Vegatopia Forum

Wat eten jullie met kerst?

0 leden en 10 gasten bekijken dit topic.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Wat eten jullie met kerst?
« Gepost op: 20 december 2010, 22:40:53 »
L en ik hebben net een leuk lijstje zitten maken.
Op eerste kerstdag komen mijn ouders eten, en dan maken we vooraf citroenlinguini.
Daarna geroosterde bloemkool-gorgonzola-soufflétaart (die staat in de vega-Good Food, maar daar is 'ie met venkel) met erbij gebakken courgette met parmezaan en citroen, knoflookspinazie en een tahoevervanger voor wie dat wil.
Toe omelet sibérienne: een sinaasappelcakelaag met het sinaasappelijs dat Selly bij de crèpes Suzette maakte en dan daarop eiwitschuim en dan even in de oven.
Daarna, ook heel italiaans, koffie/thee met Puccini-chocolaatjes.

Tweede kerstdag nodigen we L's moeder uit en dan willen we dimsumhapjes maken. Een lijstje van wat precies maken we morgen.
This is between me and the vegetable!

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat eten jullie met kerst?
« Reactie #1 Gepost op: 20 december 2010, 23:12:07 »
Het leek me wel wat om als mijn ouders 1e kerstdag naar de wokchinees gingen een pizza in de oven te gooien, maar dat mag niet van mijn moeder dat vind ze sneu... volgens mij hebben we een ander beeld van wat sneu is  ;)
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.570
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Wat eten jullie met kerst?
« Reactie #2 Gepost op: 21 december 2010, 01:11:52 »
Het leek me wel wat om als mijn ouders 1e kerstdag naar de wokchinees gingen een pizza in de oven te gooien, maar dat mag niet van mijn moeder dat vind ze sneu... volgens mij hebben we een ander beeld van wat sneu is  ;)
Misschien willen ze stiekem dat je meegaat, zodat ze je op kunnen vrolijken? Vooral doen waar je zin in hebt. Als een pizza voor een leuke ludduvuduh-film jouw kerstidee is, dan is dat niet sneu.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline koekje

  • *****
  • 2.503
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat eten jullie met kerst?
« Reactie #3 Gepost op: 21 december 2010, 08:24:57 »
Hier een change of plans. Eerste Kerstdag wel bij moeders, hoofdgerecht is niet vega. Ik heb wel geopteerd voor dan champignonragout in de bladerdeegbakjes als voorgerecht. Mss dat ik de champignonragout zelf maak, dan kom ik wel iets eerder. Dan is dat iig wel vega en vast ook smakelijker dan uit een blik.
Tweede Kerstdag zou bij familie (oom en tante) van meneer koekje zijn, maar dat doen we toch maar niet. Hij vind het redelijk ver rijden, ook omdat de sneeuw dan nog niet helemaal weg is. Voor mij is dat een lange zit en moet ik me drogeren. Ik word daar niet gezelliger op en krijg er later hoofdpijn van. We gaan dus wss op Kerstavond naar mn schoonouders.
Als wij dan op Tweede Kerstdag samen thuis eten, denk ik dat de citroenpasta wel iets is. Met wat verschillende soorten groen (sla, gestoomde sperziebonen en nog iets) en soep erbij en een lekker toetje.
'Never eat more than you can lift' - Miss Piggy

Re:Wat eten jullie met kerst?
« Reactie #4 Gepost op: 21 december 2010, 10:49:35 »
Klinkt lekker. Het idee is altijd wel mediteraan, italiaans, verder weet ik het nog steeds niet. Als nagerecht dacht ik aan een grand dessert met een klein punte sachertaart uit vegeterranean, sinaasappelijs zou daar wel goed bij combineren. Heedft iemand ook een goed recept voor sinaasappelbavarois zonder gelatine? (zomaar vervangen door agar agar lukt bij mij niet echt, tips?)
Als hoofdgerecht misscien iets kerstigs met aubergine.

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Wat eten jullie met kerst?
« Reactie #5 Gepost op: 21 december 2010, 11:11:27 »
Ik weet het nog niet. Ik zorg voor het toetje: limoenmeringues met rozenslagroom en granaatappelpitten. Lekker fris en licht na een zwaar maal, en lekker feestelijk.

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Wat eten jullie met kerst?
« Reactie #6 Gepost op: 21 december 2010, 11:12:34 »
Ik heb ook nog nooit iets goeds voor elkaar gekregen met agar-agar, maar ik hou dan ook niet echt van dat soort dingen. Heb je een ijsmachine? Want dan is dat sinaasappelijs erg lekker: niet te zoet, frissig, lekker.

Of anders misschien iets met Turkse yoghurt? Sinaasappelsap met wat suiker en misschien een beetje schil (niet teveel) inkoken tot het siroperig is en dat dan door van die lekkere dikke yoghurt of hangop roeren?
This is between me and the vegetable!

Offline Bast

  • ******
  • 4.149
Re:Wat eten jullie met kerst?
« Reactie #7 Gepost op: 21 december 2010, 18:47:40 »
Je zou een lekkere chocolade kunnen smelten en dan wat grand marnier erdoor. Af laten koelen en op laten stijven. Kun je het nog in een leuk vormpje doen ook. Je kan ook room erdoor doen, dan krijg je iets truffelvullingachtigs. Snufje kaneel erbij et voila.
Sin chile, no tiene chiste!

