Vegatopia Forum

Vegetarische/veganistische/fair trade chocolade- of snoeprepen

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

CheyenneG

Vegetarische/veganistische/fair trade chocolade- of snoeprepen
« Gepost op: 05 januari 2011, 16:14:28 »
Hallo
Ik ben een vegetariër maar ik ben het ook zeker niet eens met de productie van melk en eieren. Ik ben een grote fan van chocolade.

Vraag:
Is pure chocolade melk-vrij? En moet ik dan echt zwarte chocolade hebben, of zit er in 'normale' pure chocolade (bijvoorbeeld euroshopper of Ritter) ook geen melk?

En.. Ik las net een Artikel over dat Mars nu ook niet meer vegetarisch is of zo.

Vraag:
Welke snoeprepen (bijvoorbeeld Mars, Milky Way, Snickers of Dove Caramel) zijn allemaal vegetarisch?
En welke ingrediënten zitten er dan in de snoeprepen waardoor ze niet vegetarisch zijn, en zijn dat grote hoeveelheden?
Zijn er ook veganistische snoeprepen?

Vraag:
Zijn er verder nog andere chocolade soorten die niet vegetarisch zijn om de één of andere rede?

Bij voorbaat dank =D

Aiko

Re:Vegetarische/Veganistische chocolade of snoeprepen
« Reactie #1 Gepost op: 05 januari 2011, 16:15:29 »
Denk dat in elke 'gewone' chocoladereep wel melk of melkpoeder zit.
Bij natuurwinkels (Ekoplaza en dergelijke) verkopen ze sojachocolade(repen). Lactose- en glutenvrij.

Offline Poek

  • Forumkenner 2006, 2009 en 2011
  • ******
  • 11.915
  • Geslacht: Man
    • dimitri.org
Re:Vegetarische/Veganistische chocolade of snoeprepen
« Reactie #2 Gepost op: 05 januari 2011, 16:31:14 »
Een lijstje van veganistische chocola: http://www.veganisme.org/wiki/index.php/Chocolade

Als je tegen slavernij bent en je koopgedrag daarop mede wilt baseren, is Tony's chocolonely (puur) de veiligste keuze (al neem ik aan dat de wereldwinkel-chocola ook slaafvrij is).

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarische/Veganistische chocolade of snoeprepen
« Reactie #3 Gepost op: 05 januari 2011, 16:34:19 »
Denk dat in elke 'gewone' chocoladereep wel melk of melkpoeder zit.
Bij natuurwinkels (Ekoplaza en dergelijke) verkopen ze sojachocolade(repen). Lactose- en glutenvrij.

Ik dacht dat in die sojachoco repen juist wel melk zat nog, of bedoel je de rijstmelkchocolade?

Er zijn genoeg 'gewone' pure chocolade repen die veganistisch zijn, ik vind zelf die van Verkade het lekkerst en die is nog Fairtrade ook!

Aiko

Re:Vegetarische/Veganistische chocolade of snoeprepen
« Reactie #4 Gepost op: 05 januari 2011, 16:36:29 »
Ik dacht dat in die sojachoco repen juist wel melk zat nog, of bedoel je de rijstmelkchocolade?

Lactosevrij, staat er op.

Offline M.

  • Forumkenner 2013
  • ******
  • 4.168
  • Geslacht: Vrouw
Re:Vegetarische/Veganistische chocolade of snoeprepen
« Reactie #5 Gepost op: 05 januari 2011, 16:40:04 »
Oh die ken ik dan niet, is het een beetje te eten?

Aiko

Re:Vegetarische/Veganistische chocolade of snoeprepen
« Reactie #6 Gepost op: 05 januari 2011, 16:40:59 »
Ja, die ik had geprobeerd wel. Wel een ietwat andere smaak dan reguliere zeer chocoachtige choco's. Beetje koetjesreepachtig.

Offline Fynnya

  • ***
  • 432
Re:Vegetarische/Veganistische chocolade of snoeprepen
« Reactie #7 Gepost op: 05 januari 2011, 17:54:11 »
Pure chocola is meestal veganistisch, daarvoor hoeft het niet van die superdonkere te zijn.

