Vegatopia Forum

Cupcakes maken voor collega's

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
Re:Cupcakes maken voor collega's
« Reactie #20 Gepost op: 01 februari 2011, 22:48:18 »
Het resultaat was in ieder geval al beter dan bij mijn eerdere cupcakes, al zijn het nog steeds geen mega-cupcakes.
Let wel, cupcakes zijn geen muffins! Ze horen niet zo'n enorme kop te krijgen, maar juist een relatief platte bovenkant te hebben (denk aan van die cakejes die kleine kinderen op verjaarsfeestjes mogen versieren met slagroom en smarties etc)(maar dan minus het uitgezakte, omdat jij immers wel zo'n mooie metalen bakvorm hebt). Dit omdat je ze zelf ook nog gaat versieren, als het goed is! (Misschien óók wel met slagroom en smarties, maar misschien juist met een of andere spannende frosting.)

Calimero, waar koop jij je baking soda?
Ik heb even niet paraat waar jij woont, Schanul. In of in de buurt van Amsterdam toevallig?
Ik koop baksoda bij Britse winkels. Daarvan zat er eentje aan het Sarphatipark, maar die is helaas verhuisd naar Amstelveen (en onder een nieuwe naam verdergegaan). Er zit er nog wel eentje aan de Eerste Constantijn Huijgensstraat, vlakbij de hoek met de Overtoom en dus ongeveer tegenover de Natuurwinkel - en voor wie dat interessant vindt, ook tegenover slaapspeciaalzaak Janus, die leuke bovenburen heeft op tweehoog, die namelijk een paspop voor het raam hebben staan die ze iedere maand andere kleren aantrekken (en rondom Koninginnedag en Kerst thematisch versieren). In Londen zitten ook enorm veel Britse winkels trouwens, dus daar heb je ook wel een goede kans (evenals in de rest van de UK natuurlijk).

Ik vermoed dat een winkel als Eichholtz in de Leidsestraat ook baksoda verkoopt. Bij de toko kun je het geloof ik ook wel vinden (maar ik zoek er dan nooit naar, dus kweenie). Baksoda is hetzelfde als natriumbicarbonaat en wordt ook wel zuiveringszout genoemd.
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline koekje

• 2.503
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #21 Gepost op: 01 februari 2011, 22:57:49 »
De Peperbol heeft het ook in het assortiment en ze hebben ook een webshop, voor als A'dam te ver is om te reizen.
Bij de toko krijg je veel meer voor een veel leukere prijs.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #22 Gepost op: 02 februari 2011, 00:21:08 »
Turkse toko's hebben het vaak. Koekje, hoe heet die biowinkel verderop bij jou? Niet de Natuurwinkel, maar die meer bij het OLVG in de buurt? Daar heb ik het ook een keer gevonden volgens mij..
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Amarillo

• Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • 3.233
« Reactie #23 Gepost op: 02 februari 2011, 00:23:23 »
"Ik ben geen Koekje"©, maar die heet Ekodis.
« Laatst bewerkt op: 02 februari 2011, 00:26:00 door cal¡mero »
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Offline Maartje!

• Staafmixermeisje. Pur sang.
  • 6.752
« Reactie #24 Gepost op: 02 februari 2011, 10:00:40 »
Maar kijkt uit met baksoda-experimenten, je kunt er niet alleen je huis mee schoonmaken, maar bij overdadig gebruik smaakt het ook naar zeep!
This is between me and the vegetable!

Schanulleke

« Reactie #25 Gepost op: 02 februari 2011, 16:14:24 »
Ik heb even niet paraat waar jij woont, Schanul. In of in de buurt van Amsterdam toevallig?
Ik woon in de buurt van Leeuwarden. De biowinkel daar heeft geen baksoda, dus ik denk dat ik bij een toko de meeste kans maak om te slagen. Toch blijf ik het vreemd vinden dat er in veel Amerikaanse recepten naast baking powder ook baking soda moet worden gebruikt. Volgens de Engelstalige wikipedia is baking soda een onderdeel van baking powder, dus dan zit die natriumbicarbonaat toch al in het beslag? Maar misschien gaat het wel om het creeren van een bepaalde verhouding tussen de verschillende ingredienten. Ik vind het alleen zo vreemd dat je dat in Nederlandse bakrecepten niet tegenkomt. Dan moet je gewoon meel + bakpoeder gebruiken of zelfrijzend bakmeel (= meel + bakpoeder). Dat zijn dan wel weer niet-vegan recepten, dus mogelijk heeft het weglaten van eieren er dan toch mee te maken (ik dacht altijd dat eieren puur als bindmiddel in zo'n recept zaten).

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #26 Gepost op: 02 februari 2011, 16:47:52 »
Nee, eieren zorgen ook voor luchtigheid.

Ik snap ook niet zo goed wat je nou gek vindt. Dat er aan de andere kant van de wereld andere bakgebruiken zijn? Met andere ingrediënten?

Schanulleke

« Reactie #27 Gepost op: 03 februari 2011, 16:03:42 »
Dat er naast het bakpoeder nog baksoda moet worden toegevoegd, als die baksoda ook al in het bakpoeder zit. Maar dat zal wel te maken hebben met die verhoudingen waar ik het eerder al over had.

