Vegatopia Forum

De grote seizoensgerechtenverzameling Q1: januari-februari-maart

Offline jol

• 2.653
Re:De grote seizoensgerechtenverzameling Q1: januari-februari-maart
« Reactie #80 Gepost op: 14 februari 2014, 10:34:57 »
Niet echt weer voor boerenkoolstamppot dus. Maar wat wel dan?

Hoewel ik het ook zonder vorst ook lekker vind en ik het hier guur genoeg vind voor boerenkoolstamppot maak ik ook wel boerenkoolsalade, met boekweit bijvoorbeeld, of boerenkool door de wortelsoep of boerenkoolcurry.
Ik verlang wel al af en toe heel erg naar zomergroenten als aubergine en courgette maar geniet nog steeds van alle wortels, knollen en kolen op dit moment.

« Reactie #81 Gepost op: 14 februari 2014, 10:42:06 »
Ik heb nooit kunnen begrijpen wat de vorst nou eigenlijk toevoegt aan boerenkool.
Anyway, je kan het hier het hele jaar door krijgen. 8) Alleen niet voorgesneden. :'(
Ik hoop gewoon dat ik niemand terug zie staren als ik eenmaal in de ruimte ben en naar buiten kijk.
William Shatner

Offline Eelco

• Admin
  • 20.664
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
« Reactie #82 Gepost op: 14 februari 2014, 11:18:05 »
Ik heb nooit kunnen begrijpen wat de vorst nou eigenlijk toevoegt aan boerenkool.
Stamppot boerenkool vind ik typisch een gerecht dat ik niet zal eten als het buiten meer dan tien graden is. Net als rode kool, trouwens. Andijvie- of spinaziestamppot dan weer wel. Ik vermoed dat hier geen rationele verklaring voor is, behalve dan gewoonte (en verkrijgbaarheid van de groenten).
Citaat
Anyway, je kan het hier het hele jaar door krijgen. 8) Alleen niet voorgesneden. :'(
Ik koop mijn boerenkool op de markt, daar is het tussen ongeveer november en eind maart te krijgen. Ook niet voorgesneden - maar dat is echt niet veel werk, even langs de dikke nerven ritsen en vervolgens fijn hakken. Verder vind je verse boerenkool in Duitsland slechts in de betere, grotere supermarkten - en dan meteen in een kilozak.
War is peace, freedom is slavery, and ignorance is strength

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #83 Gepost op: 14 februari 2014, 11:44:56 »
Vorst zorgt ervoor dat zetmeel in boerenkool omgezet wordt in suikers, de smaak verandert dus, wordt milder, wat veel mensen lekkerder vinden. Het werkt alleen als de boerenkool bevriest als het nog op het land staat, zelf in de vriezer leggen helpt niet.
My candle burns at both ends, it will not last the night
But ah my foes and oh my friends, it gives a lovely light

Offline Sam

• 7.191
Re: De grote seizoensgerechtenverzameling Q1: januari-februari-maart
« Reactie #84 Gepost op: 09 februari 2015, 11:26:43 »
Vanavond iets met kool. Omdat het winter is en ik de seizoensgroenten volg heb ik een voorraadje kool en knol, maar man wat doe je daar lang mee. Een rode kool, een witte, een knolselderij en een zak winterpeen: 4 kilo bij elkaar, dat is tien dagen flink dooreten om daar doorheen te komen. Ik verkijk me daar altijd een beetje op. Als salade kan ik 300 gram wegknagen, gekookt 400.

Heeft iemand nog spannende recepten? Ik heb wel wat ideeen: De winterpeen kan ik kwijt in een hutspot (heb ook nog een kilo uien), de witte kool in een oosterse risotto, ik kan een groentemix in een shepherd's pie verstoppen, of in een gewone winterse pie, maar nieuwe ideeen zijn van harte welkom. Ik heb ook nog twee paprikas die er bij kunnen, geen seizoensgroente maar wel in de aanbieding dus toch maar gekocht.