Ik vind zelf de rijstmelkchocolade van Bonvita het lekkerst, heerlijk romig, niet zo'n zware cacaosmaak als bij pure chocola. Te koop bij biowinkel.
En bij de Albert Heijn hebben ze veganistische chocola van het merk Maitre Mathis, wat in feite bijna hetzelfde is. Volgens mij is het van Bonvita, maar dan gemaakt speciaal voor AH, en ik geloof niet biologisch. Ze hebben 3 smaken rijstmelkchocola: naturel, met koffie, en met gepofte rijstkorrels erin (lekker crunchy dus). Ze liggen niet bij de gewone chocola, maar in het schap met zonnatura, allergië- en dieetvoeding.
En vergeleken met chocola uit biowinkel dus lekker goedkoop :)

Andere veganistische snoep:
http://www.veganisme.org/wiki/index.php/Snoep
http://www.veganisme.org/wiki/index.php/Vruchtenreep
http://www.veganisme.org/wiki/index.php/Koekjes (ook foodbars)
« Laatst bewerkt op: 05 januari 2011, 17:56:44 door Fynnya »

CheyenneG

Re:Vegetarische/Veganistische chocolade of snoeprepen
« Reactie #8 Gepost op: 05 januari 2011, 21:03:46 »
Pure chocola is meestal veganistisch, daarvoor hoeft het niet van die superdonkere te zijn.

Ik vind zelf de rijstmelkchocolade van Bonvita het lekkerst, heerlijk romig, niet zo'n zware cacaosmaak als bij pure chocola. Te koop bij biowinkel.
En bij de Albert Heijn hebben ze veganistische chocola van het merk Maitre Mathis, wat in feite bijna hetzelfde is. Volgens mij is het van Bonvita, maar dan gemaakt speciaal voor AH, en ik geloof niet biologisch. Ze hebben 3 smaken rijstmelkchocola: naturel, met koffie, en met gepofte rijstkorrels erin (lekker crunchy dus). Ze liggen niet bij de gewone chocola, maar in het schap met zonnatura, allergië- en dieetvoeding.
En vergeleken met chocola uit biowinkel dus lekker goedkoop :)

Andere veganistische snoep:
http://www.veganisme.org/wiki/index.php/Snoep
http://www.veganisme.org/wiki/index.php/Vruchtenreep
http://www.veganisme.org/wiki/index.php/Koekjes (ook foodbars)

Whauw. Oh mijn god. Ik wist niet dat die site bestond =O Het is echt geniaal, heel erg bedankt!

Hawx

Vegetarische chocolade merken
« Reactie #9 Gepost op: 28 februari 2013, 19:11:14 »
Ken iemand mij een aantal vegetarische chocolade merken noemen die zowel in de supermarkten als in natuur winkels te verkrijgen zijn.
En zijn biologische en pure chocolade meestal wel vegetarisch?
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2013, 16:52:13 door Hizikigrrrl »

Re:Vegetarisch chocolade merken
« Reactie #10 Gepost op: 01 maart 2013, 16:26:23 »
Zoek je vegetarische of veganistische chocola?

Heel veel supermarkt chocola zoals die van Verkade is geschikt voor (strikte) vegetariërs, zolang er geen verdachte e-nummmers in zitten en dergelijke.

Hetzelfde geldt voor veganistische chocolade. Pure chocola (dus zonder melk) is meestal vegan, maar je moet even op de e-nummers letten als je daar belang aan hecht. Verkade puur en extra puur zijn bijvoorbeeld allebei vegan, en ook nog fair trade. Er is ook veganistische melkchocolade met rijstmelk in plaats van koemelk. Bij AH hebben ze op de dieet-afdeling vaak rijstmelkchocola van Maitre Mathis. Bij natuurwinkels vindt je de rijstmelkchocolade van Bonvita. Die laatste is ook fair trade en er zijn allerlei smaken van, inclusief witte chocolade en melkchocolade met noten, koffiesmaak of rijstcrispies. Deze vind ik allemaal heel erg lekker, vooral de witte chocolade en de koffiesmaak.
Kom eens kijken op Vegetus.nl

Hawx

Re:Vegetarisch chocolade merken
« Reactie #11 Gepost op: 01 maart 2013, 18:11:26 »
Het gaat me voornamelijk over vegetarische pure chocolade met noten! Bonvita ken ik helemaal niet dus zal daar zeker voor naar uitkijken.
Ik zag bij AH een Swiss pure met noten 72%, enig idee of die ook vegetarisch is?

