
Oh hoe werkt dat dan, zo'n stampvrij toilet?
Één systeem is dat als je klaar bent een hand houtsnippers naar beneden gooit, en verder gebeurde er niks.
Geen idee wat ervoor zorgde dat het niet stonk, het werkt niet zoals de nonolet met bacteriën oid.
Ik ben ook bij andere soorten geweest zonder aanstampen, maar daarvan kan ik me niet herinneren hoe het werkte.
De nonolet heeft geloof ik bij het leegmaken wel voordelen boven die anderen, zoiets las ik althans, maar dat heb ik nooit hoeven doen, dus daar weet ik niet veel van.

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #19 Gepost op: 10 februari 2011, 17:37:51 »
Ow, aanstampen  :-X
Doe mij dan ook maar zo'n zaagselpot.