Offline Bast

• 4.149
« Reactie #85 Gepost op: 09 februari 2015, 16:56:26 »
Tijdje terug wortel in vers sinaasappelsap gemaakt, was best lekker. Stukjes in wat olijfolie bakken en dan als het een beetje gebruind is op wat plekjes vers sinaasappelsap erbij. Dat kook je een beetje in tot de wortelstukjes de gewenste gaarheid hebben en er een klein beetje saus om heen hangt zeg maar. Beetje kaneel erbij, eventueel koriander- en/of muntblad.

Indiase kookthoran met tussen de inleiding en het recept nog wat koolsuggesties.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline meisbaer

• 5.622
« Reactie #86 Gepost op: 09 februari 2015, 19:06:01 »
Fijngesneden witte kool met gerapste kokos, beetje (frambozen)azijn en wat (hazelnoot)olie en bijvoorbeeld rozijntjes is erg lekker, vind ik.

Offline Eelco

• Admin
  • 20.664
    • Mijn Homepage
« Reactie #87 Gepost op: 09 februari 2015, 19:51:50 »
Sellerieschnitzels (de gelinkte koolrabischnitzels zijn met knolselderij welhaast nog lekkerder). Selleriesalade. Knolselderij doet het ook goed in een bolognesesaus.

De genoemde wortels in sinaasappelsap zijn erg lekker. Eventueeel ook met sesamzaad.

Kimchi van rode kool. Of rode kool met dille.

Van de witte kool kun je redelijk eenvoudig zuurkool maken (ik ben nog steeds verslingerd aan hummus met zelfgemaakte zuurkool op brood):

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #88 Gepost op: 10 februari 2015, 10:11:09 »
Lekkere ideeen, ik ga er zeker dingen van proberen. Die kimchi lijkt me geweldig maar die ga ik dan eerst wel in een wat kleinere hoeveelheid maken, volgens mij eet je daar niet zo heel veel van per keer. Hoe lang is het houdbaar?

De zuurkool heb ik nu twee keer gemaakt maar die vind ik toch niet helemaal geweldig, het wordt niet zuur genoeg naar mijn smaak.

Offline Selly

• 30.783
« Reactie #89 Gepost op: 14 februari 2015, 18:22:53 »
Die kimchi lijkt me geweldig maar die ga ik dan eerst wel in een wat kleinere hoeveelheid maken, volgens mij eet je daar niet zo heel veel van per keer. Hoe lang is het houdbaar?

Ik heb het bij de auteur nagevraagd: in de koelkast minimaal een maand in een gesloten weckpot (is nu ook aan artikel toegevoegd).

Ik heb hetzelfde met kolen, zeker nu ik ze pel ipv aansnij blijven ze echt eeuwig goed, wat goed is, maar ze gaan lang mee ja.
Heb nu een savooiekool liggen.

Een rode kool
Met dille uit de oven en een pepertje vind ik lekker, maar de room is wel essentieel http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/8607-rode-kool-anders-met-dille
Deze salade met tahin is ook heel lekker http://klarykoopmans.blogspot.nl/2010/04/maak-dit-rode-kool-tahinsalade.html
Wil rode kool niet ook in de juicer?

Een witte kool
Ik vind witte kool altijd stug, ik heb liever spitskool. Dit gerecht http://klarykoopmans.blogspot.nl/2011/09/snel-heet-lekker.html is met spitskool heel lekker, maar kan ook met witte kool. Check na 1,5 minuut bakken even. Witte kool doet het ook goed in de gado gado (pindasaus!) en pad thai.

Een knolselderij
Even in de oven roosteren en dan met mosterd vind ik lekker.
Of inderdaad selleriekoekjes.