Re:Vegetarisch chocolade merken
« Reactie #12 Gepost op: 01 maart 2013, 21:28:47 »
Ja, Swiss Pure 72% is veganistisch dacht ik, en fair trade. Maar als je het echt zeker wilt weten kun je natuurlijk gewoon zelf even de ingrediënten lezen...
Kom eens kijken op Vegetus.nl

Offline Amarillo

  • Forumkenner 2004, 2005, 2007 en 2014
  • *****
  • 3.230
Re:Vegetarische chocolade merken
« Reactie #13 Gepost op: 13 mei 2014, 19:27:32 »
Ik heb zojuist een Chocolat Stella-reep verorberd. Niet heel typisch puur, maar toch zonder melk; er zit kokosmelk in. Ik vond hem wel lekker!
En hij is nu in de aanbieding bij in elk geval Ekoplaza Buitenveldert. Daar kost een reep van 100 g nu 2,49 euro.


PS Misschien kan deze draad wel gemerged worden met deze?
 
Ik wil vega bananenschuimpjes.

Re:Vegetarische/Veganistische chocolade of snoeprepen
« Reactie #14 Gepost op: 13 mei 2014, 20:24:28 »
Bij Vegabond in Amsterdam is nu heel veel vegan snoep en chocola te koop. Onder andere 'Mars' en 'Snickers' van Go Max Go en heeele lekkere sojamelkchocola met hazelnoten van Vego. Verder chocoladerepen van Schakalode en Moo Free.

Als je niet in de buurt van Amsterdam woont kun je veel van deze dingen ook bestellen bij Veggiedeli.

Heel veel supermarkten verkopen Rittersport chocola met marsepeinvulling, een van de weinige Rittersport smaken die vegan is.
Kom eens kijken op Vegetus.nl

Offline meisbaer

  • *****
  • 5.592
Re:Vegetarische/Veganistische chocolade of snoeprepen
« Reactie #15 Gepost op: 15 mei 2014, 23:39:13 »
Veel van de "raw food" chocladerepen zijn ook veganistisch, zoals de Lovechock repen. Iets minder romig dan gewone chocola, maar wel in bijzondere smaakjes en erg gezond  ;)

Vegatopia

[Gespot] Gespot: Tony's Chocolonely puur pecan kokos
« Reactie #16 Gepost op: 10 mei 2015, 01:00:15 »
Gespot: Tony's Chocolonely puur pecan kokos

Dit keer spotten we Tony's Chocolonely puur pecan kokos

Source: Gespot: Tony's Chocolonely puur pecan kokos

Re: [Gespot] Gespot: Tony's Chocolonely puur pecan kokos
« Reactie #17 Gepost op: 10 mei 2015, 14:09:03 »
Hij haalt het niet bij de Sinaasappel-rozemarijn.

Offline Indira

  • ****
  • 520
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Gespot] Gespot: Tony's Chocolonely puur pecan kokos
« Reactie #18 Gepost op: 22 mei 2015, 20:10:06 »
ik snap wel dat ie iets duur moet zijn, maar duur is ie wel..
Za Zemiata!

Vegatopia

[Gespot] Gespot: Tony's Chocolonely limited editions 2015
« Reactie #19 Gepost op: 19 september 2015, 19:00:26 »
Gespot: Tony's Chocolonely limited editions 2015

Dit keer spotten we de nieuwe limited edition repen van Tony's Chocolonely!

Source: Gespot: Tony's Chocolonely limited editions 2015