Enfin, ik vertelde vandaag op mijn werk dat ik op zelfgemaakte baksels zou gaan trakteren, en wat denk je? Riepen ze met zijn allen in koor: WIJ WILLEN APPELTAART Bleek dat ik ooit eens in een ver, grijs verleden had beloofd om appeltaart te bakken. :-[ Dus ik ben nu op zoek naar een cupcake-recept met appels, rozijnen, noten en dat soort dingen erin. Laten we zeggen: iets waar je met een beetje fantasie een mini-appeltaart in kunt zien. Iemand suggesties?

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #28 Gepost op: 03 februari 2011, 16:10:41 »
Gewoon cakejes bakken met stukjes appel en rozijnen en wat kaneel. Wat ook leuk kan zijn, maar wel meer werk, is van die aluminium wegwerp kleine bakvormpjes te halen en daar kleine 1-persoons appeltaartjes in bakken.
Bakjes invetten, allemaal voorzien van een ruime lap deeg. Gaatjes prikken en blind bakken, dan vullen met appel-rozijnen-kaneel mengsel en bovenop een crum-laagje. Afbakken en laten afkoelen en serveren op je werk. Als dat vegan moet, gewoon geen ei in het deeg doen, maar beetje koud water om je deeg aan te maken en van die plantaardige nep-boter (soja-margarine?) gebruiken.

Schanulleke

« Reactie #29 Gepost op: 03 februari 2011, 16:21:32 »
Aan mini-appeltaartjes had ik ook al zitten denken. Er waren namelijk twee collega's die wel heel hard om appeltaart riepen en het lijkt mij erg leuk om die twee ook daadwerkelijk een hele appeltaart te geven. Bij de V&D heb ik mini-springvormpjes gezien, waarvan ik er wel eentje wil kopen die ik dan later ook voor een 1-persoons hartige taart voor mezelf kan gebruiken. Maar goed, eerst maar even zien of ik een lekker appelcupcakerecept op internet kan vinden.

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #30 Gepost op: 03 februari 2011, 16:36:43 »
Koekjes idee is een goed idee mits je het niet met margarine en wel met boter doet.

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #31 Gepost op: 03 februari 2011, 16:48:29 »
Inderdaad, als het niet veganistisch moet, zeker vooral boter gebruiken.

Schanulleke

« Reactie #32 Gepost op: 03 februari 2011, 16:49:58 »
Boter is voor mij geen optie (ben veganist), dus ik moet maar eens op wat sites met veganistische recepten kijken of er een geschikt appeltaartrecept tussen zit. Ik kan me niet voorstellen dat er geen lekkere vegan appeltaarten te maken zijn.

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #33 Gepost op: 03 februari 2011, 16:59:35 »
Ik vind margarine niet lekker, maar jij zal daar vast geen last van hebben. Ik ben niet bekend met de merken van plantaardige margarines, maar als er 1 is die qua structuur ergens op boter lijkt, kan je daar vast ook wel kruimels van maken voor je crum-laagje.

Een deegje is niet zo moeilijk vegan te maken; groot gedeelte bloem, gedeelte boter (of in jouw geval plantaardige margarine) en dan een eetlepel koud water. Bij elkaar kneden en laten rusten en dan uitrollen.
Vulling lukt wel neem ik aan. Voor kleine taartjes is het handig ook kleine stukjes te gebruiken in je vulling. De appels dan grof raspen of in jullienne met de mandoline. Rozijntjes even weken of met mengsel lang (minimaal half uur) laten staan met suiker en niet te weinig citroensap.

Offline Maartje!

• 6.752
« Reactie #34 Gepost op: 03 februari 2011, 17:13:07 »
Ik vind margarine niet lekker, maar jij zal daar vast geen last van hebben.
Maar hoe zit het met die collega's?

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #35 Gepost op: 03 februari 2011, 17:49:02 »
De laatste paar keer heb ik een mix van Bertolli voor zoet gebak margarine en zonnebloemolie gebruikt voir mijn muffins. En voor de speculaasjes een mix van dezelfde margarine en ecoboter. Ik had de margarine bij mijn matig gesorteerde AH gekocht.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #36 Gepost op: 03 februari 2011, 18:00:34 »
Bij Bertolli denk ik aan vieze tomatensaus uit pot en van dat spul in een knijpflesje wat schijnbaar voor in de koekenpan is. Ik kan me er weinig bij voorstellen, maar ik doe dan ook niet aan bakmixen.

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #37 Gepost op: 03 februari 2011, 18:19:11 »
maar ik doe dan ook niet aan bakmixen.
Ik ook niet, ik bedoelde met mix 50% margarine en 50% olie.
"Vroeger, toen kraaiden de hanen nog. Tegenwoordig gapen ze alleen nog maar", zei de dove.

Offline koekje

• 2.503
« Reactie #38 Gepost op: 03 februari 2011, 18:24:54 »
Ow zo. Kan je dan niet beter helemaal olie gebruiken? Of blijft dat vloeibaar na het bakken?

Offline haantje

• 5.068
« Reactie #39 Gepost op: 03 februari 2011, 19:11:47 »
De olie zorgde er m.i. voor dat de muffins wel een dag of 4-5 redelijk vers bleven. Bij koekjes heb ik het nog niet durven proberen, die moeten natuurlijk ook juist knapperig worden.