En een zak winterpeen
Lekker als salade met gomasio.
In de lasagna met veel rozemarijn en een bechamelsaus
Japanse wortel met sesam http://blog.chefsarmoury.com/2011/01/izakaya-recipe-ninjin-kinpira/ (sla de inleiding over) is ook lekker.
« Laatst bewerkt op: 14 februari 2015, 18:25:05 door Selly »
,,,,فلافل

Offline meisbaer

• 5.622
« Reactie #90 Gepost op: 15 februari 2015, 22:16:11 »
Oh, en kool is supergezond, vooral voor de darmen. En gek genoeg juist als ie gesneden is! De kool denkt dan namelijk dat insecten zitten te knabbelen en maakt dan een stofje aan tegen de insecten. Dat stofje blijkt zelfs een kankerwerende werking te hebben in je darmen. Dus gesneden kool, en ik neem aan dat het ook voor ingemaaktekool geldt, is nog beter.

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #91 Gepost op: 16 februari 2015, 09:56:29 »
Nog meer lekkere recepten!, klinkt allemaal goed. Ik heb inmiddels de winterwortel met sinaasappelsap gemaakt, was erg lekker. Ik heb er wat verse gember bij gedaan, dat werkt ook goed. De salade met kokos en rozijnen (ik heb blanke gebruikt) was ook lekker.

Verder heb ik een soep gemaakt met alle kool/knolsoorten, wat aardappel en wat bleekselderij, met als basis gefruite uitjes met garam masala en nog wat andere indiase kruiden, na het koken even de staafmixer er doorheen. Dit werd een heerlijke warme wintersoep, het feit dat hij door de rode kool prachtig lichtpaars was, was een leuke bijkomstigheid.

Vegatopia

[Koken] Wentelteefjes van ontbijtkoek met gekarameliseerd witlof en blauwe kaas
« Reactie #92 Gepost op: 23 januari 2017, 13:01:12 »
Wentelteefjes van ontbijtkoek met gekarameliseerd witlof en blauwe kaas

Meestal besmeren we ontbijtkoek met wat boter voor bij het ontbijt of hangen we hem aan een touwtje voor een wedstrijdje koekhappen. Maar eigenlijk kan je er veel meer mee doen. Je kan er zelfs hartige gerechten mee maken. Vandaag gaan we voor een winters voorgerecht (of lunchgerecht) in Frans-Belgische stijl. Het is aromatisch van smaak, gemakkelijk te maken en zelfs goedkoop. Waar wachten we nog op?

Source: Wentelteefjes van ontbijtkoek met gekarameliseerd witlof en blauwe kaas

Offline Eelco

• Admin
  • 20.664
    • Mijn Homepage
« Reactie #93 Gepost op: 09 februari 2020, 19:14:23 »
Gisteren groene asperges
In februari?

Offline Sam

• 7.191
« Reactie #94 Gepost op: 09 februari 2020, 21:13:59 »
Gisteren groene asperges
In februari?
Ja, ze waren in de aanbieding. Overgevlogen uit verweggistan (peru) zag ik  :-[

Offline Eelco

• Admin
  • 20.664
    • Mijn Homepage
« Reactie #95 Gepost op: 09 februari 2020, 23:08:26 »
Gisteren groene asperges
In februari?
Ja, ze waren in de aanbieding. Overgevlogen uit verweggistan (peru) zag ik  :-[
Mijn groenteboer heeft af en toe ook op de meest onmogelijke momenten groene asperges in de aanbieding. Naar eigen zeggen zijn het vaak ladingen op weg naar b.v. Rusland die hier gestrand zijn en dan maar worden opgekocht. Die zou ik dan ook met een goed geweten kopen (in tegenstelling tot groene asperges in december die door Albert Heijn als 'seizoensgroenten' worden aangeprezen).

Offline karl

• 6.375
« Reactie #96 Gepost op: 10 februari 2020, 08:32:59 »
Gestoofde groene kool en bloemkoolroosjes (bloemkool eerst, niet te lang, gekookt) en geroosterde kikkererwten (lekker knapperig) en aardappelpartjes.
« Laatst bewerkt op: 10 februari 2020, 08:35:29 door karl »