Offline Selly

  • *****
  • 30.780
Re:Wat eten jullie met kerst?
« Reactie #8 Gepost op: 21 december 2010, 21:38:01 »
Toe omelet sibérienne

Dat is zo'n enorm cool gerecht.
En ik ben ook benieuwd naar wat voor Dim Sum hapjes jullie gaan maken. Als je maar niet aan zo'n gekke radijzencroissant gaat beginnen.
,,,,فلافل

Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re:Wat eten jullie met kerst?
« Reactie #9 Gepost op: 21 december 2010, 22:19:50 »
Ik weet het ook nog niet. En we eten met 6 man bij mij thuis, dus ik moet er wel eens over na gaan denken...
En terwijl ik dit typ realiseer ik me dat ik nog nooit uit het boek Vegeteranian heb gekookt. Daar ga ik nu in bladeren!

Jippia

Re:Wat eten jullie met kerst?
« Reactie #10 Gepost op: 22 december 2010, 11:05:00 »
Wij hebben al wel ideeën en zometeen ga ik de eerste boodschappen doen. Mijn schoonouders komen op eerste kerstdag en mijn man gaat dan voor ons koken. Ik kook op tweede kerstdag voor mijn man en mij. Ik maak een soepje met iets erbij als voorgerecht, verschillende groentegerechtjes en zelfgemaakt vegaburgertjes als hoofdgerecht en ijs met stoofpeertjes als nagerecht. Tot nu toe in ieder geval. Ik denk dat ik zaterdag ook wat ga bakken voor bij de koffie. Weet nog niet wat. Morgen heb ik een kerstlunch met mijn afdeling en ik neem ook wat mee, want anders heb ik als veganist niet veel te eten. De helft weet wel zo ongeveer wat het veganisme inhoudt, maar ik verwacht niet dat iedereen etiketten gaat lezen of recepten om gaat bouwen.

Offline Eelco

  • Admin
  • *****
  • 20.570
  • Geslacht: Man
    • Mijn Homepage
Re:Wat eten jullie met kerst?
« Reactie #11 Gepost op: 22 december 2010, 11:13:06 »
Toe omelet sibérienne
Dat is zo'n enorm cool gerecht.
Ik kende het nog niet, maar het klinkt inderdaad enorm cool (Sorry Sellyspeak). Interessant is dat de Fransozen het dessert Omelet Norvégienne noemen. De Noren trouwens ook, maar die doen dat alleen omdat de Fransozen dat ook doen. En de rest van de wereld noemt het Baked Alaska.
Gemüse ist mein Fleisch

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Wat eten jullie met kerst?
« Reactie #12 Gepost op: 22 december 2010, 11:38:29 »
En is het ook geen Baked Alaska waar Nigella een skiërtje opzet? Da's ook cool! (Tenminste, dat vind ik, maar ik vind duikertjes in een aquarium ook cool...)
This is between me and the vegetable!

Offline Wombat

  • *****
  • 2.706
Re:Wat eten jullie met kerst?
« Reactie #13 Gepost op: 22 december 2010, 11:46:53 »
En giraffen op de christmas pudding. Toch?

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Wat eten jullie met kerst?
« Reactie #14 Gepost op: 22 december 2010, 12:42:31 »
Ja, dat vind ik ook tof! Maar wat Nigella daarvan vindt weet ik niet.
This is between me and the vegetable!

Offline renske

  • ****
  • 809
  • Geslacht: Vrouw
    • Zoetekauwen
Re:Wat eten jullie met kerst?
« Reactie #15 Gepost op: 22 december 2010, 21:39:20 »
Toe omelet sibérienne
Dat is zo'n enorm cool gerecht.
Ik kende het nog niet, maar het klinkt inderdaad enorm cool (Sorry Sellyspeak).

Ultracool! Wauw, maak je die voor het eerst Maartje? Of ben je een doorgewinterde omelet sibérienne-chef?

Offline Maartje!

  • Staafmixermeisje. Pur sang.
  • ******
  • 6.752
Re:Wat eten jullie met kerst?
« Reactie #16 Gepost op: 22 december 2010, 22:11:32 »
Ik heb het nog nooit gemaakt. Maar het lijkt helemaal niet moeilijk.
This is between me and the vegetable!

Re:Wat eten jullie met kerst?
« Reactie #17 Gepost op: 23 december 2010, 18:48:20 »
Hier mochten de kinderen kiezen. Het wordt dus camembert uit de oven, met stokbrood en bleekselderij om te dippen. Daarna bladerdeeg-pompoentaartjes met rijst en linzen. Toe een vlaflip, met vruchtjes uit blik  ;D.

Tweede kerstdag eten we gewoon boerenkool. Doen we al jaren en het bevalt prima  :D.

Offline Basje

  • **
  • 60
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat eten jullie met kerst?
« Reactie #18 Gepost op: 23 december 2010, 21:55:20 »
Op 2e kerstdag hebben we een heel raar gezelschap van gescheiden ouders en grootouders uitgenodigd in ons piepkleine huisje, waarbij we tuinmeubels moeten gebruiken om iedereen een zitplek te geven. Dus ook eten wat daar bij past: tomaten-wortelsoep (of misschien met rode paprika?) met verse basilicum, lekker stokbrood en smeerseltjes van de Souk, pastaschelpen met pompoen, rozemarijn en blauwe kaas (uit Vegeterranean), rode kool salade met rode ui, sinaasappel en rode wijn, en courgette salade met feta. En dan als toetje peren-marsepeintaart. Mjam mjam. Ik hoop dat de oudjes het ook een beetje kunnen waarderen D:

Offline lieve lijn

  • ******
  • 4.047
  • Geslacht: Vrouw
Re:Wat eten jullie met kerst?
« Reactie #19 Gepost op: 24 december 2010, 08:14:37 »
oeeeh ga morgen bij muppet brunchen en dan ga ik iets heeeeeel lekkers maken  ;D maar ga t der nog niet verklappen..
Ga vanavond naar bed met een goed boek, of iig met iemand die er een gelezen heeft!